سخنرانی حجت الاسلام زمانی در حرم امیرمومنان علی علیه السلام

سخنران امروز حرم مطهر مولای متقیان امیر عالم حضرت علی علیه السلام حجتالاسلام والمسلمین شیخ رجبعلی زمانی بود و بمناسبت ولادت باسعادت حضرت زینب سلام الله علیها در صحن مقابل ایوان طلا سخنراانی کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج،‌ سخنران بعثه مقام معظم رهبري در حرم ضمن تبريك ولادت آنحضرت بيان داشت: زينب، يعني زينت پدر و اين نامي است كه خداوند توسط جبرئيل به پيامبرش فرمود تا براي دخترعلي بن ابيطالب عليه السلام انتخاب كند ، كه با انجام رسالت خويش زينت بخش پيامبر ص و ائمه شد و موجب افتخار و سرافرازي خاندان وحي و ولايت گشت.
وي افزود: امام سجاد عليه السلام وقتي خطاب به عمه اش عقيله ي بني هاشم در سخت ترين شرائط او را توصيه به صبر مينمايد و مي فرمايد: «يا عمه اسكتي انت بحمد الله عالمه غير معلمه وفهمه غير مفهمه » «عمه جان تو بحمد الله عالمه اي هستي بدون اين كه معلم داشته باشي و تو فهميده اي هستي بي آن كه كسي مطالب را به تو ياد داده باشد» . پي مي بريم كه زينب كبري (س) علم و دانش خود را از طريق ديدن استاد و معلم به دست نياورده، بلكه از جانب خداي تعالي به آن حضرت اعطاء شد گرچه اندوخته و دانشش منصب و به پدر ومادر و جد خويش است.
وي از قول امام سجاد عليه السلام بيان داشت عمّه‌ام زينب عليهاالسلام در تمام طول سفر اسارت از كوفه تا شام، پيوسته نمازهاي واجب و مستحب خود را انجام مي‌‌داد، و رنج‌هاي سفر و مشكلات پرستاري كودكان يتيم و دلداري زنان داغدار، او را از اداي مناجات و تهجد غافل نمي‌كرد، حتي در بعضي از منزل‌گاه‌ها مي‌ديدم كه وي در اثر ضعف و گرسنگي، به‌ صورت نشسته نمازهاي خود را مي‌خواند، وقتي با نگراني علت آن را جويا شدم، ميديدم آن بزرگوار سهميه غذاي خود را ميان كودكان تقسيم كرده‌ است ، و از شدت ضعف توانايي ايستادن نداشته است .
در شب عاشورا، نيز پيوسته در محراب عبادت ايستاده بود، نماز و نيايش داشت، با خداوند راز و نياز و مناجات مي‌كرد، و پيوسته اشك از چشم‌هاي او سرازير مي‌شد! عبادت و شب‌ زنده‌داري زينب عليهاالسلام قهرمان كربلا به جايي رسيده بود كه حضرت سيدالشهدا عليه السلام هم از وي چنين در خواست ميكند. «يا اختاه، لاتنسني في نافلة الّليل»؛ خواهرم! در نماز شب خود، مرا از دعا كردن فراموش مكن.
حجت الاسلام زماني اضافه كرد: حضرت زينب سلام الله عليها در حجاب و عفاف به مرحله اي رسيده بود كه هيچ گاه همسايه ها صداي او را نشنيده بودند و شخصي او را نديده بود. آن بانو هرگاه مردم به خواب مي رفتند و شب همه جا را فرا مي گرفت، براي زيارت جدش پيامبر بهمراه علي ع و دو برادرش حسن و حسين عليهما السلام از خانه خارج مي شد.
يحيي مازني در مدينه همسايه حضرت علي عليه السلام بوده است وي مي گويد : من مدتي در مدينه در همسايگي علي بن ابي طالب عليه السلام و نزديك خانه اي كه زينب در آن زندگي مي كرد بودم.به خدا سوگند هر گز وي را نديدم و صدايش را نشنيدم. هرگاه مي خواست به زيارت قبر جدش رسول خدا صلي الله عليه و آله برود شب مي رفت و امام حسن عليه السلام جانب راست و امام حسين عليه السلام جانب چپ و امير مومنان عليه السلام در جلوي او حركت مي كرد و هنگامي كه به قبر شريف مي رسيدند،پدر از دختر پيشي مي گرفت و چراغ را خاموش مي كرد.
حجت الاسلام شيخ رجبعلي زماني بيان داشت: امام حسين عليه السلام در معاشرت ها و روابط با خواهر خويش زينب س همواره به ايشان احترام مي گذاشت. هر گاه زينب عليها السلام برادر خويش امام حسين عليه السلام را زيارت و ديدار مي نمود آن حضرت براي تعظيم و بزرگداشت خواهر خود بپا مي خاست و مي ايستاد و او را در جاي خويش مي نشاند.
وي توجه حضرت زينب را به قرآن و تفسير آن اشاره كرد و نكاتي تفسيري از محافل زيباي زينب كبري در كوفه را بيان داشت: كمك و مشاوره در امور زنان در حكومت علوي بعهده زينب س بود وقتي عده اي فاضل در مدينه منوره بر عليه حكومت علوي حركتي را تشكيل داده بودند او وام سلمه در ميان آنان رفتند و آنرا خنثي كردند
در خاتمه خطيب حرم حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام ادامه داد گويا مصيبت و سختي، با سرنوشت حضرت زينب عليها السلام عجين گشته بود و خداوند صبر و پايداري را در او جلوه‌گر ساخت تا اسوه و الگويي براي همه پويندگان راه خدا باشد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران