تشکل فراگیر علمای اسلام برای غلبه بر طائفه گرایی تشکیل شود تشکل فراگیر علمای اسلام برای غلبه بر طائفه گرایی تشکیل شود تشکل فراگیر علمای اسلام برای غلبه بر طائفه گرایی تشکیل شود بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تشکل فراگیر علمای اسلام برای غلبه بر طائفه گرایی تشکیل شود تشکل فراگیر علمای اسلام برای غلبه بر طائفه گرایی تشکیل شود تشکل فراگیر علمای اسلام برای غلبه بر طائفه گرایی تشکیل شود تشکل فراگیر علمای اسلام برای غلبه بر طائفه گرایی تشکیل شود تشکل فراگیر علمای اسلام برای غلبه بر طائفه گرایی تشکیل شود

تشکل فراگیر علمای اسلام برای غلبه بر طائفه گرایی تشکیل شود

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه طائفه گریان فاقد هرگونه خیرخواهی برای اسلام و سینه های انها مملو از حقد و کینه نسبت به دیگران است، گفت: برای غلبه بر طائفه گرایی باید یک مجموعه بزرگی از علمای اسلام تحت عنوان" علماء الامه" یک تشکل فراگیری را ایجاد و نقش خود را در جامعه اسلامی ایفا کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي در كنفرانس بين المللي حرمت خون افراد بيگناه در كشور لبنان در سخناني با موضوع" طائفه گرايي، عناصر تشكيل دهنده و شاخصه هاي آن" افزود: نگاه هيچ انگارانه به غير خود، نداشتن صفات اخلاقي و همراه با محبت به ديگران، احتكار همه منافع و مصالح براي خود و نداشتن هيچگونه خيرخواهي براي غيرخود، نفي غيرخود ولو از طريق كشتن افراد بيگناه از جمله صفات طائفه گرايان مي باشد.
وي اظهار داشت: متاسفانه طائفه گرايان چون غير خود را به هيچ وجه تحمل نمي كنند گاهي صدها نفر را با يك انفجار از بين مي برند.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي ادامه داد: طائفه گرايان با داشتن نگاه هيچ انگاري نسبت به ديگران، غير از خود را به حساب نمي آورند بلكه همه خيرها، فضائل و نقطه هاي مثبت را محدود به خود دانسته و غير از خود را فاقد هرگونه صفت مثبت مي پندارند.
رييس پژوهشگاه مطالعات تقريبي افزود: متاسفانه امروز اين ويژگي در برخي از گروه هاي دچار طائفه گري به شدت مشاهده مي شود كه نه تنها فقط خود را به حساب مي آورند، بلكه ديگران را نيز نفي مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي، داشتن گرايش غيرناصحانه نسبت به غير خود را از ديگر صفات طائفه گرايان ذكر كرد و گفت: وقتي تفكري با نگاه مطلق نگر، غير خود را باطل محض بداند طبيعي است كه در مقام تعامل هيچگونه خيرخواهي براي غيرخود ندارد و تمام خيرها، منافع و مصالح را تنها براي خود مي خواهد.
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس يادآورشد: اين در حالي است كه امام علي (ع) فرمودند كه برادري در راه خداوند مبتني بر تناصح و براي همديگر خير خواستن است، ولي متاسفانه طائفه گرايان فاقد هرگونه خيرخواهي براي اسلام مي باشند.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي خاطرنشان كرد: طائفه گرايان به همه افراد غير از خود احساس منفي داشته و هيچگونه محبتي نسبت به ديگران ندارند و نه تنها محبتي ندارند بلكه حالت عناد، دشمني و عداوت را نسبت به غيرخود دارند. در حالي كه بر اساس دين، مسلمان بايد نسبت به مسلمان احساس دوستي و برادري داشته باشد.
