بقعه منسوب به بقعه منسوب به بقعه منسوب به بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
بقعه منسوب به بقعه منسوب به بقعه منسوب به بقعه منسوب به بقعه منسوب به

بقعه منسوب به"بی‌بی شهربانو"در تهران مربوط به کیست؟

این بقعه آرامگاهی است متعلق به ایرانیان زرتشتی پیش از اسلام که ظاهرا اموات خود را آنجا می‌آوردند و در دخمه‌ای قرار می‌دادند. اما نخستین اثر اسلامی که در اینجا مشاهده شده متعلق به قرن ششم است که برخی از اموات مسلمان را در آن دفن می‌کردند و هیچ ارتباطی به همسر بزرگوار امام حسین(ع) ندارد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج ، مجموعه منسوب به بي بي شهربانو، محوطه‌اي است مستطيل شكل (شمالي ـ جنوبي)، به طول ۳۳متر و عرض ۲۲ متر كه با ديواري سنگي متعلق به سدهٔ چهارم محصور گرديده و از شمال به كوهستان محدود مي‌شود.
در بخش جنوبي آن چند بناي محكم سنگي با پوشش گنبدي از سنگ و آجر وجود دارد.
محوطه اصلي با احداث ديوارهاي جديد، رواق‌ها، اتاق‌ها، راهرو و غيره در دوره‌هاي گوناگون به دو قسمت تقسيم شده‌است.
بناي اصلي بقعه از سنگ و گچ ساخته شده و تاق‌هاي آن آجري است. از سبك و وضع بنا برمي آيد كه هسته اصلي آن در دوره ساساني ساخته شده باشد و در سدهٔ چهارم از آن براي آرامگاه استفاده شده و قسمت‌هايي به آن افزوده‌اند.
اين بقعه مشتمل بر حرم كوچك چهارگوشي است با ابعادي در حدود ۲۵ر۳متر. مدخل اصلي حرم رو به مشرق و داراي سردري است متعلق به روزگار صفوي، اما گنبد كاشي‌كاري و برخي گچ‌بري‌ها و تزيينات آن از آثار دوره قاجار است.
جلو سر در، دهليزي قرار دارد كه در گذشته به صورت ايواني بوده و بخشي از حياط اندرون بقعه به شمار مي‌آمده‌است. در جنوب همين دهليز بناي مربع سنگي استواري متعلق به قرن چهارم وجود دارد.
دكتر محمد حسين رجبي دواني، كارشناس تاريخ اسلام نكته مهمي را درباره قبر مادر امام چهارم بيان كردند كه در ادامه مي‌توانيد سوال و جواب را با هم بخوانيد:
آيا مرقد همسر امام حسين(ع) در بالاي كوه "بي‌بي شهربانو" در نزديكي تهران واقع است؟ عاقبت حضرت شهربانو(س) همسر امام حسين(ع) چه شد؟
اشتباهات فاحشي در اين خصوص وجود دارد. اولا مادر امام سجاد(ع) هنگام وضع حمل ايشان از دنيا رفتند و درواقع امام سجاد(ع) مادر به خود نديدند. بنابراين اينكه گفته مي‌شود حضرت شهربانو(س) با امام حسين(ع) همراه بودند و در روز عاشورا وقتي اباعبدالله(ع) به شهادت رسيدند سوار بر اسب شدند و ايشان را تا ايران تعقيب كردند تا در اين منطقه وارد كوه شدند و كوه به هم آمد افسانه‌اي بيش نيست و غيرقابل قبول است.
اگر بنا بود كسي از فاجعه كربلا و اسارت و فاجعه‌اي كه بر سر اهل بيت امام حسين(ع) آمد نجات پيدا كند، در درجه اول امام سجاد(ع) است و بعد از آن بانوي بزرگ اسلام حضرت زينب كبري(س) است. پس معنا ندارد كه آنها در غل و زنجير باشند و همسر امام بخواهد نجات يابد؛ بنابراين داستان از اساس جعلي است.
سوالي كه پيش مي‌آيد اين است: اين بنايي كه امروزه در آن آثار تاريخي هم هست چه سابقه‌اي دارد و اگر متعلق به حضرت شهربانو(س) نيست پس چيست؟ بايد گفت بنابر تحقيق اهل فن، اين بقعه آرامگاهي است متعلق به ايرانيان زرتشتي پيش از اسلام كه ظاهرا اموات خود را آنجا مي‌آوردند و در دخمه‌اي قرار مي‌دادند. اما نخستين اثر اسلامي كه در اينجا مشاهده شده متعلق به قرن ششم است كه برخي از اموات مسلمان را در آن دفن مي‌كردند و هيچ ارتباطي به همسر بزرگوار امام حسين(ع) ندارد.




نظرات کاربران