زمینی که قدم های صاحب الامر را می شناسد زمینی که قدم های صاحب الامر را می شناسد زمینی که قدم های صاحب الامر را می شناسد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
زمینی که قدم های صاحب الامر را می شناسد زمینی که قدم های صاحب الامر را می شناسد زمینی که قدم های صاحب الامر را می شناسد زمینی که قدم های صاحب الامر را می شناسد زمینی که قدم های صاحب الامر را می شناسد

زمینی که قدم های صاحب الامر را می شناسد

دانشجویان عمره گزار بعد از انجام مناسک عمره مفرده به زیارت مشاعره مقدسه در شهر مکه معظمه رفتند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، دانشجويان عمره گزار بعد از انجام مناسك عمره مفرده به زيارت مشاعره مقدسه در شهر مكه معظمه رفتند.
عرفات اولين جايي بو كه كاروان عمره گزار دانشجويي از آنجا بازديد كردند.
عرفات صحراي وسيع و همواري به طول 12 و عرض 6 و نيم متر است كه در 22 كيلومتري جنوب شرقي شهر مكه قرار دارد كه بخش عظيمي از آن خارج از شهر قرار دارد.
براي نامگذاري اين منطقه نقل و قول هاي گوناگوني روايت شده است ، برخي ها مي گويند عرفات از عرفان به معناي معرفت و شناخت گرفته شد و برخي ها هم سبقه تاريخي را براي نامگذاري اين صحرا به نام عرفات عنوان كرده اند و گفته اند حضرت آدم و حوا بعد از هبوط به زمين و بعد از آنكه مدتي ازهمديگر جدا افتادند در اين صحرا به هم رسيدند و با هم آشنا شدند.
گروهي ديگر نيز معتقدند عرفات به معناي آشنايي است و اين امر بدان علت است كه ابراهيم نبي در اين مكان براي قرباني كردن حضرت اسماعيل خواب ديد و به وظيفه خود آشنا و عارف شد و يا اينكه حضرت جبرئيل در روز عرفه بر ابراهيم نبي وارد شد و مناسك حج را به او آموخت و او را با اعمال اين روز آشنا كرد.
حجت الاسلام و السملين دكتر عباس نيك زاد در خصوص صحراي عرافات اظهار داشت:وقوف عرفات نه تنها از اركان اصلي حج است بلكه در حقيقت حج بدون عرفه ، حج نيست و اين وقوف حاجيان در عرفات داراي فضايل بسيار ارزشمندي است.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي بابل عنوان كرد: پيامبر (ص) در روز عرفه نزديكي عرفات كنار سنگ بزرگي فرود آمدند كه اين سنگ به صورت صخره اي در سمت راست عرفات بود.
وي ابراز داشت:صحراي با عظمت و مقدس عرفات در سال دهم هجري شاهد آخرين حج پيامبر(ص) بود كه يكي از حوادث مهم در تاريخ اسلام به شمار مي رود و پيامبر (ص) در عرفات خطبه معروف و مشهوري خواندند كه از آن مي توان به حقوق بين المللي اسلام ياد كرد كه در اين خطبه پيامبر (ص) به حقوق اقشار مختلف در اسلام اشاره كردند.
در بازديد از صحراي عرفات ديده مي شود كه براي راحتي و آسايش حاجيان تسهيلاتي براي وقوف در اين منطقه در نظر گرفته اند كه البته بسيار چشمگير است.
ساخت خيابان ها و اتوبان هاي وسيع و چندين بانده ، احداث پل هاي هوايي و روگذر و زيرگذر در مسير منتهي به عرفات، كاشت انواع درختان به منظور تلطيف گرما در زمان وقوف حاجيان ، ايجاد مراكر درماني و امداد رساني، ايجاد امكانات رفاهي و ساخت هزاران سرويس بهداشتي بخشي از اقداماتي است كه براي وقوف حاجيان در اين صحرا در ايام حج پيش بيني شده است.
جبل الرحمه كوه كوچكي است كه تقريبا در قسمت شرق صحراي عرفات واقع شده كه همراه دانشجويان از اين كوه 65متري كه مستقل از كوه هاي اطراف خود است بالا مي رويم.
مي گويند بالاي اين كوه كه امروز نمادي استوانه اي به طول 4متر بر آن بنا كرده اند ، حضرت محمد(ص) و ابراهيم خليل نماز خوانده اند و مستحب است دعاي عرفه را به سبب آنكه اين كوه شاهد قرآئت اين دعا از سوي امام حسين (ع) بود در كنار اين كوه خوانده شود.
بعد از عرفات كاروان به سمت مشعرالحرام حركت مي كند كه اين منطقه بين عرفات و سرزمين منا است .
حجت الاسلام نيكزاد در خصوص اين مكان شريف اظهار داشت:حجاج بايد بعد از غروب شرعي روز عرفه از عرفات به سمت مشعر حركت كنند و از آن هنگام تا طلوع آفتاب روز دهم ذي الحجه اعمال مخصوص اين مكان از جمله وقوف كه از اركان حج به شمار مي رود را انجام مي دهند.
استاد حوزه و دانشگاه در خصوص وجه تسميه اسم مشعرالحرام نيز ابراز داشت: مشعر اسم مكان شعور است و در اين سرزمين بايد بعد از شناخت در عرفات به شعور و آگاهي رسيد.
وي افزود: از آنجا كه مشعر اين صحراي 12كيلومتري بر خلاف عرفات در محدوده حرم واقع شده به آن مشعرالحرام مي گويند و حاجيان در اين مكان ضمن بيتوته و عبادت در شب سنگ ريزه هايي را براي جمرات در منا جمع آوري مي كنند.
در اين منطقه نيز امكانات بهداشتي و مراكز درماني وجود دارند و مسجدي هم به نام مسجدمشعرالحرام در اين منطقه ديده مي شود كه هم اكنون 12هزار نمازگزار مي توانند در آن اقامه نماز كنند و روايت شده كه جبريل در اين مكان بر پيامبر نازل شد و در خصوص اين مكان دستورات و آياتي را ابلاغ كرد كه البته به گفته برخي از شاهدان اين مسجد در طول سال بسته است و تنها در ايام حج از آن استفاده مي شود.
حجت الاسلام نيكزاد به واقعه حمله سپاهيان ابرهه به مكه هم اشاره كرد و ابراز داشت : در حد واصل بين منا و مشعرالحرام وادي معسر قرار دارد كه اصحاب فيل و سپاهيان ابرهه در اين نقطه به هلاكت رسيدند و به دليل حسرت ياران ابرهه از اين شكست به محسر معروف شد.
بعد از مشعرالحرام اتوبوس ها جماعت دانشجو را به سمت مشاعر مقدسه ديگري مي برند به سرزمين منا ، همان مكاني كه حاجيان بايد پس از طلوع آفتاب صبح روز دهم ذي حجه از مشعرالحرام به سمت منا حركت كنند و شب 11 و 12 را در منا وقوف داشته باشند.
مي گويند حضرت آدم وقتي در اين مكان هبوط كرد از او در اين مكان پرسيدند كه آيا آرزويي داري? كه به همين سبب اين مكان به منا يعني آرزو معروف شد.
منا در 7 كيلومتري شمال شرق مسجدالحرام واقع است كه طول آن بيش از 3هزار و 500 متر مي باشد.
حجت الاسلام نيكزاد گفت : منا در قبل از اسلام از مراكز مهم تجاري و بازرگاني به شمار مي رفت و پيمان هاي عقبه اول و دوم براي دعوت پيامبر (ص)به مدينه هم در اينجا بسته شد.
عضو هيئت علمي دانشگاه افزود: از ديگر وقايع مهم اين سرزمين بسيج و سازماندهي و استقرار سپاه اسلام براي فتح مكه در سال هشتم هجري بود.
در سرزمين منا ، تا چشم كار مي كند خيمه هاي سفيد رنگي ديده مي شود كه براي حاجيان در ايام حج برپا كرده اند.
اين خيمه ها كه مي گويند نسوز است كار ژاپني ها است و در بالاي خود كولرهاي آبي هم دارد تا هوايي مطبوع را براي وقوف كنندگان فراهم كنند.
اينجا هم پل ها و زيرگذرها و تونل هاي متعددي ديده مي شود كه علاوه تسهيل در رفت و آمد در منا فاصله اين سرزمين تا مكه را هم كوتاه تر مي كند.
حجت الاسلام نيكزاد گفت: رمي جمرات حاجيان از جمله اعمال سرزمين منا است چرا كه در روايات داريم ابليس در مرتبه اول در محل جمره عقبي خود را به ابراهيم خليل نشان داد و آن حضرت با سنگ ريزه هايي او را از خود راند.
وي ادامه داد: شيطان بار دوم در جمره وسطي و بار سوم در جمره اولي بر ابراهيم ظاهر شد و او در هر مورد شيطان را با سنگريزه هايي از خود دور كرد.
در گذشته در جمرات سه گانه به دليل ازدحام بيش از اندازه حجاج شاهد تلفات جاني بوديم و عده اي در اين بين جان خود را از دست مي دادند كه به همين دليل از سال 83 پلي را بر روي آنها ساختند تا حاجيان بتوانند از بالاي پل هم عمل رمي را انجام دهند كه افزودن ارتفاع رمي جمرات و همچنين ايجاد طبقات مختلف از ازدحام حاجيان كاسته است.
جمرات سه گانه به صورت استوانه كوچك چهار ضلعي بوده كه آن را به صورت ديوار مستطيلي بزرگ به طول 10متر و ارتفاع 4متر درآوردند تا حجاج راحتر بتوانند سنگ بزنند و دچار مشكل نشوند.




نظرات کاربران