با عزیمت حاجیان به سمت عرفات، پرده کعبه تعویض می‌شود با عزیمت حاجیان به سمت عرفات، پرده کعبه تعویض می‌شود با عزیمت حاجیان به سمت عرفات، پرده کعبه تعویض می‌شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
با عزیمت حاجیان به سمت عرفات، پرده کعبه تعویض می‌شود با عزیمت حاجیان به سمت عرفات، پرده کعبه تعویض می‌شود با عزیمت حاجیان به سمت عرفات، پرده کعبه تعویض می‌شود با عزیمت حاجیان به سمت عرفات، پرده کعبه تعویض می‌شود با عزیمت حاجیان به سمت عرفات، پرده کعبه تعویض می‌شود

با عزیمت حاجیان به سمت عرفات، پرده کعبه تعویض می‌شود

پرده سیاه رنگی که کعبه "خانه خدا" را می‌پوشاند سالانه هنگامیکه حاجیان به عرفات می‌روند، تعویض می‌شود.

پرده سياه رنگي كه كعبه "خانه خدا" را مي‌پوشاند سالانه هنگاميكه حاجيان به عرفات مي‌روند، تعويض مي‌شود.

خبرگزاري فرانسه يكشنبه درباره مراسم حج از مكه گزارش داد كه اين پرده كه به زبان عربي "كسوه" ‪ Kiswa‬ناميده مي‌شود ‪ ۱۴‬متر ارتفاع و ‪ ۴۷‬متر عرض دارد و وزن كلي آن به ‪ ۶۵۰‬كيلوگرم مي‌رسد و ارزش آن بالغ بر پنج ميليون و ‪ ۳۰۰‬هزار دلار است.

اين پرده بيش از ‪ ۳۰‬سال است كه در كارگاه ويژه‌اي در مكه در عربستان ساخته مي‌شود و پيش از اين از طرف مصر و هند به اين كشور هديه مي‌شد.

براي دوخت اين پرده ابريشم خالص و براي آراستن يا قلابدوزي آن از نخ هاي زر و نقره‌اندود استفاده مي‌شود.

اين نخ‌ها براي نوشتن آيات قرآن در حاشيه اين پرده به كار مي‌رود.

"كسوه" از پنج قطعه تشكيل مي‌شود، چهار قسمت آن براي پوشش اضلاع كعبه و قطعه پنجم براي پوشش در كعبه است. اين در به يك فضاي خالي باز مي‌شود كه داراي سه سه ستون است.

دست اندركاران دوخت پرده كعبه همگي اهل عربستان و با شوق و حرارت خاصي به كار خود سرگرم هستند.

"خالد" يكي از هنرمنداني كه در دوخت پرده كعبه دست دارد گفت: به هريك از ما قطعه‌اي از پارچه ابريشمي و يك آيه قران داده مي‌شود تا كار دوخت را آغاز كنيم. ابتدا كلمات و شكل‌ها را با نخ مي‌دوزيم و آنگاه با استفاده از نخ‌هاي زر و نقره‌اندود، روي آنها را دوخت مي‌زنيم.

"عثمان" يكي ديگر از همكاران "خالد" گفت: كاري كه مشاهده مي‌كنيد به سال آينده مربوط مي‌شود. اين كار بدون توقف ادامه دارد و ‪ ۱۰‬ماه طول مي‌كشد تا دوخت پرده تكميل شود.

به گفته وي پرده قديمي به اين كارگاه برگردانده شده و پس از شستشو به قطعات كوچك تقسيم و براي مقامات و كشورهاي مسلمان فرستاده مي‌شود.

درون كعبه نيز داراي پرده قلابدوزي سبز رنگي است از ابريشم و در همين كارگاه ساخته مي‌شود. پيش از ظهور ماشين‌هاي دوخت رايانه‌اي، دوخت اين پرده با چرخ‌هاي خياطي دستي انجام مي‌شد.

"خالد" كه با شوق در ارتباط با كارش سخن مي‌گويد، افزود: از آنجاييكه كعبه بسيار مقدس است من بسوي آن كشيده شدم و كار در ارتباط با آن كار در راه خدا محسوب مي‌شود.


| شناسه مطلب: 32336







نظرات کاربران