دلایل بی رغبتی زلیخا به حضرت یوسف دلایل بی رغبتی زلیخا به حضرت یوسف دلایل بی رغبتی زلیخا به حضرت یوسف بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
دلایل بی رغبتی زلیخا به حضرت یوسف دلایل بی رغبتی زلیخا به حضرت یوسف دلایل بی رغبتی زلیخا به حضرت یوسف دلایل بی رغبتی زلیخا به حضرت یوسف دلایل بی رغبتی زلیخا به حضرت یوسف

دلایل بی رغبتی زلیخا به حضرت یوسف

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه گفت: وقتی زلیخا به خدا ایمان آورد نسبت به حضرت یوسف(ع) بی‌رغبت شد، دلیل را از او پرسیدند، جواب داد، وقتی به ذات پاک الهی ایمان آورد‌م لذت‌های دنیا برای من بی‌ارزش شد به همین سبب نسبت به لذت‌های دنیا بی‌اعتنا شدم.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري به نقل از رسا، آيت‌الله علي عراقچي همداني، استاد اخلاق حوزه‌هاي علميه قم با اشاره به آثار مخرب گناه كنترل نكردن چشم، ابراز داشت: بيشتر گناهان از چشم و زبان صادر مي‌شود.
وي ادامه داد: خداوند در قرآن مي‌فرمايد «أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ يَوْمَ يَأْتُونَنَا لَـٰكِنِ الظَّالِمُونَ الْيَوْمَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ، چه شنوا و بينايند روزي كه به سوي ما مي‌آيند، ولي ستمگران امروز در گمراهي آشكارند» و اين نشان از مهم بودن حفظ چشم و گوش از گناه است.
استاد اخلاق حوزه‌هاي علميه قم عدم معرفت به خداوند متعال را عامل مهم در ارتكاب افراد به گناهان به ويژه گناه چشم‌چراني دانست و خاطرنشان كرد: اگر فردي نسبت به خداوند متعال معرفت نداشته باشد خودسر شده و در اثر خودسري دچار گناه خواهد شد.
وي اضافه كرد: اگر فردي به نعمت‌هاي الهي توجه داشته باشد مرتكب كاري‌هايي كه خداوند اذن و اجازه نداده نمي‌شود، ولي وقتي سراسر وجود فرد را غفلت و گمراهي بگيرد فرد گرفتار هر گناهي خواهد شد.
چشم و گوش عامل ترقي و تزلزل افراد
آيت‌الله عراقچي با اشاره به اين‌كه چشم و گوش سبب ترقي و تزلزل افراد از مقام انسانيت مي‌شود، اظهار داشت: در قيامت گوش و چشم افراد نسبت به اعمالي كه انجام داده‌اند مورد سؤال قرار مي‌گيرند و اگر هر يك از اين اعضا كاري را كه مورد رضاي خدا نيست انجام بدهند مورد عذاب و عقاب قرار خواهند گرفت.
وي افزود: اگر فردي نسبت به خداوند معرفت داشته باشد هميشه خدا را ناظر و حاضر بر اعمال خود مي‌بيند و كاري را انجام مي‌دهد كه مورد رضا و اذن خدا باشد در نتيجه تسلط شيطان بر او كم خواهد شد.
اين استاد حوزوي خاطرنشان كرد: شيطان شبانه روز در كنار فرد است، اگر فردي ارتباط خود را با خدا قطع كند شيطان با استفاده از فرصت به دست آمده با او ارتباط برقرار خواهد كرد از اين‌رو غفلت ملاك اول در گرفتار شدن فرد به گناه است.
نماز شب سبب دوري فرد از شيطان و نزديك شدن به خدا مي‌شود
استاد اخلاق حوزه‌هاي علميه قم توجه، توسل و انس با خدا، نماز شب و مناجات را از راه‌هاي پيشگيري از تسلط شيطان برشمرد و تأكيد كرد: راز و نياز در نيمه‌هاي شب سبب سير و سلوك فرد مي‌شود، هر قدر راز و نياز در دل شب بيشتر باشد فرد از شيطان دورتر و به خدا نزديك‌تر خواهد شد.
وي ادامه داد: انس با خدا لذت‌هاي مادي را در نظر فرد حقير و كوچك مي‌كند، فردي كه با خدا انس داشته باشد چشم خود را به لذت‌هاي دنيا فرو مي‌بندد و به جاي توجه به اعمال حيواني به اعمال معنوي توجه مي‌كند.
آيت‌الله عراقچي ياد‌آور شد: در تاريخ آمده وقتي زليخا به خدا ايمان آورد نسبت به حضرت يوسف(ع) بي‌رغبت شد دليل را از او پرسيدند، جواب داد، وقتي به ذات پاك الهي ايمان آورد‌م لذت‌هاي دنيا براي من بي‌ارزش شد به همين سبب نسبت به لذت‌هاي دنيا بي‌اعتنا شدم.
اين استاد حوزوي در پايان گفت: وقتي فرد با خدا و اولياي خدا انس داشته باشد به اوج معنويت مي‌رسد و كمبودهاي او برطرف خواهد شد از اين‌رو گرفتار هوا و هوس نخواهد شد.


| شناسه مطلب: 32836







نظرات کاربران