ارکان موفقیت یک روحانی در سخنرانی

حجت الاسلام سیدحسن پورموسوی در روزهای گذشته سخنران مراسم بعثه مقام معظم رهبری بود و زائران از منابر ایشان استفاده فراوانی بردند؛این را حضور مشتاقانه زائران می گفت.همین انگیزه ای شد که با وی گفت و گو کنیم

زائران كشورمان در كربلا چند روز اخير صبح و شب در حرم سيدالشهدا و حرم علمدار كربلا از سخنراني حجت الاسلام سيدحسن پورموسوي بهره مند شدند و استقبال بسياري نشان دادند.
جذابيت كلام اين روحاني به گونه اي بود كه پس از پايان سخنراني زائران بسياري گرد وي حلقه زده و از پاسخ هاي او براي سؤالات گوناگون زندگي خود بهره مي بردند.
استفاده به موقع از تلاوت آيات قرآن آن هم با صوت رسا و نيز بيان حكايات مرتبط با موضوع سخنراني برخي از دلايل توجه زائران به سخنراني اين منبري بود كه در گفت و گو با خبرنگار مابيان شد. همين موضوع انگيزه اي بود براي گفت و گويي كوتاه با او.
آن چه در ادامه مي آيد حاصل نشست خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به عتبات عاليات با اين منبري است كه مي تواند در آستانه ماه محرم براي اهالي منبر مفيد باشد.
*توجه زائران به سخنراني هاي شما بسيار زياد بود خودتان دليل اين توجه را در چه مي دانيد؟
- همه اش لطف خداوند است،البته بنده هم با توجه به وظيفه اي كه دارم تلاش مي كنم كه درست و دقيق معارف اهلبيت را براي زائران بيان كنم تا از اين سفر خود سوغاتي معنوي به وطن ببرند و از مفاد روايات و آيات بهره مند شوند.
*معمولا بعد از خاتمه منبر بسياري از زائران به سراغ شما مي آمدند و سوالاتي داشتند.محور پرسش هاي ايشان چه بود؟
- مردم لطف دارند و در اين سفر مي خواهند چيزي به دست بياورند كه به تحول و رشد معنوي شان كمك كند لذا مراجعه مي كردند و سوالات گوناگون داشتند مثلا بيشترشان منبع احاديث را مي پرسيدند علي رغم اين كه بنده بر فراز منبر مي گفتم اما باز هم مي پرسيدند و آيات و روايات ديگري هم مرتبط با موضوع را مي خواستند.
*جنابعالي اين توجه مردم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- اين نشان مي دهد كه مردم ما تشنه معارف اهلبيت هستند و وظيفه يك سخنران و روحاني كه قرار است واسطه لطف الهي در هدايت مردم باشد بيش از پيش مشخص مي شود.
*شما به اين نياز چگونه توجه مي كنيد؟
- بنده موفقيت يك منبري را در سه محور شناخته ام و تلاش مي كنم به آن عمل كنم،اول اين كه بايد مطالعات و معلومات مورد نياز را براي خودش فراهم كند و براي لحظه لحظه منبرش برنامه داشته باشد.دوم اين كه بايد ذوق و سليقه داشته باشد و بداند چه مطلبي را چه وقت و چگونه در منبرش بيان كند.سوم هم اين كه بايستي صدا و بيان خوبي داشته باشد.البته توجه داشته باشيد كه اخلاص و صفاي دل شرط اول و آخر هر كاري از جمله سخنراني يك روحاني است كه دعا كنيد ما هم داشته باشيم.
*شما رضايت زائران را از منابرتان در همين چند موضوع خلاصه مي كنيد؟
- توجه اصلي البته بعد از خلوص و صفاي دل بايد به تقدس كار باشد،ما بايد روايات انبوه ائمه مبني بر ضرورت هدايت مردم را نصب العين خود قرار دهيم،پيامبر به مولاي متقيان علي عليه السلام مي فرماينداگر يك نفر را در زمين هدايت كني بهتر و بالاتر از آن چيزي است كه آفتاب به آن مي تابد.ائمه ما افراد را به صورت تك تك هم هدايت مي كرده اند با رفتار و كردار و گفتارشان،پس ما هم كه مسئوليت تبليغ معارف اهلبيت را داريم بايستي روش اين بزرگواران را در پيش گيريم.همه انبيا الهي و رسل و كتب آسماني و ائمه اطهار هدف شان هدايت بشريت بوده است،ما بايد هنگام سخنراني به اين موضوع پاسخ بدهيم كه آماده ايم رهرو راه ايشان باشيم يا نه.
*با توجه به اين كه دقايقي ديگر بايد در حرم علمدار كربلا به منبر برويد سخن آخرتان را بفرماييد.
- حضور روحاني و مداح در عتبات عاليات يكي از بهترين برنامه هاي بعثه مقام معظم رهبري است اما به نظر بنده مطلوب تر اين است كه مثلا بنده تمام مدت حضورم را در كربلا يا نجف نمانم و اين مدت را در چند شهر زيارتي عراق كه در حرم ائمه معصوم برنامه داريم تقسيم كنم كه اين در حيطه وظايف بنده نيست و عزيزان ما در بعثه بايد تصميم گيري كنند.


| شناسه مطلب: 32848







نظرات کاربران