میوه های آخر تابستان در روزهای بهاری مدینه میوه های آخر تابستان در روزهای بهاری مدینه میوه های آخر تابستان در روزهای بهاری مدینه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
میوه های آخر تابستان در روزهای بهاری مدینه میوه های آخر تابستان در روزهای بهاری مدینه میوه های آخر تابستان در روزهای بهاری مدینه میوه های آخر تابستان در روزهای بهاری مدینه میوه های آخر تابستان در روزهای بهاری مدینه

میوه های آخر تابستان در روزهای بهاری مدینه

مدینه منوره بازار بزرگی با سلایق مختلف از تقریبا همه ی دنیاست . میلیونها زائری که همه ساله برای زیارت رسول الله (ص) به این شهر می روند ، نیازهایی دارند که به تعداد آدم های دنیا ! متفاوت است.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به مدينه منوره، تامين مواد غذايي مورد نياز اين همه زائر با تنوع زياد جمعيتي و طبيعتا سلايق ، كار آساني نيست. بخش خصوصي عربستان سعودي كه سالهاست اين كار را مي كند، بنظر مي رسد كه در اجراي آن توانمند شده است زيرا در هيچ فصلي از سال كمبودي احساس نمي شود.
خداوند تبارك و تعالي كره زمين را به گونه اي خلق كرده است كه وقتي در نيمه شمالي آن كه ما هم در آن ساكن هستيم ، بهار است ، در نيمه جنوبي آن بتدريج پاييز فرا مي رسد و در اوج تابستان ما ،زمستان نيمه جنوبي است .
در مغازه هاي بزرگ و كوچك مدينه منوره كه مي گردي در بخش مواد غذايي و در قسمت ميوه جات و حتي روي چرخ دست فروش هاي گوشه خيابان هاي شهر مي توان اين روزها همه نوع ميوه را كه محصول تابستان نيمه جنوبي كره زمين است ، ديد .
از "بلوبري " كه ميوه اي متعلق به جنوب قاره آمريكاست و دانه هايي شبه به انگور بي دانه درشت بارنگ سياه است ، تا موز كه محصولي استوايي و مديترانه اي است و حتي انگور ، سيب و گلابي و... دربازارهاي مدينه پر است.
در قمست مواد غذايي فروشگاه بزرگ "بن داوود " در شمال حرم شريف نبوي حداقل يكصد نوع ميوه و سبزي مناطق گرم سيري و معتدل زمين عرضه مي شود.
فروشنده مي گويد كه البته بخشي از آن محصول خود عربستان است . اين بخش ، سبزيجاتي است كه در حومه مدينه كاشت مي شود و بيشتر آن متعلق به ناحيه آبيار علي (ع) است . آبيار علي (ع) چاه هايي را شامل مي شود كه حضرت علي (ع) حفر كردندو آب آن هنوز هم بخش قابل ملاحظه اي از نيازهاي آبي مردم مدينه را تامين مي كند. آب اين چاه ها برخلاف چاه هاي مجاورش كه تلخ است ، شيرين است.
عمده محصول اين منطقه نعناع است . عطر آن به حدي است كه فضا را بسيار معطر و دلنشين مي كند.
دربازار بزرگ و عمده فروشي مواد غذايي مدينه در ضلع غربي اين شهر همه نوع خوردني و آشاميدني عرضه مي شود.
موزي كه الان در بازار عرضه مي شود محصول عمدتا فيليپين است ، سيب از آفريقاي جنوبي مي آيد و در سردخانه ها هم سيب مصري زياد است . گوجه و خيار از كشورهاي حاشيه خليج فارس و عربستان كه درگلخانه ها كاشت مي شود . انگور از آمريكاي جنوبي مي آيد و خربزه و هندوانه محصول كشورهاي جنوبي خليج فارس است كه البته احتمال دارد بخشي از آن از ايران و با واسطه آمده باشد . نارنگي و پرتقال محصول پاكستان و مصر است و خلاصه همينطور هر نوع ميوه و سبزي اي يافت مي شود.
به صورت رسمي از ايران ميوه و سبزيجات وارد عربستان حداقل به مدينه منوره نمي شود. با آنكه ايران تنوع زيادي درتوليد محصولات كشاورزي دارد و صادر كننده هم محسوب مي شود ، ولي بازارهاي دو شهر مكه مكرمه ومدينه منوره ازآن خالي است كه بيشتر به نظر مي رسد از رابطه سياسي دو كشور ناشي مي شود به علاوه اين كه ظاهرا بازرگانان دو كشور خيلي رغبت به آن نشان نداده اند. روز دوشنبه و در سطح خرده فروشي بهاي يك كيلو موز در بازار مدينه منوره 10 ريال ( 10 هزار تومان ) البته از نوع بسيار ممتاز آن ، گوجه فرنگي اروپايي و مصري و پاكستاني بين 7 تا 9 ريال – انگور درشت آمريكاي جنوبي 10 ريال – آلوي قرمز درشت 10 ريال – كاهو و نعناع 10 ريال و بلوبري 45 ريال بود كه با توجه به سطح درآمدي مردم عربستان قيمت هايي نازل ، و براي عموم زائران هم قيمت هايي قابل قبول است .
ايراني ها كمتر ميوه مي خورند و آن تعداد را هم كه مي خورند در هتل ها به آنها عرضه مي شود و لذا كمترايراني را مي توان ديد كه از بازار در مدينه ميوه بخرد مگر ميوه اي كه خوردن آنرا هوس كرده باشد و يا از آن نو ميوه هايي باشد كه احتمالا در هتل ها عرضه نمي شود ، مثل بلوبري !
• تصوير يك ميوه فروش خياباني در مدينه منوره را همرا با محصولاتش نشان مي دهد . هر ميوه اي كه روي چرخ اين فروشنده مي بيند به جز انگور كيلويي 10 ريال سعودي ( 10 هزار تومان ) قيمت دارد. او هر كيلو انگور را 15 ريال مي فروخت كه البته كمي گران مي گفت و ديگران شايد آنرا به 10 ريال هم بدهند.
در هر حال جاي شما از اين جهت هم خالي ! انشاالله كه خودتان مشرف شويد و از اين ميوه ها ميل كنيد.




نظرات کاربران