سفر احمدی نژاد نماد تحقق انسجام اسلامی سفر احمدی نژاد نماد تحقق انسجام اسلامی سفر احمدی نژاد نماد تحقق انسجام اسلامی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
سفر احمدی نژاد نماد تحقق انسجام اسلامی سفر احمدی نژاد نماد تحقق انسجام اسلامی سفر احمدی نژاد نماد تحقق انسجام اسلامی سفر احمدی نژاد نماد تحقق انسجام اسلامی سفر احمدی نژاد نماد تحقق انسجام اسلامی

سفر احمدی نژاد نماد تحقق انسجام اسلامی

در سالی که در ایران به سال انسجام اسلامی مزین شده است بهبود و گسترش روابط و همکاریها میان تهران - ریاض می تواندبه تحقق این گفتمان نیز کمک کند .


سفر دکتر احمدي نژاد به عربستان براي اداي فريضه حج ، بنا به دعوت شخص ملک عبد الله پادشاه عربستان صورت گرفته است و اين مي تواند نشانه اي از تمايل دو کشور براي بهره گرفتن از مشترکات اسلامي، بهبود و پيشبرد بيش از پيش مناسبات دو کشور و همچنين براي  کمرنگ کردن اختلافات باشد . پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران اين موضوع در دستور کار جمهوري اسلامي ايران قرار داشته است و پس از به قدرت رسيدن ملک عبدالله در عربستان استفاده از مشترکات اسلامي از جمله حج در جهت تقويت وحدت ميان مسلمانان و کشور هاي اسلامي بسيار افزايش يافته است به گونه اي  که برخي از کارشناسان بر اين اعتقادند در اين دوره  ديپلماسي حج نيز وارد ادبيات سياسي منطقه و عربستان شده است .

اين ديپلماسي نتايج موفقيت آميزي هم در پي داشته است به گونه اي سال گذشته  عربستان با استفاده از فضاي روحاني موسم حج موفق شد دو جنبش فلسطيني حماس و فتح را به تشکيل دولت وحدت ملي متقاعد کند اما متاسفانه اين تلاشها  بعدها با تلاشهاي تفرقه افکنانه امريکا و رژيم صهيونيستي به شکست انجاميد .

محافل صهيونيستي و غربي هميشه از  اينکه مسلمانان و کشور هاي اسلامي با يکديگر وحدت داشته باشند در هراسند و به همين علت در دوران استعمار مرزبندي هاي سياسي را در خاورميانه و بويژه در خليج فارس به گونه اي خط کشي کردند تا هميشه کشور هايي که تشکيل مي شوند با يکديگر اختلاف داشته باشند که البته در سالهاي گذشته کشور هاي عربي  گامهاي مثبتي در جهت حل اختلافات ارضي و مرزي بر داشتند .

همچنين به اعتقاد ناظران سياسي اشغال فلسطين و تحميل رژيم صهيونيستي بر منطقه نيز با هدف ايجاد اختلاف بين مسلمانان و کشور هاي اسلامي صورت گرفت زيرا  بيت المقدس  نيز همانند مکه و مدينه با توجه به تقدسي که براي مسلمانان دارد مي تواند به يک کانون وحدت ميان مسلمانان تبديل شود .

 با چنين پيشينه اي مي توان گفت آنچه به تقويت روابط و همکاريها ميان ايران و عربستان اهميت مي دهد خنثي کردن تلاشهاي تفرقه افکنانه اي است که همواره از سوي محافل صهيونيستي و برخي محافل غربي و بويژه امريکايي عليه مسلمانان و کشور هاي منطقه صورت مي گيرد . همه طرحهاي که در اين مدت با عناويني چون طرح خاورميانه بزرگ و يا تشکيل محور اعتدال به مرحله اجرا گذاشته شده هدفي جز ايجاد اختلاف  ميان کشور هاي اسلامي منطقه را دنبال نمي کند .اما تجربه نشان داده است که هرقت ايران و عربستان در کنار هم قرار گرفته اند اين تلاشها ي تفرقه افکنانه بلافاصله خنثي شده است . براي مثال نزديکي روابط ايران و عربستان و تبادل پيامها ميان رهبراي ايران و عربستان فتنه مذهبي را در عراق خنثي کرد و ازا فتادن اين کشور در ورطه جنگ داخلي جلوگيري کرد .  گسترش روابط و همکاريهاي  اقتصادي  ايران و عربستان نيز براي خود و ديگر کشور هاي منطقه سودمند بوده است و در واقع روند افزايش بهاي نفت بلافاصله پس بهبود روابط  ايران و عربستان اغاز و ادامه پيدا کرد .با چنين پيشينه اي در سالي که در ايران به سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي مزين شده است بهبود و گسترش روابط و همکاريها ميان تهران - رياض مي تواندبه تحقق اين گفتمان نيز کمک کند .


| شناسه مطلب: 32330







نظرات کاربران