نگاهی به شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن نگاهی به شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن نگاهی به شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
نگاهی به شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن نگاهی به شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن نگاهی به شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن نگاهی به شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن نگاهی به شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن

نگاهی به شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن

کتاب بدعت (معیارها و پیامدها) با موضوع شناخت معنا و مفهوم بدعت و معیارها و ضوابط آن از سوی مؤسسه فرهنگی هنری مشعر منتشر شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، كتاب بدعت (معيارها و پيامدها) با موضوع شناخت معنا و مفهوم بدعت و معيارها و ضوابط آن از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شده است.
اين تحقيق پژوهشي است در شناخت حقيقت و معيار بدعت؛ همان چيزي كه خود در اصل، عامل اطمينان و تطهير بوده است ولي بعدها برخي از آن سوء استفاده كردند و آن را ابزاري براي نابودي قرار دادند. اين كتاب از چندين تحقيق تخصصي كه از لحاظ تشريعي و تاريخي به بررسي اين مسأله پرداخته بودند بهره جسته است و در كنار آن ها، مطالب و افكاري را كه براي تكميل بحث ضروري بوده، بر آن افزوده است.
اين كتاب در چهار فصل نگاشته شده است.
فصل اول با موضوع پرتويي در ابتداي راه به مباحثي چون: پيامد بدعت، بدعت در لغت و اصطلاح، بدعت در قرآن و حديث، عوامل انتشار بدعت، تقسيم بدعت و بدعت در بدعت پرداخته است.
نگارنده در فصل دوم كه نقش اهل بيت پيامبر عليهم السلام در مبارزه با بدعت ها موضوع آن است به مواردي از قبيل: جبر و تفويض، رأي و قياس، تشبيه و تجسيم، نفي رؤيت، تصوف و رهبانيت و مبارزه با حركت غاليان پرداخته است.
فصل سوم با عنوان چيزي كه دليل دارد بدعت نيست از كارهاي منسوب به بدعت، جشن گرفتن در ميلاد نبوي و مناسبت هاي اسلامي، رفتن به زيارت قبر پيامبر و ائمه و صالحان عليهم السلام، بررسي دليل قائلين به تحريم سفر به قصد زيارت قبر رسول خدا صلي الله عليه و آله و مناقشه در دليل ابن تيميه بر تحريم بحث مي كند.
فصل چهارم نيز با موضوع نمونه هايي از بدعت به بررسي مواردي از قبيل: نهي از متعه حج، اقامه نماز تراويح به جماعت، نماز ضحي و نمونه هاي ديگري از بدعت اختصاص داده شده است.
در قسمتي از اين كتاب مي خوانيم: «بدعت گذاران در هر زماني، از عصر رسالت نبوي گرفته تاكنون، پيرو هواها و هوس هاي خود بوده اند؛ آنان كه سنت را بدعت و بدعت را سنت مي خوانند و دروغ مي بندند، حرمت شريعت و رسالت را نگاه نمي دارند و عهد و پيمان هيچ مؤمني را مراعات نمي كنند. آنان مي خواهند احكام و سنت ها و نظريات نشأت گرفته از طبيعت و مطابق با منافع شخصي خود را كه بر پايه هوس ها و پندارهاي گمراهانه و نادرست استوار گشته است، بر خداي تعالي و پيامبرش تحميل كنند. در نتيجه، ابتداي كار اين بدعت گزاران از رأي و پيشنهاد آغاز مي شود، به گونه اي كه ايده خود را بيان مي كنند و به انتظار كسي مي نشينند كه آن را بپسندد و تأييد كند و چون فرصت مناسب دست داد، آن ايده را در دين داخل مي كنند و به شريعت مقدس نسبت مي دهند. سپس مردم را به سوي آن دعوت و بر طبق همان عقيده از مردم بازخواست مي كنند و اگر قدرت بيابند، افراد را بر اساس آن مجازات مي كنند و آزار مي دهند.»
گفتني است كتاب بدعت (معيارها و پيامدها) به قلم جعفر البياتي و به ترجمه كاظم حائري طبري در 168 صفحه با شمارگان 1000 نسخه و به قيمت 1800 تومان، از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شده است.
علاقه‌مندان براي دريافت فايل كتاب مي‌توانند اينجا كليك كنند.


| شناسه مطلب: 33419







نظرات کاربران