تفکیک جنسیتی در صحن مطاف،پیشنهادی با پشتوانه مطالعاتی تفکیک جنسیتی در صحن مطاف،پیشنهادی با پشتوانه مطالعاتی تفکیک جنسیتی در صحن مطاف،پیشنهادی با پشتوانه مطالعاتی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تفکیک جنسیتی در صحن مطاف،پیشنهادی با پشتوانه مطالعاتی تفکیک جنسیتی در صحن مطاف،پیشنهادی با پشتوانه مطالعاتی تفکیک جنسیتی در صحن مطاف،پیشنهادی با پشتوانه مطالعاتی تفکیک جنسیتی در صحن مطاف،پیشنهادی با پشتوانه مطالعاتی تفکیک جنسیتی در صحن مطاف،پیشنهادی با پشتوانه مطالعاتی

تفکیک جنسیتی در صحن مطاف،پیشنهادی با پشتوانه مطالعاتی

جمع بندی همه‌ی دلایل ارایه و ابراز شده در مخالفت با پیشنهاد متوجه دو مساله بود اول اینکه چنین امری مسبوق به سابقه در زمان رسول الله(ص)‌و ائمه معصوم(ع) و خلفا نبوده و دوم،این طرح تنزل دادن مقام و مرتبه زن است!

پيشنهاد جناب حجت الاسلام والمسلمين "سيد علي قاضي عسكر" نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني داير بر تفكيك خانم‌ها و آقايان به هنگام طواف خانه خدا، تاكيد مي شود فقط طواف! ـ چون در ساير مكان‌هاي حرم فضاي كافي با توجه به طرح‌هاي توسعه‌اي صورت گرفته وجود دارد ـ همانطور كه پيش بيني مي شد با واكنش‌هايي روبرو شد.
اگر چه بيشتر واكنش‌ها موافقت با پيشنهاد ارايه شده بود، ‌اما مخالفت‌ها هم كم نبود. جمع بندي همه‌ي دلايل ارايه و ابراز شده در مخالفت با پيشنهاد متوجه دو مساله بود اول اينكه چنين امري مسبوق به سابقه در زمان رسول الله(ص) ‌و ائمه معصوم(ع) و خلفا نبوده و دوم، اين طرح تنزل دادن مقام و مرتبه زن است!
اگردر پيشنهاد جناب آقاي قاضي عسكر دقت شود،‌ پاسخ اين دو ايراد به صراحت داده شده است. پاسخ ايراد اول: در آن زمان وضعيت اين چنين نبود و حتي تا دو سه دهه پيش طواف زنان و مردان تالي فاسدي نداشته است كه تفكيكي لازم باشد. شمار حجاج بسرعت رو به افزايش است و با توجه به تقويم حج و محدويت زماني و مكاني، چاره ديگري وجود ندارد.
دقت در كلام خدا، و احاديث و سنت،‌ گواه بر اين مهم است كه در هيچ يك از آنها بر ادغام زن و مرد به هنگام طواف تاكيد نشده، و جوازي نيز در تاييد آن نيست و همانطور است، عكس آن، و لذا امري است كه مي‌توان آنرا برحسب شرايط منتهي با رعايت دقيق دستورات دين و منطبق بر فقه به عنوان يك مساله مستحدثه متناسب با زمان و مكان مطابقت داد و عامل به آن بود.
امسال برابر آمار رسمي سه ميليون و اندي زائر كه البته بيشتر آنها عربستاني بودند، در موسوم تمتع، حج خانه خدا را به جاي آوردند. اعمال حج براساس تقويم مقرر صورت مي‌گيرد و احكام آن در فقه همه‌ي مذاهب اسلامي آمده است. بنا براحكام، حجاج بايد اعمال خود را در دوره‌هاي زماني مقرر به اتمام برسانند و اين يعني نظم، كه يكي از اساسات حج است. درنظر بگيريد دراين شرايط و با كثرت جمعيت و محدوديت فضا و زمان،‌ چگونه اين تعداد زائر مي‌توانند اعمال خود را اولا در كمال آرامش و آسايش روح وجان و ثانيا با دقت در صحت انجام دهند و در همان حال كه بايد حدود الهي در خصوص محرمات را رعايت كنند، حواسشان كاملا جمع اعمال باشد و از راز و نياز به درگاه حق تعالي بهره ببرند.
و پاسخ ايراد دوم: ‌از ايرادهاي گرفته شده به اين پيشنهاد كه بنظر مي رسد بيشتر ازناحيه كساني است كه تاكنون توفيق حج وعمره و زيارت خانه خدا را پيدانكرده اند كه ما دعا مي كنيم همه ي آنها چنين سعادتي نصيبشان شود و به علاوه فرصت مطالعه و تامل و تعمق در احكام دين مبين اسلام را بيشتر پيدا كنند، از جمله اين نكته است كه چنين تفكيكي تنزل شان و مقام زن است.
اين ايراد جاي بحث زيادي ندارد. پاسخ آن بسيار ساده، و اين نكته مي باشد كه برعكس باورهاي فمنيستي، تفكيك زن و مرد در هنگام طواف از آن رو كه بيشتر به سود خانم ها و درجهت تسهيل در امر عبادت و انجام مناسك آنهاست، يك طرح جانبدارانه به نفع خانم هاست. و نكته تكميلي و مهم و اساسي، باز برخلاف باورهايي كه ابراز شده، به علاوه نشانه هاي بسياري كه در اعمال حج وعمره مانند طواف نسا و نماز آن طواف كه همه در تكريم و بزرگداشت مقام زن مي باشد، طرحي كاملا در خدمت به خانم ها مي باشد و اجراي آن اين فرصت را به خانم ها مي دهد تا بدون كمترين دغدغه اي به انجام مناسك خود بپردازند و روح خويش را با عبادت توام با آرامش و آسايش روح و جسم، صفا ببخشند.
پيشنهاد جناب آقاي قاضي عسكر، نه يك ايده و نظر، كه يك طرح مطالعه شده و مسبوق به سالها تجربه ايشان در مقام نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني و پيش از آن سالها معاونت پژوهشي و تحقيقي در اين نهاد و مديران بعثه مقام معظم رهبري و جمع بندي و استخراج ديدگاههاي زائران اعم از ايراني و غير ايراني است.
دين باوري روز افزون در ميان مسلمانان كه به استقبال و ابراز علاقه هر چه بيشتر آنها در به جاي آوردن حج بيت الله الحرام انجاميده از يك سو، و ازسوي ديگر كمبود امكانات در پذيرايي و مناسب سازي فضاها براي انجام اعمال بايد باور شود كه راهي جز تفكيك خانم ها و آقايان به هنگام طواف خانه خدا بخصوص در دوره تمتع و برخي ماهها دردوره عمره باقي نمي گذارد.
بعثه مقام معظم رهبري با استقبال از همه‌ي نظراتي كه به بهره برداري بيشتر معنوي از موهبت حج و عمره بينجامد، آمادگي آنرا دارد تا در همكاري با مقامات سعودي و مديران اداره حرمين شريفين طرح پيشنهادي را از جهت اجرايي مورد مداقه و بحث هاي كارشناسي و اجرايي قرار دهد.
والسلام عليكم ‌رئوف پيشدار / استاد دانشگاه


| شناسه مطلب: 32801







نظرات کاربران