موسویان: سپرده های حج در اختیار بانک ها است موسویان: سپرده های حج در اختیار بانک ها است موسویان: سپرده های حج در اختیار بانک ها است بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
موسویان: سپرده های حج در اختیار بانک ها است موسویان: سپرده های حج در اختیار بانک ها است موسویان: سپرده های حج در اختیار بانک ها است موسویان: سپرده های حج در اختیار بانک ها است موسویان: سپرده های حج در اختیار بانک ها است

موسویان: سپرده های حج در اختیار بانک ها است

سیدعباس موسویان:فقط اسامی صاحبان سپرده در اختیار حج و زیارت است و پولها در اختیار بانک می باشد.

عضو شوراي فقهي بانكداري اسلامي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران در گفتگو با رسانه به تبيين دلايل اساسي افزايش بهاي تمام شده حج تمتع 92 پرداخت و در اين راستا اظهار داشت :سازمان حج و زيارت، چهارده سال پيش اعلام كرد براي ثبت نام حج به هيچ وجه پول كسي را نمي پذيريم.
حجت الاسلام والمسلمين سيد عباس موسويان، افزود: افراد متقاضي مي‌توانند در بانك سپرده گذاري كنند، هر كسي كه در بانك سپرده گذاري كند، سپرده و سود بانكي متعلق به خودش است. سازمان حج و زيارت اصلا تصرفي در پول نمي كند و پول در مالكيت خود سپرده‌گذار حج است، يعني اصلا پول به سازمان حج و زيارت منتقل نشده است، بنابراين پول در مالكيت سپرده گذار است و سود سپرده را در طول سنوات گرفته است. موسويان در ادامه سخنانش تصريح كرد: اكنون سازمان حج و زيارت اعلام كرده كساني كه فيش بانكي دارند ما آنها را به قيمت روز به حج مي‌بريم؛ اما بايد هزينه اش را بپردازند.
اين محقق اقتصاد اسلامي با بيان اينكه پولشان در بانك چقدر بوده و چقدر سود كردند به خودشان مربوط است، بيان كرد: اگر سازمان حج و زيارت پول را مي‌گرفت، نظر شما درست بود و اين مسايل كه قدرت خريد پول چقدر بوده و چقدر شده و مسايل و موضوعات مرتبط با اين مباحث، مي‌توانست مطرح شود.
عضو هيأت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي بيان كرد: سازمان حج و زيارت در نوبتهاي ابتدايي ثبت‌نام حج طبق قرارداد ثبت‌نام مي‌كرد و پول افراد متقاضي را خودش دريافت مي‌كرد، اگر اين روال ادامه داشت نظر شما درست بود، آن موقع سازمان حج و زيارت پول را مي‌گرفت و متعهد مي‌شد شخص متقاضي با آن پول گرفته شده به حج برود؛ اما از حدود 15 سال پيش برنامه و روال كاري خود را عوض و اعلام كرد از كسي پول نمي گيرد و پول در بانك با مالكيت شخص باقي مي‌ماند و سود سپرده هم به خودش مي‌رسد و اگر خواست مي‌تواند برود انصراف دهد و پول و سود خودش را هم پس بگيرد. اصطلاحا بانك، فقط اسامي را به سازمان حج و زيارت اعلام مي‌كند و فقط اسامي افراد متقاضي و صاحبان سپرده در اختيار حج و زيارت است و اين سازمان اصلاً اين پولها را استفاده نكرده است.
وي گفت: ضرر و زيان فعلي متقاضيان ربطي به سازمان حج و زيارت يا بانك ندارد. با افزايش قيمت دلار همه متضرر شدند، ازجمله ثبت نام كنندگان در حج، يعني اشكال به دولت بر مي‌گردد، اشكال از سازمان حج و زيارت نيست.
وي تأكيد كرد: اگر از بابت گران شدن قيمت دلار نفعي به بانكها مي‌رسيد، مي‌توانستيم به بانكها اعتراض كنيم كه شما اين همه از بابت افزايش قيمت دلار سود كرديد، حال بياييد اين ضرر مردم را تا حدي جبران كنيد، اما بانكها سپرده‌هاي مردم را در فعاليتهاي اقتصادي داخلي سرمايه گذاري كردند و از سه برابر شدن قيمت دلار سودي نبردند، اين طور نيست كه افزايش قيمت دلار براي بانكها سودي داشته باشد تا بگوييم كه از اين وسط بانكها چه نفعي بردند.




نظرات کاربران