گزارشی از عاشقانی که آرزوی زیارت خانه‌ خدا را دارند گزارشی از عاشقانی که آرزوی زیارت خانه‌ خدا را دارند گزارشی از عاشقانی که آرزوی زیارت خانه‌ خدا را دارند بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
گزارشی از عاشقانی که آرزوی زیارت خانه‌ خدا را دارند گزارشی از عاشقانی که آرزوی زیارت خانه‌ خدا را دارند گزارشی از عاشقانی که آرزوی زیارت خانه‌ خدا را دارند گزارشی از عاشقانی که آرزوی زیارت خانه‌ خدا را دارند گزارشی از عاشقانی که آرزوی زیارت خانه‌ خدا را دارند

گزارشی از عاشقانی که آرزوی زیارت خانه‌ خدا را دارند

در پی آغاز نام نویسی از زائران حج تمتع به سرزمین وحی، روزنامه خراسان در گفت‌وگو با زائران این استان به بررسی این موضوع پرداخته است.

۸ سال پيش كه توانست با يك ميليون تومان براي حج تمتع ثبت نام كند، آرامشي وجودش را فرا گرفت كه تا به آن روز تجربه نكرده بود. خيالش راحت بود كه تا ۸ سال ديگر راهي بيت ا... الحرام خواهد شد. راهي خانه اي كه ديدنش آرزوي هر مسلماني است.
با خود كه حساب و كتاب مي كرد به اين نتيجه مي رسيد كه اگر در اين 8 سال، ماهانه 50 هزار تومان پس انداز كند، در زمان اعزام به حج تمتع با مشكل چنداني مواجه نخواهد شد. حالا زمان اعزام به خانه خدا فرا رسيده و پس انداز هاي ماهانه او هم حدود 5 ميليون تومان شده است. با خنده اي بر لب براي ثبت نام در كاروان ها آماده مي شود. فيش را كه به مسئول ثبت نام كاروان نشان مي دهد خوشحالي اش دو چندان مي شود زيرا به او مي گويند " هنوز ظرفيت داريم شما مي توانيد براي اعزام هاي امسال در اين كاروان ثبت نام كنيد و تا چند ماه ديگر به خانه خدا برويد".
اشك شوق در چشمانش حلقه مي زند. پس از 8 سال انتظار اكنون در آستانه سفر به سرزمين وحي قرار گرفته و تا چند ماه ديگر اين آرزوي چندين و چند ساله برآورده مي شود. اما چند لحظه اي بيشتر طول نمي كشد كه اشك شوق، جاي خود را به اشك غم مي دهد؛ آرام آرام روي بر مي گرداند و از دفتر كاروان خارج مي شود. همسرش كه در بيرون از دفتر محل ثبت نام حج تمتع منتظر نشسته است با ديدن چهره اندوهگين او مضطرب مي شود. علت آن را كه جويا مي شود اين پاسخ را مي شنود: «ديگر مستطيع نيستم»
افزايش 2 تا 3 برابري هزينه حج تمتع
اين ماجرا داستان زندگي يك يا دو نفر نيست. داستان زندگي خيل گسترده عاشقاني است كه پس از سال ها انتظار حالا به دليل تصميم مسئولان به حذف ارز مرجع از هزينه هاي حج، بايد 2 تا 3 برابر هزينه اي را كه پيش بيني مي كردند براي رفتن به اين سفر معنوي بپردازند. هزينه اي حدود 10 ميليون تومان كه خيلي ها را ديگر مستطيع حج باقي نمي گذارد.
توان اقتصادي رفتن به حج را ندارم
زوج ميان سالي كه تصميم به انصراف از سفرحج تمتع امسال گرفته اند در گفت و گو با خبرنگار ما اين گونه مي گويند: «اگر بخواهيم همراه با هم به سفر حج برويم بايد حداقل 20 ميليون تومان براي ثبت نام دركاروان بپردازيم. بماند كه در كنار آن هزينه هاي ديگري هم هست كه بخشي از آن قابل چشم پوشي نيست. با اين شرايط به هيچ وجه نمي توانيم عازم سفر شويم. ما از قبل حدود 10 ميليون تومان براي اعزام به حج كنار گذاشته بوديم اما حالا بايد دو برابر آن را بپردازيم كه اين برايمان بسيار دشوار است.»
دخترم مي گويد خانه مان را بفروشيم
مادري كه همراه با دختر جوانش براي ثبت نام به يكي از دفاتر كاروان ها مراجعه كرده است هم هزينه سفر امسال را سنگين مي داند و مي گويد: «بايد به ازاي هر نفر 11 ميليون بپردازيم كه از توان ما خارج است. اما دخترم كه خيلي براي اين سفر برنامه ريزي كرده بود مي گويد خانه مان را بفروشيم و به زيارت خانه خدا برويم. مي دانم كه دخترم از شدت عشق و علاقه اي كه به سفر معنوي حج تمتع دارد اين حرف را مي زند اما من نمي توانم حرفش را بپذيرم. بعد از مرگ پدرش اگر اين خانه را هم از دست بدهيم ديگر نمي توانيم هزينه اجاره خانه را پرداخت كنيم.»
من بايد امسال به حج بروم
خانمي كه حدود70 سال دارد در مقابل يكي ديگر از دفاتر محل ثبت نام كاروان هاي حج تمتع ايستاده و در فكر فرو رفته است. با او هم كلام مي شوم. او مي گويد: «همسرم وصيت كرده بود كه حتما يك بار به سفر حج تمتع اعزام شوم. من هم براي عمل به وصيت او مي خواهم كه اين كار را انجام دهم. هزينه هاي امسال نسبت به سال هاي گذشته خيلي افزايش يافته اما به دليل آن كه به بيماري لاعلاجي مبتلايم مي خواهم به هر شكل ممكن امسال به حج اعزام شوم. حتي اگر شده همه دارايي ام را براي اين سفر هزينه كنم.»
بهترين سفر خانوادگي ام لغو شد
در ادامه گزارش با مردجواني گفت وگو مي كنم. او با لبخند تلخي كه بر لب دارد، مي گويد: «همراه با خانواده براي رفتن به سفر معنوي حج ثبت نام كرده بوديم. اما با اين افزايش قيمت ها ديگر فكرش را هم بايد از سرمان خارج كنيم. در طول اين سال ها همه اعضاي خانواده خوشحال بوديم كه در كنار هم به خانه خدا مشرف مي شويم اما حالا با اين شرايط بايد بگويم كه بهترين سفر خانوادگي عمرم لغو شد.»
يك پيشنهاد و پاسخ مدير كل حج و زيارت استان
اما اين پيشنهاد كه با همكاري بانك مركزي به متقاضياني كه براي اولين بار به حج تمتع اعزام مي شوند ارز مرجع داده شود موضوعي است كه مديرحج و زيارت خراسان رضوي درباره آن به خبرنگار ما مي گويد: قبل از اين كه خبر افزايش قيمت هاي سفر حج اعلام شود مسئولان سازمان حج و زيارت همه رايزني هاي ممكن را با بانك مركزي انجام دادند كه متاسفانه تاكنون با مخالفت مسئولان بانك مركزي مواجه شده و پاسخ اين درخواست ما منفي بوده است.
خيلي ها از استطاعت افتادند
مسعود مجردي مي افزايد: متاسفانه افزايش هزينه حج تمتع سبب شده است تا خيلي از متقاضيان از استطاعت بيفتند و پس از مشورت با روحانيون و اطمينان از اين امر سهميه حج خود را واگذار كنند. وي ادامه مي دهد: هم اكنون مشكل به وجود آمده در مورد خريد و فروش فيش هاي حج تمتع است كه تعداد افراد غيرمستطيع زياد شده و زمينه سوء استفاده واسطه ها و دلال ها هم افزايش يافته است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران