ناگفته‌هایی‌انتقال ضریح حکایت‌کبوتر کربلایی ناگفته‌هایی‌انتقال ضریح حکایت‌کبوتر کربلایی ناگفته‌هایی‌انتقال ضریح حکایت‌کبوتر کربلایی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
ناگفته‌هایی‌انتقال ضریح حکایت‌کبوتر کربلایی ناگفته‌هایی‌انتقال ضریح حکایت‌کبوتر کربلایی ناگفته‌هایی‌انتقال ضریح حکایت‌کبوتر کربلایی ناگفته‌هایی‌انتقال ضریح حکایت‌کبوتر کربلایی ناگفته‌هایی‌انتقال ضریح حکایت‌کبوتر کربلایی

ناگفته‌هایی‌انتقال ضریح حکایت‌کبوتر کربلایی

انتقال ضریح امام حسین(ع) از قم تا کربلای معلی با اتفاقات عجیب، تکان‌دهنده، زیبا، شیرین و به یاد ماندنی همراه بود؛ از معلولی که به واسطه ضریح شفا گرفت تا کبوتر عاشقی که از ضریح دل نکند و زائر کربلا شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري به نقل از فارس، نخستين ضريحي كه در مضجع شريف سيدالشهداء(ع) نصب شد، در سال 371 هجري با سازه‌اي از چوب ساج و تزئيناتي از عاج فيل بود.
ضريح جديد، ششمين ضريحي خواهد بود كه در تاريخ بارگاه امام حسين(ع) نصب خواهد شد. اين ضريح توسط استاد محمود فرشچيان طراحي شده و خطاطي‌هاي آن را استاد سيدمحمد حسيني‌موحد انجام داده است.
جالب اينكه براي نخستين بار در طول تاريخ، براي طراحي سازه يك ضريح از مهندسان عمران و معماري هم استفاده شده تا اين ضريح در برابر 12.8 تن فشار عمودي و 600 كيلو بر هر متر مربع فشار جانبي مقاوم باشد. پيش‌بيني شده است ضريح جديد 300 سال عمر مفيد خواهد داشت، يعني بيش از چهار برابر ضريح كنوني كه توسط هندي‌ها ساخته شده است.
در ساخت ضريح جديد ـ كه بيش از دوازده تن وزن دارد ـ 6050 كيلو چوب ساج (تهيه ‌شده از جنگل‌هاي برمه)، 4600 كيلو نقره، 700 كيلو مس، 450 كيلو استيل، 100 كيلو آهن و 118.650 كيلوگرم طلا به كار رفته است.
كار ساخت ضريح جديد سيدالشهداء(ع) 4.5 سال به طول انجاميد و اين امر با عنايت ويژه آيت‌الله سيد علي سيستاني، درايت حجت‌الاسلام سيد جواد شهرستاني (نماينده آيت‌الله سيستاني در ايران)، هدايت حجت‌الاسلام شيخ عبدالمهدي كربلايي (توليت عتبه حسيني) و تلاش مجدانه و شبانه‌روزي هيئت امناي ساخت ضريح در شهر مقدس قم امكان‌پذير شد.
قطعات اصلي اين ضريح از طريق هوايي به نجف منتقل و از آنجا ـ به دليل مسائل امنيتي ـ به صورت بسته‌بندي و با تدابير ويژه به كربلا منتقل شد. اما بخش‌هايي از ضريح (حدود 30 درصد آن) روز دهم ماه محرم و مصادف با شام غربيان آل‌الله از قم خارج شد تا از طريق شهرهاي تهران، ساوه، اراك، بروجرد، خرم‌آباد، دزفول، انديمشك، شوشتر، آبادان، اهواز و در نهايت شلمچه، به خاك عراق منتقل شود.
عمليات بازگشايي ضريح فعلي از 28 صفر آغاز مي‌شود و حدود 10 روز به طول مي‌انجامد. پس از باز كردن قطعات ضريح فعلي، عمليات نصب ضريح جديد آغاز و پيش‌بيني مي‌شود حدود يك ماه تا 40 روز اين كار زمان ببرد.
با خبر ورود ضريح جديد بارگاه ملكوتي سيد‌الشهداء(ع) به هر كوي و برزن، عاشقان اباعبدالله(ع) براي عرض ادب و اداي احترام به ساحت مولا و مقتدايشان، به استقبال ضريح مي‌آمدند. استقبالي كه از ساعت‌ها قبل از ورود «كاروان سفينة النجاة» آغاز مي‌شد و فرقي هم نمي‌كرد چه ساعتي از شبانه‌روز است. اين عشق و ارادت به سالار شهدا نه با عقل كه تنها با دل قابل درك است.
