نگاهی به دیپلماسی بعثه رهبری در حج تمتع امسال نگاهی به دیپلماسی بعثه رهبری در حج تمتع امسال نگاهی به دیپلماسی بعثه رهبری در حج تمتع امسال بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگاهی به دیپلماسی بعثه رهبری در حج تمتع امسال نگاهی به دیپلماسی بعثه رهبری در حج تمتع امسال نگاهی به دیپلماسی بعثه رهبری در حج تمتع امسال نگاهی به دیپلماسی بعثه رهبری در حج تمتع امسال نگاهی به دیپلماسی بعثه رهبری در حج تمتع امسال

نگاهی به دیپلماسی بعثه رهبری در حج تمتع امسال

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در مکه مکرمه با روسای بعثه های؛ پاکستان، سنگال، ترکیه، بنین، لبنان، عراق، افغانستان، کویت، قطر، تایلند، چین، برونئی، کنیا و افریقای جنوبی دیدار و تبادل نظر داشتند

جمع شدن خيل عظيم مسلمانان با فرهنگ هاي مختلف اما داراي مشتركاتي در عشق و ايمان به خداي يگانه و پيامبر اسلام(ص)، فرصتي استثنايي در اختيار مي گذارد تا براي تحقق شعار حج يعني ˈعزت، همبستگي و مسووليت اسلاميˈ گام برداشت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني، در مدت اقامت خويش درمدينه منوره و مكه مكرمه با روساي بعثه هاي كشورهاي مختلف ديدار و گفت و گو و بر نقش محوري حج به منظور تبادل تجربه و افزايش همكاري ها تاكيد كرد.
در يكي از اين ديدارها كه حجت‌الاسلام و المسلمين ˈسيد علي قاضي عسكرˈ با رييس بعثه قطر مذاكره داشت، با يادآوري ديدارهاي مستمر بعثه دو كشور در ايام حج و لزوم تقويت اين ارتباطات افزود: در شرايطي فعلي ضروري است كه تمام مسلمانان دنيا ارتباطي مستحكم با يكديگر داشته باشند تا دشمنان مشترك نتوانند به اهداف خود دست يابند.
سرپرست حجاج ايراني در ديدار با رييس بعثه سنگال نيز، مسلمانان اين كشور را داراي نشاط ديني توصيف كرد و گفت: برادران مسلمان سنگالي ما، در ايام حج حضوري فعال دارند كه اين موضوع نشان از عمق اعتقادات آنها به دين اسلام است.
وي اين ملاقات ها را عامل تقويت روابط مسلمانان و خنثي كننده توطئه‌هاي دشمنان اسلام دانست و افزود: اميدواريم كه اين ارتباطات،مقدمه افزايش روابط كلان دو كشور در حوزه‌‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي باشد.
** اتخاذ تصميم واحد عليه اهانت كنندگان به مقدسات اسلام
سرپرست حجاج ايراني وحدت جهان اسلام را بسيار مهم خواند و اضافه كرد: اگر كشورهاي اسلامي متحد باشند ،مي‌ توان براي معضلات جهان اسلام چاره انديشي كرد.اخيرا شاهد بوديم كه در آمريكا يك كشيش جاهل، اقدام به قرآن سوزي كرد،چندي پيش هم فيلم موهني درتوهين به ساحت پيامبر اعظم(ص) و زوجات ايشان ساخته شد.
وي هم چنين خطرافراطي ‌گري را يكي ازتهديدهاي بزرگ جهان اسلام دانست وگفت: برخي از جاهلان به اسم اسلام ،عمليات انتحاري انجام مي ‌دهند و دست به ترور مردم بي‌ گناه مي‌زنند ، در صورتي كه اسلام دين صلح و آسايش است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني با رييس بعثه پاكستان هم ديدار و گفت و گو داشت كه در آن، رابطه ايران و پاكستان را برادرانه توصيف كرد و گفت: اميدواريم كه اين ارتباطات، مقدمه افزايش روابط كلان دو كشور در حوزه‌‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي باشد.
وي در ملاقات وزير حج، اوقاف و ارشاد اسلامي افغانستان به اقدامات موهن عليه مقدسات اسلام اشاره كرد و ادامه داد: در شرايط فعلي ضروري است كه تمام مسلمانان دنيا ارتباطي مستحكم با يكديگر داشته باشند تا دشمنان مشترك ما نتوانند به اهداف خود دست يابند. اگر كشورهاي اسلامي متحد باشند ، مي‌توان براي معضلات جهان اسلام چاره انديشي كرد.
ديدار با روساي بعثه كشورهاي تركيه ،اندونزي و تانزانيا بخش ديگري از فعاليت هاي ديپلماسي حج بعثه مقام معظم رهبري به شمار مي رود كه در مدت حضورنماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني در سرزمين وحي صورت گرفت.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسگر در مذاكره با رييس بعثه تركيه حج را فرصتي براي حل مشكلات جهان اسلام معرفي كرد و افزود: اجازه ندهيم كسي جرأت هتاكي به اعتقاداتمان را داشته باشد.
سرپرست حجاج ايراني در ديدار با رييس بعثه تانزانيا نيز با بيان مشكلات موجود در جهان اسلام، گفت:ضرورت دارد وعده‌هاي گذشته ماهرچه سريع ‌تراجرايي ومحقق شود، كشورهاي اسلامي بايد با همفكري براي اين مسائل چاره‌انديشي كنند.
قاضي عسگر با وزير امور ديني اندونزي نيز ملاقات داشت و در اين باره سخن گفت كه به اسم آزادي بيان به مقدسات مسلمانان توهين مي كنند و با توجه به تغييراتي كه در جهان اسلام رخ داده و اشتياق مسلمانان براي شركت در حج بيشتر شده است؛ كشورهاي اسلامي مي‌توانند با گسترش روابط، شرايط برگزاري حج را آسان‌ تر كنند.
در كنار اين رفت و آمدها، سرپرست حجاج ايراني با رييس بعثه مسلمانان چين هم ديدار داشت وي به نظرات نزديك و مواضع همسو دو كشور ايران و چين در مقابل سلطه طلبي و تمامت خواهي استكبار جهاني ودر راس آن آمريكا، اشاره كرد وخواستار همبستگي مسلمانان در موسم حج براي مقابله با تهاجم تمام عيار غرب عليه اسلام شد.
وي در گفت و گو با رييس بعثه برونئي با نكوهش اقدامات شنيع دنياي مدعي تمدن در قرآن سوزي و اهانت به ساحت پيامبر مكرم اسلام(ص) اين واكنش را ناشي از ضعف و زبوني دنياي خالي از معنويت در برابر موج روزافزون اسلام خواهي آزادگان دنيا دانست.
قاضي عسكر هم چنين در ديدار با رييس بعثه كنيا و آفريقاي جنوبي اظهار كرد: اگر در غرب كسي درباره هولوكاست انتقاد كند، فوري با او برخورد مي‌ كنند. گويا آزادي بيان غربي‌ها فقط براي توهين به اسلام وضع شده است! در چنين شرايطي اهميت وحدت مسلمانان بيش از پيش معلوم مي‌ شود.
سرپرست حجاج ايراني در ملاقات با رييس بعثه تايلند به اهميت چنين ديدارهايي اشاره كرد و افزود: يكي از بركات حج همين است كه كشورهاي اسلامي با تبادل نظر، به طرح‌هاي جديد براي بهتر برگزار شدن حج برسند. ازسوي ديگر با افزايش اين تعاملات، مي‌توان براي معضلات جهان اسلام چاره انديشي كرد و اخيرا شاهد بوديم كه در همسايگي كشور تايلند، كشتار مسلمانان ميانمار صورت گرفت.
**اختلاف شيعه و سني بستر مبارزه با اسلام
موضوع ديگري كه محور مذاكرات سرپرست حجاج ايراني با روساي بعثه ساير كشور را تشكيل داده بود، ضرورت تقويت وحدت ميان شيعيان و اهل تسنن بود.
قاضي عسكر در اين ديدارها ارتباط شيعيان و اهل سنت در ايران را بسيار دوستانه توصيف كرد و گفت: امروز شيعيان و اهل سنت در ايران با يكديگر در كمال دوستي و آرامش زندگي مي‌كنند. همين امسال در بعثه جمهوري اسلامي ايران، هم شوراي افتاء شيعيان و هم شوراي افتاء اهل سنت وجود دارد.
وي به هنگام گفت و گو با رييس بعثه تركيه افزود: چند روز پيش، در همايش تقريب مذاهب اسلامي، شاهد بوديم كه چگونه شيعيان و اهل سنت كنار هم نشسته بودند و يكديگر را تكريم مي‌ كردند، اين صحنه‌هاي زيبا واقعا در ذهن ماندگار است.
نماينده ولي‌ فقيه، حفظ وحدت مسلمانان را در شرايط فعلي بسيار با اهميت دانست و گفت: امروز شاهديم آنهايي كه از اختلافات شيعيان واهل ‌سنت سخن مي‌گفتند، خودشان بستر توهين به قرآن كريم و پيامبر عظيم‌الشان (ص) را فراهم آورده‌اند. اين نشان مي‌دهد كه مشكل اساسي آنها اسلام است.
حجت الاسلام و المسلمين قاضي عسكر در ملاقات با رييس بعثه كويت نيز در اهميت وحدت ميان مسلمانان گفت: چندي پيش مقام معظم رهبري در فتوايي شرعي اهانت به مقدسات اهل سنت را حرام شرعي خواندند كه اين موضوع ثابت مي‌كند احترام متقابل دغدغه جمهوري اسلامي ايران است.
وي به رييس بعثه قطر فعاليت شوراي افتاء اهل سنت در بعثه جمهوري اسلامي ايران را يادآور شد و گفت: برادران اهل سنت ما اكنون يك شوراي افتاء بسيار قوي در بعثه حج جمهوري اسلامي ايران دارند و سوالات شرعي زائران اهل سنت ايراني را پاسخ مي ‌دهند. نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت تصريح كرد: چنين اقداماتي مي‌تواند نشانه عمق روابط صميمانه شيعيان و برادران اهل سنت باشد.
**اعلام آمادگي بعثه مقام معظم رهبري در انتقال تجربه كارگزاري حج
جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته حدود 95 هزار حاجي در ايام حج تمتع و بيش از 750 هزار عمره‌گذار را به سرزمين وحي اعزام و پس از انجام مناسك به كشور بازگرداند كه اين حجم اعزام زاير و رسيدگي به آن ها تجربيات فراواني را براي مسوولان بعثه و سازمان حج و زيارت به همراه داشته است.
فعال بودن آشپزخانه هاي متمركز، درمانگاه ها و بيمارستان هاي مجهز در مدينه و مكه، توزيع رايگان و استفاده از داروهاي كاملا ايراني، اقامت دادن اين زايران در هتل ها و نقل و انتقال آن ها از جمله اقداماتي است كه به گفته روساي بعثه كشورهاي مختلف، جمهوري اسلامي ايران را پيشتاز در خدمت رساني به زايران كرده است.
بر اين اساس رييس بعثه مقام معظم رهبري در ديدارهاي خويش با روساي بعثه ساير كشورها، گفت: با توجه به سابقه حضور فعال ايران در مراسم حج، تجربه‌هاي بسياري داريم و مي‌ توانيم اين تجارب را در اختيار شما قرار دهيم.
وي افزود: به نظر مي‌ رسد كه با انتقال اين تجربه‌ها، مي‌توانيم شرايط برگزاري حج را بهتر كنيم. ايران اكنون چند آشپزخانه متمركز و مكانيزه درمكه و مدينه دارد و تمامي امور درماني زائرانش در بيمارستان‌هاي ايراني صورت مي‌ گيرد.
سرپرست حجاج ايراني،در ديدار با رييس بعثه آفريقاي جنوبي اظهار كرد: كشورهاي اسلامي مي‌توانند درايام حج با هم تعامل فرهنگي خوبي داشته باشند وما براي افزايش اين همكاري‌ها، آمادگي داريم تا تجربيات خود را در اختيار شما قرار دهيم.
نماينده ولي فقيه در ديدار با رييس بعثه پاكستان نيز گفت: اكنون غذاي تمام زائران ايراني در آشپرخانه‌هاي مكانيزه و با نظارت كارشناسان بهداشت طبخ مي ‌شود.اين آشپزخانه‌ها در نقاط مختلف دو شهر مقدس مكه و مدينه قرار دارند ومي‌ توانند در نخستين فرصت غذا را به صورت گرم به هتل‌هاي محل اقامت زائران ايراني برسانند.
رئيس بعثه حج جمهوري خلق چين نيز با تشكر از دعوتش به بعثه مقام معظم رهبري و همچنين دعوت به ايران براي ديدار و توافقات درباره نحوه انتقال تجارب، تعداد زائران چيني را عدد بي سابقه 13هزار و 800 نفر اعلام و ابراز اميدواري كرد كه در آينده بتواند با استفاده از تجارب فرهنگي و اجرايي بعثه مقام معظم رهبري، روند بهتري را براي حجاج چيني فراهم كند
سرپرست حجاج ايراني نيز آمادگي بعثه مقام معظم رهبري را براي ترجمه كتاب هاي مورد نياز مسلمانان چين و نيز ارايه آموزشهاي ديني توسط روحانيان اهل سنت ايران به مسلمانان چين را اعلام كرد.
>وي همچنين آموزش حجاج از طريق صدا و سيما و انتشار بيش از يكهزار عنوان كتاب و مجله و وجود سيستم آموزش خاص براي اهل سنت و شيعيان را از نكات شاخص حج جمهوري اسلامي ايران ذكر كرد.
عناوين مرتبط: http://hajj.ir/hadjwebui/news/wfShowOpinion.aspx?id=63407&searchStr= http://hajj.ir/hadjwebui/news/wfShowOpinion.aspx?id=62815&searchStr=


| شناسه مطلب: 32894




ديپلماسي



نظرات کاربران