گزارشی از دیدارهای آیت‌الله نوری با مراجع و علمای عراق

حضرت آیت‌الله نوری همدانی که هفته گذشته به عتبات عالیات سفر کرده بود در چند روز گذشته افزون بر زیارت مراقد و اعتاب مقدس در کربلای معلی و نجف اشرف با مراجع تقلید و علمای شیعه در این دو شهر مقدس دیدار و گفت‌وگو داشت.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به عتبات عاليات، حضرت آيت‌الله نوري همداني كه هفته گذشته به عتبات عاليات سفر كرده بود در چند روز گذشته افزون بر زيارت مراقد و اعتاب مقدس در كربلاي معلي و نجف اشرف با مراجع تقليد و علماي شيعه در اين دو شهر مقدس ديدار و گفت‌وگو داشت.
ديدار آيت الله نوري همداني با آيت الله شيخ بشير نجفي
آيت الله نوري همداني از مراجع عظام تقليد قم در ادامه سلسله ديدارهاي خود با علما و مراجع نجف اشرف به اتفاق هيئت همراه با آيت الله شيخ بشير نجفي پاكستاني ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار صميمي كه در جمع طلاب و در كرسي درس اين مرجع تقليد برگزار شد، آيت الله العظمي نوري همداني مورد استقبال گرم طلاب و اين مرجع تقليد قرار گرفتند.
اين مرجع تقليد بصيرت و درس آموزي اهل بيت(ع) را مقصد همه زوار عتبات دانست و نسبت به محبت اهل بيت(ع) گفتار مبسوطي را بيان داشت.
وي امامزادگان و ذريه حضرت زهرا(س) را نشانه هاي پاكي از خاندان عصمت و طهارت نام برد و بر پيوند مكتبي مسلمانان با خاندان اهل بيت(ع) تاكيد كرد.
آيت الله نوري همداني نيز در اين ديدار پيشنهاد كرد تا همايش علمي حوزه علميه قم و نجف برگزار شود تا طلاب و علما هر دو حوزه با مسائل علمي يكديگر مطلع شده و تبادل علمي صورت گيرد.
وي در ادامه ضمن تاكيد بر اتحاد گفت: اتحاد يكي از مسائل مهم و ضروري جامعه است و آنچه كه خواب دشمنان را از بين خواهد برد و دشمن را آشفته مي كند، همين موضوع اتحاد خواهد بود.
اين مرجع تقليد ماموريت دولت هاي وابسته به آمريكا و اسرائيل را ماموريت شيطان عنوان كرد و گفت: حساب مسلمانان آزاده جهان از دولت هاي وابسته به انگليس و آمريكا جداست.
ديدار آيت الله بحرالعلوم با آيت الله نوري همداني
آيت الله بحر العلوم از نوادگان مرحوم آيت الله مهدي بحرالعلوم با آيت الله نوري همداني از مراجع عظام تقليد قم ديدار و گفتگو كرد.
در ادامه ديدارهاي علما و بزرگان نجف اشرف با آيت الله نوري همداني، آيت الله بحر العلوم از نوادگان مرحوم آيت الله مهدي بحرالعلوم محل استقرار آيت الله نوري همداني حاضر و با اين مرجع تقليد ديدار و گفتگو كرد.
آيت الله بحرالعلوم در اين ديدار تشريف فرمايي آيت الله نوري همداني به كشور عراق و نجف اشرف را فتح بابي براي حضور همه مراجع و علما عنوان كرد و اظهار اميدواري كرد ارتباط بسيار خوب و نزديكي ميان حوزه علميه نجف و قم ايجاد گردد.
آيت الله نوري همداني نيز ضمن قدرداني از آيت الله بحرالعلوم ياد و خاطره مرحوم آيت الله مهدي بحرالعلوم را گرامي داشتند.
بازديد آيت الله نوري همداني از موسسه آيت الله حكيم
آيت الله نوري همداني در ادامه سفر خود به عراق به اتفاق هيئت همراه از موسسه آيت الله حكيم بازديد كردند.
وي در ابتدا بر سر مزار مطهر شهيد سيد محمد باقر حكيم و مرحوم عبدالعزيز حكيم و 100 تن از شهداي جمعه خونين عراق حاضر شدند و ياد و خاطره آنها را گرامي داشتند.
