تشت سرهای مطهر شهدای کربلا تشت سرهای مطهر شهدای کربلا تشت سرهای مطهر شهدای کربلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تشت سرهای مطهر شهدای کربلا تشت سرهای مطهر شهدای کربلا تشت سرهای مطهر شهدای کربلا تشت سرهای مطهر شهدای کربلا تشت سرهای مطهر شهدای کربلا

تشت سرهای مطهر شهدای کربلا

در سمت راست ورودی اصلی باب الصغیر مقبره کوچکی پذیرای سرهای مبارک شهدای کربلا است که به همراه حضرت امام حسین(ع) در کربلا شهید شدند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، در سمت راست ورودي اصلي باب الصغير مقبره كوچكي پذيراي سرهاي مبارك شهداي كربلا است كه به همراه حضرت امام حسين(ع) در كربلا شهيد شدند. اين مقبره يك اتاق بزرگ مربعي شكل است كه از سنگ هاي سفيد و سياه ساخته شده كه گنبد سفيدي بر بالاي آن است و درب ورودي دارد كه در وسط آن نوشته شده:
وفتيةٍ من بني عدنانَ مـا نظـرَتْ عين الغزالة أعلـي منهـمُ حَسَبـا *** من كلّ جسم بوجهِ الأرضِ منطرحٍ وكلّ رأس برأس الرمح قد نُصِبـا
اين مقام متعلق به سرهاي 16 شهيدي است كه در واقعه طف كربلا به همراه امام حسين (ع) شهيد شدند. همان اول كه وارد اتاق مي شويد با يك ضريح ساخته شده از نقره روبه رو مي‌شويد كه يك تاج طلا كاري شده كه بر روي آن آيات قرآني و اشعاري حسيني حك شده وجود دارد. اين ضريح به تازگي و در سال 1414 هجري توسط البهره معروف به ابوالقائد جوهر محمد برهان الدين الفاطمي پادشاه اسماعيلي ها بناشده است.
داخل اين ضريح با 16 پارچه سبز رنگ پوشيده شده كه به نشانه سرهاي شهداي دفن شده است. نوع ديگري از پارچه هاي قرمز رنگ هم قرار داده شده كه نشان از سرهاي 72 شهيد كربلاست.
غير از اطلاعات تاريخي كه در مورد اين مكان وجود دارد حادثه عجيبي در اين باره نقل شده كه استاد لبيب بيضون آن را روايت كرده كه ديگر جاي شكي براي صحت مكان دفن اين سرهاي مقدس باقي نمي گذارد. «سيد سليم مرتضي» كه از اهل ثقه و از كساني است كه متولي مقام‌هاي اهل بيت عليهم السلام در باب الصغير بود اين روايت را براي من ذكر كرد: ديوار مربوط به سرهاي شهيدان خراب شد و سيد سليم خواست تا آن را اصلاح كند و بنيان آن را مستحكم‌تر كند. يك مرد مسيحي را براي تراشيدن سنگ ها به خدمت گرفت و از صبح زود تا عصر در آنجا كار مي كرد.
سيد سليم نقل مي كند: در يكي از روزها ديدم كه اين مسيحي در حال جمع كردن وسايل خود است و مي‌خواهد كه ديگر كار نكند. به او گفتم: مشكلت چيست؟ گفت : من مي ترسم كه اگر بخواهم اين كار را ادامه دهم دين خود را ترك بگويم و مسلمان شوم. گفتم: چرا؟ گفت: ديروز وقتي داشتم خاك پيرامون مقام سرهاي شهدا را حفر مي‌كردم تا سنگ جديد بگذارم يك سوراخي براي من باز شد. از آن سوراخ ديدم كه اتاقي در پايين وجود دارد كه تعداي سر در آن قرار داده شده است. برخي سرها همراه با محاسن و برخي ها چشم بسته و برخي ديگر از سرها بر روي آن چيزي بسته شده بود.
سپس سيد آمد و در آن سوراخ نگاهي انداخت و ديد كه تعداد سرها 16 عدد است كه به شكل دائره مرتب شده‌اند و گويا كه همين چند لحظه پيش دفن شده اند و هيچ نشانه خون و يا پوسيدگي روي اين سرها مشاهده نمي شد و گوشت و پوست كامل داشت. سپس آن فرد مسيحي سوراخ را بست و مكان را ترك گفت.
سرهاي دفن شده در آن مكان مقدس متعلق به اين شهيدان است:
1- سر مقدس أبا الفضل العباس‌بن علي بن أبي طالب عليه السلام، مادرش أم البنين.
2- سر مقدس عبدالله بن أبي طالب عليه السلام، مادرش أم البنين.
3- سر مقدس عثمان بن علي بن أبي طالب عليه السلام، مادرش أم البنين.
4- سر مقدس محمد الأصغر بن علي بن أبي طالب عليه السلام از بني هاشم
5- سر مقدس عمر بن علي بن أبي طالب عليه السلام، مادرش الصهباء دخترحبيب از قبيله بني هاشم
6- سر مقدس علي بن الحسين الأكبر بن علي عليه السلام، مادرش ليلي بنت أبي مرة بن عروة
7- سر مقدس جعفر بن عقيل بن أبي طالب از قبيله بني هاشم
8- سر مقدس عبد الله بن عقيل بن أبي طالب از بني هاشم
9- سر مقدس الحسين بن عبد الله
10- سر مقدس عبد الله بن عوف
11- سر مقدس الحر بن يزيد الرياحي التميمي
12- سر مقدس القاسم بن الحسن بن علي بن أبي طالب(ع)از بني هاشم
13- سر مقدس أبي بكر بن علي بن أبي طالب (ع). مادرش ليلي از بني هاشم
14- سر مقدس جعفر بن علي بن ابي طالب (ع) از بني هاشم
15- سر مقدس حبيب بن مظاهر الأسدي
16- سر مقدس محمد بن مسلم
اين ضريح يك مسجد كوچك ديگري دارد كه اخيراً بازسازي شده كه نام آن، مسجد زين العابدين (ع) است و لازم به ذكر است كه امام زين العابدين (ع) بعد از دفن سرها در اين مكان نماز گزارده است.
همانگونه كه در تصاوير ذيل نيز قابل مشاهده است، در اين محل مقدس و در كنار ضريح سرهاي شهداي كربلا، تشت فلزي بزرگي است كه گفته مي‌شود سرهاي شهداي كربلا قبل از دفن شدن در آن قرار داده شده است.


| شناسه مطلب: 33360







نظرات کاربران