نور حج تا زمانی که انسان مرتکب گناهی نشود باقی می‌ماند نور حج تا زمانی که انسان مرتکب گناهی نشود باقی می‌ماند نور حج تا زمانی که انسان مرتکب گناهی نشود باقی می‌ماند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نور حج تا زمانی که انسان مرتکب گناهی نشود باقی می‌ماند نور حج تا زمانی که انسان مرتکب گناهی نشود باقی می‌ماند نور حج تا زمانی که انسان مرتکب گناهی نشود باقی می‌ماند نور حج تا زمانی که انسان مرتکب گناهی نشود باقی می‌ماند نور حج تا زمانی که انسان مرتکب گناهی نشود باقی می‌ماند

نور حج تا زمانی که انسان مرتکب گناهی نشود باقی می‌ماند

یک کارشناس امور حج و زیارت گفت: روح حج چیزی جز عبادت پروردگار نیست؛ حج یک عبادت خاص با شرایط ویژه‌ است و نور آن تا زمانی که انسان گناهی انجام ندهد، باقی خواهد ماند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، حجت‌الاسلام غلامحسين رهبرپور، كارشناس امور ديني اظهار داشت: حج يك مجموعه‌ و سلسله‌اي از عبادت‌هاي الهي است كه وقتي كنار هم قرار مي‌گيرند، حج بيت‌الله الحرام نام مي‌گيرد و از آن جمله مي‌توان مُحرم شدن، نماز، تقصير، وقوف در عرفات و مشعر، قرباني، رمي‌جمرات و ... را نام برد.
حجت‌الاسلام رهبرپور با بيان اينكه خداوند از رگ گردن به بندگانش نزديك است، عنوان كرد: سرزمين وحي و كعبه به دليل انتساب به خداوند، قداست دارد و انسان‌ها بايد دور آن گشته و طواف كنند. لذا لازم است افراد به گِرد خانه خدا كه معشوق واقعي است طواف كنند و معبودهاي دروغين را دور بريزند وقتي انسان در اين حال و هوا قرار مي‌گيرد و افراد را از هر قشري و از هر رنگي با لباس احرام، و لبيك گويان مشاهده مي‌كند طبيعي است كه او را در فضاي معنوي و الهي خاصي قرار مي‌دهد.
وي تصريح كرد: هر كس به اندازه معرفت خويش مي‌تواند از اين سفر معنوي بهره ببرد از اين رو به طور طبيعي انسان‌هاي والا استفاده بهتري را از سفر به سرزمين وحي خواهند برد و همه اينها جلوه ويژه‌اي از عبادت حق‌تعالي است و به قول شاعر؛ «كعبه آن سنگ نشاني است كه ره گم نشود، حاجي احرام دگر بند ببين يار كجاست» به هر حال تمام اين امور، يك نمادي است كه انسان به اشكال گوناگون در مواقع مختلف به آن مي‌پردازد.
اين قاضي بازنشسته ديوان عدالت اداري گفت: وقتي معرفت شخص زائر بالا رود، زماني كه به عنوان شخص حاجي از خانه خارج مي‌شود ديگر كعبه را نمي‌بيند بلكه آن خانه را ديگر به خداوند متعال منتسب مي‌داند و در اين صورت است كه عبادت براي خدا ارزشمند خواهد بود.
وي خاطرنشان كرد: روح حج چيزي جز عبادت پروردگار نيست در روايات آمده است كه ائمه اطهار(ع) جانشين خداوند بر روي زمين هستند در نتيجه حج يك عبادت خاص با شرايط ويژه‌اي است و خوشا به حال آناني كه با معرفت مي‌روند و اين مناسك را به بهترين وجه انجام مي‌دهند؛ پاك و نوراني مي‌شوند.
حجت‌الاسلام رهبرپور ادامه داد: در روايات اسلامي آمده است كسي كه خانه خدا را عبادت و زيارت كند فرشته‌اي روي شانه او زده و مي‌فرمايد: احسنت كار خوبي انجام داده‌اي! خداوند تو را بخشيده است، از اين به بعد مراقب اعمال و رفتارت باش. همچنين در روايت ديگري آمده است كه نور حج باقي است تا زماني كه انسان گناهي را انجام ندهد و در اثر ارتكاب به معاصي آن نورانيت از بين خواهد رفت.
وي در پاسخ به اينكه چگونه مي‌توان نورانيت و معنويت به دست آمده در سفر حج را حفظ كرد، اظهار داشت: وقتي فرد حاجي تصميم به آشتي با خداوند گرفت، شيطان را در منا مغلوب خويش كرد، در قربانگاه تمام تمنيات مادي خود را قرباني كرد و لباس ميهماني خداوند را پوشيد و سر بر سجده گذاشت، همان طور كه در جمرات بر شيطان سنگ زد براي پاي‌بندي در اين تصميم و اين نيرو نيازمند مدد و كمك الهي است چرا كه اگر كمك‌هاي حضرت حق نباشد انسان به تنهايي، مغلوب وسوسه‌هاي شيطاني خواهد شد.


| شناسه مطلب: 32797







نظرات کاربران