رييس مركز تحقيقات اسلامي مجلس همچنين انديشه هراسي و برخورداري از يك اراده به شدت حريص برنفي غيرخود را از ديگر شاخص هاي طائفه گرايان دانست و گفت: اين نقطه اوج طائفه گري است كه نمي خواهد براي غير از خود، وجودي را بر روي كره زمين قائل باشد، در مراحل اول مذهب و هويت او را به صورت كامل نفي مي كند.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي خاطرنشان كرد: طائفه گرايان گاهي از روي عناد سراغ اشخاصي مي روند كه وابسته به طائفه ديگري هستند و اين حالت گاهي چنان شدت پيدا مي كند كه به سراغ كشتن او مي رود از اينجا، طائفه گري سر از كشتن افراد بيگناه در مي آورد واراده جدي و حريصي براي تكفير و كشتن وي دارد.
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: متاسفانه اكنون پديده كشتن مسلمان بيگناه توسط طائفه گرايان به اوج رسيده است بنابراين در چنين شرايطي، بايد با استفاده از منطق دين، هر صفتي از اين صفات را به درستي تبيين كنيم وهمه با هم به سمت نفي اين صفات پيش رويم تا بتوانيم دين رحمت اسلام را هر چه بيشتر برجسته كنيم.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي خاطرنشان كرد: امروز بايد يك مجموعه بزرگي از علما تحت عنوان" علماء الامه" يك تشكل فراگيري را ايجاد كنند كه همه طوائف به يك اندازه در آن سهم داشته باشند تا بتوانند بر طائفه گري غلبه پيدا كرده و نقش لازم و قوي خود را در جامعه اسلامي ايفا كند.
وي گفت: طائفه غير از طائفه گرايي است ما نمي توانيم طوائف را لغو كنيم چرا كه در جهان اسلام هم در شيعه و هم سني، طائفه موجوديت دارد ولي آنچه مذموم مي باشد طائفه گرايي است كه به عنوان يك پديده، براي يك دين و يا مذهب نسبت به غيرخود ايجاد شود كه با اقدامات افراطي همديگر را نفي و تكفير مي كنند و گاهي صدها نفر را منفجر مي كنند.
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي افزود: طائفه گرايان صرفا يك خير محض و يك شر محض را مي بيند و كه خود را مظهر خير محض و ديگران را باطل محض مي پندارد، اين صفت در قران كريم به يهود و نصاراي زمان پيامبر(ص) نسبت داده شده است و قرآن كريم روايت مي كند كه نصراني ها، مي گفتند كه يهوديان چيزي نيستند و يهوديان نيز در مقابل نصراني ها را نفي مي كردند، آنها به دليل دچار شدن به حالت طائفه گرايي، هيچ جايگاه و مكانتي براي طرف مقابل خود به حساب نمي آورند.
وي ادامه داد: اصولا در ادبيات پيامبر اسلام( ص) و روايات ائمه اطهار(ع) به تحابب يعني دوست داشتن تاكيد شده و آنقدر اين تحابب ( دوست داشتن) جدي است كه در روايتي از پيامبر اسلام (ص) آمده كه امت من برخير هستند مادامي كه همديگر را دوست داشته باشند اين بحث شيعه و سني به تنهايي نيست، بلكه بحث همه امت است.
وي با اشاره به روايتي از پيامبر اكرم (ص) خاطرنشان كرد: امت من در خير هستند مادامي كه همديگر را دوست داشته باشند اين روايت در كتب شيعه وارد شده و در كتاب هاي اهل سنت نيز وارد شده كه" قسم به جان آن كس كه جان محمد (ص) در دست اوست ايمان نمي آوريد مگر اينكه همديگر را دوست داشته باشيد".
حجت الاسلام والمسلمين مبلغي ادامه داد: اين ويژگي را طائفه گرايان ندارند بلكه سينه هاي انها جايگاه حقد و كينه نسبت به ديگري است و حداقل احساس دوستي ندارند و امروزه خوب است مسلمانان همه با هم تمرين كنند تا اين علاقه و احساس دوستي و برادري را نسبت به هم پيدا كنند.
در اين كنفرانس بين المللي علمايي از كشورهاي مختلف جهان از جمله مصر، الجزاير، عراق، عربستان، تونس،لبنان و ساير كشورهاي اسلامي حضور داشتند.


| شناسه مطلب: 32853







نظرات کاربران