حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد؛

ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری فصل الخطاب پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد؛

ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری فصل الخطاب پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد؛

ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری فصل الخطاب پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد؛

ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری فصل الخطاب پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد؛

ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری فصل الخطاب پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد؛

ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری فصل الخطاب پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد؛

ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری فصل الخطاب پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد؛

ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری فصل الخطاب پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت
حجت‌الاسلام قاضی عسکر عنوان کرد؛

ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری فصل الخطاب پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت

نماینده ولی فقیه و سرپرست حج و زیارت کشورمان، ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری در مورد حج و زیارت را چراغ راه پیشبرد امور در حوزه حج و زیارت عنوان کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبري، نشست مشترك شوراي معاونان بعثه با مسؤولان دفاتر نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در مناطق و استان هاي كشور تشكيل شد. اين نشست كه با حضور نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در محل بعثه مقام معظم رهبري تشكيل شد، موضوعات و مسائل مهم فرهنگي و سياسي حج مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در اين جلسه حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني ضمن خير مقدم به مسؤولان دفاتر نمايندگي بعثه به تبيين سياست ها و برنامه هاي بعثه مقام معظم رهبري پرداخت.
ابلاغيه دفتر مقام معظم رهبري فصل الخطاب پيشبرد امور در حوزه حج و زيارت
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، ابلاغيه دفتر مقام معظم رهبري در مورد حج و زيارت را چراغ راه پيشبرد امور در حوزه حج و زيارت عنوان كرد و اظهار داشت: در ابلاغيه دفتر مقام معظم رهبري خطاب به نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني سياستگذاري در حوزه هاي فرهنگي، سياسي ، بين المللي و ...به بعثه واگذار شده است لذا بايد افزون بر كارهايي كه در گذشته انجام گرفته است، براي رسيدن به نقطه مطلوب در همه عرصه ها به طور جدي تلاش كنيم . در گذشته كارهاي زيادي صورت گرفته كه شايسته تقدير است؛ امابا توجه به رهنمود مقام معظم رهبري كه فرمودند" شما به هيچ حدي قانع نباشيد" بايد به گونه اي عمل كنيم كه همواره احساس كنيم هنوز كارهاي فراواني براي انجام دادن وجود دارد. بنابراين بندهاي اين ابلاغيه بايد با دقت و قاطعيت به اجرا گذاشته شود تا مطالبات مقام معظم رهبري در زمينه حج و زيارت محقق گردد.
گزينش نيروهاي كارآمد و رعايت اصل شايسته سالاري
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، در بخشي ديگر از سخنان خود به گزينش افراد مناسب براي همكاري در بخش هاي مختلف مرتبط با حوزه نمايندگي ولي فقيه اشاره كرد و اظهار داشت : ممكن است برخي افراد ظرفيت لازم را براي همكاري با بعثه نداشته باشند مثلا از نظر فكري پايبند به ديدگاه تقريبي نباشند طبيعي است كه چنين افرادي براي مجموعه حج و زيارت كارايي مناسب را نخواهند داشت.
وي ضمن بر شمردن لزوم همكاري و تعاون هر چه بيشتر دفاتر نمايندگي بعثه در استان ها با معاونت فرهنگي افزود: بايد نظام شايسته سالاري را در گزينش نيروها حاكم كنيم زيرا كليد موفقت در حج و زيارت در همين نكته نهفته است. اگر روحانيان و ديگر افرادي كه در مجموعه مشغول به كار هستند از آگاهي و توانايي بالايي برخوردار باشند رضايتمندي بيشتر زائران را در پي دارد.
آموزش زائران از شئون مهم بعثه مقام معظم رهبري است
سرپرست حجاج ايراني، آموزش را از وظايف مهم بعثه مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت عنوان كرد و اظهار داشت : سعي ما در اين است كه وظايف خود را به صورت جدي تري انجام دهيم. در گذشته به علت اين كه دفاتر ما در شهرستانها كاملا فعال نبودند بخشي از كارها با هماهنگي بعثه توسط دفاتر حج و زيارت در استانها انجام مي شد؛ ولي بحمدالله در حال حاضر دفاتر بعثه در بسياري از استان ها فعال هستند و بايد به وظايف محوله به خوبي عمل كنند.
وي در ادامه افزود: بايد زمانبندي مناسب در مورد برنامه هاي آموزشي زائران انجام شود و تعداد زائران هر استان و تعداد جلسات مورد نياز بررسي و براي انجام اين كار حتي المقدور از نيروهاي بومي هر استان استفاده شود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت اظهار داشت : در جلسات آموزشي، مباحث اولويت بندي شود. زمان نيز مديريت و سخنرانان جلسه نيز كاملا مطالب كاربردي را مطرح كنند تا از فرصت ها به خوبي استفاده شود.
