مولودگاه امام عصر(عج)؛محل نصب ضریح جدید امامین عسکریین مولودگاه امام عصر(عج)؛محل نصب ضریح جدید امامین عسکریین مولودگاه امام عصر(عج)؛محل نصب ضریح جدید امامین عسکریین بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
مولودگاه امام عصر(عج)؛محل نصب ضریح جدید امامین عسکریین مولودگاه امام عصر(عج)؛محل نصب ضریح جدید امامین عسکریین مولودگاه امام عصر(عج)؛محل نصب ضریح جدید امامین عسکریین مولودگاه امام عصر(عج)؛محل نصب ضریح جدید امامین عسکریین مولودگاه امام عصر(عج)؛محل نصب ضریح جدید امامین عسکریین

مولودگاه امام عصر(عج)؛محل نصب ضریح جدید امامین عسکریین

مدیر پروژه ساخت ضریح مطهر حرمین عسکریین،‌ آخرین جزئیات ساخت این ضریح را بیان و از پایان ساخت و رونمایی و نصب آن در محل تولد امام عصر(عج) خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمين سيدابراهيم لاجوردي مدير پروژه ساخت ضريح مقدس عسكريين در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع رساني حج گفت: كار ساخت اين ضريح مقدس حدود سه سال است كه شروع شده و تا به حال حدود نود درصد كار ساخت آن به اتمام رسيده است و سعي داريم كار ساخت اين ضريح مقدس را امسال به پايان برسانيم.
وي در تشريح همكاران و اساتيدي كه كار ساخت اين ضريح را به عهده گرفته اند گفت: تقريبا تمام هزينه‌هاي ساخت اين ضريح مقدس به عهده دفتر حضرت آيت الله العظمي سيستاني و با اشراف نماينده ايشان در ايران حجت الاسلام والمسلمين شهرستاني صورت مي‌گيرد. همچنين سرپرست گروه قلم زني و كارهاي هنري استاد سيد مهدي علمدار، سرپرست گروه نجاري استاد مهدي ديدار، مهندس سازه مهدي خوش نژاد و خطاط كتيبه‌هاي قران حديث و اشعار در مدح اهل بيت (عليهم السلام) استاد موحد هستند.
لاجوردي ادامه داد: شكل و شمايل كلي از نظر ابعاد شبيه همان ضريح قبلي است اما آن چيزي كه تفاوت محسوسي دارد نماي جديد ضريح است كه بر اساس مهندسي روز و طراحي هنرمندانه، هنرمندان متعهد و علاقه‌مند به ائمه معصومين ساخته شده است.
وي گفت: چوب يكي از مهمترين موادي است كه در ساخت اين ضريح به كار گرفته شده است. چوبي كه در ساخت اين ضريح استفاده شده از مرغوب‌ترين چوب‌هاي موجود در بازار است كه بر اساس تحقيقات دانشمندان و طبق آزمايشات آنها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال استحكام دارد و وزن چوب‌هاي به كار گرفته شده در ساخت ضريح حدود يازده تناست.
مدير پروژه ساخت حرمين عسكريين ادامه داد: نقره خالص درجه عالي موجود در بازار از ديگر موادي است كه در ساخت اين ضريح حدود چهار تن و نيم استفاده شده است. همچنين يك تن و صد كيلو گرم مس و ۶۰ تا ۷۰ كيلو طلا نيز در ساخت اين ضريح استفاده شده است.
وي در تشريح مراحل ساخت اين ضريح مقدس به پايگاه اطلاع رساني حج گفت: تقريبا ساخت ضريح از جمله قلم زني و آبكاري با طلا تمام شده و كارهاي هنري جزئي باقي مانده است. آبكاري خطوط بعد از اتمام كار ميناكاري آغاز خواهد شد. يكي از مهمترين ويژگي‌هاي اين ضريح سقف معرق كاري شده است و سقف اين ضريح با نقوش زيبا و هنري معرق كاري شده است.
لاجوردي ادامه داد: داخل ضريح عسكريين چهار قبر وجود دارد كه اين قبور مطهر متعلق به امام هادي (ع)، امام حسن عسكري (ع)، حضرت نرگس خاتون مادر امام زمان و همچنين حضرت حكميه خاتون دختر امام جواد هستند و براي هر كدام از اين قبور يك صندوق خاتم كاري شده آماده شده كه روي اين قبور مطهر نصب خواهند شد.
لاجوردي گفت: اين ضريح تا به حال مورد بازديد عموم مردم قرار نگرفته و به جز ۴ صندوقي كه در شيراز ساخته شده و همان جا مورد بازديد عموم مردم قرار گرفته اند. ان شالله بعد از اتمام ساخت ضريح برنامه اي براي بازديد عموم خواهيم داشت كه به همه مردم علاقمند و دوستدار ائمه معصومين چگونگي اين بازديد و زمان آن را اعلام خواهيم كرد.
وي يكي از مهمترين خصوصيت‌هاي اين ضريح مقدس را قرار گرفتن اين ضريح در محل تولد امام زمان دانست و گفت: از ديگر خصوصيات برجسته اين ضريح قرار گرفتن در محل خانه امام هادي (ع) و مكان عبادت امام هادي (ع) است.
وي بيان كرد: افزون بر ساخت ضريح، دوازده در براي حرم عسكريين آماده شده است كه ۴ در از اين درها براي درهاي ورودي اصلي حرم ساخته شده اند و ساخت آنها به پايان رسيده است. ۸ در از اين درها براي درهاي مياني حرم قرار است ساخته شوند كه ساخت ۴ در آن كامل شده اما هنوز ساخت ۴ در ديگر كامل نشده است.
مدير پروژه ساخت حرمين عسكريين گفت: با توجه به اينكه باني اصلي ساخت اين ضريح دفتر حضرت آيت الله العظمي سيستاني است براي ساخت اين ضريح از كمك‌هاي مردمي استفاده نشده يعني شماره حسابي براي كمك‌هاي مردمي جهت كمك به ساخت ضريح اعلام نشده است. تنها نذورات مردمي است كه براي كمك به ساخت اين ضريح قبول شده است و هر كمكي فقط به عنوان نذر قابل قبول خواهد بود. بر اين اساس كساني كه نذر دارند مي‌توانند به كارگاه ساخت اين ضريح مطهر واقع در قم، اول بلوار امين كارگاه ساخت ضريح مطهر عسكريين مراجعه كند.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه نصب ضريح و درهاي ساخته شده وابسته به اتمام مراح ساخت حرم عسكريين است هر زماني كه بازسازي حرم عسكريين به اتمام برسد ضريح و درهاي ساخته شده براي نصب به عراق منتقل و نصب خواهد شد.
لاجوردي با تاكيد بر اينكه هيچ نهادي براي ساخت اين ضريح مطهر مشاركت نكرده است، بيان كرد: بايد تنها از اهالي فارس و فسا تشكر كنم چرا كه صندوق‌هاي خاتم كه قرار است روي قبرهاي مطهر قرار بگيرد به دست آنها ساخته شده و مردم فسا شروع كننده اين عمل خير و ارزشي بودند. درحقيقت كار اصلي ساخت ضريح با اراده مردم فسا بود كه ساخت اين ضريح مطهر از آنجا آغاز شد اما براي تكميل و ادامه كار به قم منتقل و با حمايت دفتر آيت الله العظمي سيستاني ادامه يافت.




نظرات کاربران