گزارش خبرگزاری فرانسه از انتظار ایرانی‌ها برای حج گزارش خبرگزاری فرانسه از انتظار ایرانی‌ها برای حج گزارش خبرگزاری فرانسه از انتظار ایرانی‌ها برای حج بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارش خبرگزاری فرانسه از انتظار ایرانی‌ها برای حج گزارش خبرگزاری فرانسه از انتظار ایرانی‌ها برای حج گزارش خبرگزاری فرانسه از انتظار ایرانی‌ها برای حج گزارش خبرگزاری فرانسه از انتظار ایرانی‌ها برای حج گزارش خبرگزاری فرانسه از انتظار ایرانی‌ها برای حج

گزارش خبرگزاری فرانسه از انتظار ایرانی‌ها برای حج

«تقاضای زیاد برای سفر حج در ایران این سفر را برای بسیاری از ایرانیان تبدیل به یک رویا کرده است.»

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از ايسنا، در شرايطي كه مراسم اسلامي حج سال 2012 پايان يافته است، خبرگزاري فرانسه در گزارشي به روياي بسياري از ايرانيان براي حضور در اين مراسم ديني پرداخته است.
در بخشي از اين گزارش مي‌خوانيم: «براي بسياري از ايرانيان حضور در مراسم معنوي حج مي‌تواند مهم‌ترين تجربه زندگي آن‌ها باشد. بسياري از آن‌ها سال‌ها صبر كردند تا در اين مراسم ديني حضور يابند. مراسمي كه از نظر دين اسلام براي مسلماناني كه داراي توانايي مالي و بدني هستند، واجب به شمار مي‌رود. اما با توجه به جمعيت بالاي ايران و ظرفيت محدود پذيرش زائران ايراني در سال‌هاي اخير، حضور در اين مراسم ديني به رويايي براي آنان تبديل شده است.»
خبرگزاري فرانسه در ادامه آورده است: «در اين شرايط بسياري از ايرانيان مجبور مي‌شوند براي حضور در مراسم حج بيش از يك دهه منتظر بمانند. آخرين دوره ثبت‌نام براي حضور در مراسم اسلامي حج در سال 2007 در ايران انجام شد كه در آن زمان يك‌ونيم ميليون ايراني براي حضور در اين مراسم ديني ثبت نام كردند. اين در حاليست كه به دليل سيستم خاص سهميه‌بندي براي حضور در مراسم حج، ايران با 75 ميليون جمعيت تنها مي‌تواند سالي 75 هزار زائر به عربستان بفرستد.»«در ايران هزينه اعزام به سفر حج حدود چهار هزار دلار است كه ثبت‌نام براي آن با پرداخت يك پنجم اين مبلغ صورت مي‌گيرد. در اين شرايط بسياري از ايرانيان كه تعداد آن‌ها بالغ بر شش ميليون نفر است، در فهرست انتظار براي حضور در مراسم عمره قرار دارند كه برخلاف مراسم حج مي‌توان آن را در هر زمان از سال انجام داد.»
AFP در اين گزارش با استناد به نظر برخي افراد، دليل رد تقاضاهاي ايران را براي افزايش سهميه‌ي زائران براي حضور در مراسم حج امسال «تنش‌هاي سياسي بين دو كشور بر سر مسائل منطقه‌يي» دانسته است.زهرا، زن 60 ساله ايراني مي‌گويد، پسرش به او قول داده كه او را به سفر حج بفرستد. اما مي‌گويد مطمئن نيستم كه با شرايط فعلي در زماني كه نوبت من برسد، توانايي انجام مناسك حج را داشته باشد.امسال سهميه همه كشورها براي حضور در مراسم حج كاهش يافت كه دولت عربستان علت اصلي اين امر را انجام پروژه‌هاي گسترش مسجدالحرام و مسجدالنبي در دو شهر مقدس مكه و مدينه اعلام كرد.
دولت عربستان كه هر سال ميزبان چهار ميليون زائر در مراسم سالانه حج است، امسال به درخواست تمامي كشورها براي افزايش سهميه زائر پاسخ منفي داد كه اين امر نگراني زيادي را براي مسلمانان كشورهاي مختلف، به ويژه زائران سالمند در پي داشته است.


| شناسه مطلب: 33272







نظرات کاربران