براي درك بهتر اين فضاي عاشقانه، پاي صحبت‌هاي «نصرت‌الله لطفي» ‫رييس شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي استان قم و مسئول انتقال ضريح به كربلا نشستيم.
او از اتفاقات عجيب، تكان‌دهنده، زيبا، شيرين و به ياد ماندني انتقال ضريح سيدالشهداء(ع) به كربلا گفت؛ از خرابي كاميون حامل ضريح نزديك روستاي سادات، از كبوتر عاشقي كه زائر كربلا شد، جواني كه زير چرخ تريلي حامل ضريح رفت و زنده ماند، دختر سه ساله‌ و بي‌تابي كه داخل ضريح آرام گرفت و معلولي كه به واسطه ضريح شفا يافت . . . تمام طلاهاي ضريح هديه مردم است/ گوني‌بافي به عشق سيدالشهدا(ع)
* به عنوان نخستين سؤال، با توجه به برخي شايعاتي كه مطرح مي‌شود، درباره هزينه ساخت ضريح امام حسين(ع) و نحوه ساخت آن بگوييد.
ـ همان‌طور كه اعضاي محترم هيئت امناي ساخت ضريح مطهر اعلام كرده‌اند،‌ كل هزينه ساخت ضريح مطهر از محل هدايا و نذورات داوطلبانه محبان اهل‌بيت عليهم‌السلام تأمين شده و حتي يك ريال از اعتبارات دولتي و بيت‌المال هزينه نشده است.
حدود 118 كيلوگرم طلا در ساخت ضريح به كار رفته است كه تمام آن‌ها از زيورآلات اهدايي بانوان زينبي است، بدون اينكه حتي يك گرم طلا خريداري شده باشد و نكته ديگر اينكه بخش اعظم هدايا و نذورات توسط اقشار آسيب‌پذير و دهك‌هاي پايين درآمدي جامعه تأمين شده است.
جالب است بدانيد نمونه‌اي از اين عشاق، بانوي محترمي است كه اندوخته يك‌ ساله از دسترنج دوخت گوني به ازا هر گوني 100 تومان را پس‌انداز كرد و مبلغ 46 هزار و 400 تومان را به هيئت امنا تحويل داد. جالب‌تر اينكه پرسيده بود آيا امام حسين(ع) اين هديه ناقابل را از من پيرزن قبول مي‌كند!؟
در جريان انتقال ضريح از پذيرفتن هدايا و نذورات خودداري كرديم
* هدف از انتقال شهر به شهر ضريح جديد امام حسين(ع) چه بود؟
ـ هدف از انتقال شهر به شهر و آن‌ هم صرفاً در تعدادي از شهرستان‌هاي واقع در مسير از قبل تعيين ‌شده براي خروج از ايران و ورود به خاك عراق، كار فرهنگي و ايجاد شور حسيني(ع) بود و به همين دليل، با تصميم قطعي هيئت امناي محترم ساخت ضريح و با اطلاع‌رساني گسترده از دريافت هدايا و نذورات بعد از ساخت ضريح و در مسير انتقال مؤكداً خودداري به عمل آمد.
محدويت زماني انتقال ضريح موجب شد كه ضريح به شهرهاي ديگر نرود/انتقال 18 روزه ضريح جديد امام حسين(ع)
*چرا شهرهايي ديگري را براي انتقال ضريح انتخاب نكرديد؟ با اينكه شهرهايي نزديك به مسير هم خواستار ورود كاروان سفينة النجاة بودند.
و با وجود پيگيري‌هاي مجدانه ائمه جمعه و ديگر مسئولان، اجابت درخواست ديگر استان‌ها و شهرستان‌ها براي انتقال و توقف كوتاه‌مدت ضريح مطهر و بهره‌مند شدن هموطنان عزيز از اين فضاي عطرآگين و معنوي ميسر نشد، به طور مثال مردم شهر كاشان خيلي اصرار داشتند، ضريح جديد امام حسين(ع) به اين شهر برود، با اينكه از شهر تهران به قم نزديك‌تر بودند، اما هئيت امنا با توجه به محدويت بازده زماني براي انتقال ضريح، موافقت نكردند، علت اين بود كه طرف عراقي طي قراردادي كه با هيئت امنا داشتند، بايد ضريح تا قبل از اول صفر به كربلا مي‌رسيد، زيرا از 4 صفر پياده‌روي مردم به سمت كربلاي معلي آغاز مي‌شود، پس بايد در انتقال ضريح به تقويم حركت زماني توجه مي‌كرديم، به همين دليل جمعيت قابل توجهي از اهالي شهرها و روستاهاي كشور با مسافرت به شهرهاي مسير انتقال از فيض زيارت و عزاداري در جوار ضريح جديد بهره‌مند شدند.
سرازير شدن مردم شهرها و روستاهاي دور براي زيارت ضريح
حتي برخي شهرهاي در مسير، مانند اهالي شهرهاي زرنديه ساوه، توره در استان مركزي، اليگودرز، دورود و ازنا، زاغه و پلدختر در استان لرستان، شادگان و مسجد سليمان در استان خوزستان و تمامي بخش‌ها و روستاهاي در مسير، حتي با عمق مسافت بيش از 30 كيلومتر از جاده اصلي در كنار جاده‌هاي منتهي به مقصد، تجمع و با عزاداري و سينه‌زني در انتظار ضريح مطهر بودند، به عنوان مثال شهرهاي ازنا،‌ اليگودرز و دورود و بخش زاغه از 6 صبح تا بعد از ظهر و دارخوين و شادگان از 7 صبح تا 5 بامداد روز بعد چشم انتظار بودند.
چگونگي انتقال ضريح به «تهران»
*اشاره داشتيد كه به درخواست شهرهاي همجوار براي بردن ضريح پاسخ منفي داديد، پس چرا شهر تهران را انتخاب كرديد، با توجه به اينكه در مسير حركت كاروان سفينة النجاة قرار نداشت؟
- بله، تنها شهري كه در مسير نبود، شهر تهران بود، به تبع حركت كاروان از قم تا مرز شلمچه بود كه بايد از مسير استان مركزي، لرستان و خوزستان صورت مي‌گرفت، اما دوستان در اين قضيه يك ديد واقع‌بينانه داشتند كه در عمل هم تشويق شد و آن اينكه واقعيت غير قابل انكار اين بود، اگر نبود نهضت الهي حضرت امام (ره) و فداكاري ايثارگران و شهداي عزيز، اين گونه ملت ايران پايدار و سرافراز باقي نمي‌ماند، بنابراين تصميم گرفتيم كه تجليل زيبايي از نقش امام خميني(ره) در انقلاب اسلامي در كنار مزار شهدا انجام دهيم.
علت انتقال زميني ضريح/ سفارش رهبر انقلاب به هيئت امناي ساخت ضريح
* براي انتقال ضريح جديد چرا از طريق هوايي اقدام نكرديد، علت انتخاب راه زميني براي انتقال ضريح چه بود؟
ـ حدود 70 درصد از قطعات و بخش‌هاي ضريح مطهر قبلاً به صورت هوايي به نجف ‌اشرف و سپس به كربلاي معلي انتقال و تحويل توليت محترم آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسين(ع) شده بود.
اتخاذ تصميم هيئت امنا ساخت ضريح مطهر در انتقال شهر به ‌شهر در مسير خروج از كشور بر اساس الهام و استنباط از فرمايش گهربار مقام معظم رهبري در ديدار 4 سال قبل با هيئت امنا بود،‌ ايشان فرمودند: «...ان‌شاء‌الله اين كار شيرين و زيبا را به انجام برسانيد و باشكوه انتقال دهيد...». به لطف الهي و حضور بي‌نظير امت عاشورايي در صحنه، اين شكوه و حماسه ماندگار و بي‌بديل تحقق يافت.
ماجراي انتخاب شهر قم براي ساخت ضريح امام حسين(ع)
* با توجه به اينكه اصفهان از هنرمندان مشهوري بهره‌مند است و مسير نزديك‌تري هم به عراق محسوب مي‌شود، چرا شهر قم براي ساخت ضريح انتخاب شد؟
- جمعي از دوستان از ابتدا پيگير بودند، ناگفته نماند كه از قبل كشورهاي ديگر هم متقاضي ساخت ضريح بودند كه با عنايت ويژه حضرت آيت‌الله سيد علي سيستاني اين افتخار نصيب تشيع و ايران اسلامي شد و به تبع نماينده آيت‌الله سيستاني در قم عهده‌دار اين امر شد.
البته به هيچ وجه بحث انحصارطلبي مطرح نبود و تنها محل كارگاه در قم بود، ضمن اينكه فقط هيئت امناي ساخت ضريح از اهالي شهر قم بودند، اما در بخش‌هاي مختلف از هنرمندان اصفهاني، شيرازي و ... استفاده شده است.
همچنين جمع‌آوري وجوهات نيز از سراسر ايران صورت مي‌گرفت كه هيئت امنا سعي كردند با حفظ شئون و به صورت محدود، اين جمع‌آوري وجوهات را انجام دهند، به طوري كه در يك مرحله وجوهات دريافت مي‌شد و پس از هزينه‌كردن تمام آن‌ها، بار ديگر براي دريافت وجوهات مردم، هيئت امنا اعلام آمادگي مي‌كردند تا پولي اضافه نيايد و از نظر شرعي دچار مشكل نشوند.
انتقال ضريح 6 روز بيشتر از پيش‌بيني طول كشيد
* آيا از ابتدا تا انتهاي انتقال ضريح برنا‌مه‌ريزي شده بود يا بر اساس استقبال مردم و نحوه طي‌كردن مسير، برنامه‌اي منعطف داشتيد؟
ـ قطعاً چنين كار عظيمي بدون برنامه نمي‌شود. ضمن اينكه با توجه به آغاز پياده‌روي‌هاي اربعين از هفته اول صفر، طرف عراقي از ما خواسته بود تا قبل از آغاز ماه صفر ضريح را منتقل كنيم تا تأمين امنيت آن در عراق با آسان‌تر باشد. با توجه به اين محدوديت زماني، ما براي حداكثر 12 روز برنامه‌ريزي كرديم كه البته استقبال غير قابل وصف مردم باعث شد اين انتقال 18 روز طول بكشد.
به معناي واقعي كلمه و بدون هيچ‌گونه مبالغه و گزافه، حضور توده مردم بسيار حماسي، توأم با اشك و سوز و آه، سينه‌زني و شعارهاي لبيك يا حسين(ع) و بي‌نظير در تاريخ بود و با هيچ مراسم و راهپيمايي قابل مقايسه نبوده و نيست.
به طوري كه نه تنها تمامي شهرها و روستاهاي غير مقصد با شور حسيني وصف ناپذير به صورت پيوسته و ساعت‌ها چشم‌انتظاري خود را از اين فيض و چشمه زلال معنويت بهره‌مند كردند، بلكه جمع قابل توجهي از اهالي ديگر استان‌ها نيز مشتاقانه در مراسم شورانگيز و بي‌بديل استقبال و بدرقه شركت نكردند كه در نتيجه، با وجود اينكه قطعي بودن جدول زمان‌‌بندي انتقال، به دليل استقبال بي‌نظير و در نتيجه كندي بسيار حركت كاروان، در عمل 6 روز به مدت سفر اضافه شد.
به عنوان مثال، مدت زمان حركت كاروان از اراك تا خرم‌آباد 30 ساعت، از شوشتر تا اهواز 29 ساعت، آبادان تا خرمشهر حدود 14 ساعت، اهواز تا كوت‌ عبدالله (فاصله 13 كيلومتري) 10 ساعت، اهواز تا سه‌راهي دارخوين 23 ساعت و از مسجد جامع خرمشهر تا شلمچه 12 ساعت طول كشيد. پاسخ مراجع به شبهات پيرامون قداست ضريح جديد امام حسين(ع)
*قبل از حركت كاروان ضريح حسيني(ع) برخي در تبرك جستن به ضريح شبهه كردند (با توجه به اينكه هنوز به كربلاي معلي نرسيده و نصب نشده است)، در اين راستا چه اقدام‌هايي صورت گرفت و نظر مراجع عظام درباره اين موضوع چه بود؟
ـ مقاله اهانت‌آميز و وقيحانه روزنامه جمهوري تداعي‌كننده مقاله روزنامه اطلاعات در سال 1356 (به قلم رشيدي‌مطلق) در اهانت به حضرت امام(ره) است كه قطعاً تنظيم‌‌كننده عبارات وهن‌آلود و مشمئز‌ كننده و حتي هيئت تحريريه و مديرمسئول روزنامه به دليل اجازه چاپ مطالب در برگيرنده ادبيات وهابيت و سلفي‌ها و ناديده گرفتن واقعيت غير قابل انكار عشق حسيني(ع) و حماسه بي‌نظير خلق شده در استقبال و بدرقه ضريح مطهر، گناه نابخشودني را مرتكب شده‌اند و مهم‌‌تر اينكه نابخردانه به جاي عذرخواهي و جبران عمل ننگين، بار ديگر منتقدان را افراد سياسي و نظامي معرفي كردند و مردم را تشكر كنندگان از اين اقدام وقيحانه!
صفت و به عبارتي پسوند «مطهر» و «مقدس» دقيقاً برگرفته از بيانات صريح و ارزشمند حضرات آيات و مراجع‌عظام تقليد در حين بازديد و زيارت ضريح مطهر هست كه به عنوان مثال به چند نمونه از اين عبارات اشاره مي‌شود:
حضرت آيت‌الله صافي‌ گلپايگاني:
«در اين ضريح اعجاز و كرامت نهفته است و اينكه مردم با اين احساسات و علاقه شديد نسبت به اين ضريح مطهر ابراز علاقه مي‌كنند، تعظيم شعائر اهل‌بيت(ع) و از اسرار الهي است.»
حضرت‌ آيت‌الله مكارم ‌شيرازي:
برخي افراد از روي ناآگاهي و يا مغرضانه سؤالي مطرح مي‌كنند مبني بر اينكه اين ضريح از مقداري طلا، نقره، سنگ‌هاي قيمتي و كتيبه تشكيل شده است چرا هنوز با اينكه به كربلا نرفته و نصب نشده است مردم به آن اهميت مي‌دهند و به زيارتش مي‌آيند و اشك‌شان جاري مي‌شود؟
اين افراد يك نكته را فراموش كرده‌اند و آن اين است كه نام امام حسين(ع) روي اين ضريح است و همين نام است كه به مقداري طلا و نقره ارزش داده است و گرنه همه جا طلا و نقره وجود دارد، مردم وقتي به زيارت اين ضريح مي‌آيند به ياد مي‌آورند كه اين ضريح مطهر متعلق به حضرت سيدالشهدا(ع) است و قرار است روي مضجع شريف اباعبدالله الحسين عليه‌السلام نصب شود، به همين دليل براي آن‌ها ارزشمند است».
همچنين حضور پر خير و بركت مراجع تقليد آيات عظام: صافي‌گلپايگاني، نوري‌ همداني، مكارم‌ شيرازي، شبيري‌ زنجاني، علوي ‌گرگاني، سبحاني، موسوي‌ اردبيلي، هاشمي ‌شاهرودي، جوادي ‌آملي و حضرات آيات جنتي، مصباح‌ يزدي، ملكوتي، حائري، حسيني ‌بوشهري، سعيدي و ... در كارگاه ساخت و زيارت قبل از انتقال ضريح‌ مطهر بهترين گواه بر اصالت ديني منطبق با فرهنگ اصيل عاشورايي كاروان سفينة‌النجاة است.
راننده كاميون ضريح چه حاجتي از امام حسين(ع) گرفت
* هفته گذشته مصاحبه‌اي با «محمدرضا قنبري» راننده تريلي حامل ضريح داشتيم كه بسيار جالب بود. ايشان مي‌گفت به هيچ وجه از انتخابش براي اين كار متعجب نشده، چون قبلاً آن را از امام حسين(ع) طلب كرده است. چه شد كه ميان همه شركت‌هاي پيشنهاد دهنده و تريلي‌هاي پيشرفته‌تر، اين تريلي انتخاب شد؟
ـ حضور همه دوستان، هيئت امنا، مسئولان و دست‌اندركاران به اراده خودشان نبود و همه به نوعي انتخاب شده بودند.
آقاي قنبري هم در در شهرداري قم در بخش موتوري اين نهاد مشغول به كار است، خودش تعريف مي‌كرد كه اوايل امسال در كربلا حضور داشته و چون شنيده بود كه قرار است در قم براي امام حسين(ع) ضريح بسازند، همانجا از امام حسين(ع) درخواست مي‌كند كه راننده ضريحش باشد.
* تريلي فقط همين يك راننده را داشت؟
ـ بله، حتي شاگرد يا راننده ديگري نبود و جالب اينكه آقاي قنبري گاهي در شبانه‌روز بيش‌تر از 18 ساعت پشت فرمان بود و اصلا احساس خستگي نمي‌كرد. حساب كنيد آن 18 ساعت چه فشاري به راننده مي‌آورد، مخصوصا كه مرتباً بايد كلاچ و ترمز گرفت و مثلاً در 10 ساعت كم‌تر از 20 كيلومتر را طي كرد.
* كنجكاويم بدانيم اين تريلي براي سوختگيري با آن هيبت چگونه وارد پمپ‌بنزين مي‌شد.
ـ با آن جمعيت مشتاق به هيچ وجه امكان چنين كاري فراهم نبود و سوختگيري به كمك مسئولان شهرستان‌هاي محل توقف و به صورت اختصاصي انجام مي‌شد.
* براي انتقال ضريح‌ آيا تغييراتي هم در تريلي يا كفي آن صورت داديد؟
ـ بله، طبيعتاً براي حفظ جان زوار، دور تا دور كفي را تا فاصله 10 سانتي‌متري زمين با پوشانديم تا خداي ناكرده كسي زير چرخ ماشين نرود. البته اين امر براي چرخ‌هاي جلو غيرممكن بود و يك مورد حادثه هم داشتيم كه به خير گذشت.
بالاي كفي هم تدابيري انديشيده شد و جوشكاري‌هاي صورت گرفت، خود ضريح هم با شيشه ضد گلوله (به دليل مقاومت بسيار زياد) محافظت شد.
ضريح سال‌ها در قم بود، اما باز هم مراسم وداع 10 ساعت طول كشيد
*هنگامي كه قرار بود ضريح جديد امام حسين(ع) از شهر قم به سوي تهران رهسپار شود، حال و هواي مردم قم به چه صورت بود؟
-با وجود اينكه مردم شريف و عاشقان حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) در شهر مقدس قم بيش از چهار سال، از مراحل ساخت ضريح مطهر ديدن مي‌كردند و به مدت 15 روز قبل از تاريخ انتقال توفيق زيارت آن نصيب‌شان شده بود، باز هم در روز بدرقه با وجود هواي سرد و باراني و با سوز و آه به طرز باشكوهي در مراسم بدرقه حضور داشتند و اين مراسم به ياد ماندني از 9 صبح تا حدود 6 بعد از ظهر به طول انجاميد و جمع قابل توجهي علاوه بر عوارضي اتوبان قم- تهران تا كيلومتر 30، ضريح را همراهي كردند. به دليل خطرناك بودن حضور مردم در اتوبان با خواهش و تمناي بسيار از آن‌ها خواستيم به شهر برگردند.
كبوتر عاشقي كه زائر كربلا شد
در هنگام خروج كاروان از قم و فاصله حدود يكصد متري ضريح، توسط يكي از بدرقه‌كنندگان و از داخل يك خودرو تعدادي كبوتر به پرواز در آمدند و 2 روز بعد در حال پاك‌سازي اطراف خودروي حامل ضريح مطهر در حرم حضرت امام(ره) و بازسازي سازه پيراموني، ‌يكي از كبوترها در حد فاصل ضريح و كفي تريلر مشاهده شد كه تلاش ما براي به پرواز درآمدنش، بي‌نتيجه ماند. انگار دلش نمي‌خواست ضريح را ترك كند و نهايتاً اين كبوتر عاشق هم بعد از حدود 18 روز زائر كربلا شد.
* پس در طول سفر حواستان به آن بود.
ـ بله، پس از اينكه فهميديم اين كبوتر نمي‌خواهد از ما جدا شود، برايش آب و دانه مهيا مي‌كرديم. بسياري از كساني هم كه توفيق حضور روي تريلي و كنار ضريح را داشتند، از اين كبوتر فيلم و عكس مي‌گرفتند، واقعا جالب بود.
دختر سه ساله‌اي كه بهانه ضريح را گرفت
* از حضور مردم در شهرهاي مختلف براي استقبال و بدرقه ضريح خاطراتي نقل مي‌كنيد؟
-در ساوه در بدو ورود از آزادراه و در حالي‌كه هنوز جمعيت متراكم نشده بود اعضاي كاروان خودرو پژويي را رؤيت كردند كه آقا و خانم در صندلي‌هاي جلو و طفلي حدوداً 2 تا 3 ساله در صندلي عقب چسبيده به شيشه و رو به ضريح مطهر آن‌ چنان گريه و بي‌تابي مي‌كرد كه توجه اعضاي كاروان را به خود معطوف و به واقع متأثر كرد. با استفاده از سيستم صوتي از پدر اين طفل معصوم خواستم كودك را به ما بدهد تا كنار ضريح ببريم. ... به محض آغوش گرفتن كودك و انتقال آن به داخل ضريح مطهر، آرام گرفت و با ادب وصف ناپذيري ضريح مطهر را بوسيد، بدون اينكه احساس غريبي از محيط و اطرافيان غريبه به او دست داده باشد و با وجود اينكه مدت قابل توجهي طول كشيد تا پدر او از لابه‌لاي جمعيت كثير استقبال‌كنندگان براي تحويل‌گرفتن فرزندش به خودروي حامل ضريح مراجعه كند، هيچ‌گونه بي‌تابي نمي‌كرد و پس از تحويل به پدر نيز تا مسافت قابل توجهي نگاه صرف به ضريح و با تكان دادن دست اوج ادب و عشق دروني را به نمايش گذاشت.
نماز جمعه اراكي‌ها در كنار ضريح امام حسين(ع)/باشكوه‌ترين نماز جمعه اراك در تاريخ
با وجود اينكه با ملاحظه اوليه زمان ورود احتمالي به اراك و تصميم قبلي بر استقرار در مصلي، مسئولين دغدغه تحت‌الشعاع قرار گرفتن نماز عبادي- سياسي جمعه را داشتند، ولي اولاً از ورودي شهر اراك تا مصلي به دليل تراكم غير قابل توصيف جمعيت بيش از 5 ساعت طول كشيد (از 10 صبح تا حدود 4 بعد از ظهر) و ثانياً ‌يكي از با شكوه‌ترين نمازهاي جمعه اراك با نظم خاصي برگزار شد.
حضور سراسر شور پيرمرد موتور سوار و يا حسين گويان 27 كيلومتري خانم بروجردي
پيرمرد راكب موتور و همسرش از حوالي زاليان تا بروجرد را در هواي سرد به طوري كه خانم با دو دست به سرزنان و يا حسين‌گويان و مرد در ترافيك بسيار سنگين و خطرناك با كثرت موتورسواران و خودروهاي در حال تردد، با يك دست به فرمان موتور و با دست ديگر به سرزنان و گريه‌هاي بي‌تابانه كاروان را همراهي كرد.
-خانم محجبه‌اي با پاي برهنه و حسين‌حسين گويان و گريه‌كنان بيش از 27 كيلومتر در مسير بروجرد همراه كاروان دويد و ساعت 4 بامداد روز بعد با همان حالت و پرچم بزرگ اختصاصي هيآت مذهبي به دست در كنار ضريح مطهر حضور يافته و با اشك و سوز آن را بدرقه كرد.
ابراز علاقه به حسين اختصاص به كسي ندارد
جوانان و دختر خانم‌‌هايي كه با قضاوت سطحي و براساس ظواهر، پوشش مناسبي نداشتند، ولي كيلومترها كفش به دست يا پا برهنه، گريه‌كنان و يا حسين گويان كاروان را استقبال و بدرقه مي‌كردند كه در يك مورد شخصي بيش از چهار كيلومتر پشت سر خودروي حامل ضريح مطهر مي‌دويد.
استقبال بي‌نظير مردم بروجرد از 20 كيلومتري شهر/ مراسم استقبال بروجردي‌ها 18 ساعت طول كشيد
مردم پرشور و حماسي بروجرد از حدود 20 كيلومتري شهر به استقبال كاروان آمده بودند و خرم‌آبادي‌هاي عاشورايي از 8 صبح تا 2 بامداد روز بعد به صورت بسيار فشرده و شورانگيز در خيابان‌ها به عزاداري مشغول بودند و ورود كاروان به محل استقرار با مشكل جدي ناشي از تراكم عاشقان اباعبدالله‌الحسين(ع) مواجه بود و عليرغم 18 ساعت حضور در مراسم استقبال و زيارت و عزاداري تا صبح روز بعد، مراسم بدرقه نيز از ساعت 9 صبح تا حدود 4 بعد از ظهر به طول انجاميد.
معلولي كه به واسطه ضريح شفا مي‌گيرد
حدود ساعت 4 بامداد فردي به كاروان مراجعه و خبر شفا گرفتن فرزند معلول خود را اعلام كرد، به طوري كه اظهار داشت به دليل دور افتاده بودن روستا با موتور به سمت مسير كاروان حركت كردم و در وسط راه موتور خراب شد، به ناچار در يكي از روستاهاي مسير موتور را رها و با پاي پياده به سمت جاده و همراه با كاروان تا بروجرد حركت و ذكر توسل و راز و نياز داشتم كه اواخر شب در برگشت به روستا متوجه شدم كه فرزند معلولم شفا گرفته و اصرار مي‌كرد: «بابا برو همان جايي كه بودي!» بنابراين مجدداً خود را به كاروان رسانده بود.
مأموريت عجيب خودروي آتش‌نشاني
در حد فاصل بروجرد به خرم‌آباد با هدف انحراف مسير كاروان و ورود به زاغه كه اهل پرشور آن بدون اينكه مقصد كاروان بوده باشد، ساعت‌ها چشم انتظار بودند با استفاده از يك‌ دستگاه ماشين آتش‌نشاني مسير اصلي را مسدود كردند و با وجود دستور استاندار و پيگيري مديركل حراست استانداري و اعلام مكرر از سيستم صوت، راننده حاضر به ترك خودرو و ترك محل نشد، زيرا اظهار مي‌كرد در اين ‌صورت مردم به دليل دلدادگي و بي‌تابي براي توفيق زيارت ضريح مطهر مرا خواهند كشت، ولي قطعاً استاندار و ديگر مسئولان چنين نخواهند كرد.
توقف و عزاداري 48 ساعته اهوازي‌ها كنار ضريح امام حسين(ع)
طول جمعيت متراكم استقبال‌كنندگان در اهواز 21 كيلومتر بود كه با وجود دو شبانه‌روز استقرار در مجاورت مصلاي امام خميني(ره) و عزاداري، باز هم در هنگام خروج به دليل كثرت جمعيت فاصله اهواز تا كوت عبدالله كه در واقع مسير پيوسته و وصل به خيابان‌هاي اصلي شهر اهواز است از 6 صبح تا حدود 4 بعد از ظهر طول كشيد.
