پرداخت طلب شرکت‌های گردشگری عراقی

مدیر عامل شرکت مسافرتی سراسری ایران ( شمسا ) می گوید : با دریافت حواله ارزی از بانک مرکزی ، بزودی طلب های شرکت های گردشگری عراقی پرداخت می شود.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري به نقل از ايرنا،ˈحسن محمدي، بدهي به شركت هاي گردشگري عراقي را كه به زايران ايراني عتبات خدمات ارايه مي دهند حدود 60 ميليون دلار اعلام كرد و افزود : تا 26 مهرماه امسال بر اساس نرخ قبلي ارز تعهد داشته ايم و بانك مركزي هم با همين نرخ به ما ارز پرداخت مي كند.
وي مشكل ايجاد شده را از 27 مهرماه به بعد اعلام كرد و گفت : از اين تاريخ به بعد ارز را به نرخ مبادله اي در اختيار ما قرار مي دهند كه درباره برخي هزينه ها نظير عوارض و كارمزد سفر به عتبات بايد با مردم به توافق برسيم.
به گفته وي اخيرا برخي رسانه هاي خبري به نقل از منابع عراقي بدهي شركت شمسا به گردشگري عراق را 75 ميليون دلار اعلام كرده و مدعي شده بودند هتل ها از پذيرش زايران ايراني تا تسويه بدهي هاي معوقه خودداري كرده اند.
** كاهش 50 درصدي اعزام زايران به عتبات نسبت به سال گذشته
مدير عامل شركت شمسا با بيان اين كه تعداد زايران اعزامي در حال حاضر 50 درصد كمتر از مدت مشابه در سال گذشته شده گفت : ما با هتل هاي عراقي طرف قرارداد ، واقعيت هاي موجود در ايران را مطرح كرده ايم و آن ها هم نسبت به مسايل ايران آگاهي دارند از اين رو فعلا همكاري مي كنند.
** افزايش بليط هواپيماها و احتمال گرانتر شدن سفر به عتبات
محمدي با بيان اين كه هنوز افزايش نرخ بليط هاي هواپيمايي به صورت مكتوب اعلام نشده گفت : قبل از اين گراني، مسوولان خطوط هوايي گفته بودند كه درآينده همكاري هايشان سخت خواهد شد اما در حال رايزني هستيم تا بتوانيم تصميم مناسبي در اين زمينه بگيريم.
وي با تاكيد بر اين كه بايد مشكلات خطوط هوايي را كه گراني سوخت و تحريم ها بر آن اثرات مستقيمي داشته درك كرد ، ادامه داد: به غير از موضوع گران شدن بليط خطوط هواپيمايي، موردي براي تغيير نرخ سفر وجود ندارد.
**راهكارهاي جديدي براي حذف دلار در اعزام سفر به عتبات
مدير عامل شركت شمسا با بيان اين كه در حال حاضر حدود يك ميليون زاير عراقي وارد ايران مي شوند، افزود:فرصت ها و ظرفيت هاي زيادي وجود دارد تا بتوان به صورت تهاتري، دلار را از چرخه مبادلات حذف كرد.
وي يكي از اين راه كارها را يكسان سازي اعزام و پذيرش زايران هر دو كشور برشمرد و اظهار كرد : يكي ديگر از اين راه ها، تغيير روش و كوتاه كردن مدت سفر است كه بايد مسوولان سازمان حج و بخش هاي مرتبط دولتي تصميم نهايي را اتخاذ كنند.
وي بازار عراق را مناسب دانست و با اشاره به علاقمندي طرف هاي عراقي براي خريد كالاي ايراني، ادامه داد: دو طرف آمادگي دارند تا پول هاي محلي وارد چرخه شود كه اين كار به صرفه هر دو طرف است.


| شناسه مطلب: 32841







نظرات کاربران