در خواست امام جماعت حرم مطهر امام حسین از زائران ایرانی در خواست امام جماعت حرم مطهر امام حسین از زائران ایرانی در خواست امام جماعت حرم مطهر امام حسین از زائران ایرانی بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
در خواست امام جماعت حرم مطهر امام حسین از زائران ایرانی در خواست امام جماعت حرم مطهر امام حسین از زائران ایرانی در خواست امام جماعت حرم مطهر امام حسین از زائران ایرانی در خواست امام جماعت حرم مطهر امام حسین از زائران ایرانی در خواست امام جماعت حرم مطهر امام حسین از زائران ایرانی

در خواست امام جماعت حرم مطهر امام حسین از زائران ایرانی

هر ایرانی که زائر کربلا شده، اگر او را نشناسد، حداقل با صدایش آشناست. سال‌هاست امام جماعت حرم مطهر حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام است. همان‌ جایی که صبح‌ها مراسم بعثه مقام معظم رهبری برگزار می‌شود. معمولا بعد از نماز هم قرائت زیارت عاشورا به عهده اوست.

صحبت از شيخ احمد الصافي است كه يك روز پس از اقامه نماز صبح و قرائت زيارت عاشورا با خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج، وابسته به بعثه مقام معظم رهبري در كربلاي معلي گفت و گو كرده است.
او فرزند شهيد شيخ عبدالرضا، 48 ساله و ديپلم هندسه است و 10 سال در حوزه علميه نجف تحصيل كرده است. شيخ احمد الصافي از شاگردان شيخ محمد اسحاق فياض است و توفيق داشته هر سال به زيارت امام رضا عليه‌السلام مشرف ‌شود. گفت و گوي ما را با وي بخوانيد.
• آقاي صافي ابتدا براي‌مان از ثواب زيارت قبر مطهر امام حسين عليه‌السلام بگوييد. زيارت امام حسين(عليه‌السلام) طبق روايت امامين صادقين (عليهم‌السلام) افضل اعمال است و كسي كه امام حسين عليه‌السلام را در كربلا زيارت كند، همانند كسي است كه خدا را در عرش زيارت نموده و خداوند گناهان او را مي بخشد.
همچنين روايات متعددي در ترغيب به گريه براي امام وارد و مردم به زنده نگه‌داشتن شعائر حسيني سفارش شده اند. تعداد اين روايات به حدي است كه شمارش آن مشكل است. به طور مثال روايت معروفي هست كه مي‌فرمايد: اگر خدا بنده‌اي را دوست بدارد، او را زائر حسين قرار مي دهد.
• زائران بسياري از كشورهاي مختلف در طول سال خود را به اين بارگاه ملكوتي مي‌رسانند؛ چه نقطه اشتراكي بين زائران حسيني وجود دارد؟ حالات زائران ايراني در حرم مطهر چگونه است؟ زائران امام حسين عليه‌السلام از هر سرزمين و ملتي باشند، از هر گروه و امتي، آن چه آنان را به اين سرزمين كشانده، محبت پيامبر صلي الله عليه و آله و اهل بيت عليهم‌السلام است. تفاوتي نمي كند از چه كشور و جغرافيايي باشند. زائر امام مي‌داند كه هدفش از زيارت، همدردي با پيامبر اسلام است. همه زائران با زبان‌هاي مختلف زير گنبد حضرت جمع مي شوند و هيچ يك بر ديگري برتري ندارند. اما بايد گفت كه روح ولايت و شور و عشق حسيني در زائران ايراني بيشتر ديده مي‌شود و علامت بارز اين شور حسيني، مسافرت‌هاي متعدد آنها به كربلا مي‌باشد و تعداد زائران ساير بلاد به اندازه زائران ايراني نيست.
• از طرف نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در عراق، همه روزه در همين مكان منبر سخنراني و مجلس عزاداري و سينه‌زني برپا مي‌شود. به نظر شما اين مجالس چقدر مي‌تواند در افزايش معرفت زائران نسبت به معارف اسلامي و نهضت حسيني موثر باشد؟ من به آقاي اسكندري، مسئول محترم بعثه در كربلا تأكيد كرده ام كه از جمله مواردي كه در معرفت‌افزايي موثر است، در همين مجالس سخنراني حرم مطهر، اهميت و فضيلت و ثواب زيارت را براي زائران تشريح كنند. سخن امام صادق عليه‌السلام به ام سعيد احمسيه را كه «امام حسين را زيارت كن، زيرا زيارت امام حسين بر زنان و مردان واجب است» را براي مردم بازگو كنيد. در اين منبرها همچنين داستان كساني كه اموال و سرمايه خود را فروختند تا به زيارت بيايند را تشريح نماييد. مناسب است كه سخنران ضمن صحبت، به تشريح احكام شرعي نيز توجه داشته باشد.
زائراني كه اينجا مي‌آيند، قلوب‌شان براي امام آماده است و مناسب است از اخلاق و شخصيت ايشان براي زائران گفته شود.
حقيقت امر اين است كه بايد براي زائران توضيح داده شود چگونه است كه 18 ميليون نفر از كشورهاي مختلف دنيا در اربعين با پاي پياده به زيارت مي‌آيند و بايد دلايلي كه انسان‌ها را به اين سرزمين مي‌كشاند، تشريح شود. بهتر است مردم بدانند كه امام حسين عليه‌السلام هرچه داشت در راه خدا هديه كرد و خدا هم همه چيز به او داده است.
• شما توفيق داريد كه هر روز صبح در حرم مطهر امام حسين عليه‌السلام زيارت عاشورا بخوانيد. از اينكه در محضر امام زيارت مي‌خوانيد، چه احساسي داريد؟ من سي سال است كه هر روز بر خواندن زيارت عاشورا استمرار دارم و سالها قبل از شروع برنامه بعثه هم در اين مكان زيارت عاشورا برقرار بوده است. ما در اين زيارت در حقيقت با پيامبر اسلام(ص) و حضرت زهرا (س) مواسات و همدردي نموده و مصيبت آنها را مصيبت خود مي‌دانيم. لذا شخصا هنگام زيارت احساس مي‌كنم كه امام عليه‌السلام حاضر است و من تمام حواس خودم را متوجه ايشان مي‌نمايم و از خدا مي‌خواهم توفيق استمرار اين برنامه را به من عنايت داشته باشد.
• براي زائران ايراني چه دعايي مي‌كنيد و چه توصيه‌هايي داريد؟ دوست دارم زائران ايراني هميشه در خير و سلامت باشند و انشاءالله خداوند حاجات آنها را برآورده نمايد. به آنها سفارش مي كنم كه همواره به شريعت اسلامي و آداب اهل بيت ملتزم باشند و به خصوص در رعايت ظواهر اسلامي و مراعات حجاب و حفظ حريم بين محرم و نامحرم اهتمام بورزند. همچنين بر گويندگان لازم است كه زائران را به رعايت حجاب توصيه نمايند.
در آخر من از تمام برادران و خواهران ايراني به سبب مداومت بر حضور در نماز جماعت تشكر مي كنم. بحمدلله زنان و مردان ايراني چه پير و جوان بر حضور در نماز جماعت تأكيد دارند.
• آقاي صافي در حال حاضر كه ضريح مطهر در حال تعويض است، حس و حال زائران چگونه است؟ زائراني كه از كشوهاي مختلف مي‌آيند، بسياري تشرف اول هستند و از نديدن ضريح متأثر مي‌شوند. در روايات الزامي به مسح و لمس ضريح ديده نمي‌شود وليكن قلب انسان مادامي كه ضريح را نبوسد، آرام نمي‌گيرد. بالاخره بايد قبول كرد كه نصب ضريح جديد به نفع زائران است و اين مشكل و سختي را بايد تحمل كرد. از زائران درخواست صبر و شكيبايي دارم. همين دلشكستگي وسيله قبولي حاجات و دعاهاست. همانطور كه خداوند مي‌فرمايد من نزد دلهاي شكسته هستم.
وقتي مي‌بينم بعضي از زائران به‌دليل نديدن ضريح منور دلهاي‌شان شكسته است، دعا مي‌كنم تا خداوند متعال زيارت آنها را قبول كرده و زيارت ديگري با شرايط مناسب‌تر نصيب‌شان شود.
• در حرم مطهر حسيني معمولا چه درخواست‌هايي از خداوند داريد؟ وقتي زير گنبد مي‌ايستم و اين ايستادن هر روز برايم حداقل دو مرتبه تكرار مي‌شود، ابتدا بر امام حسين عليه‌السلام سلام و صلوات مي‌فرستم و بعد مي‌گويم: خدايا حاجات تمام كساني كه به من التماس دعا گفته‌اند را برآورده بفرما و اين زيارت را نصيب همه مشتاقان بگردان. از ديگر دعاهايم اين است كه خدايا در اين زيارت كه من دارم، تمام مشتاقان را شريك بگردان. بعد هم از خدا مي‌خواهم حاجات مومنين و مومنات را بر حاجات من مقدم نمايد.




نظرات کاربران