انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام

انتشار کتابی درباره بازتاب‌های کربلا در جهان اسلام

آیت‌الله استرآبادی، مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران(بابل) می‌گوید عاشورا، زوایای ناگفته‌های فراوانی دارد که باید با بررسی اسناد آن به این حقایق دست یافت.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، آيت‌الله استرآبادي، مدير حوزه علميه فيضيه مازندران(بابل) مي‌گويد عاشورا، زواياي ناگفته‌هاي فراواني دارد كه بايد با بررسي اسناد آن به اين حقايق دست يافت.
وي در كتاب خود با بررسي زندگي، انديشه‌ها و اقدامات جبهه مخالف امام حسين(ع) و افرادي مانند يزيد و معاويه زمينه‌هاي ورود به يافته‌هاي خود را درباره ولادت، زندگاني، سوابق نظامي امام و روحيات ايشان فراهم مي‌كند.
آيت‌الله استرآبادي در گفت‌وگو با ايبنا با بيان اين كه بيش از دو دهه زمان براي گردآوري اطلاعات كتابش صرف كرده است، عنوان كرد: كوشيدم بيان كنم كه چگونه امامي كه معصوم است و علم لدني دارد با آگاهي از آنچه براي او رخ خواهد داد، عازم سفري بي‌بازگشت شده است.
مولف كتاب با يادآوري اين كه امر به معروف و نهي از منكر از واجبات دين و در شمار اعتقادات قوي امام حسين(ع) بود، اين مولفه را دليل اصلي قيام امام نمي‌داند و مي‌گويد: حسين‌بن علي(ع) در حركت به سوي كربلا داعيه تشكيل حكومت نيز نداشت.
به گفته استرآبادي، اين اثر با بيان تك تك ماجراهاي پيش از واقعه كربلا، اتفاقاتي را كه زمينه‌ساز عاشورا شدند، بر مي‌شمارد و با مرور صفحاتي از تاريخ اسلام تصميم دارد پنجره ديگري را به روي مخاطبان و محققان اين عرصه بگشايد و يادآور شود كه امام حسين(ع) با وجود آگاهي از تمامي وقايعي كه انتظار ايشان، خانواده و همراهانشان را مي‌كشيدند، چرا گام در اين وادي نهاد.
مدير حوزه علميه مازندران، مهمترين دليل عزيمت امام حسين(ع) از مدينه به كوفه را تاب نياوردن و تحمل نكردن حكومت فاسد يزيد دانست و توضيح داد: سومين پيشواي شيعيان نمي‌توانست مشاهده كند كه فرد فاسدي مانند يزيد داعيه‌دار حكومت اسلامي است و از اين قدرت بيشترين سوء استفاده‌ها را مي‌كند.
نويسنده كتاب ادامه داد: امام احتمال مي‌داد در اين قيام موفقيت‌هايي نيز به دست آورد. با اين وجود بايد تاكيد كنم كه امام قصد نبرد نداشت چرا كه ايشان و خانواده‌شان هيچ اسلحه‌اي همراه نداشتند، چنانچه امام با هدف جنگ راهي كوفه مي‌شدند، لازم بود با پيشينه نظامي و آشنايي كه با فنون جنگ داشتند، قوايي از پيش ترتيب دهند و مجهز پاي در اين ميدان بگذارند در حالي كه شواهد قصد نبرد ايشان را رد مي‌كنند.
يكي از ويژگي‌هايي كه اين اثر را از ساير كتاب‌هاي اين حوزه متمايز مي‌كند، بيان بازتاب‌هاي قيام‌ كربلاست كه مولف در پنج بخش به تفصيل به بيان آن‌ها پرداخته است. او اسلام‌خواهي و گرايش به اهل‌بيت(ع)، شناسايي فداكاران حقيقي، معرفي فساد دستگاه حاكم، آموزش شهادت‌طلبي و ترويج حقايق تشيع را از مهمترين اين بازتاب‌ها عنوان كرده است.
اين كتاب در سه فصل، عوامل زمينه‌ساز، رخدادهاي واقعه عاشورا، صحراي كربلا و بازتاب‌هاي پس از اين قيام خونين عاشورا را بررسي مي‌كند.
موسسه شيعه‌شناسي نخستين چاپ كتاب «عاشورا؛ انگيزه، شيوه و بازتاب» را در آستانه ماه محرم با شمارگان هزار و 500 نسخه در 732 صفحه به بهاي 11 هزار و 500 تومان روانه بازار نشر كرد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران