ایجاد دهکده آموزشی حج پاسخی به نیازهای مردم ایجاد دهکده آموزشی حج پاسخی به نیازهای مردم ایجاد دهکده آموزشی حج پاسخی به نیازهای مردم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ایجاد دهکده آموزشی حج پاسخی به نیازهای مردم ایجاد دهکده آموزشی حج پاسخی به نیازهای مردم ایجاد دهکده آموزشی حج پاسخی به نیازهای مردم ایجاد دهکده آموزشی حج پاسخی به نیازهای مردم ایجاد دهکده آموزشی حج پاسخی به نیازهای مردم

ایجاد دهکده آموزشی حج پاسخی به نیازهای مردم

زمین مورد نظر برای احداث دهکده آموزشی حج به دلیل قرار گرفتن در محدوده شهر درجزین، پس از چند سال به اداره کل مسکن و شهرسازی استان سمنان واگذار می شود که بعد از این مرحله امکان انتقال مالکیت زمین به مدیریت حج و زیارت استان سمنان با حمایت مدیران استانی وجود دارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، عباس اسمعيلي با بيان اينكه اين مجموعه در مراحل پايان تصرف و واگذاري زمين قرار دارد، افزود: اين زمين كه در منطقه درجزين واقع در حاشيه جاده سمنان به مهديشهر قرار گرفته است به سازمان جهاد كشاورزي استان سمنان تعلق دارد و قرارداد اجاره زمين سه هكتاري و واگذاري آن به مديريت حج و زيارت اين استان نيز تنظيم شده است.
وي اضافه كرد: زمين مورد نظر براي احداث دهكده آموزشي حج به دليل قرار گرفتن در محدوده شهر درجزين، پس از چند سال به اداره كل مسكن و شهرسازي استان سمنان واگذار مي شود كه بعد از اين مرحله امكان انتقال مالكيت زمين به مديريت حج و زيارت استان سمنان با حمايت مديران استاني وجود دارد.
وي با بيان اينكه در مرحله ابتدايي، 30 ميليارد ريال اعتبار براي دهكده آموزشي حج استان سمنان در نظر گرفته شده است، در مورد منابع مالي ساخت اين دهكده خاطرنشان كرد: دهكده آموزشي از محل بودجه اختصاصي بخش امور عمراني سازمان حج و زيارت كشور تامين مي شود كه منبع آن نيز بخشي از پول زائران است.
وي ادامه داد: هر ساله بخشي از اعتبارات 30 ميليارد ريالي درنظر گرفته شده، از طريق سازمان حج و زيارت كشور به دهكده آموزشي استان سمنان تعلق مي گيرد.
قرار است در دهكده آموزشي حج سالن اجتماعات، سالن پذيرايي، آشپزخانه مركزي، ماكت هاي بزرگي از منا، عرفات، جمرات و امكاناتي ديگر براي آموزش و آشنايي زائران با اعمال و مناسك سرزمين وحي پيش از اعزام احداث شود.
وي احداث دانشكده علمي و كاربردي با آموزش رشته مديريت حج در مقطع كارداني را از ديگر بخش هاي برنامه ريزي شده در دهكده آموزشي حج استان سمنان عنوان و تصريح كرد: با آغاز به كار اين رشته تحصيلي، دانش آموختگان اين دانشكده مي توانند از دست اندركاران آموزش ديده و كارآموخته در خدمت حج باشند.
اسمعيلي با بيان اينكه امسال 970 زائر از استان سمنان به حج تمتع اعزام شده اند، استفاده از دهكده آموزشي حج را مختص زائران حج تمتع ندانست و افزود: سالانه بيش از 10 هزار نفر زائر حج عمره نيز از اين استان اعزام مي شوند كه نياز به آموزش دارند.
وي با تاكيد بر اينكه دهكده آموزشي حج براي آموزش مجموعه عمليات حج تمتع و مفرده در نظر گرفته شده است، از افزايش سالانه تعداد زائران حج در استان سمنان خبر داد و يادآور شد: استقبال مردم متدين اين استان نيازمند پاسخ شايسته از طريق آموزش هاي مناسب است و اين امر با ايجاد دهكده آموزشي حج امكان پذير است.
اين مقام مسوول، با تاكيد بر اهميت آموزش در فريضه ديني و اعتقادي حج، گفت: اهميت آموزش بر كسي پوشيده نيست و هر چقدر در اين زمينه اعتبار در نظر گرفته شود سودمند است.
اسمعيلي اضافه كرد: آموزش مسايل مختلف حج، به عنوان يكي از بزرگترين فرايض ديني، نياز به ابزار و امكانات سخت افزاري و نرم افزاري دارد كه با امكانات ضعيف، آموزش هاي پراكنده و مقطعي و غيرمدون امكان پذير نيست.
وي آموزش عوامل خدماتي را از ديگر برنامه هاي اجرايي در دهكده آموزش حج دانست و گفت: در استان سمنان يك هزار و 500 نيروي ارائه دهنده خدمات مختلف به زائران فعاليت مي كنند.
مدير حج و زيارت استان سمنان آموزش مناسب و دقيق را از عوامل روان‌تر شدن عمليات حج دانست و آينده نگري براي امر آموزش حجاج با توجه به استقبال مردم متدين استان سمنان را با ايجاد دهكده آموزش حج ميسر دانست.
وي با اشاره به دو جنبه عملي و عرفاني آئين حج، اظهار داشت: در صورت اجراي صحيح اعمال و مناسك حج، كه وجه عملي حج هستند، معارف اين فريضه الهي محقق مي شود و مناسك حج نيز بدون آموزش هاي برنامه ريزي شده و جامع براي زائران حاصل نمي شود.
اسمعيلي بر جديت در پيگيري احداث مجموعه دهكده آموزشي حج استان سمنان تاكيد كرد و افزود: چنين مجموعه هايي هم اكنون در استان‌هاي گلستان و مازندران در حال اجرا است.
وي اضافه كرد: استان سمنان جزو سه استان اول كشور در ايجاد دهكده آموزشي حج مي باشد.


| شناسه مطلب: 33471







نظرات کاربران