کتابخانه علامه امینی در نجف اشرف + عکس کتابخانه علامه امینی در نجف اشرف + عکس کتابخانه علامه امینی در نجف اشرف + عکس بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
کتابخانه علامه امینی در نجف اشرف + عکس کتابخانه علامه امینی در نجف اشرف + عکس کتابخانه علامه امینی در نجف اشرف + عکس کتابخانه علامه امینی در نجف اشرف + عکس کتابخانه علامه امینی در نجف اشرف + عکس

کتابخانه علامه امینی در نجف اشرف + عکس

کتابخانه علامه امینی در آغاز، ده هزار عنوان کتاب داشت، اما اکنون بیش از ۶۵ هزار عنوان کتاب دارد و بزرگ‌ترین کتابخانه عراق به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار اعزامي پايگاه اطلاع رساني حج به كربلاي معلي، كتابخانه امام اميرالمومنين (علامه اميني) از مهم‌ترين كتابخانه‌هاي نجف اشرف است كه انديشمندان گران مايه، علامه اميني، در سال ۱۹۵۳ ميلادي آن را بنا نهاد و اكنون بسياري از علماي حوزه و انديشوران دانشگاهي براي پژوهش و تحقيق، از آن استفاده‌مي‌كنند.
مسؤول اين كتابخانه مي‌گويد: كتابخانه علامه اميني در آغاز، ده هزار عنوان كتاب داشت، اما اكنون بيش از ۶۵ هزار عنوان كتاب دارد و بزرگ‌ترين كتابخانه عراق به شمار مي‌آيد.
كتابخانه امام اميرالمومنين ارتباط تنگاتنگي با جهان دارد و ارتباطش با كتابخانه‌هاي دنيا هيچ گاه قطع نشده است. گرچه در سال‌هاي گذشته كم‌رنگ شده، ولي همچنان مستمر و پيوسته مانده است.
اين ارتباطات، علمي و با مبادله اسناد بوده است، به ويژه با كتابخانه‌هاي ايران، سوريه، كشورهاي خليج فارس و لندن. از ديگر فعاليت‌هاي كتابخانه، ايجاد مراكز پژوهشي با نام «مركز الاميرلاحيا التراث الاسلامي» در سال ۱۹۹۴ ميلادي است كه اهداف تاسيس آن در اساسنامه داخلي آن آمده است.
اكنون اين مركز، نزديك به پنجاه عنوان كتاب قديمي را چاپ كرده كه بيشترين آن در بيروت چاپ شده است، از جمله منيه المريد شهيد ثاني و رسائل سيدمرتضي كه در ايران و در سه جلد چاپ شده است.
علامه عبدالحسين اميني ملقب به علامه اميني در سال ۱۳۲۰ هجري قمري در قريه سرداها از توابع شهرستان سراب به دنيا آمد. تحصيلات مقدماتي را در تبريز گذراند و در جواني به نجف رفت و پس از گذراندن مرحله‌اي از تحصيل دوباره به تبريز بازگشت. بعد از مدتي تدريس و تحقيق در تبريز دوباره به نجف رفت و براي هميشه در آنجا ماند.
وي تاليفات بسياري از خود به جاي گذاشته كه مهمترين و جهاني‌ترين آن‌ها كتاب با عظمت «الغدير» است در ۲۰ جلد به زبان عربي كه موضوع كتاب٬ واقعهٔ غدير خم و اثبات ولايت مولا علي عليه السلام است با استفاده از روايات اهل تستنن.
علامه اميني براي نوشتن اين كتاب به كتابخانه‌هاي كشورهاي مختلف از جمله عراق ٬ هندوستان ٬ پاكستان ٬ مغرب ٬ مصر و بسياري ديگر از كشورهاي دنيا سفر كرد، ايشان در باره تاليف اين كتابش چنين گفته اند: «من براي نوشتن الغدير، ۱۰٬۰۰۰ كتاب را از باي بسم الله تا تاي تمت خوانده‌ام و به ۱۰۰٬۰۰۰ كتاب مراجعه مكرر داشتم».
علامه اميني طي سفرهايشان اقدام به شناسايي، خريد و حتي نسخه‌برداري كتاب‌ها و نوشته‌هاي مهم و پرارج اسلامي كه در واقع ميراث بزرگ تمدن عظيم اسلامي محسوب مي‌شدند، كرده بود. همين كتاب‌ها كه مدتي را در قفسه كتابخانه شخصي علامه گذرانده بودند، اساس كتابخانه بزرگ «مكتبه الامام الاميرالمومنين عليه‌السلام العامه» را تشكيل دادند.
ساختمان كتابخانه با سه طبقه و با معماري اسلامي - عربي در سال ۱۳۷۳هجري قمري (۱۹۵۳ ميلادي) در منطقه «الحويش» با ۲۰۰۰ متر مربع مساحت افتتاح شد. البته براساس آنچه از اظهارات علامه در زمان حياتشان برمي‌آيد، تاسيس كتابخانه مرحله اوليه‌اي از پروژه عظيم علمي‌اي بوده كه ايشان بر مبناي تجربيات فراواني كه از سفرهاي مختلف به دست آورده بود، قصد انجامش را داشت.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران