زندگی امام سجاد(ع)الگویی غنی برای زندگی بشر امروز است زندگی امام سجاد(ع)الگویی غنی برای زندگی بشر امروز است زندگی امام سجاد(ع)الگویی غنی برای زندگی بشر امروز است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زندگی امام سجاد(ع)الگویی غنی برای زندگی بشر امروز است زندگی امام سجاد(ع)الگویی غنی برای زندگی بشر امروز است زندگی امام سجاد(ع)الگویی غنی برای زندگی بشر امروز است زندگی امام سجاد(ع)الگویی غنی برای زندگی بشر امروز است زندگی امام سجاد(ع)الگویی غنی برای زندگی بشر امروز است

زندگی امام سجاد(ع)الگویی غنی برای زندگی بشر امروز است

زندگی ائمه معصومین (ع) و سیره و رفتار آنان همواره به عنوان الگو یی غنی برای زندگی همه ما مطرح بوده است و برای بهره مندی از یک زندگی مطلوب باید سرلوحه اعمال و رفتار ما قرار گیرد .

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني در جلسه هفتگي كاركنان و كارمندان بعثه و سازمان حج، ضمن تسليت سالروز شهادت امام سجاد (ع) ، زندگي آن حضرت را حاوي درس هاي بسيار آموزنده و غني براي بشر امروز دانسته و اظهار داشت : زندگي ائمه معصومين (ع) و سيره و رفتار آنان همواره به عنوان الگو يي غني براي زندگي همه ما مطرح بوده است و براي بهره مندي از يك زندگي مطلوب بايد سرلوحه اعمال و رفتار ما قرار گيرد .
وي زندگاني امام سجاد (ع) را توام با رنج و زحمت بسيار دانست و اظهار داشت:امام سجاد (ع)حدودا 22 سال داشتند كه با واقعه كربلا مواجه شدند و پس از حادثه عاشورا نيز 35 سال در سخت ترين شرايط امامت كردند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر ، تلاش هاي بي پايان امام سجاد(ع)را در ناكام ماندن بني اميه در محو دين بسيار ستودني دانسته و افزود : بررسي عمر با بركت امام زين العابدين(ع)درسهاي فراواني براي زندگي امروز ما در خود دارد، چون امام توانستند از فرصت ها به خوبي استفاده كرده و اجازه ندهند كه دودمان بني اميه در محو دين موفق شوند .
وي در ادامه تصريح كردند : اگر حسين ابن علي (ع) مقاومت نمي كرد و به شهادت نمي رسيد امروز به فرموده خود حضرت ديگر نامي از اسلام نبود و فاتحه اسلام خوانده مي شد و اگر افشاگري هاي بعد از عاشورا توسط حضرت سجاد (ع)و حضرت زينب كبري(س) و ديگر اسراي كربلا نبود ؛ امروز حتي نامي از نهضت عاشورا باقي نمي ماند . اين دو حركت مكمل يكديگر شدند تا كربلا جاودانه بماند و اسلام را بيمه كند و فرهنگ اهل بيت حفظ شود.
سرپرست حجاج ايراني روحيه مقاوم و سرسختانه در مقابل دشمنان را يكي از بزرگترين امتيازات مكتب اهل بيت عنوان كرده و تاكيد كرد: يكي از ويژگي هاي مهم مكتب اهل بيت اين است كه در هيچ شرايطي دشمنان نتوانستند روحيه انها را بشكنند و انها را در مقابل زور تسليم كنند.
وي به روحيه بسيار بالاي زينب كبري(س) در مجلس عبيدالله ابن زياد اشاره كرده و افزود : صحنه هاي دردناكي كه در كربلا رخ داده بود مي توانست روحيه هر انساني را تضعيف كند اما وقتي حضرت زينب كبري(س) در ان شرايط با سخنان و رفتار تحقير آميز عبيدالله بن زياد مواجه مي شود با صلابتي ستودني با او برخورد نموده و روحيه بالاي خود را نشان مي دهد . بنابر اين در آن مجلس وقتي عبيدالله بن زياد از او مي پرسد: رفتار خدا را با برادر و خاندانت چگونه ديدي؟ زينب كبري پاسخ مي دهند :" جز زيبايي چيزي نديديم. "
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود : به مفهوم اين سخن حضرت زينب كبري(س) بايد دقت فراواني نمود . صحنه عاشورا سراسر صحنه كشتار و قطعه قطعه شدن بدن هاي حضرت ابا عبدالله الحسين و ياران ايشان بود و در نگاه اول اين واقعه زيبا به نظر نمي رسد . اما اگر به سخنان حضرت زينب كبري (س)از منظر عشق و علاقه حسين ابن علي (ع) و ياران ايشان به خداوند متعال بنگريم مي توان به عمق سخنان حضرت زينب كبري(س) پي برد.
وي افزود : به اين خاطر است كه حضرت زينب كبراي (س) مي فرمايد " من جز زيبايي چيزي نديدم" و اين زيبا است كه انسانس هنرمندانه بتواند به آن درجه از كمال دست يابد كه هدف خلقت است و در يك نيمروز به لقاء پروردگار دست پيدا كنند .
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، در ادامه به نحوه مواجهه امام سجاد(ع) با دستگاه جور حاكم بعد از واقعه عاشورا اشاره كرد ه و اظهار داشت : در روايات آمده است امام سجاد (ع) را با غل و زنجير وارد مجلس عبيدالله بن زياد كردند . امام سجاد (ع)بدون اعتنا به عبيدالله بن زياد و درباريان او وارد مجلس مي شود و ابن زياد از اين رفتار وي به شدت ناراحت مي شود و از حاضرين مي پرسد كه او كيست ؟ امام فرمود من علي ابن الحسين هستم . و گوشه اي مي نشيند بدون اين كه سلام كند ، عبيدالله كه مي خواست روحيه امام سجاد(ع) را بشكند به وي مي گويد من شنيده ام كه علي ابن الحسين را خدا در كربلا كشت! و امام پاسخ مي دهند " نه . او برادر من بود و خدا او را نكشت بلكه سربازان تو كشتند ..."و اينچنين قدرت و صولت ابن زياد را در هم مي شكند .هر سخني كه ابن زياد بر زبان مي اورد با پاسخي از قرآن از سوي امام سجاد (ع) مواجه مي شود و در چنين شرايطي معمولا حكام جور كه انسان هاي بي منطقي هستند وقتي كم مي آورند دست به قبضه شمشير مي برند و مي خواهند همه چيز را با زور شمشير به پيش ببرند.
وي افزود: وقتي ابن زياد قصد به شهادت رساندن امام سجاد (ع) را مي كند ، حضرت زينب كبري(س) مي فرمايد: از بين مردان ما فقط ايشان زنده هستند اگر تصميم داري او را به شهادت برساني اول مرا به شهادت برسان . امام سجاد (ع) پس از ارام كردن حضرت زينب (س) در پاسخ به ابن زياد فرمودند : مرا به كشته شدن در راه خدا تهديد مي كني ؟تو هنوز نفهميده اي كه شهادت در راه خدا عادت و كرامت خانواده ما است ؟اين حادثه نشان دهنده روحيه شكست ناپذيري آن حضرت پس از واقعه تكان دهنده عاشورا است . و مي تواند براي هميشه تاريخ براي عموم مسلمانان خصوصا شيعيان اين آموزندگي را داشته باشد كه در هيچ شرايطي در مقابل ظالمان و زورگويان نبايد تسليم شد و همگان بدانند كه مرگ با عزت بهتر از زندگي همراه ذلت و زبوني است.
سرپرست حجاج ايراني خطابه امام سجاد (ع) در مجلس يزيد بعد از واقعه عاشورا را بسيارنيز مهم دانسته و افزود : من وقتي ان خطابه را مرور مي كنم بسيار تحت تاثير قرار مي گيرم كه امام سجاد(ع) چگونه توانست ان مجلسي كه يزيد براي جشن پيروزي به پا كرده بود رادر اختيار بگيرد و در حقيقت پيروزي امام حسين(ع) را اعلام كند.
وي افزود : ولي آن چيزي كه بسيار انسان را متاثر مي گرداند اين است كه چرا بايد ائمه ما به چنين شرايطي دچار شوند كه امام سجاد زين العابدين و سيد الساجدين(ع) كارشان به جايي برسد كه يزيد قمار باز و شرابخوار خود را به عنوان امير مسلمين معرفي كند و امام سجاد را با غل وزنجير نزد چنين انسان نابخردي بياورند.و چنين عناصر فاسدي بتوانند بر جامعه اسلامي حكومت كنند و از فرزندان رسول خدا انتقام بگيرند.




نظرات کاربران