مظلومیتی که هنوز در کشور عراق پابرجاست+عکس مظلومیتی که هنوز در کشور عراق پابرجاست+عکس مظلومیتی که هنوز در کشور عراق پابرجاست+عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مظلومیتی که هنوز در کشور عراق پابرجاست+عکس مظلومیتی که هنوز در کشور عراق پابرجاست+عکس مظلومیتی که هنوز در کشور عراق پابرجاست+عکس مظلومیتی که هنوز در کشور عراق پابرجاست+عکس مظلومیتی که هنوز در کشور عراق پابرجاست+عکس

مظلومیتی که هنوز در کشور عراق پابرجاست+عکس

با وجود تشکیل کشور جمهوری در عراق، اما هنوز مراکز فرهنگی به خصوص کتاب‌خانه‌های شیعی در مظلومیت خاصی در این کشور قرار دارند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي، با وجود تشكيل كشور جمهوري در عراق، اما هنوز مراكز فرهنگي به خصوص كتاب‌خانه‌هاي شيعي در مظلوميت خاصي در اين كشور قرار دارند.
سقوط صدام سبب شد تا چهره تازه اي از شيعيان عراق كه چهره واقعي آنان بود، در جهان اسلام آشكار شود. پيش از آن رژيم بعثي براي چندين دهه شيعيان اين كشور را چندان محدود كرده بود كه صدايي از آنان بر نمي‌ آمد.
در تمام دوره تسلط حزب بعث و حتي پيش از آن در دوره پادشاهي همواره چنان وانمود مي شد كه شيعه گويي يك اقليت آن هم خارجي و ايراني در عراق است. اما هم سابقه تشيع عراق و هم آمارهاي رسمي و نيمه رسمي موجود حكايت از آن دارد كه شيعيان بين 60 – 65 درصد جمعيت عراق را تشكيل مي دهند. در واقع شيعيان از دوره عثماني، سپس در دوره پادشاهي و دوران بعث يكسره با مظلوميت در اين كشور مي زيستند.
رسول جعفريان در اين باره مي‌نويسد:« بازار كتاب هاي مربوط به شيعه در كشورهاي عربي به ويژه كشورهاي حوزه خليج فارس و همين طور لبنان، سوريه و عراق بسيار داغ است. اين كتابها در هر دو سوي نوشته مي شود. رويكردهاي موجود در آنها برخي برگرفته از احساسات مذهبي و به عبارتي رديه نويسي است، برخي علمي و آكادميك و به هدف شناخت بهتر شيعه است، برخي به هدف اصلاح گري و تعريف و تبيين گرايش هاي تازه اصلاحي در تشيع يا تسنن و برخي هم صرفا گزارش هاي تاريخي است.»
وي ادامه مي‌دهد: «اين كتاب ها، گاهي به عنوان پايان نامه در دانشگاه هاي نوشته مي شود، و زماني محققان آزاد و مستقل يا وابسته به مراكز پژوهشي به بحث در اين باره مي پردازند. شماري از مبلغان ديني نيز از زاويه ديد خود به اين مبحث مي پردازند. هرچه هست، داغي اين بازار، امري بديع است و عمده آن از پس از انقلاب اسلامي، و بخش اعظم آن پس از تحولات عراق و لبنان و قدرت گرفتن شيعه همزمان با باز شدن درهاي كشور عراق فراهم آمده است.»
براساس گزارش ميداني خبرنگار ما، هم‌اينك بسياري از مراكز علمي و فرهنگي شيعي در اين كشور در مظلوميت خاصي قرار دارند و به دليل برخي ناامني‌هاي كه از سوي مخالفان حكومت اسلامي به ويژه آمريكا و انگليس در اين كشور صورت مي‌گيرد، هنوز مظلوميت در چهره اين كتابخانه‌ها نمايان است.




نظرات کاربران