اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارند اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارند اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارند اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارند اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارند اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارند اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارند

اعمالی که ثوابی بیشتر از حج و عمره دارند

زائران خانه خدا از راه رسیدند و کشور رنگ و بوی ابراهیم و اسماعیل گرفت. هر چند سفر به قبله آرزوی هر مسلمانی است؛ اما با توجه به وسع مالی و محدودیت حضور افراد در ایام حج برای همه آرزومندان و مشتاقان امکان حضور در مکه نیست

گروه دين و انديشه پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري - زائران خانه خدا از راه رسيدند و كشور رنگ و بوي ابراهيم و اسماعيل گرفت. هر چند سفر به قبله آرزوي هر مسلماني است؛ اما با توجه به وسع مالي و محدوديت حضور افراد در ايام حج براي همه آرزومندان و مشتاقان امكان حضور در مكه مكرمه و انجام اعمال نيست اما از آن وجه كه خداوند نسبت به بندگان خود بسيار رئوف و مهربان است براي اعمال ديگري نيز ثواب حج و عمره مقبول عطا مي كند.

با هر نگاه مهربان فرزند به پدر و مادر ثواب صد حج به وي عطا مي شود
به عنوان نمونه، از پيامبر اكرم روايت شده است: «هر فرزند نيكوكاري كه به پدر و مادرش به نگاه رحمت نظر كند در برابر هر نگاه يك حج مقبول برايش منظور مي گردد.» پرسيدند: «اي رسول خدا، اگر چه در هر روز صد مرتبه نگاه كند؟» فرمودند: «بلي، خداوند بزرگ تر از اين ها و پاكيزه تر است.»
هويت دين مداري در اسلام رابطه مستقيم با اخلاق مداري دارد
در يك نگاه كلي مسئله اخلاق مداري در اسلام بسيار مورد اهميت و توجه است چنان چه در احاديث اهل بيت خوش خلقي و مدارا كردن با مردم نصف دين است و نشانه عاقل بودن فرد، اخلاق وي است. در احاديث متعددي از امام صادق عليه السلام روايت شده كه‌ «برآورده كردن نياز مومن بهتر از هزار حج مقبول با اعمال آن و آزاد كردن هزار بنده در راه خداست»
اسلام تهديدها را به فرصت هاي پرورش روحي و معنوي تبديل مي كند
زماني كه امام صادق عليه السلام برطرف كردن نياز مومن را معادل با هزار حج مقبول دانسته اند نشانه توجه جدي اسلام به مسئله اخلاق است و بيراهه نرفته ايم اگر دين اسلام را مكتب اخلاق بناميم. رسول خدا مي فرمايد: «دور كردن مومن از حرام نزد خداوند برابر هفتاد حج مقبول است»
بازگشت جامعه به سمت دين مداري بر اساس اخلاق وضع كيفي جامعه را بهبود مي بخشد
اهل بيت عصمت و طهارت فرموده اند: «نشستن يك ساعت نزد علما و يادگيري حديث اهل بيت از عبادت يك ساله كه در آن گناهي صورت نگيرد بهتر است و ثواب ديدار عالم نزد خدا از هفتاد حج و عمره و هفتاد طواف در اطراف خانه خدا بهتر است و خداوند هفتاد درجه او را بالا برد و براي هر حرف ثواب يك حج مقبول، مي نويسد.»
توجه اهل بيت به آموزش و يادگيري احاديث تا بدان پايه است كه براي آموزنده احاديث به اندازه تارهاي موي بدنش ثواب حج عمره منظور مي شود.
نكته قابل تامل در اين حديث گران قدر آن است كه يادگيري احاديث اهل بيت از هفتاد حج و عمره و هفتاد طواف برتر و بهتر شمرده شده است و اين بدان سبب است كه تا علم نباشد عمل هم اتفاق نمي افتد. در روايتي ديگر از امام علي عليه السلام نقل شده كه هر كس يك مسئله بياموزد به شمار موهاي بدنش براي او پاداش حج و عمره منظور مي شود.
با توجه به اين روايات نقل شده از ائمه معصومين مي توان دريافت ارزش علم آموزي و توجه به كسب علم تا چه حد با ارزش و گران مايه است؛ چرا كه همين احاديث به ما مي آموزد كه رعايت اخلاق درباره خانواده، جامعه و مسئوليت پذيري در برابر مسلمانان به اندازه هزاران حج مقبول پاداش دارد، و با رعايت اين احاديث و عمل كردن به آنها مي توان به سعادت دنيوي و اخروي با هم نائل شد و چه چيز از اين بهتر و پسنديده تر.


| شناسه مطلب: 32831







نظرات کاربران