رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از بانوان فرهیخته حوزه و دانشگاه:

لزوم طرح گفتمان اسلامی درباره زن به‌صورت تهاجمی و طلبکارانه رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از بانوان فرهیخته حوزه و دانشگاه:

لزوم طرح گفتمان اسلامی درباره زن به‌صورت تهاجمی و طلبکارانه رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از بانوان فرهیخته حوزه و دانشگاه:

لزوم طرح گفتمان اسلامی درباره زن به‌صورت تهاجمی و طلبکارانه بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از بانوان فرهیخته حوزه و دانشگاه:

لزوم طرح گفتمان اسلامی درباره زن به‌صورت تهاجمی و طلبکارانه رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از بانوان فرهیخته حوزه و دانشگاه:

لزوم طرح گفتمان اسلامی درباره زن به‌صورت تهاجمی و طلبکارانه رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از بانوان فرهیخته حوزه و دانشگاه:

لزوم طرح گفتمان اسلامی درباره زن به‌صورت تهاجمی و طلبکارانه رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از بانوان فرهیخته حوزه و دانشگاه:

لزوم طرح گفتمان اسلامی درباره زن به‌صورت تهاجمی و طلبکارانه رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از بانوان فرهیخته حوزه و دانشگاه:

لزوم طرح گفتمان اسلامی درباره زن به‌صورت تهاجمی و طلبکارانه
رهبر انقلاب در دیدار صدها تن از بانوان فرهیخته حوزه و دانشگاه:

لزوم طرح گفتمان اسلامی درباره زن به‌صورت تهاجمی و طلبکارانه

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با تأکید بر لزوم طرح گفتمان اسلامی در مورد زن بصورت تهاجمی و طلبکارانه در عرصه بین المللی، «تقویت نهاد خانواده» و «احترام و تکریم زن در محیط خانه» را دو نیاز مهم و فوری جامعه دانستند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، در آستانه ماه مبارك رجب، صدها نفر از بانوان برجسته و فعال در بخشهاي دانشگاهي، حوزوي، مسائل خانواده و زنان، دستگاههاي اجرايي، فعاليتهاي قرآني، رسانه و سازمانهاي مردم نهاد، صبح امروز (شنبه) به مدت دو ساعت و نيم با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند.
رهبر انقلاب اسلامي در اين ديدار با تأكيد بر لزوم طرح گفتمان اسلامي در مورد زن بصورت تهاجمي و طلبكارانه در عرصه بين المللي، «تقويت نهاد خانواده» و «احترام و تكريم زن در محيط خانه» را دو نياز مهم و فوري جامعه دانستند و خاطرنشان كردند: زنان فعال و كارآمد در جبهه انقلاب اسلامي بايد حضور خود را در صحنه دفاع از انقلاب نمايان‌تر و پررنگ‌تر كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به عقب ماندگي هايي كه درخصوص انتقال مباني فكري اسلام درخصوص زن به عرصه بين المللي، وجود دارد، افزودند: كارهاي خوبي به بركت نظام جمهوري اسلامي و نام امام خميني (ره)، درخصوص مقوله زن انجام گرفته است اما نيازمند كار بيشتر و تشكيل جبهه اي تهاجمي و مصون از تعرض ديگران هستيم.
ايشان با تأكيد بر اينكه به هيچ وجه نبايد در زمينه نهضت بيداري در عرصه زنان تعلل و توقفي وجود داشته باشد، خاطرنشان كردند: چرا بايد با وجود گفتمان كامل و قانع كننده اسلام در مورد زن، در مقابل گفتمان غرب، در موضع انفعال قرار گرفت؟
رهبر انقلاب اسلامي گفتمان غرب درخصوص زن را، گفتماني كاملاً حساب شده و سياسي خواندند و افزودند: اگرچه اين گفتمان اكنون به ظاهر در نقطه اوج خود قرار دارد اما مسير گفتمان غرب درخصوص زن، به سمت سراشيبي سقوط، انحطاط و سرافكندگي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «مرد واره» كردن زن و التذاذ جنسي مرد از زن را دو بخش اصلي گفتمان غرب درخصوص زن برشمردند و گفتند: غربي‌ها به دنبال آن هستند كه مشاغلي را كه با وضعيت جسمي و فكري مردان سازگار است، به زنها تعميم و آن را به عنوان يك امتياز و افتخار جلوه دهند.
ايشان با تأكيد بر اينكه حضور زنان در مشاغل و مناصب اجرايي اشكالي ندارد، خاطرنشان كردند: آن بخشي كه مورد اشكال و در واقع امتداد همان گفتمان غربي است، افتخار كردن به تعداد بالاي زنان شاغل در مناصب اجرايي است. رهبر انقلاب اسلامي در تبيين اين موضوع افزودند: اينكه ما به حضور بالاي زنان در مناصب اجرايي افتخار كنيم، ديدگاهي غلط و در واقع انفعال در برابر گفتمان غربي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خاطرنشان كردند: آنچه كه بايد مايه افتخار باشد، تعداد بالاي زنان روشنفكر، فعال فرهنگي و سياسي، و مجاهد است.
ايشان با اشاره به نگاه يكسان اسلام به زن و مرد از لحاظ انساني افزودند: از ديدگاه اسلام هريك از زن و مرد به لحاظ خلقت، ويژگيهاي خاصي دارند اما از لحاظ حقوق انساني و اجتماعي و ارزشهاي معنوي و سير تكامل معنوي، هيچ تفاوتي ندارند.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: نگاه صحيح به زن، نگاهي است كه او را در چارچوب جنس خود و ارزشهاي تعالي دهنده آن بشناسد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، نگاه لذت جويانه به زن را يكي از بلاهاي بزرگ خواندند و خاطرنشان كردند: اكنون برخي انديشمندان غربي نيز در مورد اين موضوع احساس خطر مي‌كنند زيرا قضايايي همچون همجنس گرايي نتيجه اين نوع نگاه است كه قطعاًٌ يكي از عوامل سقوط تمدن غرب نيز خواهد بود.
ايشان با تأكيد بر لزوم هوشياري در جامعه در قبال جاذبه‌هاي جنسي براي مردان و زنان، افزودند: البته در كشور ما به دليل موضوع حجاب، مصونيتي وجود دارد اما بايد در مورد حجاب و موضوع حدود معاشرت مرد و زن اهتمام جدي شود.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: به هيچ وجه نبايد در مقابل گفتمان غرب درخصوص زن منفعل شد بلكه بايد گفتمان اسلام در مورد زن را بصورت تهاجمي و طلبكارانه مطرح كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: از تهديدهاي غربي‌ها هم به هيچ وجه نبايد ترسيد.
ايشان كرامت زن، عزت زن و ظرافت فطري و كاركرد زن را از خصوصيات گفتمان زن در اسلام برشمردند و خاطرنشان كردند: خداوند متعال جنس زن را به گونه اي خلق كرده است كه برخي امور عاطفي، تربيتي و حتي مديريتي در خانه، فقط با ظرافت روحيه زنان، قابل انجام است.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه، «تقويت نهاد خانواده» و «تكريم و احترام زنان در خانه» را دو مسئله مهم و فوري در جامعه دانستند و تأكيد كردند: بايد در قوانين، خلقيات و سنت ها، شرايط به گونه اي فراهم شود كه زنان در سطوح مختلف معاشرتي، جنسي، فكري و خانوادگي دچار ستم زده گي نباشند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين خصوص افزودند: بايد همواره همه اعضاي خانواده، با زنان با ديده تكريم و احترام رفتار كنند و بايد فضاي خانواده به گونه اي باشد كه فرزندان دست مادران خود را ببوسند.
ايشان خاطرنشان كردند: اگر فرهنگ نگاه احترام آميز به زنان نهادينه شود، بسياري از مشكلات جامعه حل و از زنان رفع مظلوميت خواهد شد.
ايشان موضوعات ازدواج، پوشش، معاشرت، حمايت مالي و حقوقي از زنان، و اشتغال زنان و حدود آن را از ديگر مقولاتي دانستند كه بايد مورد اهتمام قرار گيرند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به فعاليتهاي گسترده و متنوع درخصوص مسائل بانوان در كشور، يك پيشنهاد را مطرح كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: بايد تلاش شود تا اين فعاليتها، يك سيستم منسجم و هندسه عمومي صحيحي پيدا كنند و يك مركز عالي و ثابت با كادرهاي قوي و چشم انداز بلندمدت، براي اين منظور بوجود آيد.
ايشان گفتند: در ذيل اين مركز عالي مي‌تواند نهادها و بنيادهاي مختلف تشكيل شوند و يك بانك اطلاعاتي قوي نيز از كارهاي انجام گرفته بوجود آيد.
رهبر انقلاب اسلامي يك نكته را به همه زنان فعال در جبهه دفاع از انقلاب اسلامي متذكر شدند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حضور پررنگ و جدي زنان در شكل گيري انقلاب و مراحل مختلف بعد از آن افزودند: زنان فعال، كارآمد، عالِم، نويسنده و انديشمند در جبهه دفاع از انقلاب اسلامي بايد حضور جدي‌تر و نمايان‌تري در صحنه داشته باشند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين به نقش صدا و سيما در ارائه يك الگوي صحيح از زن مؤمن، فعال، مجاهد و با حجاب اشاره و خاطرنشان كردند: صدا و سيما بايد در اين زمينه يك نقش صددرصدي ايفا كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: صدا و سيما بايد كاملاً در خدمت تفكر اسلامي از زن و ارائه خصوصيات يك زن اسلامي قرار گيرد.
ايشان در پايان تأكيد كردند: ما در زمينه مسائل زنان در جمهوري اسلامي ايران پيشرفت داشتيم ولي اين پيشرفتها متناسب با نيازها و توقعات مورد نظر اسلام نيست و بايد تلاش بيش از پيشي انجام گيرد.
در ابتداي اين ديدار خانم‌ها خزعلي رئيس شوراي فرهنگي اجتماعي زنان، صفاتي مسئول مؤسسه عالي اجتهاد، خديوي رئيس دفتر امور زنان استانداري خراسان رضوي، آيت‌اللهي استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه، رهبر رئيس فراكسيون زنان و خانواده مجلس، ناظم بكايي استاديار گروه زيست شناسي دانشگاه الزهرا، روح افزا استاد دانشگاه و مجتهد زاده رئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري، به بيان ديدگاه‌هاي خود درخصوص مسائل مربوط به
زنان و خانواده در ابعاد داخلي و بين المللي پرداختند.
مهمترين محورهايي كه در اين ديدار به آنها اشاره شد عبارتند از:
- ضرورت اهتمام به جايگاه نهاد خانواده و تقويت اين نهاد براساس آموزه‌هاي ديني و قرآني
- توجه جدي دستگاههاي مسئول و رسانه‌ها به سياستهاي تشويقي براي افزايش جمعيت
- بازنگري در نوشته‌هاي علوم انساني و مرتبط با مطالعات زنان
- تشكيل شوراي عالي فقه زنان و كارگروههاي تخصصي آن
- طراحي الگوي تحقيقاتي خانواده پايدار و وظايف دستگاههاي مرتبط با آن
- ضرورت اهتمام به ابعاد مختلف مسائل تربيتي كودكان در چارچوب روشهاي تربيتي اسلام به دور از چارچوبهاي غيرديني كنوانسيون حقوق كودك
- نبود متولي خاص در كشور، براي حقوق كودكان
- لزوم تدوين مجموعه فقه اطفال و ايجاد رشته مطالعات كودكان در دانشگاهها
- اهميت توجه ويژه به موضوع عفاف و حجاب در ابعاد مختلف و به دور از نگاههاي سياسي
- پيشنهاد عضويت زنان در مجمع تشخيص مصلحت نظام
- لزوم گسترش دانشگاههاي ويژه بانوان
- تبيين علمي و حقوقي احكام مربوط به زنان در بخش ارث و حضانت در مجامع بين المللي
- و استفاده از ديدگاهها و توان اجرايي مشاورت‌هاي امور زنان دستگاههاي مختلف




نظرات کاربران