گزارشی از وضعیت اسف بار طبقات فقیر در عربستان گزارشی از وضعیت اسف بار طبقات فقیر در عربستان گزارشی از وضعیت اسف بار طبقات فقیر در عربستان بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از وضعیت اسف بار طبقات فقیر در عربستان گزارشی از وضعیت اسف بار طبقات فقیر در عربستان گزارشی از وضعیت اسف بار طبقات فقیر در عربستان گزارشی از وضعیت اسف بار طبقات فقیر در عربستان گزارشی از وضعیت اسف بار طبقات فقیر در عربستان

گزارشی از وضعیت اسف بار طبقات فقیر در عربستان

موجران بهای اجاره به ویژه خانه های قدیمی را بدون هرگونه توجیهی افزایش می دهند و هیچ بازدارنده قانونی و مبنایی برای افزایش اجاره وجود ندارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، عكاظ با تيتر" صاحبان مسكن؛ يا افزايش بهاي اجاره يا تخليه" ... نوشت: مستاجران از اين مسئله شكايت دارند كه چرا وزارت مسكن به وضعيت بازار مسكن توجه نمي كند، قيمت اجاره ها سر به فلك كشيده است.
گزارشهاي صادره از كارشناسان بخش املاك و مستغلات در عربستان نشان مي دهد ميزان افزايش اجاره هاي مسكن در عربستان كه به 15 درصد مي رسد، نسبت بسيار بالايي در مقايسه با معيارهاي تاريخي و شاخصهاي منطقه اي به سبب سيطره صاحبان املاك بر بازار مسكن و مستغلات و نبود كنترل دولت و كاهش حمايت مالي به شمار مي رود.
در حالي كه عنصر اجاره به ميزان 18 درصد، نشانه افزايش هزينه كلي زندگي است، افزايش قيمت اجاره يكي از انگيزه هاي اصلي تورم كلي به شمار مي رود كه پيامدهاي خطرناكي بر رشد اقتصادي دارد.
خبرنگار عكاظ با گشت و گذار در برخي مناطق جده اعلام كرد: رنج و مشكلات بسياري از مستاجران را مشاهده كرده است كه نارضايتي و خشم خود را از افزايش بهاي اجاره واحدهاي مسكوني جديد ابراز مي كند.
موجران بهاي اجاره به ويژه خانه هاي قديمي را بدون هرگونه توجيهي افزايش مي دهند و هيچ بازدارنده قانوني و مبنايي براي افزايش اجاره وجود ندارد.
عصام احمد عنبر 34 ساله از ساكنان محله الوزيريه درجنوب جده مي گويد: تصور نمي كردم يا انتظار موج گراني را كه تمام واحدهاي مسكوني را در برگرفته است، نداشتم، من جوانم و هنوز سالهاي زيادي از عمر نگذشته است.
وي افزود: كمترين اجاره يك واحد مسكوني سه خوابه، 20 ميليون است، در حالي كه درآمد من از چهار هزار ريال فراتر نمي رود، با اين وضعيت يك جوان چگونه مي تواند به ازدواج فكر كند و افراد كم درآمد چگونه مي توانند با اين معضل گراني مقابله كنند.
ام فاتن 28 ساله مي گويد: من مطلقه هستم و دو فرزند دارم كه پدرشان آنها را به حال خود رها كرده است، نمي دانم چگونه با درآمد ماهانه 800 ريال با مشكل افزايش اجاره واحدهاي مسكوني و گراني و افزايش هزينه هاي زندگي مقابله كنم؟
هميني كه هست، نمي خواي، خانه ام را تخليه كن!
صالح مرشد از ساكنان محله الفيصليه جده مي گويد قبلا در آپارتماني با اجاره 15 هزار ريال زندگي مي كردم، بعد از دو سال، صاحب خانه با تعيين اجاره 19 هزار ريال ، غافلگيرم كرد. وقتي از او پرسيدم به چه دليل و توجيهي، اجاره را به شدت افزايش داده است. پاسخ داد : من مالك و تو مستاجري، اگر نمي تواني اين مبلغ را بپردازي، فورا خانه ام را تخليه كن.
اين شهروند عربستاني مي گويد كارم را به خدا واگذار كردم، به دنبال خانه گشتم، اما در سايه موج گراني كه تمام املاك و مسكن ها در عربستان به ويژه جده را فرا گرفته، جستجويم بيهوده بوده است.
عكاظ در پايان گزارش خود، نبود نظارت دولتي بر بخش املاك و مستغلات و به ويژه بخش اجاره مسكن را سبب بروز مشكلات فراوان براي مستاجران و تاثيرات منفي بر زندگي آنها دانسته است.
افزايش اجاره بها ربطي به ما ندارد
عكاظ نوشت منابع آگاه در وزارت مسكن عربستان در واكنش به گزارشي در خصوص افزايش اجاره بهاي واحدهاي مسكوني اعلام كردند: وزارت مسكن در اين زمينه مقصر نيست.


| شناسه مطلب: 33497







نظرات کاربران