اين موسسه كه به «محراب» نامگذاري شده است علاوه بر مرقد شهيد رهبر فقيد عراق آيت الله سيد محمد باقر حكيم و مرحوم آيت الله عبدالعزيز حكيم رئيس فقيد مجلس اعلاي عراق، به عنوان موسسه نشر آثار آيت الله شهيد حكيم نيز به شمار مي رود.
همچنين اين موسسه داراي ظرفيتي بالغ بر 12 هزار نفر با نام مبارك امام علي(ع) و مدرسه علميه برادران و خواهران مي باشد و نمايشگاه دائمي كتابي نيز در آن مستقر شده است.
اين مجتمع بزرگ كه برگرفته از معماري اسلامي است داراي موزه اي از آثار شهدا و علماي بزرگ است كه آيت الله العظمي نوري همداني از اين مراكز بازديد كرد.
آيت الله نوري همداني از شهيد حكيم به عنوان مبارزي شجاع و عالي و خستگي ناپذير ياد كردند و بيان داشتند: ايشان اين خصوصيات را از جد اطهار خود يعني امام حسين(ع) فراگرفته بودند.
وي همچنين از سيد عبدالعزيز حكيم به عنوا ن مدير و مدبري سياست مدار ياد كردند كه تلاش هاي بسياري انجام دادند.
اين مرجع تقليد تاكيد كرد: همانگونه كه امام راحل فرمودند خط سرخ شهادت خط محمد(ص) و آل اطهرينش است و اين خاندان لحظه اي در ترويج فرهنگ پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) كوتاهي نكرده و سكوت نكردند.
آيت الله نوري همداني بيان داشت: در زمان رژيم بعثي صدام شهيد حكيم با تحمل سختي ها و با رنج به مبارزه پرداخت و بايد حوزه ياد و خاطره آنها را گرامي داشته و آنها را به عنوان نماز معرفي كند تا رشادت هاي آنها به فراموشي سپرده نشود.
ديدار آيت الله نوري همداني با آيت الله سيدمحمد حكيم
آيت الله نوري همداني به همراه هيئت همراه با حضور در بيت آيت الله سيدمحمد حكيم با اين مرجع تقليد ديدار و گفتگو كرد.
در اين ديدار صميمي آيت الله نوري همداني سلام رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقليد و حوزه هاي علميه را ابلاغ كرد و خواستار ارتباط تنگاتنگ ميان حوزه علميه قم و نجف شد.
وي با اشاره به جريان هاي تاريخي و فعاليت هاي دشمنان بر عليه جبهه ايمان گفت: اين اقدام هيچ نتيجه اي به همراه نداشته است و اسلام روز به روز عزتمندانه تر فعاليت مي كند.
آيت الله نوري همداني از ارتباط هاي امام راحل با مردم ياد كردند و پشتيباني نظام را مقاومت مردم دانست و گفت: در عصر كنوني آمريكا، انگليس و اسرائيل و وهابيت به مقاصد خود نخواهند رسيد و ناكام خواهند ماند.
وي دفاع از جمهوري اسلامي را نمونه اي از ارتباط مردم با حكومت و رهبري دانست و گفت: پيوند امت با رهبر معظم انقلاب وصف ناپذير است و اين مردم با روحانيت خدمتگذار ارتباطي تنگاتنگ در طول تاريخ داشته و خواهند داشت.
آيت الله حكيم هم حضور آيت الله نوري همداني را بسيار خوب و اثربخش عنوان كردند و ادامه دادند: اميد اين اين حضور موجب حضور ديگر علما و مراجع نيز به اين سرزمين مقدس شود.
وي افزود: مرجعيت مركز ثقل عالم تشيع است و وظيفه امروز روحيه دادن به تشييع و ارتباط با مردم است و روحانيت بايد در خدمت رساني به مردم بيش از ديگران تلاش كند.
اين مرجع تقليد مرجعيت را كيان تشيع توصيف كرد و گفت: بايد همانگونه كه مردم در زمان ائمه با اهل بيت(ع) ارتباط داشتند امروز نيز مرجعيت در خدمت مردم باشند و مردم نيز براي حفظ دين با علما ارتباط برقرار كنند.
