دیدگاه یک نماینده مجلس برای شیوه ثبت نام حجاج ایرانی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با هزینه هایی که برای حج تمتع امسال اعلام شده بسیاری از افراد شرایط مستطیع شدن را ندارند، گفت: شرایط درازمدت برای ثبت نام حج را صحیح نمی‌دانم چون حق و توقع ایجاد می‌کند و اگر به مشکلاتی مانند افزایش قیمت ارز به وجود بیاید اوضاع بدتری هم به وجود می‌آید.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از مهر، با توجه به اينكه سازمان حج و زيارت متولي سياستگذاري و مديريت امور حج كشور است؛ روند كنوني ثبت نام‌ها و ايجاد توقع و انتظار چندين ساله در مردم براي رفتن به حج و ثبت نام بيش از ۲ ميليون نفر با سپرده گذاري چندين ساله و سپس اعلام هزينه ۱۰ ميليوني براي رفتن به حج قطعا تبعات رواني و اجتماعي خواهد داشت. به گونه اي كه بسياري از كساني كه سالها پيش به اميد حج تمتع مبلغي را پرداخت كرده اند، امروز دچار مشكل شده اند. به نظر مي‌رسد روند ثبت نام حج نياز به اصلاحاتي از سوي سازمان حج و زيارت با توجه به تورم سالانه قيمتها دارد تا مردم از همان مرحله اوليه ثبت نام بدانند چه زماني استطاعت مالي و شرعي اين سفر معنوي را خواهند داشت.
محمد عليپور، سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در اين باره به مهر گفت: اطلاع ندارم آن زمان كه سازمان حج و زيارت از متقاضيان ثبت نام مي‌كرد با چه شرايط و قول و قراري بوده است. اطلاع ندارم كه هنگام ثبت نام چگونه با متقاضيان صحبت شد اگر شرايط را با آنها صحبت كرده بودند و به آنها گفته باشند كه ممكن است در آينده چنين اتفاقاتي پيش بيايد يا نه شرايط فرق مي‌گند. آنها خيالشان راحت بود كه اوضاع باثبات است و مثل سالهاي قبل از ارز مرجع و دولتي استفاده مي‌كردند و چه بسا آن موقع پايين بودن هزينه حج سبب شده، كه همه افراد چه استطاعت داشته باشند و چه نداشته باشند ثبت نام كنند.
وي با بيان اينكه امسال آخرين تاريخي كه براي ثبت نام حج تمتع اعلام كردند، ۲۴ آبان ۱۳۸۴ است، اظهار داشت: يعني هشت سال قبل افراد ثبت نام كرده بودند. اطلاعي ندارم كه شرايط آن موقع ثبت نام چگونه بوده و آيا شرايط را با ثبت نام كنندگان در ميان گذاشتند يا نه؟ اگر شرايط مختلف ثبت نام را به ثبت نام كنندگان نگفته باشند و تعهدي را پذيرفته باشند سازمان حج و زيارت به نوعي براي اين افرادي كه ثبت نام كردند حقي ايجاد كرده و بايد به وظيفه خود عمل كنند.
عليپور در ادامه سخنانش با تأكيد بر اينكه وارد مسائل فقهي نمي‌شوم، بيان كرد: از جمله شرايط تشرف به حج بحث استطاعت مالي است، هزينه هايي كه امسال براي حج اعلام شده جزو استطاعت محسوب مي‌شود يعني كسي كه از عهده هزينه‌هاي ثبت نام بر نمي‌آيد ديگر استطاعت ندارد و شرايط شرعي آنرا بايد مجتهدين و علما و فقها اعلام كنند و من در اين وادي كه تخصص ندارم وارد نمي‌شوم.
وي تصريح كرد: سازمان حج و زيارت هم شايد چنين شرايطي را پيش بيني نمي‌كرد و همه فكر مي‌كردند روال عادي وجود خواهد داشت، البته اگر تعهدي را پذيرفته بايد انجام دهد. اگر تعهدي را نپذيرفته نمي‌توان از اين سازمان انتظاري داشت. بنده جزو افرادي بودم كه ۸۲ ثبت نام كردم و ۸۷ نوبتم رسيد و مشرف شدم و جزو كساني هستم كه مدير كاروان بودم بنابراين اطلاع دقيقي دارم. حج و زيارت موقع ثبت نام گفته كه اين وجه ثبت نام علي الحساب است، چون موضوع علي الحساب مطرح شده و هزينه‌هاي كلي هم با توجه به افزايش قيمت ارز مرجع افزايش يافته مسلما متقاضيان سفر حج بايد هزينه‌ها را متقبل شوند.
وي با اشاره به اينكه چه بسا پايين بودن هزينه‌هاي ثبت نام در سالهاي قبل سبب شده كه افراد زيادي ثبت نام كنند، اظهار داشت: اكنون هم در شرايط فعلي سياست و وضعيت اقتصادي مملكت ايجاب نمي‌كند كه ارز مرجع به حج تعلق گيرد، وقتي اكنون دولت براي كالاهاي اساسي قيمت ارز را تجديد نظر مي‌كند، به نظر نمي‌رسد به حج ارز مرجع بدهد. سفرهاي زيارتي هم براي افرادي كه شرايط اش را احراز كرده باشند واجب مي‌شود. افراد مجبور نيستند كه حتما از طرف دولت ارز مرجع بگيرند تا حج خودشان را انجام دهند. به اين خاطر مي‌گويم كه علما بايد نظر بدهند.
وي تأكيد كرد: احساس مي‌كنم با اين رقمي كه براي هزينه‌هاي حج امسال اعلام كردند بسياري از افرادي كه نوبتشان رسيده ديگر از شرايط استطاعت ساقط شدند و ديگر شرايط مستطيع شدن را ندارند.
سخنگوي كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه نظر شما در مورد روند كلي ثبت نام حج چيست، آيا يك نگاه تجاري به مسائل مذهبي است؟ ، گفت: واقعا نمي‌دانم كه وجه ثبت نامي متقاضيان حج كجا سرمايه گذاري شده است، اگر جايي سرمايه گذاري كردند و سودي حاصل شده و سرمايه افزايش پيدا كرده است بايد در حق افراد متقاضي و ثبت نام كننده اعمال كنند. در حالت كلي ثبت نام كردن براي درازمدت، را اشتباه مي‌دانم. در تركيه هر سال ثبت نام صورت مي‌گيرد؛ هم امتياز مي‌دهند و هم قرعه كشي مي‌كنند. در همان سال اسم افرادي كه مشخص شد با شرايط همان سال اعزام مي‌شود. اينكه امسال ثبت نام كند تا ۱۰ سال ديگر نوبتش فرا برسد به نظرم زياد درست نيست.
وي با تأكيد بر اينكه اين روند ثبت نام باعث مي‌شود افراد چه مستطيع باشند يا نباشند، مي‌گويند ما فعلا ثبت نام مي‌كنيم تا نوبت ما فرا برسد مستطيع مي‌شويم، گفت: اكنون هم كه شرايط حج اين گونه شده مطمئنم خيلي از اين افراد بالاخص افراد روستايي كه قبلا ثبت نام كرده بودند ديگر مستطيع نيستند و نمي‌توانند اين هزينه‌ها را متقبل شوند.
وي با بيان اينكه مسئوليت اصلاح اين روند به عهده سازمان حج و زيارت است، بيان كرد: سازمان حج و زيارت شرايط را با توجه به سال اعلام و ثبت نام كند. شرايط درازمدت براي ثبت نام را صحيح نمي‌دانم چون حق و توقع ايجاد مي‌كند و اگر به مشكلات اين چنيني برخورد كند كه اوضاع بدتري هم به وجود مي‌آيد. معلوم نيست در چند سال آينده چه شرايط اقتصادي براي مملكت پيش مي‌آيد، بنابراين لازم است مردم با توجه به شرايط روز زندگي تصميم گيري كنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران