مرقد پیامبران الهی هود و صالح‌ در نجف + عکس مرقد پیامبران الهی هود و صالح‌ در نجف + عکس مرقد پیامبران الهی هود و صالح‌ در نجف + عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مرقد پیامبران الهی هود و صالح‌ در نجف + عکس مرقد پیامبران الهی هود و صالح‌ در نجف + عکس مرقد پیامبران الهی هود و صالح‌ در نجف + عکس مرقد پیامبران الهی هود و صالح‌ در نجف + عکس مرقد پیامبران الهی هود و صالح‌ در نجف + عکس

مرقد پیامبران الهی هود و صالح‌ در نجف + عکس

مقابر معلوم‌ و مقام‌های‌ مشهور در نجف‌ اشرف‌ مقبره هود و صالح‌ علیهماالسلام می‌باشد که‌ در اوایل‌ وادی‌ السلام‌ قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي، از مقابر معلوم‌ و مقام‌هاي‌ مشهور در نجف‌ اشرف‌ مقبره هود و صالح‌ عليهماالسلام مي‌باشد كه‌ در اوايل‌ وادي‌ السلام‌ قرار دارد. ابتدا محل دفن و مزار حضرت هود و صالح پيغمبر عليهماالسلام معلوم و مشخص نبود، تا اين كه سيد بحرالعلوم رحمه اللّه در وادى السلام نجف اشرف فرمود: اين جا را حفر كنيد، حفر كردند. لوحى ظاهر شد كه بر روى آن نوشته شده بود: «هذا قَبْرُ هُودٍ وَ صالحٍ»
بر طاق‌ گنبد سبز حضرت هود و صالح عليهماالسلام نوشته‌ شده: «اولين‌ سايباني‌ كه‌ بر فراز قبور مطهر هود و صالح‌ ساخته‌ شد، به‌ فرمان‌ سيد بحرالعلوم‌ (متوفي‌ 1212 ق) بود»؛ چنان‌كه‌ نخستين‌ ضريح‌ چوبي‌ نيز توسط‌ ايشان‌ تهيه‌ و نصب‌ گرديد. آن‌گاه‌ يكي‌ از افراد خيّر گنبد آن‌ را با كاشي‌ تزيين‌ كرد.
گفته‌ مي‌شود كه‌ مقام‌ هود و صالح‌ قبلاً در قسمت‌ ديگري‌ از وادي‌ السلام‌ اشتهار داشت، ولي‌ سيد بحرالعلوم‌ اين‌جا را به‌ عنوان‌ اعلام‌ كرد و دستور داد گنبد و بارگاهي‌ بر فراز آن‌ ساخته‌ شود و توليت آن را با «محمدعلي قسام» جد اعلاي تيرهِ «آل قسام» قرار داد و برخي از زمين‌هاي زراعتي ناحيهِ «كفل» را براي آن‌جا وقف كرد.
البته در سال‌ 1333 ق‌ هنگامي‌ كه‌ نيروهاي‌ انگليسي‌ به‌ مدت‌ 40 روز نجف‌ اشرف‌ را محاصره‌ كردند، قبور مطهر هود و صالح‌ را همانند بسياري‌ از اماكن‌ مقدسه‌ ويران‌ كردند. پس‌ از رفع‌ محاصره، بناي‌ فعلي‌ به‌ سال‌ 1337 ه.ق‌ در همان‌ نقطه‌اي‌ كه‌ سيد بحرالعلوم‌ تعيين‌ كرده‌ بود، بنيان شد.


| شناسه مطلب: 36252




نجف اشرف هود و صالح



مطالب مرتبط

نظرات کاربران