ديدار با نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق
حضرت آيت‌الله حسين نوري همداني در ادامه برنامه‌هاي سفر خود به عراق با حجت‌الاسلام رضا اسكندري نماينده بعثه مقام معظم رهبري در عراق ديدار و گفت‌وگو كرد.
براساس اين گزارش، اين ديدار كه در حرم حضرت سيدالشهدا در شهر كربلاي معلي برگزار شد، طرفين در خصوص مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر كردند.
ارائه گزارشي از برنامه‌هاي بعثه در عراق و فعاليت‌هاي روحانيان و مداحان اهل بيت عليهم السلام در دو شهر نجف اشرف و كربلاي معلي از جمله مسائلي بود كه حجت‌الاسلام اسكندري براي حضرت آيت‌الله نوري همداني بيان كرد.
ديدار آيت الله نوري همداني با شيخ اسحاق فياض
آيت الله نوري همداني از مراجع عظام تقليد قم در ادامه ديدارهاي خود با علما و مراجع نجف به اتفاق هيت همراه با شيخ اسحاق فياض از علماي نجف ديدار و گفتگو كرد.
شيخ اسحاق فياض در اين ديدار با تشريح مراحل علمي حوزه نجف و فعاليت هاي انجام گرفته به منظور سير سعودي در ترميم مدارس علميه كه توسط رژيم صدام تخريب شده بود، گفت: اقدامات خوبي براي ترميم مدارس علميه انجام شده و به زودي شاهد شكوفايي مجدد حوزه نجف خواهيم بود.

وي جمهوري اسلامي را پناهگاه مستضعفان عنوان كرد و گفت: اميد است ايران بتواند همچنان به خدمات خويش به شيعيان و نيازمندان ادامه داده و موفق باشد.
در اين ديدار آيت الله نوري همداني هم نجف را مهد علم و عالمان بزرگ عنوان كردند و گفتند: در گذشته حوزه نجف اقدمات خوبي را انجام داده و تغديه علمي و فرهنگي توسط اين حوزه رقم مي خورده است.
اين مرجع تقليد اذعان داشت: اميدوارم تا حوزه نجف همانند گذشته سر و سامان بهتري گرفته و با حضور مرجعيت در بالندگي و سير شكوفايي قرار گيرد.
وي حضور طلاب و فضلاي غير عراقي در كنار طلاب عراقي را براي نجف مهم ارزيابي كردند.
ديدار سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق با آيت الله نوري همداني
حسن دانايي فر و مسؤولان كنسولگري هاي جمهوري اسلامي ايران در عراق با حضور در محل استقرار آيت الله العظمي نوري همداني از مراجع عظام تقليد قم با ايشان ديدار كردند.
دانايي‌فر در اين ديدار رابطه دو كشور ايران و عراق را خوب توصيف كرد و گفت: ايران و عراق در زمينه هاي علمي، فرهنگي، زيارتي و همچنين مباحث سياسي در منطقه از پيوند خوبي برخوردار هستند و دو ملت بزرگ به شمار مي روند.
سفر جمهوري اسلامي ايران در عراق بيان داشت: ما در شهرهاي بصره، نجف، كربلا، اربيل، سليمانيه و كاظمين سركنسولگري داير كرده ايم كه بسيار فعال هستند. سالانه يك ميليون نفر از كشور عراق وارد ايران شده كه در زمينه هاي تجاري، اقتصادي، زيارتي و... فعاليت دارند.
وي حضور زوار ايراني در عراق را چشمگير عنوان كرد و گفت: سالانه يك ميليون و 200 هزار نفر زائر از كشور ايران به عراق مشرف مي شوند كه اين رقم در حال افزايش است.
سفر جمهوري اسلامي ايران در عراق پيش بيني كرد كه با تلاش هاي صورت گرفته اميدواريم بتوان دو ملت ايران و عراق بدون رواديد به كشورها سفر كنند.
آيت الله نوري همداني نيز در اين ديدار از تلاش هاي سفير و سفارتخانه جمهوري اسلامي ايران در عراق قدرداني كرد.


| شناسه مطلب: 32830







نظرات کاربران