مداح کربلا، مداح مدینه، مداح مکه مداح کربلا، مداح مدینه، مداح مکه مداح کربلا، مداح مدینه، مداح مکه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مداح کربلا، مداح مدینه، مداح مکه مداح کربلا، مداح مدینه، مداح مکه مداح کربلا، مداح مدینه، مداح مکه مداح کربلا، مداح مدینه، مداح مکه مداح کربلا، مداح مدینه، مداح مکه

مداح کربلا، مداح مدینه، مداح مکه

می‌گویند قبل از اینکه به زیارت خانه خدا مشرف شوید، مدینه را زیارت ‌کنید تا از رسول الله صلی الله علیه و آله اذن ورود بگیرید، و پیش از اینکه وارد مدینه شوید، برات مکه را در کربلا می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع‌رساني حج به مكه مكرمه، علي اكبر رياحي، مداح بعثه مقام معظم رهبري با اشاره به ملاك‌هايي كه يك مداح بايد در مدح و ثناي اهل بيت عليهم‌السلام رعايت كند و اشعاري كه در خصوص سيدالشهدا عليه‌السلام، صاحب‌الزمان عجل الله تعالي فرجه، حضرت ابوالفضل عليه‌السلام، حضرت زينب كبري سلام الله عليها و ديگر شهداي كربلا سروده شود، سخن مي‌گويد.
اين مصاحبه كوتاه را با هم مي‌خوانيم؛
يك مداح در كربلا، برنامه خود را با ابياتي درباره حضرت سيدالشهدا عليه‌السلام آغاز مي‌كند و پس از آن با ذكر توسل ادامه مي‌دهد و با يك زبان حال و يا نوحه مجلس را به پايان مي‌رساند؛ در اين مراسم، سعي بر آن است كه در طول 15 روز مأموريت، نام همه بزرگواران مدفون در كربلا را برده شود.
اما مداحي در مكه مكرمه، با مناجات و خواندن اشعاري در مدح اهل بيت عليهم‌السلام آغاز مي‌شود، چراكه فضاي اين سرزمين مي‌طلبد با يك مناجات آغاز و دل زائر متوجه حضور و بودن در كنار كعبه باشد.
بعد از آن مطرح مي‌شود كه زائر كعبه قبل از اين‌كه كنار خانه خدا برود، ابتدا به مدينه رفته و وجود مقدس رسول الله صلي الله عليه و آله، فاطمه زهرا سلام الله عليها و ائمه مظلوم بقيع عليهم‌السلام را واسطه قرار مي‌دهد.
وقتي زائر با اشك چشم خود براي مظلوميت ائمه اطهار عليهم‌السلام، لباس احرام بر تن كرد، باورمان اين است كه خداي متعال با شفاعت و وساطت اين بزرگواران بيشتر ما را قبول مي‌كند.
وي درباره اشعاري كه مداحان در اين سرزمين به كار مي برند، گفت: اشعار مداحان، قرائت مرثيه‌هايي در خصوص حضرت زهرا سلام الله عليها است و بعد از آن گريزي به كربلا و در ادامه، مجلس با قطره اشكي براي آقا سيدالشهدا عليه‌السلام به پايان مي‌رسد كه بزرگان تأكيد داشتند هر توسلي كه كرديد، آن را با نام سيدالشهدا عليه‌السلام به پايان برسانيد.
ائمه اطهار عليهم‌السلام در آخرين لحظه‌ها، اشك و گريه براي جدشان سيدالشهدا عليه‌السلام جاري مي‌كردند و حتي امام صادق عليه‌السلام به امام موسي بن جعفر عليه‌السلام فرمودند «10 سال براي ما مجلس روزه برگزار و عزاي جدّ غريبم سيدالشهدا را برپا كن».
وقتي از امام زمان عجل الله تعالي فرجه سؤال مي‌شود كه چرا قطره اشكي براي سيدالشهدا عليه‌السلام همه گناهان را محو مي‌كند، مي‌فرمايند «مگر نشندي داستان آن پادشاهي كه براي شكار به بيابان‌ها رفته بود و اطرافيانش را گم كرد تا اين‌كه شب فرا رسيد.
اين پادشاه شب به خيمه‌اي پناه برد، پيرزني همراه فرزندش در آنجا زندگي مي‌كرد و آن پيرزن همه دارائيش كه گوسفندي بيش نبود و از آن ارتزاق مي‌كرد براي پادشاه سربريد، بدون اينكه او را بشناسد.
پادشاه فردا به قصر رفت و گفت پيرزن را بياوريد، آوردند، پادشاه سؤال كرد من چگونه عمل اين زن را تلافي كنم، هر كس چيزي گفت، پادشاه حرف ظريفي زد و گفت اين پيرزن همه دارائي‌اش كه يك گوسفند بود، براي ما قرباني كرد، اگر من همه پادشاهيم را به او دهم، تازه با او مساوي شده‌ام.
سيدالشهدا عليه‌السلام همه هستي‌اش را براي خدا داد و از همه چيز براي خدا مايه گذاشت، پس به فرموده امام زمان عجل الله تعالي فرجه، براي خداوند متعال محال نيست كه به واسطه يك قطره اشك براي سيدالشهدا عليه‌السلام، گناهان بنده‌اش را ببخشد.




نظرات کاربران