نماينده ولي فقيه بر استفاده از ظرفيت هاي موجود در امر آموزش تاكيد كرد و اظهار داشت : بعثه مقام معظم رهبري هم اكنون از امكانات و نرم افزارها ي خوبي در جهت آموزش و پژوهش در حوزه حج و زيارت استفاده مي كند؛ ليكن در عين حال از امكاناتي كه در شهرستان ها وجود دارند نيز استفاده و در پيشبرد بهتر كارها از آنها بهره گيري شود.
وي افزود: يكي ديگر از كارهايي كه بايد مورد توجه قرار گيرد همايشهاي علمي پژوهشي است كه مي تواند در هر منطقه تشكيل و از علما و فرهيختگان آن منطقه براي ارائه مقاله و سخنراني دعوت به عمل آورد. موضوعات بسياري در زمينه حج وجود دارد كه مي تواند مورد تحقيق و پژوهش قرار گيرد. با توجه به دورنمايي كه امام راحل و مقام معظم رهبري براي حج و زيارت ترسيم كرده اند هنوز كارهاي زيادي براي تبيين اين ديدگاهها لازم است صورت پذيرد. مشكلات زائران ايراني در عراق هر چه زود تر بايد برطرف شود
حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر، ضمن تاكيدبر بهبود شرايط زائران ايراني در عتبات عراق اظهار داشت: لازم است در حوزه هاي فرهنگي و اجرايي سطح خدمات رساني در عراق به شكل چشمگيري افزايش پيدا كند تا از اين ظرفيت بزرگ كمال استفاده را ببريم، قبلا نيز گفته ام اگر قرار است در اعزام زائران از ارز مبادله اي استفاده شود لازم است همه همكاري كرده ، نرخ ها را كاهش دهند تا طبقات متوسط و متدين جامعه از اين سفر معنوي محروم نشوند و در اين زمينه تسهيلات لازم در نظر گرفته شود.
سرپرست حجاج ايراني بر تمركز گرايي بر مقوله عتبات تاكيد كرد و اظهار داشت: عتبات برا ي ما داراي جايگاه مهمي است خداي نكرده اگر تمركز در عتبات به هم بريزد وضعيت نامناسبي براي مردم به وجود خواهد آمد.
وي بر ضرورت آموزش متمركز زائران در حوزه عتبات تاكيد كرد و افزود: بايد سعي شود همان گونه كه جلسات متمركز براي عمره و حج داريم براي عتبات هم راه اندازي كنيم و يك الگو ي درست در اين زمينه ارائه شود.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت به موضوعات مطرح شده در شوراي عالي حج اشاره كرد و اظهار داشت : يكي از مسائلي كه در اين جلسه با رييس جمهور محترم مطرح كرديم مساله خريد سوغات توسط زائران بود طبق طرح ارائه شده مي توان با ايجاد مراكز خريد با قيمت هاي مناسب زائران پيش از سفر خريد خود را در كشور انجام داده و سپس از طريق پست پيش از مراجعت به منازل آنان ارسال گردد تا هم ارز كمتري از كشور خارج شود و هم زائران فرصت مناسب براي بهره برداري از سفر را داشته باشند، خوشبختانه اين طرح هم مورد تاييد رياست جمهوري قرار گرفت .
بهره گيري از هنرمندان سينما و تلويزيون در حوزه حج و زيارت
وي اضافه كرد : طرح شهرك آفتاب كه در 65 هزار متر مربع زمين در حال احداث است از ديگر موضوعاتي بود كه در جلسه شوراي عالي حج مطرح و قرار شد در بودجه سال آينده براي آن تسهيلاتي در نظر گرفته شود.
نمايند رهبر معظم انقلاب، موضوع اعزام هنرمندان به حج را يكي ديگر از موضوعات مطرح شده در شوراي عالي حج عنوان كرد و افزود:در اين جلسه پيشنهاد شد دايره هنرمندان محدود به سينما و تلويزيون نباشد بكله هنرمندان عرصه هاي ديگر را نيز در بر بگيرد. و آنان نيز چند ماه قبل از سفر انتخاب شوند تا بتوانيم از ظرفيت هنرمندان متعهد كشور در حوزه حج و زيارت استفاده شود.
نظر رييس جمهور درباره هدفمند كردن سهميه عمره
سرپرست حجاج ايراني از هدفمند كردن سهميه هاي عمره به عنوان يك راهكار اساسي براي مقابله با سوء استفاده از سهميه عمره عنوان كرد و افزود: يكي از مباحثي كه در اين جلسه مورد تاييد رييس جمهور هم واقع شد بحث هدفمندي سهميه ها بود تا اقشاري همچون دانشجويان ايثارگران، جانبازان و خانواده هاي شهدا، زوج هاي جوان ، نخبگان حوزوي و دانشگاهي ، برگزيدگان ملي و... بتوانند با استفاده از اين ظرفيت از بهره هاي معنوي سفر عمره بهره مند و سپس در جامعه تاثير گذار باشند، مشمول بحث سهميه قرار گيرند.
وي موضوع ثبت نام بيش از حد مجاز در عمره را يكي ديگر از مسائل پيش روي حج و زيارت عنوان كرد و اظهار داشت: بنده بارها در مصاحبه ها و سخنراني ها اعلام كرده بودم كه ثبت نام بيش از 3 ميليون نفر براي عمره به صلاح نيست. اكنون نيز شرايط بوجود آمده صحت آن نظر را بخوبي ثابت مي كند.
تقويت هر چه بيشتر جايگاه فعاليت هاي فرهنگي بعثه
نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني، برنامه هاي مناسب فرهنگي را بستر ي مناسب براي ايجاد تحول در زئران عنوان كرد و اظهار داشت: سفر زيارتي براي ايجاد تحول روحي و اخلاقي زائران است؛ بنابراين بايد براي زائران قبل و بعد از سفر برنامه ريزي كنيم.
وي يكي از ظرفيت هاي مهم پس از سفر را برنامه ريزي براي حضور زائران سال هاي قبل و نيز عموم مردم در دعاي عرفه در همه استان ها و شهرهاي مهم كشور عنوان كرد و از مسؤولان دفاتر نمايندگي خواست تا از هم اكنون با مشاركت ديگر مراكز و نهادهاي تبليغي براي عرفه سال آينده برنامه ريزي كنند.




نظرات کاربران