هشدار پزشکی به زائران عتبات عالیات هشدار پزشکی به زائران عتبات عالیات هشدار پزشکی به زائران عتبات عالیات بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
هشدار پزشکی به زائران عتبات عالیات هشدار پزشکی به زائران عتبات عالیات هشدار پزشکی به زائران عتبات عالیات هشدار پزشکی به زائران عتبات عالیات هشدار پزشکی به زائران عتبات عالیات

هشدار پزشکی به زائران عتبات عالیات

همزمان با تغییرات آب و هوایی در کشور عراق به زائران توصیه می‌شود برای سفر زیارتی به این کشور توصیه‌های پزشکی را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني بعثه مقام معظم رهبري از كربلا، همزمان با تغييرات آب و هوايي در كشور عراق و به ويژه انتشار نوعي ويروس سرماخوردگي در شهر مقدس كربلا، به افرادي كه قصد زيارت اماكن مقدسه عتبات عاليات را دارند، توصيه مي‌شود كه بيش از پيش نكات بهداشتي مورد تأكيد پزشكان را رعايت كنند تا دچار عوارض اين بيماري يعني گلودرد، گرفتگي بيني، آب ريزش بيني، سرفه، عطسه و درد در قسمت هاي دست و پا نشوند.
اين روزها يك نوع ويروس سرماخوردگي در شهر كربلا منتشر شده كه به احتمال زياد، زائر را دچار اين بيماري مي‌كند و بهتر است زائران استفاده از ماسك، شستن مرتب دست‌ها، به همراه داشتن صابون نظافت شخصي، استفاده از حوله شخصي، همراه داشتن لباس‌هاي گرم و استفاده از مايعات و ميوه‌جات به اندازه كافي را در دستور كار خود قرار دهند تا دچار اين بيماري فصل سرما نشوند.
سرماخوردگي بيماري فصل سرماست كه معمولا هر كسي چند بار به آن مبتلا مي‌شود. با اين كه سرماخوردگي بيماري چندان مهمي نيست همين بيماري به ظاهر ساده باعث مي شود افراد به مدت يك يا چند روز در منزل بستري شوند و از كارهاي روزانه خود عقب بيفتند و از طرفي سرماخوردگي بسيار مسري است و اگر يكي از اعضاي خانواده به آن مبتلا شود معمولا بقيه افراد نيز دچار خواهند شد.
بر همين اساس در اين مطلب به اين نكته مي پردازيم كه چگونه هنگام سرماخوردگي به بهبود سريع خود كمك كنيد و از چه مواد غذايي كمك بگيريد. در ابتدا به موادي غذايي اشاره مي‌كنيم كه بهتر است آن‌ها را در سفر زيارتي عتبات عاليات به همراه داشته باشيد و به محض بروز علائم سرماخوردگي از آن‌ها استفاده كنيد تا در اولين فرصت زماني سلامتي شما حاصل شود.
▪ عسل: عسل را هرطور كه استفاده كنيد، درماني براي سرماخوردگي به حساب مي آيد. بررسي ها نشان مي دهد كودكاني كه روزي يك قاشق چاي خوري عسل مصرف مي كنند هنگام سرماخوردگي كمتر سرفه مي كنند و خواب بهتري دارند.
▪ ليمو: ويتامين C موجود در آن براي درمان اين بيماري موثر است. از آن جا كه مصرف آب ليمو هنگام سرماخوردگي اهميت زيادي دارد، براي طعم دار كردن آب از ليمو استفاده كنيد. براي رفع گلودرد، كمي ليمو در يك ليوان آب جوش بريزيد و يك قاشق چاي خوري عسل به آن اضافه و مصرف كنيد.
▪ آب نمك: قرار دادن نمك روي زخم مي تواند آزاردهنده باشد اما غرغره كردن آب نمك مي تواند تسكين دهنده گلودرد باشد. زيرا آب نمك التهاب گلو را كاهش مي دهد. نصف قاشق چاي خوري نمك را در يك ليوان آب مخلوط كنيد و آرام غرغره كنيد. اين كار را بر حسب نياز تكرار كنيد. ▪ سوپ مرغ: مايعات داغ و مغذي تاثير مثبتي روي بيماري سرماخوردگي دارند. به خصوص سوپ مرغ. محققان معتقدند كه مواد موجود در سوپ مرغ براي مقابله با واكنش التهابي بدن هنگام سرماخوردگي مفيد و موثر است.
