‌اوج هنر،ابتکار و خلاقیت ایرانی در ساخت ضریح جدید سید الشهدا ‌اوج هنر،ابتکار و خلاقیت ایرانی در ساخت ضریح جدید سید الشهدا ‌اوج هنر،ابتکار و خلاقیت ایرانی در ساخت ضریح جدید سید الشهدا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
‌اوج هنر،ابتکار و خلاقیت ایرانی در ساخت ضریح جدید سید الشهدا ‌اوج هنر،ابتکار و خلاقیت ایرانی در ساخت ضریح جدید سید الشهدا ‌اوج هنر،ابتکار و خلاقیت ایرانی در ساخت ضریح جدید سید الشهدا ‌اوج هنر،ابتکار و خلاقیت ایرانی در ساخت ضریح جدید سید الشهدا ‌اوج هنر،ابتکار و خلاقیت ایرانی در ساخت ضریح جدید سید الشهدا

‌اوج هنر،ابتکار و خلاقیت ایرانی در ساخت ضریح جدید سید الشهدا

نجاری، قلم زنی و زرگری، ریخته گری و تراشکاری همچنین داخل ضریح جدید قبر مطهر حضرت اباعبدالله(ع) از جمله مواردی است که در گزارش ذیل به آن پرداخته شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به عتبات عاليات، نجاري، قلم زني و زرگري، ريخته گري و تراشكاري همچنين داخل ضريح جديد قبر مطهر حضرت اباعبدالله(ع) از جمله مواردي است كه در گزارش ذيل به آن پرداخته شده است.
**نجاري:
نجاري اين ضريح مطهر را آقايان استاد مهدي ديدار و استاد اكبر رحيم ؛ اساتيد كارگاه نجاري آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) بر عهده داشتند كه مطابق نقشه هاي مهندسي رايانه‌اي،‌ساختمان اسكلت اصلي ضريح مطهر را با شيوه اي بديع و دقيق ساخته اند.
**قلمزني و زرگري:
امر قلمزني كه در واقع اجراي نقوش و خطوط است بر عهده استاد مصطفي خداداد زاده از اساتيد بنام اصفهان مي‌باشد،‌استاد خداداد زاده قلمزني ضريح مقدس امام هشتم شيعيان(ع) را نيز در كارنامه خويش دارد، ايشان و تيم قلمزني اش نقوش رسم شده توسط استاد فرشچيان و همچنين خطوط استاد موحد را بر روي ورق‌هاي نقره و طلا قلمزني كرده و سپس اين اوراق را بر روي سازه‌هاي چوبي سوار كرده اند.
قطر ورق‌هاي نقره و طلاي بكار رفته در اين ضريح مطهر متناسب جايگاه نصب بين 3 تا 4 ميليمتر است. اين امر كل نقره هاي بكار رفته در ورق‌هاي قلمزني شده را 1800كيلو و طلاي بكار رفته در اين ضريح را به 650/118 كيلو گرم رسانده است. همچنين قلمزني سقف ضريح مطهر بر روي ورق هاي مس انجام شده كه بعداز قلمزني با طلا روكش گرديد.
**ريخته گري و تراشكاري:
قطر گوي و ماسوره هايي كه در اين ضريح مقدس بكار رفته است 8ميليمتر مي باشد كه در نوع خود بي سابقه است. ريخته گري اين قطعات از آلياژ نقره 95درصد تهيه گرديد و با تلاش بي وقفه اساتيد تراشكار در كارگاه ضريح و همچنين متخصصين شركت «دنده سازان قم» و با همكاري آقاي حسن باقرزاده تراش خورده و سنگ و پوليش شد، تا براي مونتاژ داخل پنجره ها آماده كردند. وزن اين قطعات در مجموع به 2800 كيلوگرم رسيده است، قطعات گوي و ماسوره را بولت‌هايي از جنس استاينلس استيل به هم متصل مي كند.
**داخل ضريح:
داخل ضريح مطهر از بخش‌هاي مختلف تشكيل شده است:
بخش اول: صندوقچه هاي منصوب بر مضجع شريف است كه از همان صندوقچه هاي فعلي به خاطر نفاست و استحكامي كه هنوز داراست استفاده خواهد شد.
بخش دوم: ديواره هاي ضريح مطهر است كه پشت شبكه ها با شيشه ده ميل و پشت ستون ها و نيز با ورق‌هاي مسي قلمزني و آب طلا كاري شده پوشانده خواهد شد.
بخش سوم: تزئينات داخل سقف ضريح مطهر است كه توسط استاد حسين ظفري زاده حقيقي؛ از اساتيد بنام شيراز انجام شده است، در تزئينات داخلي از چوب‌هاي رنگي مانند: ساج،‌فوفل، نارنج و سرخدار كه به صورت نقوشي زيبا و خطوطي دلنواز از اسماء الله و اسامي 14 معصوم و سور قرآني مزين شده و در شمسه و گره چيني و يزدي بندي و مقرنس و معرق هاي رنگارنگ در آمده و استفاده شده است.


| شناسه مطلب: 33412







نظرات کاربران