حج مساکین را در روز جمعه فراموش نکنیم حج مساکین را در روز جمعه فراموش نکنیم حج مساکین را در روز جمعه فراموش نکنیم بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
حج مساکین را در روز جمعه فراموش نکنیم حج مساکین را در روز جمعه فراموش نکنیم حج مساکین را در روز جمعه فراموش نکنیم حج مساکین را در روز جمعه فراموش نکنیم حج مساکین را در روز جمعه فراموش نکنیم

حج مساکین را در روز جمعه فراموش نکنیم

سعی در آیه سوره جمعه معنایش این است که براى نماز جمعه شارب (سبیل) خود را کوتاه کنید، و موى زیر بغل را زائل سازید، ناخن بگیرید، غسل کنید، بهترین و نظیف‏ترین جامه را بپوشید، و خود را معطر سازید، اینها سعى براى نماز جمعه است.

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، منظور از نداء براى نماز جمعه، همان أذان ظهر روز جمعه است. هنگامي كه صداي اذان نماز جمعه بلند مي‏شود، مومنان بايد كسب و كار را رها كرده، به سوي نماز كه مهمترين ياد خدا است بشتابند. يكي از فرائض ديني كه اسلام آن را واجب نموده و به شتاب در انجام آن تاكيد كرده، نماز جمعه است.
اين مسئله به قدري اهميت دارد كه يك سوره در قرآن به نام جمعه آمده است .
در حديثي از پيامبر(صلي الله عليه و آله) آمده: "ان اللَّه تعالى فرض عليكم الجمعة فمن تركها فى حياتى او بعد موتى استخفافا بها او جحودا لها فلا جمع اللَّه شمله، و لا بارك له فى امره، الا و لا صلاة له، الا و لا زكاة له، الا و لا حج له، الا و لا صوم له، الا و لا بر له حتى يتوب"( خداوند نماز جمعه را بر شما واجب كرده هر كس آن را در حيات من يا بعد از وفات من از روى استخفاف يا انكار ترك كند خداوند او را پريشان مى‏كند و به كار او بركت نمى‏دهد، بدانيد نماز او قبول نمى‏شود، بدانيد زكات او قبول نمى‏شود، بدانيد حج او قبول نمى‏شود، بدانيد اعمال نيك او قبول نخواهد شد تا از اين كار توبه كند.)
در سوره جمعه آمده: " يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ "( اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه براى نماز روز جمعه اذان گفته مى‏شود به سوى ذكر خدا بشتابيد، و خريد و فروش را رها كنيد كه اين براى شما بهتر است اگر مى‏دانستيد.)(9 جمعه) اين آيات وجوب نماز جمعه و حرمت معامله را در هنگام حضور نماز تاكيد نموده است.
منظور از نداء براى نماز جمعه، همان أذان ظهر روز جمعه است. هنگامي كه صداي اذان نماز جمعه بلند مي‏شود، مومنان بايد كسب و كار را رها كرده، به سوي نماز كه مهمترين ياد خدا است بشتابند. در روايتي از امام باقر (عليه السلام) آمده كه فرمودند: " وقتى گفته مى‏شود" فاسعوا " معنايش اين است كه برويد و چون گفته مى‏شود "اسعوا " معنايش اين است كه براى فلان هدف عمل كنيد. سعي در نماز ، سعي براي قيامت
سعي در آيه سوره جمعه معنايش اين است كه براى نماز جمعه شارب (سبيل) خود را كوتاه كنيد، و موى زير بغل را زائل سازيد، ناخن بگيريد، غسل كنيد، بهترين و نظيف‏ترين جامه را بپوشيد، و خود را معطر سازيد، اينها سعى براى نماز جمعه است. و سعى براى روز قيامت هم اين است كه آدمى خود را براى آن روز مهيا كند، هم چنان كه فرموده: " وَ مَنْ أَرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعى‏ لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُۆْمِنٌ" در روايات آنچنان بر نماز جمعه تاكيد گرديده تا اينكه در حديثي از امام باقر(عليه‌السلام) مى‌خوانيم: نماز جمعه واجب است و اجتماع براى آن با امام(معصوم) واجب است، هر گاه مردى بدون عذر، سه جمعه را ترك گويد عمل واجبي را ترك گفته و كسى سه فريضه را بدون علت ترك نمى‌كند، مگر منافق.
نماز جمعه هم وزن حج است
روايت شده "عليك بالجمعة فانها حج المساكين "(نماز جمعه برويد كه آن حج مساكين است)
اولين جمعه‏اى كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) با اصحابش تشكيل دادند، هنگامى بود كه به مدينه هجرت كردند، وارد مدينه شدند، و آن روز، روز دوشنبه دوازدهم ربيع الاول هنگام ظهر بود، حضرت، چهار روز در" قبا" ماندند و مسجد قبا را بنيان نهادند، سپس روز جمعه به سوى مدينه حركت كرد و به هنگام نماز جمعه به محله "بنى سالم" رسيدند، و مراسم نماز جمعه را در آنجا برپا داشتند، و اين اولين جمعه‏اى بود كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) در اسلام بجاي آوردند، خطبه‏اى هم در اين نماز جمعه خواندند كه اولين خطبه حضرت در مدينه بود.
در روايات آنچنان بر نماز جمعه تاكيد گرديده تا اينكه در حديثي از امام باقر(عليه‌السلام) مى‌خوانيم: اجتماع براي نماز جمعه با وجود امام(معصوم) واجب است، هر گاه مردى بدون عذر، سه جمعه را ترك گويد عمل واجبي را ترك گفته و كسى سه فريضه را بدون علت ترك نمى‌كند، مگر منافق .
نماز جمعه يكي از اجتماعات بزرگ مسلمانان و فريضه اي عبادي - سياسي است. شايسته است خطيب جمعه در خطبه هاي نماز جمعه مسائل مهمى كه با دين و دنياى مسلمين ارتباط دارد مطرح كند و آنچه مورد نياز مسلمين در داخل و خارج كشورهاى اسلامى و در داخل و خارج آن مناطق مى‏باشد مورد بحث قرار دهد و مسائل سياسى و اجتماعى و اقتصادى و دينى را با در نظر گرفتن اولويت ها مطرح نمايد، به مردم آگاهى بخشد و آنها را از توطئه‏هاى دشمنان با خبر سازد، برنامه‏هاى كوتاه مدت و دراز مدت را براى حفظ جامعه اسلامى و خنثى كردن نقشه‏هاى مخالفان به آنها گوشزد كند.
رسول خدا (صلي الله عليه و آله)فرمودند: سه چيز است كه اگر امت مي دانستند چه چيزي در آن براي آنان است بر سر آن با هم منازعه مى‌كردند؛ اذان و شتاب به سوي نماز جمعه و صف اول نماز
خطيب جمعه بايد بسيار هوشيار و بيدار و اهل فكر و مطالعه در مسائل اسلامى باشد، و از موقعيت اين مراسم بزرگ حداكثر استفاده را براى پيشبرد اهداف اسلام و مسلمين بنمايد.
امام رضا (عليه السلام) مي فرمايند: " خطبه، براى اين در روز جمعه تشريع شده است كه نماز جمعه يك برنامه عمومى است، خداوند مى‏خواهد به امير مسلمين امكان دهد تا مردم را موعظه كند، به اطاعت از خداوند ترغيب نمايد، از معصيت الهى بترساند .
آنها از آنچه مصلحت دين و دنيايشان است آگاه سازد و اخبار و حوادث مهمى كه از نقاط مختلف به او مى‏رسد و در سود و زيان و سرنوشت آنها مۆثر است به اطلاعشان برساند.”‌
در نماز جمعه دو خطبه قرار داده شده تا در يكى حمد و ثنا، تمجيد و تقديس الهى كنند، و در ديگرى نيازها و هشدارها و دعاها را قرار دهند، و اوامر و نواهى و دستوراتى كه با صلاح و فساد جامعه اسلامى در ارتباط است به آنها اعلام دارند."
رسول خدا (صلي الله عليه و آله) فرمودند: سه چيز است كه اگر امت مي دانستند چه چيزي در آن براي آنان است بر سر آن با هم منازعه مى‌كردند؛ اذان ، شتاب به سوي نماز جمعه و قرار گرفتن در صف اول نماز.


| شناسه مطلب: 36477




نماز جمعه حج مساكين



مطالب مرتبط

نظرات کاربران