حضور 10 ساعته نماينده ولي ‌فقيه در استان خوزستان در مراسم بدرقه
استانداران و نمايندگان ولي‌فقيه در استان‌هاي مركزي، لرستان و خوزستان از بدو ورود تا خروج با حضور در جوار ضريح مطهر كاروان را همراهي كردند كه با در نظر گرفتن وضعيت جسماني، مسائل امنيتي و كهولت سني، حضور آيت‌الله سيد محمد علي موسوي‌ جزايري نماينده ولي ‌فقيه در استان خوزستان در مدت 10 ساعته مسير اهواز – كوت ‌عبدالله و با حضور بيش از 5 ساعته در بدو ورود به اهواز قابل تأمل و درس‌آموز بود.
گل و لاي نيز مانع زيارت ضريح نمي‌شود
- در يكي از روستاهاي منتهي به جاده اصلي آبادان به دليل بارندگي، شرايط به گونه‌اي بود كه اهالي به خصوص بانوان زينبي در گل فرو رفته و توان راه رفتن را نداشتند، بنابراين در صحنه‌اي ماندگار اين‌گونه رؤيت و تصويربرداري شد كه به كمك دست‌ها ابتدا يك پا را از گل و لاي بلند كرده و يك قدم به جلو قرار داده و در گل فرو مي‌رفت و سپس پاي ديگر را و ... .
ماجراي گير كردن گردن جوان 22 ساله آباداني زير خودرو حامل ضريح و زنده ماندن او
-در ورودي شهر آبادان جواني حدود 22 ساله در حالي كه با تلاش و سماجت از حلقه حفاظتي شديد عبور كرده و خود را به خودرو حامل ضريح مطهر رساند، ناگهان از ناحيه كتف و گردن زير چرخ جلوي سمت راننده تريلر نقش بر زمين شد كه همه اطرافيان را متأثر كرد و خون به صورت غيرعادي از گوشش فوران مي‌كرد و زمين از خونش رنگين شده بود، اما خوشبختانه شامگاه همان روز مطلع شديم كه اين جوان فوت نكرده و در بيمارستان بستري است.
تراكم جمعيت بدرقه‌كنندگان از آبادان و استقبال ‌كنندگان خرمشهر به حدي بود كه از آبادان تا مسجد جامع اين شهر، جمعيت بسيار فشرده و متصل به هم بود. از مسجد جامع خرمشهر تا شلمچه هم طول جمعيت متراكم حدود 10 كيلومتر بود.
خراب‌شدن تريلي حامل ضريح نزديك روستاي سادات
جالب است بدانيد در مسير كوت ‌عبدالله تا سه‌راهي دارخوين، تصميم قطعي بر عدم توقف بود، هر چند كه بعضي از اهالي اصرار بر توقف كنار روستايي داشتند كه همه اهالي آن از سادات محترم هستند. با وجود اصرار زياد، باز هم تصميم مسئولان بر عدم توقف بود تا زمان‌بندي در انتقال ضريح رعايت شود اما در كمال ناباوري، خودروي حامل ضريح مطهر دچار خرابي يك ساعت و نيمه شد، آن‌ هم دقيقاً نزديك روستاي مورد نظر!
خنثي شدن تلاش چندين ساله وهابيت در خوزستان
* از شهرهاي استان خوزستان نام برديد. ظاهراً به بركت حضور ضريح سيدالشهدا(ع) در اين استان، چندين سال تلاش وهابي‌ها براي هجمه به اعتقادات شيعي بي‌اثر شد...
ـ دقيقاً! از جمله آثار و بركات ماندگار حضور بي‌نظير حماسي و عاشورايي محبان اهل‌بيت(ع) در مراسم، درهم پيچيدن طومار ننگين سال‌ها فعاليت و سرمايه‌گذاري وهابيت در استان‌ خوزستان بود كه مردم عاشورايي خوزستان بطلان اين نوع فعاليت‌هاي كينه‌توزانه را به رخ جهانيان كشيدند.
* با تشكر از وقتي كه در اختيار ما قرار داديد. جا دارد در پايان از طرف همه مردم و دوستداران اهل‌بيت(ع) به شما خدا قوت بگوييم كه كار انتقال ضريح سيدالشهدا(ع) را با شكوه تمام انجام داديد. ان‌شاءالله كه مأجور باشيد.
ـ بنده هم از شما تشكر مي كنم. ما فقط واسطه بوديم وهمه كارها با عنايت ويژه آقا امام حسين(ع) انجام شد. ان‌شاءالله نايب‌الزياره شما و همه مردم در كربلاي معلي هستيم.


| شناسه مطلب: 33510







نظرات کاربران