رعايت چند نكته هنگام سرماخوردگي: ۱) خواب كافي؛ بررسي نشان داده، كمبود خواب، فرد را در برابر بيماري مستعد مي كند. به طور ميانگين، يك فرد بزرگسال به روزي ۶ تا ۸ ساعت، نوزاد ۱۸ ساعت، نوپا ۱۲ تا ۱۳ ساعت و پيش دبستاني به ۱۰ ساعت خواب نياز دارند.
۲) ورزش؛ فعاليت جسمي گلبول هاي سفيد را كه با بيماري مقابله مي كنند افزايش مي دهد.
۳) رعايت نظافت؛ شستن دست را با صابون فراموش نكنيد. از آن جا كه تحقيقات نشان داده صابون هاي معمولي در از بين بردن ميكروب ها موثر است و نيازي به استفاده از صابون ضدباكتري نيست. هر بار بين انگشتان، دور ناخن و پشت دست را به مدت ۲۰ ثانيه بشوييد. بهداشت دست قبل و پس از هر وعده غذايي، هنگام بازگشت از بيرون، استفاده از دستشويي، دست زدن به حيوانات و تميز كردن بيني حتما رعايت شود. خارج از منزل از دستمال هاي مخصوص استفاده كنيد. در صورتي كه يكي از اعضاي خانواده سرما خورده است اين نكات رعايت شود:
▪ مسواك فرد مذكور را از بقيه جدا نگه داريد. پس از دوره واگيري، مسواك فرد را با آب جوش بشوييد تا هر نوع جرم يا ويروس باقي مانده از بين برود.
▪ در فصل سرماخوردگي حوله هاي دستي را هر ۳ تا ۴ روز با آب جوش بشوييد.
▪ مصرف آب: با بالا بردن مصرف مايعات بافت هاي سيستم تنفسي مرطوب مي ماند و مانع تراكم ميكروب مي شود.
▪ تصفيه هوا: هر روز براي مدت كوتاهي يك يا ۲ پنجره را باز كنيد تا مواد آلوده كننده داخل خانه و جرم هاي ديگر خارج شوند.
۴) دماي اتاق را پايين نگه داريد، خانه بيش از حد گرم هواي خشك ايجاد مي كند كه محيط مناسبي براي رشد ويروس ها به حساب مي آيد. كاهش درجه حرارت به ميزان ۵ درجه و استفاده از مرطوب كننده براي حفظ رطوبت در فصل سرما در كاهش ابتلا به سرماخوردگي موثر است.
۵) استراحت: روزي چند دقيقه از همه اعضاي خانواده بخواهيد با بستن چشم، تنفس عميق و با پرداختن به فكرهاي خوب استرس بدن را كاهش دهند. كاهش استرس يعني آمادگي كمتر به بيماري.
۶) مصرف ميوه و سبزي: هويج، كيوي، كشمش، لوبيا سبز، پرتقال و توت فرنگي حاوي ويتامين مي باشند كه در تقويت سيستم ايمني نقش دارد. سبزي هايي مانند كلم بروكلي، كلم، شلغم و گل كلم منابع خوب بتاكاروتن محسوب مي شوند كه از بدن در مقابل آسيب راديكال هاي آزاد محافظت مي كند، سعي كنيد روزي ۵ وعده ميوه و سبزي خام و يا كمي پخته مصرف كنيد. پخت بيش از حد سبزي باعث از بين رفتن خواص آن مي شود.
۷) مصرف شيريني جات را به حداقل برسانيد. از آن جا كه شكر محيط مناسبي براي عوامل بيماري زاست، مصرف مواد قندي را به خصوص هنگام سرماخوردگي به حداقل برسانيد.
۸) مكمل‌ها: كارشناسان معتقدند كه امروزه مواد مغذي كافي كودكان از طريق رژيم تامين نمي‌شود، بنابراين براي جبران آن و طبق دستور پزشك بايد مكمل هايي مانند مولتي ويتامين و مواد معدني در برنامه رژيم غذايي آن‌ها افزوده شود.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران