بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند

بیش از 136 هزار زائر پیاده وارد مشهد شدند

مشهد، پایگاه اطلاع رسانی حج/ دبیر و مسوول اطلاع رسانی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده از ورود 136 هزار و 88 زائر پیاده برای شرکت در مراسم سالروز شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) به مشهد خبر داد

به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج از مشهد مقدس، حسين رضايي افزود: با توجه به بارش برف و برودت هوا، اين رقم نسبت به سال گذشته 12 درصد افزايش داشته است.
وي ادامه داد : از اين تعداد كه در قالب 888 كاروان وارد مشهد شدند، 62 درصد مرد و 38 درصد زن هستند.
وي با بيان اينكه بيش از 70 درصد اين تعداد را جوانان تشكيل مي دهند، افزود: مسن ترين زائر پياده زني با 85 سال سن از روستاهاي شهرستان جوين و كوچكترين آنها طفل هاي چند ماهه اي بودند كه در آغوش مادرانشان مشرف شدند .
وي گفت: دورترين مسير اين زائرين پياده شهرستان هاي گرگان ، مينودشت ، كلاله ،گنبد در استان گلستان و بم در استان كرمان و نزديك ترين مسير نيز شهرستان ها و مناطق اطراف مشهد بوده و بزرگترين كاروان با جمعيت بيش از سه هزار نفر كه 90 درصد آنان را زنان تشكيل مي دهند، از نيشابور هستند. لازم به ذكر است طولاني ترين زمان تشرف مربوط به زائران بم بوده كه مدت 32 روز بطول انجاميد.
وي اظهار داشت: 15 درصد زائرين پياده نخستين تجربه سفر پياده به مشهد را دارند و در ميان سايرين نيز برخي تا 30 بار پاي پياده به مشهد سفر كرده اند.
رضايي افزود: آن دسته از اين كاروان ها كه در مشهد محل اسكان نداشتند بر اساس برنامه ريزي انجام شده با مديران آنها، فضا و مكان مناسب اسكان توسط واحد اسكان جمعيت براي آنان فراهم شد و طي اين مدت بيش از 34 هزار نفر در بيش از 65 محل اسكان كه با كمك آموزش و پرورش، تربيت بدني و خيرين ، استان آماده شده بود، اسكان يافتند. وي همچنين در رابطه با اسكان جاده اي گفت : شوراهاي اسلامي روستاها ؛ مساجد بين راهي ، بقاع متبركه مرتبط با اوقاف و رباط هاي زير نظر ميراث فرهنگي و مديران ايستگاههاي صلواتي ثابت مشكل خواب بين راهي زائران را حل كرد ه اند همچنين از روستائيان عزيزي كه خانه هاي خود را براي اسكان اين عزيزان اماده كرده بودند تشكر كرد .خصوصا محورهاي خارج از استان در خراسان شمالي و جنوبي و استان گلستان كه امكانات مردمي كاروانهاي پياده را پوشش داد.
وي گفت: امكانات لازم براي پذيرايي در سه وعده غذايي و ارائه خدمات پزشكي ، بهداشتي و مانند آن نيز براي جمعيت اسكان داده شده به صورت رايگان فراهم شد.
وي افزود: در طول مسير نيز ايستگاه هاي صلواتي با كمك خيرين، دستگاه هاي اجرايي و مشاركت و همراهي مردم ايجاد شده بود كه در مجموع 96 ايستگاه صلواتي بزرگ و كوچك در طول محورهاي تردد زائران با 3038 خدمه ايجاد شد كه در آنها امكانات اسكان و درمان نيز مهيا بود.كه با خدمه محلهاي اسكان و بهداشت و ساير بخشها تعداد 7958 نفر در دهه اخر صفر خدمتگزاري داشتند .
وي اظهار داشت : بزرگترين ايستگاه صلواتي طول مسير مربوط به كفشداران آستان مقدس رضوي در ملك آباد با حدود 600 خدمه و 13 هزار متر مربع وسعت بود و كوچكترين آنها ايستگاهي در محور فاروج توسط خانواده اي با امكانات موجود خود براي پذيرايي از اين زوار برپا گرديده بود.
رضايي گفت: در اين ايستگاه ها علاوه بر خدمات ضروري و پذيرايي و درمان، نماز جماعت برپا شده و برخي محصولات فرهنگي ، ادعيه نيز ارائه مي شد ضمن آنكه بيش از 500طلبه و مبلغه زن نيز در ايستگاه ها، محل هاي اسكان و همراه زائران ضمن اقامه نماز جماعت به سووالات شرعي آنان و مباحث مربوطه پاسخ مي دادند.و در اينجا بايستس از طلبه هائي كه با عشق امام رضا (ع) خدمت فرهنگي داشتند و همچنين بخش فرهنگي آستانقدس ؛ حوزه علميه ؛ قرارگاه ولي امر و بخشهاي فرهنگي هيات مذهبي تشكر و قدرداني كرد .
وي با تقدير از دستگاه هاي اجرايي استان و همراهي مسوولان در اين زمينه افزود: دانشگاه علوم پزشكي ؛ بسيج جامعه پزشكي ؛ بيمارستانهاي خيريه ، بهداري شمالشرق ؛ اداره بهداشت در اين خدمات رساني كمك بسيار شايسته اي داشت طوريكه بيش از 220 پزشك و پرستار، به زائران خدمات رساني كرده و تامين داروي مورد نياز توسط خيرين ،دانشگاه وانجمن داروسازان مشهد براي درمان و ارائه خدمات بهداشتي به زائران را نيز با مبلغ بيش از 350 ميليون ريال تامين كردند.
وي گفت: بيماران زائر نيز در صورت نياز به ارجاع به بيمارستان به صورت رايگان پذيرش شده و جمعيت هلال احمر استان هم يا 225 نيروي خود؛ 71 دستگاه آمبولانس ، 2 فروند بالگرد خود را در اين خدمت رساني همراه نمود و بيش از 60 هزار مورد امداد رساني داشته است . ساير مجموعه ها ازقبيل مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي، سازمان نظام پزشكي و بسياري از دستگاه هاي ديگر هم در اين خدمات رساني حضور بارز داشتند.
وي افزود: آستان قدس رضوي نيز 20 پزشك و 70 پرستار و كمك پرستار براي كمك اعزام داشت.
رضايي گفت: امسال خيرين و پزشكاني از ساير استان هاي كشور از جمله تهران، ، سيستان و بلوچستان، فارس و نيز در اين تلاش براي خدمت به زائران پياده حضور داشتند.


| شناسه مطلب: 33930




زائر پياده مشهد



مطالب مرتبط

نظرات کاربران