مصرف روزانه آب زَمزم چقدر است؟ مصرف روزانه آب زَمزم چقدر است؟ مصرف روزانه آب زَمزم چقدر است؟ بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مصرف روزانه آب زَمزم چقدر است؟ مصرف روزانه آب زَمزم چقدر است؟ مصرف روزانه آب زَمزم چقدر است؟ مصرف روزانه آب زَمزم چقدر است؟ مصرف روزانه آب زَمزم چقدر است؟

مصرف روزانه آب زَمزم چقدر است؟

میانگین مصرف روزانه آب زَمزم در داخل مسجدالحرام، بیش از ۷۵ هزار متر مکعب اعلام شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، اداره كل امور حرمين شريفين از آماده شدن ۹۰ سرويس آبخوري در مسجدالحرام خبر داد و اعلام كرد: در چارچوب خدمات ارائه شده به زائران، سرويسهاي آبخوري مرمري در داخل مسجدالحرام به تعداد بيش از ۹۰ سرويس و بيش از ۱۱۰۰ شير آب مخصوص آب زمزم اختصاص يافته است.
اداره آب زمزم همچنين گفته است: آبخوري‌هاي فايبرگلاس به تعداد ۳۸ عدد نيز در حرم شريف مكي داير شده است.
در اين اطلاعيه آمده است: ميانگين مصرف روزانه آب زمزم در داخل مسجدالحرام به بيش از ۷۵ هزار متر مكعب و خارج از اين مكان مقدس به بيش از ۲۷۰ مترمكعب مي‌رسد.
اداره سقيازمزم افزون بر آماده كردن آب زمزم به صورت روزانه و توزيع آن در مناطق مختلف حرم، به طور مستمر بر سرويس‌ها و مكان‌هاي آبخوري نظارت دارد و بر حفظ نظافت كلمن‌هاي آب و نظارت بر كارگران دائمي و فصلي مسئول نگهداري اين وسايل تاكيد دارد.
اين موسسه از توزيع حدود ۱۰۳ ميليون عدد ليوان يك بار مصرف در موسم ماه مبارك رمضان با توجه به حضور شمار زيادي از زائران و عمره گزاران در مسجدالحرام خبر داد.
عبدالواحد الحطاب مدير روابط عمومي اداره امور حرم مطهر نبوي (ص) نيز اعلام كرده بود: از طريق ۱۳هزار كلمن توزيع شده در مناطق مختلف حرم مطهر نبوي (ص)، آب زمزم اين مكان مقدس تامين مي‌شود.
بنابراين گزارش، چاه زمزم، از آثار مهم مسجدالحرام است كه با نامهاي چاه اسماعيل، حَفيرة عبدالمطّلب، شفاء سُقْم، عافيه، مَيْمونه، طُعْم، بَركة، بَرّة و... شناخته مي شود. اين چاه در قسمت شرقي مسجدالحرام قرار دارد و همانند ديگر مشاهد حج، از آثار ابراهيم، اسماعيل و هاجر است. در روايات اسلامي آمده است: پس از آنكه ابراهيم(عليه السلام)، همسر و فرزندش را ترك كرد، تشنگي بر آنها چيره شد و خداوند به وسيله جبرئيل، چاه زمزم را براي حفظ جان اسماعيل(عليه السلام) و هاجر پديد آورد. بدين صورت، چاه زمزم آيتي از آيات الهي است.
در روايات اهل بيت(عليهم السلام)، نوشيدن از آب زمزم سفارش شده و همه مسلمانان به متبرك بودن آن باور دارند. امام علي(عليه السلام) فرمود: آب زمزم، بهترين آب روي زمين است. روايات موجود نشان مي دهد كه پيامبر(صلي الله عليه وآله) و امامان(عليهم السلام) به طور معمول بعد از طواف، از آب زمزم استفاده مي كردند.
اكنون برخي از شركت هاي عمراني يا خدماتي در كشور سعودي، ظرف هايي از آب زمزم را به عنوان هديه در اختيار حجاج قرار مي دهند و برخي از زائران كشورها نيز فقط آب زمزم به عنوان سوغاتي با خود مي برند.
در حال حاضر، در نزديكي جايگاه قديمي چاه زمزم محل نوشيدن اين آب براي زائران فراهم است.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران