طرح مشترک فرانسه و اسرائیل در سوریه طرح مشترک فرانسه و اسرائیل در سوریه طرح مشترک فرانسه و اسرائیل در سوریه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طرح مشترک فرانسه و اسرائیل در سوریه طرح مشترک فرانسه و اسرائیل در سوریه طرح مشترک فرانسه و اسرائیل در سوریه طرح مشترک فرانسه و اسرائیل در سوریه طرح مشترک فرانسه و اسرائیل در سوریه

طرح مشترک فرانسه و اسرائیل در سوریه

تمام بازیگران منطقه‌ای، خود را برای یک آتش بس تحت نظارت نیروهای سازمان ملل آماده می‌کنند اما، فرانسه و اسرائیل هنوز در گروه مخالف قرار دارند

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از فارس، پايگاه تحليلي «ولترنت» در مقاله‌اي به قلم «تيري ميسان» مي‌نويسد: در سال 2010،‌ فرانسه تصميم گرفت تا روح تازه‌اي به سياست استعماري خود بدمد. اين مسئله باعث شد تا ساحل عاج و ليبي را براي تغيير حكومت تحريك كرده و به علاوه تلاش خود را براي دستيابي به نتيجه‌اي مشابه در سوريه معطوف كند. اما پاريس با رفتاري احمقانه و هيجان زده و موجي از حوادثي كه به راه انداخت، در عمليات اخيرش با شكست مفتضحانه‌اي روبه رو شد. اداره كل امنيت خارجي فرانسه، پس از مسلح كردن و آموزش گروه‌هاي تروريستي در سوريه، اكنون توجه خود را معطوف قلب پايتخت لبنان كرده است.
* واشنگتن پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در 6 نوامبر، مقاصد خود را در مورد سوريه افشا خواهد كرد
در ميزگردي كه اخيرا در آنكارا برپا شد، درياسالار «جيمز وينفيلد»، معاون رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا، اعلام كرد كه واشنگتن پس از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در 6 نوامبر، مقاصد خود را در مورد سوريه افشا خواهد كرد. وي آشكارا به همتاي ترك خود فهماند كه در خصوص طرح صلح،‌ با مسكو مذاكره شده است و بشار اسد بر سر قدرت باقي خواهد ماند و اينكه شوراي امنيت، اجازه ايجاد مناطق حايل را نخواهد داد. «هرو لدسوس»، نايب رئيس عمليات حافظ صلح سازمان ملل نيز به نوبه خود اعلام كرد كه وي در حال بررسي استقرار احتمالي نيروهاي حافظ صلح «كلاه آبي» در سوريه است.
* ازسرگيري مذاكرات مستقيم بين واشنگتن و ايران، در دستور كار قرار گرفته است
تمام بازيگران منطقه‌اي، خود را براي آتش بسي آماده مي‌كنند كه تحت نظارت نيروهاي سازمان ملل كه در اصل با نيروهاي سازمان پيمان امنيت دسته جمعي (آمريكا، بلاروس، قزاقستان، روسيه و تاجيكستان) تركيب شده‌اند، ‌خواهد بود. اين رويدادها حاكي از اين هستند كه آمريكا به طور موثري به روندي كه در عراق آغاز كرده است،‌ يعني عقب نشيني از منطقه، ادامه مي‌دهد و پذيرفته است كه نفوذ خود را با روسيه به اشتراك بگذارد. در اين ميان، روزنامه نيويورك تايمز افشا كرد،‌ با اينكه آمريكا همچنان به حملات خود به منظور افت ارزش پول ايران ادامه مي‌دهد، اما ازسرگيري مذاكرات مستقيم بين واشنگتن و ايران، در دستور كار قرار گرفته است.پيداست كه واشنگتن پس از 33 سال سياست محدود سازي، با اعتراف به اين موضوع كه ايران به يك قدرت منطقه‌اي تبديل شده، تمام مدت در حال خرابكاري در اقتصاد اين كشور است.
* رجب طيب اردوغان فعالانه به دنبال مصالحه با تهران و مسكو است
اين شرايط جديد، به هزينه عربستان سعودي، فرانسه، اسرائيل، قطر و تركيه حاصل شده است كه همگي براي تغيير حكومت در دمشق مصمم شده‌ بودند. در حال حاضر اين ائتلاف ناهمگون، بين كساني كه كه خواستار يك دلگرمي هستند و آنهايي كه سعي در خرابكاري در روند فعلي دارند، ايجاد اختلاف و دودستگي كرده است. آنكارا در حال حاضر رفتار خود را تغيير داده است. رجب طيب اردوغان، كه سابقا خود را براي بدترين حالت آماده كرده بود، اكنون فعالانه به دنبال مصالحه با تهران و مسكو است. او چندين روز پس از توهين به ايرانيان و به ستوه آوردن ديپلمات‌هاي روسيه در كشورش، اكنون فقط لبخند مي‌زند. وي براي نزديك شدن به محمود احمدي نژاد، از سازمان همكاري‌هاي اقتصادي در باكو بحره كافي برد. او چهارچوب پيچيده‌اي را براي بحث در مورد بحران سوريه پيشنهاد كرد كه اين امكان را براي تركيه و عربستان سعودي فراهم مي‌آورد تا به حاشيه رانده نشوند. رئيس‌جمهور ايران درحاليكه مواظب بود تا به بازندگان در اين كشمكش اهانتي نكند، خاطرنشان ساخت كه وي از هر ابتكارعملي استقبال خواهد كرد.
* امير قطر در سفر به غزه، خود را پيشتيبان حماس ناميد
در رابطه با قطر نيز بايد گفت كه اين كشور در حال حاضر به دنبال افق‌هاي جديدي براي جاه‌طلبي‌هايش است. امير قطر اخيرا سفري به غزه داشت كه طي اين سفر خود را پيشتيبان حماس ناميد. وي طرفداري خود را از سرنگوني نظام پادشاهي اردن و تبديل حكومت سلطنتي به جمهوري فلسطين و انتصاب دست‌نشانده‌هاي خود برسر قدرت، از جانب سازمان اخوان المسلمين ، اعلام كرد.
* تل‌آويو به جايگاه دومين قدرت تنزل رتبه خواهد داد
تنها اسرائيل و فرانسه در گروه مخالف باقي مي‌مانند. طرح جديد، محافظت از اسرائيل را تضمين خواهد كرد اما وضعيت منحصر به فردش را نيز در صحنه بين المللي دگرگون مي‌كند. تل‌آويو به جايگاه دومين قدرت تنزل رتبه خواهد داد. علاوه براين،‌ فرانسه نيز نفوذش را در منطقه، به ويژه در لبنان از دست مي‌دهد. بنابراين، سرويس‌هاي اطلاعاتي هردو كشور، عملياتي را براي برهم زدن توافق‌نامه ميان آمريكا، روسيه و ايران، ‌به راه انداخته‌اند كه حتي اگر با شكست هم مواجه شود، به آنها اين امكان را مي‌دهد كه رد پاي خود را از دست داشتن در بحران سوريه، پاك كنند.
* فرانسه كار خود را با شايعه ترور رهبران لبناني آغاز كرد
فرانسه كار خود را با انتشار شايعه‌اي آغاز كرد، مبني بر اينكه بشار اسد حامي يكي از طرح‌هاي حزب الله در ترور 5تن از رهبران لبنان از جمله: رئيس نيروهاي امنيتي، فرمانده ارشد وزارت كشور، مفتي اعظم،‌ اسقف ماروني و فؤاد سينيوره،‌ نخست‌وزير سابق لبنان، است. پاريس، در گام بعدي «ميشل سماحه» را كه با نيروهاي مسلح سوريه در ارتباط بوده ولي در دمشق رسوا شده و درنتيجه تاريخ مصرفش تمام شده بود را از سر راه خود برداشت. اين سياستمدار برجسته و ماهر، در دامي كه ژنرال «وسام الحسن»،‌ فرمانده ارتش آزاد سوريه و رابط سلفي‌ها براي وي پهن كرده بود،‌ گرفتار شد.
* ژنرال «وسام الحسن»، دومين قرباني فرانسه
پاريس، سپس ژنرال «وسام الحسن» را از ميان برداشت زيرا نه تنها براي ظهور صلح در سوريه استفاده‌اي نداشت، بلكه به خاطر اطلاعاتي كه در اختيار داشت خطرناك به شمار مي‌رفت. شايعه فرانسه به حقيقت انجاميد: اولين نام در ليست، كشته شد و يكي از طرفداران سوريه، در حالي كه خود را براي حمله به دومين فرد در ليست مي‌كرد، بازداشت شد.
* ژنرال «پوگا»، در مركز اين نقشه زيركانه و شوم
در مركز اين نقشه زيركانه و شوم، ژنرال «پوگا» قرار گرفته است. وي فرمانده پيشين عمليات ويژه و همين طور رئيس ستاد ويژه نيكلا ساركوزي بود كه توسط اولاند نيز در اين سمت ابقا شد. او باتوجه به حمايت بي قيد و شرطش از اشغال استعماري فلسطين توسط يهوديان، و ارتباط نزديكش با نومحافظه كاران آمريكايي، سياست‌هاي استعماري فرانسه را به ساحل عاج، ليبي و سوريه منتقل كرد. او باوجودي كه هيج سمت رسمي نداشت، با ناديده گرفتن نهادهاي دموكراتيك، مسير سياست فرانسه را در خاورميانه مشخص كرد.


| شناسه مطلب: 33183







نظرات کاربران