نماینده مرکز پزشکی در عراق خبر داد؛

فشارخون و ناراحتی گوارشی بیشترین عامل مراجعه زائران کربلا

فشارخون، یبوست و ناراحتی گوارشی بیشترین عوامل مراجعه زائران ایرانی به مراکز درمانی حج و زیارت و هلال احمر در شهرهای زیارتی عراق است.

مسؤول مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران مستقر در عراق در گفت وگو با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به عتبات عاليات گفت: بروز چنين بيماريهايي به دليل جابجايي آب و هوا، نوع غذاي مصرفي و وضعيت جسمي زائران بوده و از نظر پزشكي طبيعي است.
دكتر رضايي با بيان اينكه مراكز درماني حج و زيارت هلال احمر در شهرهاي زيارتي به صورت 24 ساعته در خدمت زائران مي باشند، اظهارداشت: با توجه به حلول ماه محرم و حضور بيش از پيش زائران ايراني در عتبه مقدسه در اين ايام فعاليت هاي ويژه اي از جمله افزايش كادر درماني و ايجاد مراكز سيّار درماني بويژه در كربلاي معلي خواهيم داشت.
وي كه هشتمين سال حضور و خدمتش به زائران اباعبدالله را با افتخار پشت سر مي گذارد، خاطرنشان كرد: فعاليت مركز درماني حج و زيارت هلال احمر از سال 84 با دو درمانگاه آغاز و امروز با بيش از 10 درمانگاه ثابت و در ايام خاص تعدادي درمانگاه سيّار به آن افزوده مي شد، پرشور تر از گذشته ادامه مي دهيم.
دكتر رضايي با بيان اينكه در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني 50 پزشك و متخصص و جراح از جمله قلب و زنان و زايمان به مدت يك هفته در عتبه مقدسه كربلا در قالب چادرهاي هلال احمر با فعاليتي 24 ساعته مستقر خواهند بود.
نماينده مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران مستقر در عراق، از زائران سفر عتبات عاليات خواست توصيه هاي پزشكي و بهداشتي را جدي بگيرند.
دكتر رضايي در بخش ديگري از گفت و گو خود افزود: افرادي كه بيماري هاي خاص مانند بيماري هاي قلبي ، ريوي ، كليوي و امثال آن را دارند، حتما داروهاي مخصوص خود را به اندازه دو برابر نياز مدت اقامت در عتبات عاليات با خود همراه بياورند.
وي تصريح كرد: بيماران دياليزي نيز حتما بايد آزمايش هاي خوني و يا توصيه پزشكان مربوطه را همراه داشته باشند و در نخستين روز ورود، به يكي از مراكز درماني ايران مستقر در عراق مراجعه و نسبت به دريافت نوبت اقدام كنند.
وي ادامه داد: همچنين بانواني كه نياز دارند از قرص ها و داروهاي هورموني استفاده كنند، بايد يك يا دو ماه قبل از سفر، برنامه هاي ماهانه خود را با نظر پزشك تنظيم كنند.
دكتر رضايي گفت: كساني كه در سفر دچار يبوست مي شوند، بايد از خوردن نوشابه گازدار، موز، چاي پر رنگ و گوشت كه يبوست زا هستند، خودداري و بجاي اينها بيشتر از مايعات و ديگر مواد غذايي استفاده كنند.
وي افزود: افراد مسن كه نياز به ويلچر دارند، بايد حتما يك نفر همراه داشته باشند.
وي تصريح كرد: چادرهاي پزشكي حج و زيارت هلال احمر كشورمان علاوه بر زائران ايراني خدمات پزشكي به مجاوران ساير زائران كربلاي معلي ارائه مي كنند.


| شناسه مطلب: 33069







نظرات کاربران