تاثیر نواسانات ارز در بازارهای کربلای معلی+عکس تاثیر نواسانات ارز در بازارهای کربلای معلی+عکس تاثیر نواسانات ارز در بازارهای کربلای معلی+عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
تاثیر نواسانات ارز در بازارهای کربلای معلی+عکس تاثیر نواسانات ارز در بازارهای کربلای معلی+عکس تاثیر نواسانات ارز در بازارهای کربلای معلی+عکس تاثیر نواسانات ارز در بازارهای کربلای معلی+عکس تاثیر نواسانات ارز در بازارهای کربلای معلی+عکس

تاثیر نواسانات ارز در بازارهای کربلای معلی+عکس

با وجود افزایش حضور زائران ایرانی در عتبات عالیات، اما بازارهای نجف اشرف و کربلای معلی همچنان خالی از زائران ایرانی است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي، درپي آغاز تعطيلات نوروزي، حضور زائران عتبات عاليات به كربلاي حسيني و نجف اشرف از 24 اسفند ماه تا به امروز رو به افزايش است.
براساس اين گزارش، هم اينك گاهي حضور كاروان‌ها در كربلاي معلي به عدد 120 تا 150 كاروان مي‌رسد كه حدود 5 تا 6 هزار زائر را شامل مي‌شود؛ اما خوشبختانه بازارهاي خريد در حال حاضر خالي از زائران است و ايرانيان در اين ايام بيشتر به زيارت عتبه مقدسه در كشور عراق مي‌روند.
گرچه مشكلات اقتصادي توان خريد برخي را كاهش داده است و سبب شده تا بازار گردي كاهش يابد، اما اين فرصت را بايد غنيمت شمرد و از آن جهت ارتقاي فرهنگ زيارت و معرفت افزايي نسبت به اهل بيت عليهم‌السلام استفاده كرد.
اين گزارش حاكي است، با وجود افزايش قيمت سفر به عتبات، سفر برخي به اين عتبه مقدسه بسيار با مشكل روبه‌رو شده است؛ اما بايد دانست كه وقتي اين فرصت براي سايرين ايجاد مي‌شود بايد از آن به نحوه شايسته استفاده ببرند، زيرا كربلاي معلي و نجف اشرف، فرصتي است تا انسان تحول فرهنگي، روحي و معنوي در خود ايجاد كند.
البته شايسته است كه روحانيان و مديران كاروان‌ها نيز در اعتلاي اين فرهنگ غني تلاش مضاعفي كنند.
باتوجه به كاهش حضور زائران ايراني در بازارهاي شهر كربلا و نجف اشرف به سراغ شماري از زائران و فروشنده‌ها رفتيم تا اين موضوع را دنبال كنيم.
شماري از زائران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفتند: براي نخستين بار است كه از شهر سبزوار به اين سرزمين سفر كرده‌ايم و در اين مدت بسيار استفاده معنوي برده‌ايم، به نظر نمي‌رسد كه وقت خودمان را در بازارها بگذرانيم.
يكي از زائران تاكيد كرد: البته براساس روايات، سوغات بردن امر مستحبي است، اما نبايد يك امر مستحبي ما را از ساير اعمالمان عقب بياندازد، به نظرم مهر كربلاي حسيني، تسبيح و سجاده مي‌تواند بهترين سوغاتي اين سفر معنوي باشد.
شماري از فروشندگان عراقي به ما گفتند: گرچه حضور زائران در بازارگردي و خريد، كاهش يافته است؛ اما ما هم نااميد نيستم و خدا را شكر مي‌گوييم كه بيشتر وقت خود را به زيارت عتبه مي‌گذرانند.
فروشندگان مي‌گفتند: چه زماني كه گراني وجود نداشت و چه الان كه مشكلات اقتصادي سبب شده تا زائران به سراغ بازارها نياييند، ما در همه حال خدا را شاكريم، زيرا ايشان روزي رسان است و هرگز از اين وضعيت ناراضي نيستيم.




نظرات کاربران