توسعه فرهنگ عاشورا نوید بخش رویکرد جوامع بشری به قیام عاشوراست توسعه فرهنگ عاشورا نوید بخش رویکرد جوامع بشری به قیام عاشوراست توسعه فرهنگ عاشورا نوید بخش رویکرد جوامع بشری به قیام عاشوراست بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
توسعه فرهنگ عاشورا نوید بخش رویکرد جوامع بشری به قیام عاشوراست توسعه فرهنگ عاشورا نوید بخش رویکرد جوامع بشری به قیام عاشوراست توسعه فرهنگ عاشورا نوید بخش رویکرد جوامع بشری به قیام عاشوراست توسعه فرهنگ عاشورا نوید بخش رویکرد جوامع بشری به قیام عاشوراست توسعه فرهنگ عاشورا نوید بخش رویکرد جوامع بشری به قیام عاشوراست

توسعه فرهنگ عاشورا نوید بخش رویکرد جوامع بشری به قیام عاشوراست

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، در جلسه هفتگی کارکنان و کارمندان بعثه و سازمان حج، تقویت و گسترش صحیح فرهنگ عاشورا را در سطح جهانی مورد تاکید قرار داد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، در جلسه هفتگي كاركنان و كارمندان بعثه و سازمان حج، تقويت و گسترش صحيح فرهنگ عاشورا را در سطح جهاني مورد تاكيد قرار داد.
وي اظهار داشت: در محرم امسال مراسم عزاداري ابا عبدالله الحسين (ع) بسيار با شكوه تر از سال هاي گذشته برگزار شد و تلاش همگان بر اين بود تا اين مراسم به شكلي برگزار شود كه مورد نظر اهل بيت عصمت و طهارت (ع) باشد؛ از‌اين‌رو گرايش اشعار و نوحه ها بيشتر به سمت اشعار محتوايي وسنتي بود و تلاش شد تا از سبك هايي كه متاسفانه در چندسال اخير وارد مداحي ها شده استفاده نشود.
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر در ادامه بر لزوم توجه بيشتر به سخنرانيِ خطبا در ايام سوگواري ابا عبدالله الحسين (ع) تاكيد كرده افزود: بايد به اهداف عاشورا و قيام ابا عبدالله توجه داشته باشيم . هنوز مراسم عزاداري هاي ما با كاستي هايي مواجه است . گاهي در جلساتي كه براي بزرگداشت حضرت ابا عبدالله الحسين(ع) برگزار مي شود تنها به عزا داري صرف اكتفا مي شود و كمتر به سخنراني خطبا و علما پرداخته مي شود. اين يك آفت بزرگ است. بايد تلاش كنيم از ظرفيت مجالسي كه براي عزا داري حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) برگزار مي شود در جهت ارتقاء سطح علمي و ديني و معنوي جامعه بهره گيري شود.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، تاثير جلسات و سخنراني‌هاي رو در رو با مردم به ويژه نسل جوان در اين ايام را بسيار موثر دانسته و افزود: طبيعتا صدا و سيما در ماه محرم برنامه هاي خاص خود را به مخاطبانش ارائه مي كند ولي گفتگوي رو در رو با مردم تاثير بيشتري دارد . چرا كه نسل جوان و قاطبه شركت كنند گان توجه جدي تري به مباحث مطرح شده در اين جلسات از خود نشان مي‌دهند.
وي تصريح كرد : رغبت مردم به فراگيري علوم ديني و اسلامي زياد تر شده و حتي نسبت به گفته ها و سخنانِ خطبيان و سخنرانان اظهار نظر مي كنند. اين گونه مسائل باعث رشد بهتر جامعه در حوزه علوم ديني مي شود.پس بايد در توسعه فضاي بحث و پرسش و پاسخ تلاش كرد تا با افزايش آگاهي مردم هر گونه شبهه اي از ذهن انها دور گردد.
سرپرست حجاج ايراني توسعه فرهنگ محرم و عاشورا در ساير نقاط جهان را نكته اي قابل توجه در عزاداري هاي امسال عنوان كرده و اظهار داشت : در لبنان سيد حسن نصرالله، هرشب به سخنراني مي پرداخت و با بيان شيوايش هم از عاشورا مي گفت و هم شرايط عاشورا را با وضعيت زمان فعلي تطبيق مي داد و با نفوذي كه شخصيت ايشان در عرصه بين المللي داراست، سخنانش تاثير شگرفي در سطح جهاني بر جاي خواهد گذاشت. وجود دسته‌هاي عزاداري در كشورهاي همچون هندوستان، افغانستان و پاكستان و آفريقا نشان از توجه به بعد جهاني قيام عاشورا دارد.
وي اضافه كرد : در محرم امسال جمعيت كثيري ا زمردم افريقا در قالب دستجات مختلف به زبان محلي خود به عزا داري براي ابي عبدالله پرداختند. در امريكاي شمالي و اروپا نيز بسياري از شيعيان در خيابان ها با برگزاري مراسم عزاداري حسيني به معرفي فرهنگ عاشورا پرداختند.
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر ظرفيت فرهنگ عاشورا در ابعاد بين المللي را داراي ظرفيتي به مراتب بالا تر از بعد داخلي آن دانسته و اظهار داشت : بايد سرمايه گذاري لازم در اين زمينه انجام گيرد و با جاذبه هاي مناسب به معرفي هر چه بيشتر ان همت گماشت.
وي در اين زمينه افزود: يكي از برنامه هاي ويژه اي كه برخي از عزا داران حسيني در شهر هاي اروپايي انجام داده بودند اين بود كه با استقرار افرادي در اطراف دسته‌هاي عزاداري، به ديگر شهروندان اروپايي كه از واقعه عاشورا اطلاع چنداني نداشتند اطلاع رساني مي كردند و آنها را به تحقيق بيشتر در اين زمينه تشويق مي كردند. اگر بتوانيم عاشورا و فرهنگ تشيع را به جهانيان درست معرفي كنيم ،قطعا سبب جاذبه و كشش براي ديگران خواهد شد.
نماينده ولي فقيه خواستار توجه و برنامه ريزي جامع تر مسئولان فرهنگي كشور و حوزه هاي علميه براي محرم و واقعه كربلا شده و افزود: يكي از مسائل مهم در اين زمينه بحث خطابه ها است در چنين جلساتي بايد سعي شود تا به برخي افرادي كه در طول سال كمتر موفق به حضور در جلسات ديني مي‌شوند توجه بيشتري شود و از اين زمان كمي كه در اختيار ما وجود دارد براي تقويت بنيه ديني افراد استفاده كنيم.
وي يكي از پيام هاي عاشورا را "مرگ با عزت و پرهيز از زندگي در ذلت" عنوان كرده افزود :اين كلامي است كه از آقا ابا عبدالله الحسين (ع)نقل شده است و ارائه ان در عرصه بين المللي، مورد قبول هر فطرت پاك انساني است و در حقيقت اين تعبير بسيار زيبايي از زندگي ديني است.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت فهم و درك صحيح از زندگي را كمال گرايي و حركت در جهت رسيدن به آن عنوان كرده و اظهار داشت: انسان بايد با عزت زندگي كند اگر بنا باشد انسان ذليلانه زندگي كند با حيوان فرقي ندارد. فرهنگ عاشورا نيز زندگي در سايه عزت و سربلندي را براي انسان رقم مي زند همان گونه كه حضرت سيد الشهدا(ع) مي‌فرمايد:«إِنِّيْ لا أَرَيَ الْمَوْتَ إِلَّا سَعَادَةً وَالحَياةَ مَعَ الظّالِمِينَ إِلّا بَرَما»(مسندالامام الشهيد، ج 2ص 478): من مرگ در راه خدا را براي خود سعادت مي دانم و زندگي كردن با ظالمان را براي خود ننگ و عار.
وي تصريح كرد : اين پيام عاشورا است كه جوامع انساني را متحول مي كند و اگر ما بتوانيم حتي همين يك پيام عاشورا را بازگو كرد و با شرايط زمان تطبيق دهيم مي توانيم ديگران را تحت تاثير قرار داده و بدين ترتيب عاشورا به مكتبي تربيتي تبديل مي شود كه همان هدف اقا اباعبدالله الحسين (ع)است.
سرپرست حجاج ايراني عاشورا را الگويي مناسب براي آزادي و رهايي مظلومان دانسته و ابراز داشت : وعده اي را كه خداوند بشارت داده هم اكنون در حال تحقق يافتن است. در غزه مشاهده كرد در جنگ 8 روزه چگونه ملت مظلوم فلسطين در مقابل قدرت پوشالي رژيم صهيونيستي به پيروزي رسيدند.
وي ياد آور شد: بايد از اعمال خرافي و غير واقعي كه پيامد هاي منفي فرهنگي و تبليغاتي براي محرم و فرهنگ عاشورا در پي دارد پرهيز شود.


| شناسه مطلب: 33425







نظرات کاربران