حرکت اهالی ناصریه به سمت کربلا حرکت اهالی ناصریه به سمت کربلا حرکت اهالی ناصریه به سمت کربلا بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حرکت اهالی ناصریه به سمت کربلا حرکت اهالی ناصریه به سمت کربلا حرکت اهالی ناصریه به سمت کربلا حرکت اهالی ناصریه به سمت کربلا حرکت اهالی ناصریه به سمت کربلا

حرکت اهالی ناصریه به سمت کربلا

هزاران نفر از زائران اربعین حسینی در کربلا، با پای پیاده از شهر ناصریه خارج شده و در مسیر استان ذی‌قار (به مرکزیت ناصریه) به سمت کربلا در حال حرکتند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، هزاران نفر از زائران اربعين حسيني در كربلا، با پاي پياده از شهر ناصريه خارج شده و در مسير استان ذي‌قار (به مركزيت ناصريه) به سمت كربلا در حال حركتند.
اين در حالي است كه ناصريه در فاصله 275 كيلومتري كربلا قرار دارد و زوّار به صورت عرفي اين مسير را طيّ 7 روز مي‌پيمايند. به اين ترتيب هنوز خيل عظيمي از زوّار مناطق جنوبي و شرقي (مانند بصره و العماره) هنوز به ناصريه نرسيده‌اند. كساني كه بخواهند در نجف اشرف (حرم مطهر امير مؤمنان و ديگر اماكن زيارتي نجف و كوفه) يا بارگاه زيد بن علي1 توقف بيش‌تري داشته باشند؛ از روزهاي قبل از ناصريه حركت مي‌كنند.
جمعيت شهر ناصريه، در سرشماري سال 2003، 553000 نفر اعلام شد كه البته اين مقدار، در سال‌هاي اخير و زدوده شدن آثار صدام و نظام بعث، بيش‌تر شده است. تقريباً 95% اين شهر را شيعيان تشكيل مي‌دهند؛ اما هنوز گروهي از اهل سنت - شاخه‌اي از قبيله آل سعدون؛ البته شاخه خوزستاني اين قبيله، پيروان مذهب اهل بيت هستند كه نعيم سعداوي (بازيكن سابق تيم ملي ايران) يكي از فرزندان آن است - و پيروان آئين مندائي - پيروان يحيي بن زكريا كه در لهجه خوزستاني به آنان "صبّي" و در عراق "صابئي" مي‌گويند - در اين شهر سكونت دارند.
جالب است بدانيد كه در سرشماري سال 1920، حدود 5% جمعيت اين شهر را فارسي‌زبانان و 4% آن را «گويش‌وران لُر» تشكيل مي‌دادند كه هانري فيلد در كتاب «قوميت‌هاي عراق» لهجه‌ي گويش‌وران لر را مانند «لرهاي شهر "الشتر" در ايران» مي‌خواند. صدام در دوران زعامت خود، اين‌ها را از عراق اخراج كرده و تلاش داشت هر گونه آثار فرهنگ ايراني را از عراق (خصوصاً در مناطق عرب‌نشين) بزدايد. بر پايه آمار سال 2003، هنوز حدود 30هزار لر در استان‌هاي ذي‌قار، واسط، ميسان و ديالي عراق زندگي مي‌كنند. گفتني است در سال 1991، اين شهر از سوي آمريكائي‌ها در عمليات «طوفان صحرا» به بهانه انبار شدن مواد شيميائي، بمباران شد؛ هر چند تا امروز هيچ رسانه يا سندي ادعاي وجود انبار سلاح شيميايي در ناصريه را تأييد نكرده است.




نظرات کاربران