به آنچه می گوییم ملتزم باشیم وگرنه به خشم خدا گرفتار می شویم

سرپرست حجاج ایرانی ، بخشی از گرفتاری های موجود در جامعه را ناشی از ناحیه مخالفت قول با عمل دانست و افزود : پیامبر اسلام (ص) خطاب به ابن مسعود فرمود :" ای ابن مسعود از انهایی نباش که به مردم سخت گیری نموده اما برای خودشان آسان می گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در مراسم تواصي بحق مساله" مخالفت قول و عمل" را  يكي از آسيب هاي اخلاقي انسان  توصيف كرد و در اين باره افزود: قرآن كريم مي فرمايد" يا ايها الذين آمنوا لم تقولون مالا تفعلون. كَبُرَ مَقْتاً عِندَاللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لا تَفْعَلُونَ: اي كساني كه ايمان اورده ايد چرا چيزي را مي گوييد كه به آن عمل نمي كنيد؟ نزد خدا گناه بزرگي است كه چيزي را بگوئيد كه عمل نمي‏كنيد".
ايشان در ادامه اظهار داشت : در آيات و روايات به موضوع "مخالفت قول با عمل" بسيار سختگيرانه نگريسته شده است لذا انسان بايد مراقب باشد تا از اين ناحيه گرفتار نشود . وجود چنين آسيب هايي در جامعه مي تواند تبعات بسيار خطرناكي براي فرد و اجتماع  به دنبال داشته باشد.
 حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر سپس به روايتي از پيامبر اسلام (ص) استناد نمود كه خطاب به ابن مسعود  فرمود: يا ابن مسعود از آن دسته افراد نباشيد كه ديگران را به خيرو خوبي دعوت مي كنيد اما خودتان از ان غافل هستيد يعني وظيفه خود را گفتن مي دانيد نه عمل كردن.
ايشان در ادامه گفت : اگر پزشكي راجع به مضرات سيگار، انسان را نصيحت كند ولي خود سيگار بكشد نمي توان انتظار داشت سخنان او در ديگران تاثير گذار باشد چون ديگران مي گويند اگر سيگار  مضر است چرا خود پزشك سيگار مي كشد. اين پديده يعني "مخالفت قول و عمل"  وقتي در حوزه دين وارد مي شود تاثير مخرب تري در جامعه بر جاي مي گذارد.
سرپرست حجاج ايراني ، بخشي از گرفتاري هاي موجود در جامعه را ناشي از ناحيه مخالفت قول با عمل دانست و افزود : پيامبر اسلام (ص) در ادامه سخنان خود خطاب به ابن مسعود فرمود :" اي ابن مسعود از انهايي نباش كه به مردم سخت گيري نموده اما براي خودشان آسان مي گيرند.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به جمله اي مهم از امير المومنين علي (ع) اشاره كرد و اظهار داشت:امير المومنين علي (ع) فرمود: مردم را به كاري امر و يا نهي نمي كنم مگر اين كه قبلا خود بدان عمل كرده باشم ."اين موضوعي است كه همواره از سوي ائمه معصومين در روش مديريتيشان كاملا رعايت شده است. رسول خدا(ص) نيز در اين زمينه مي فرمايد: "كسي كه مردم را به گفته اي يا عملي دعوت مي كند كه خودش ملتزم به آن نيست پيوسته اين فرد در خشم و غضب خداوند گرفتار مي شود ".
ايشان افزود: يكي ديگر از مسائلي كه ارتباط بسيار نزديكي با مقوله "مخالفت قول با عمل" دارد همانا عيب جويي از ديگران است به گونه اي كه  فرد عيوب خود را نمي بيند اما به دنبال عيبجويي از ديگران است.  اميرالمومنين علي (ع) در اين زمينه مي فرمايد : من انكر عيوب الناس و رضيها لنفسه فذلك الاحمق: آن كسي كه پيوسته به دنبال عيوب مردم است حال آنكه خود نيز بدان عيب دچار باشد ، نادان است. .در بياني ديگر مي فرمايد ان كس از نظر نفاق درجه ا ش از ديگران بيشتر است كه امر به اطاعت و نهي از معصيت كند در حالي خود كه به آن عمل نكند.
حجت الاالسلام والمسلمين قاضي عسكر در زمينه تاثير موعظه بر ديگران به روايتي از امام صادق (ع) استناد كرد كه فرمود: موعظه وقتي بر ديگران اثرگذار است كه در جان انسان اثر گذاشته باشد.كسي  كه موعظه مي كند و خود بدان عمل نمي نمايد موعظه اش هرگز در قلب ها نفوذ نمي كند و مانند باراني است كه بر روي سنگ صاف صيقلي  مي ريزد و از ان جدا مي شود.
ايشان به روايتي ديگر از رسول خدا (ص) اشاره كرد و اظهار داشت : "رسول خدا(ص) در وصيت خود به اباذر چنين فرمودند : عده اي از بهشتيان نسبت به احوالات برخي از جهنميان اطلاع پيدا كرده از آنها مي پرسند كه چه چيزي شما را به آتش كشاند؟ ما در دنيا سخنان شما را عمل كرديم و بهشتي شديم ولي شما اكنون در جهنميد .جهنميان جواب مي دهند كه ما شما را به خير دعوت مي كرديم اما خود به ان عمل نمي نموديم."
سرپرست حجاج ايراني در باره عذابي كه خداوند براي  سخنوران بي عمل در نظر گرفته است به حديثي از پيامبر اسلام (ص) استناد كرد و افزود:در حديثي از پيامبر امده است: ان شبي كه مرا به معراج بردند عده اي از افراد را مشاهده كردم كه زبان و لبهاي انها را با قيچي هاي آتشين مي بريدند. از جبرئيل پرسيدم اينان چه كساني هستند ؟ جواب داد كه اينان سخنوراني هستند كه حرف مي زنند ولي عمل نمي كنند.
ايشان در پايان تصريح كرد: به آنچه مي گوييم عمل نموده و ملتزم به آن باشيم اگر اين اتفاق نيفتد ما پيوسته در خشم خدا خود را گرفتار كرده ايم .

 


| شناسه مطلب: 3271







نظرات کاربران