استفاده از روحانیان ایرانی برای انجام کامل اعمال مسجد کوفه و سهله استفاده از روحانیان ایرانی برای انجام کامل اعمال مسجد کوفه و سهله استفاده از روحانیان ایرانی برای انجام کامل اعمال مسجد کوفه و سهله بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
استفاده از روحانیان ایرانی برای انجام کامل اعمال مسجد کوفه و سهله استفاده از روحانیان ایرانی برای انجام کامل اعمال مسجد کوفه و سهله استفاده از روحانیان ایرانی برای انجام کامل اعمال مسجد کوفه و سهله استفاده از روحانیان ایرانی برای انجام کامل اعمال مسجد کوفه و سهله استفاده از روحانیان ایرانی برای انجام کامل اعمال مسجد کوفه و سهله

استفاده از روحانیان ایرانی برای انجام کامل اعمال مسجد کوفه و سهله

مدیرکل محصولات فرهنگی بعثه با اشاره به اینکه استفاده از راویان عراقی برای هدایت اعمال زائران در مساجد کوفه و سهله مشکلاتی ایجاد کرده و آنها برای اتمام زودتر اعمال، فرازهایی از ادعیه را قرائت نمی‌کنند، توصیه کرد: زائران از روحانیان و مداحان ایرانی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد احمد سجادی، مدير كل محصولات فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری  با اشاره به اينكه كتاب‌هايی متعددی در زمينه اعمال و اصول زيارت در عتبات عاليات به نگارش درآمده است، گفت: نويسندگان متعددی در اين مورد كتاب نوشته‌اند و كتاب در اين حوزه به حدی فراوان و مشتركات مطالب به حدی زياد است كه نياز نيست بعثه سرمايه‌گذاری مجدد در راستای تهيه كتاب جديد انجام دهد.

وی با اعلام خبر تهيه نرم‌افزاری مربوط به اعمال عتبات عاليات گفت: افزون بر اين نرم‌افزار مجله شميم يار ويژه سفر عتبات عاليات نيز منتشر شده كه در اختيار زائران قرار داده می‌شود.

حجت‌الاسلام سجادی با اشاره به انجام اعمال روايت شده برای مسجد كوفه و مسجد سهله از سوی زائران ايرانی، در اين خصوص گفت: برخی از كاروان‌ها از راويان عراقی برای انجام اين اعمال استفاده می‌كنند، كه برخی از اين افراد به دليل عجله برای اتمام اعمال، فرازهايی از ادعيه را حذف می‌كنند.

وی از كاروان‌های ايرانی خواست تا از روحانيان و مداحان ايرانی برای اين كار استفاده كنند تا اعمال به صورت كامل انجام شود.

به گزارش ايكنا، مسجد كوفه و مسجد سهله از اماكنی است كه در سفر عتبات عاليات زائران ايرانی با حضور در اين مساجد به انجام اعمال خاص آنها می‌پردازند، در اين مساجد مقام‌های متعددی ذكر شده (مانند مقام حضرت آدم، مقام قضاوت حضرت علی(ع)، مقام امام زمان(عج)، مقام امام سجاد(ع) و...) و برای هر مقام نماز و دعای خاصی ذكر شده است.

كاروان‌های مجاز ايرانی كه از روحانی و يا مداح ايرانی استفاده می‌كند به راحتی به انجام اين اعمال اقدام می‌كنند، اما كاروان‌هايی كه زير نظر سازمان حج و زيارت نيستند و روحانی همراه ندارند، روايان عراقی را برای هدايت زائران در انجام اين اعمال استخدام می‌كنند.

عدم تسلط اين افراد به زبان فارسی، لهجه غليظ عربی و تفاوت تلفظ ادعيه از سوی آنها با نحوه تلفظ ايرانيان، تفاوت در روايات مطرح شده در مورد فلسفه مقام‌ها و جايگاه‌های مطرح شده و عجله انها برای اتمام ادعيه و دريافت وجه از جمله مشكلاتی است كه زائران كاروان‌های آزاد با آن مواجه هستند، به نحوی كه بسياری از زائران نمی‌توانند در قرائت ادعيه با اين افراد همراهی كنند.

از سوی ديگر، اين راويان با ادعای اينكه حاضر هستند با دريافت وجه به نيابت از اموات افراد اعمال مسجد كوفه را انجام دهند، به دريافت وجوه بسيار از زائران ايرانی اقدام می‌كنند.

نكته جالب توجه تفاوت قيمت‌های مطرح شده است، يعنی اگر شما بخواهيد به نيابت از پدر و يا مادر شما اين اعمال انجام شود، می‌توانيد وجه بيشتری پرداخت كنيد تا اين اعمال فقط برای پدر و يا مادر شما انجام شود و يا اينكه وجه كمتری پرداخت كنيد تا روای عراقی زمانی كه می‌خواهد به نيابت از تعداد زيادتری از افراد (يك بار اعمال را انجام می‌دهد اما به نيت جمع زيادی كه ثبت‌نام كرده‌اند) اعمال مسجد كوفه را انجام می‌دهد نام فرد مورد نظر شما را نيز بياورد.

اين مسئله و مسائل بيشمار ديگری كه در زيارت عتبات عاليات وجود دارد، منجر به سوء استفاده از احساسات زائران ايرانی می‌شود و آنها با حسن نيت اقدام به پرداخت وجوهی می‌كنند كه به هيچ وجه نمی‌توان در مصرف صحيح و تحقق وعده‌های داده شده از سوی راويان اطمينان داشت.

اطلاع‌رسانی دقيق به زائران از سوی افراد مطلع و مورد اعتماد اقدامی است كه می‌توان برای جلوگيری از اين سوء استفاده‌ها انجام داد.


| شناسه مطلب: 3279







نظرات کاربران