چگونه از زائران خانه خدا استقبال کنیم چگونه از زائران خانه خدا استقبال کنیم چگونه از زائران خانه خدا استقبال کنیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
چگونه از زائران خانه خدا استقبال کنیم چگونه از زائران خانه خدا استقبال کنیم چگونه از زائران خانه خدا استقبال کنیم چگونه از زائران خانه خدا استقبال کنیم چگونه از زائران خانه خدا استقبال کنیم

چگونه از زائران خانه خدا استقبال کنیم

حجت الاسلام و المسلمین موسی قربانی، روحانی کاروان حج

زمان بازگشت زائرين خانه فرا رسيد و از 14 ماه ذي حجه پروازهاي برگشت از جده به شهرهاي مختلف ايران شروع شده است و درآينده نزديك از مدينه نيز آغاز خواهد شد به همين مناسبت اين يادداشت را تقديم ميكنم .
چون حج يكي از بزرگترين عبادات در دين اسلام است از جهت شمول رحمت الهي نيز در رأس عبادات قرار دارد حتي در روايات آمده است كه اميدي به نجات كسي كه از ماه مبارك رمضان و شبهاي قدر بهره نبرده ، نيست مگر اينكه عرفات را درك كند.
در فرهنگ اسلام نه تنها براي حاجيان بلكه براي كساني كه با آنان در ارتباطند نيز اجر و ثواب منظور شده است ، براي بهره مند شدن ديگران از ثواب اعمال حاجي مقرراتي وضع شده است و به كساني كه در غياب حاجي از خانواده و اموال او حفاظت كرده اند خداوند اجر عنايت ميكند همچنين كساني كه به استقبال حاجي ميروند مأجورند.
بهره مند شدن از ثواب حاجي به اين موارد خلاصه نميشود ولي چون ايام بازگشت حاجيان است فقط به موضوع استقبال از حاجي مي پردازم. و به مقررات راجع به آن اشاره مي كنم:
شتاب در استقبال
در روايات تأكيد شده است به سرعت به ديدن حاجي برويد تا اگر حج در اعماق وجودش رسوخ نكرده وممكن است مجددا به سمت گناه برود قبل از اينكه آلوده شود او را زيارت كنيد. امام سجاد عليه السلام در اين زمينه فرموده است : «پيش از آن‏كه حاجي و عمره گزار آلوده به گناه شود (به ديدار او رفته) سلامش كنيد و با وي دست دهيد.»
بوسيدن چشم و لب حاجي براي چگونگي احوالپرسي با حاجي نيز دستور خاص وارد شده كه دليل خاص هم دارد امام علي‏بن ابي‏طالب عليه السلام شيوه خاصي را براي استقبال‏ از حاجي‏ بيان فرموده‏اند: «هنگامي كه برادر شما از مكه بازگشت، ميان. دو چشم و لبان وي را ببوسيد كه با آن حجرالأسود را بوسيده است؛ حَجَري كه پيامبر صلي الله عليه و آله بر آن بوسه زد. و چشمانش را كه با آن به خانه خدا نگريسته و جايگاه سجده و صورتش را ببوسيد .
تقاضاي دعا از حاجي براي آمرزش گناهان
چون حاجي تقرب به درگاه خداوند پيدا كرده و بيش از يك ماه مهمان خدا بوده است خداوند تبارك و تعالي حق استجابت دعا به او داده است ومناسب است كساني كه به ديدن حاجي ميروند از اين موهبت الهي استفاده كنند و بجاي يك ديدار تشريفاتي برابر توصيه شارع مقدس عمل نمايند.
«سَكوني» از امام صادق (ع) روايت كرده است كه حضرت فرمود : انّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَيغفِر لِلحاجّ ولاهلِ بَيتِ الحاجِّ وَ لِعَشيرة الحاجِّ وَلِمَن يَستَغفِر لَهُ الحاجُّ بَقيَّةَ ذي‏الحَجَّة وَالمُحَرّم وَصَفَر وَشَهرَ رَبيعِ الاوَّلِ وَعَشراً مِن رَبيعِ الآخِر.
خداوند بزرگ، حج‏گزار، خانواده، خويشاوندان و آنان كه حج‏ گزار براي آنها آمرزش مي‏طلبد بقيه ذي‏حجه، محرّم، صفر، ربيع الاول و ده روز از ربيع الثّاني را مي‏بخشايد.
نتيجه گيري با توجه به نمونه رواياتي كه به آن اشاره شد و به همين موارد خلاصه نميشود وروايات زيادي در اين خصوص وجود دارد مناسب است از اين فرصت استفاده شده و ديد و بازديد با زائرين خانه خدا از تشريفات خارج و برابر توصيه ائمه عليهم السلام انجام شود و زائران خانه خدا نيز به جاي بيان كردن خاطرات از بازار و خريد و... به نقل معنويات پرداخته و صميمانه براي افرادي كه به ديدن آنان آمده اند دعا كنند وآنان را نيز از رحمت الهي بهره مند سازند.
والسلام


| شناسه مطلب: 33158







نظرات کاربران