رهبر معظم انقلاب:

جوان‌هاى مؤمنِ امروز،همتشان از جوان‌هاى دوره‌ دفاع مقدس کمتر نیست+صوت رهبر معظم انقلاب:

جوان‌هاى مؤمنِ امروز،همتشان از جوان‌هاى دوره‌ دفاع مقدس کمتر نیست+صوت رهبر معظم انقلاب:

جوان‌هاى مؤمنِ امروز،همتشان از جوان‌هاى دوره‌ دفاع مقدس کمتر نیست+صوت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
رهبر معظم انقلاب:

جوان‌هاى مؤمنِ امروز،همتشان از جوان‌هاى دوره‌ دفاع مقدس کمتر نیست+صوت رهبر معظم انقلاب:

جوان‌هاى مؤمنِ امروز،همتشان از جوان‌هاى دوره‌ دفاع مقدس کمتر نیست+صوت رهبر معظم انقلاب:

جوان‌هاى مؤمنِ امروز،همتشان از جوان‌هاى دوره‌ دفاع مقدس کمتر نیست+صوت رهبر معظم انقلاب:

جوان‌هاى مؤمنِ امروز،همتشان از جوان‌هاى دوره‌ دفاع مقدس کمتر نیست+صوت رهبر معظم انقلاب:

جوان‌هاى مؤمنِ امروز،همتشان از جوان‌هاى دوره‌ دفاع مقدس کمتر نیست+صوت
رهبر معظم انقلاب:

جوان‌هاى مؤمنِ امروز،همتشان از جوان‌هاى دوره‌ دفاع مقدس کمتر نیست+صوت

رهبر معظم انقلاب اسلامی اظهار داشتند: جوانهاى مؤمنِ امروز ما و کسانى که دل در گرو انقلاب دارند، که نه امام را دیدند، نه انقلاب را درک کردند، نه دوران دفاع مقدس را دیدند، انگیزه‌شان، همتشان از جوانهاى دوره‌ى دفاع مقدس بیشتر نباشد، کمتر نیست.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، روز چهارشنبه در ديدار هزاران نفر از قشرهاي مختلف مردم، به آحاد ملت بخصوص جوانان براي بهره گيري از ظرفيت عميق و انسان ساز ماه معطر رجب تاكيد كردند.
متن سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص ماه رجب بدين شرح است:
ولاً لازم ميدانم برادران و خواهران عزيز را، مخصوصاً جوانها را توجه بدهم به اهميت ماه رجب. از اين مناسبتها و از اين خصوصياتِ مربوط به ايام و شهور نميشود به‌آسانى صرفنظر كرد. بزرگان و اهل معنا و اهل سلوك، ماه رجب را مقدمه‌ى ماه رمضان دانسته‌اند. ماه رجب، ماه شعبان، يك آمادگاهى است براى اينكه انسان در ماه مبارك رمضان - كه ماه ضيافت الهى است - بتواند با آمادگى وارد شود. آمادگى به چيست؟ در درجه‌ى اول، آمادگى به توجه و حضور قلب است؛ خود را در محضر علم الهى دانستن، در محضر خدا دانستن - «سبحان من احصى كلّ شى‌ء علمه» (۱) - همه‌ى حالات خود را، حركات خود را، نيّات خود را، خطورات قلبى خود را در معرض و محضر علم الهى دانستن؛ در درجه‌ى اول، اين مهم است؛ و اگر اين حاصل شد، آن وقت توجه ما به كارهايمان، به حرفهايمان، به رفت‌وآمدهايمان، به سكوتمان، به گفتنمان، بيشتر خواهد شد؛ توجه ميكنيم كه چه ميگوئيم، كجا ميرويم، چه اقدامى ميكنيم، عليه چه‌كسى حرف ميزنيم، به نفع چه‌كسى حرف ميزنيم. وقتى انسان خود را در محضر الهى دانست، بيشتر متوجه كارها و حركات و رفتار خود ميشود.
عمده‌ى اشكالات ما به خاطر غفلتى است كه از رفتار و اعمالِ خودمان ميكنيم. وقتى انسان از حال غفلت خارج شود، توجه كند كه دارد ديده ميشود، محاسبه ميشود - «انّا كنّا نستنسخ ما كنتم تعملون» (۲) - همه‌ى حركات او، كارهاى او در محضر پروردگار است، طبعاً مراعات ميكند. با اين حالت، با يك طهارتى، با يك نزاهت و پاكيزگى‌اى، انسان وارد ماه رمضان شود - «شستشوئى كن و آنگه به خرابات خرام»؛ شستشوكرده وارد ماه رمضان شود - آن وقت در محضر ضيافت الهى حداكثر بهره را خواهد برد. ماه رجب را با اين چشم نگاه كنيد.
در دعاهاى ماه رجب كه از ائمه (عليهم‌السّلام) مأثور است، انسان وقتى نگاه ميكند، مى‌بيند بيشتر اين دعاها ناظر به جهات توحيدى است؛ پرداختن به عظمت الهى، به صفات الهى، خود را در مقابل اين عظمت مشاهده كردن، راه روشن را به سوى پروردگار شناختن، دانستن و به آن ميل و رغبت پيدا كردن. يكى از خصوصيات دعاهاى ماه رجب اين است: توجه دادن به توحيد، توجه دادن به خدا، به اسماء و صفات الهى. اين ماه را بايد قدر دانست.
اول اين ماه، متبرك است به ولادت امام باقر (عليه‌السّلام)؛ آخر اين ماه، متبرك است به بزرگترين حادثه‌ى تاريخ؛ يعنى بعثت پيغمبر. در نيمه‌ى اين ماه، جوانان ما سالهائى است كه اين سنت حسنه را در كشور رائج كرده‌اند؛ سنت اعتكاف را، رفتن در مساجد را، روزه گرفتن را. واقعاً چقدر منظره‌ى زيبا و معطّرى است كه جمع كثيرى از جوانهاى ما برخلاف سيره‌ى متعارف جوانهاى دنيا كه غرق در شهوات و تمايلات نفسانى هستند، روزها و شبهائى را روزه بگيرند؛ بروند در يك مسجدى بنشينند، اعتكاف كنند؛ شب و روزشان را ذكر و فكر و شنيدن معارف الهى و شنيدن احكام و مذاكره‌ى علم حقيقى - كه علم توحيد است - قرار دهند؛ اين خيلى چيز مهمى است. اينها از بركت انقلاب است.
قبل از انقلاب، ما در اين ايام نيمه‌ى ماه رجب نديده بوديم يا خيلى بندرت ميديديم كه كسانى بروند اعتكاف كنند. غالباً همه‌ى ماها، همه‌ى مردم غافل بوديم از اين روزنه‌ى رحمت الهى. بنده در مشهد كه اصلاً نديده بودم؛ در قم هم يك تعداد معدودى، يك چند نفر طلبه در مسجد امام ميرفتند و ايام نيمه‌ى ماه رجب اعتكاف ميكردند. امروز شما نگاه كنيد؛ نه فقط مساجد جامع، نه فقط مساجد بزرگ، نه فقط در يك شهر و دو شهر، بلكه در همه‌ى كشور، در همه‌ى شهرها، در همه‌ى مساجد، جوانهاى ما، مردان ما، زنان ما، دختران ما، پسران ما ميروند صف ميكشند، اسم مينويسند، براى اينكه به آنها فرصت داده شود كه در اين مسجد، در آن مسجد، سه روز روزه بگيرند و اعتكاف كنند؛ اين خيلى براى يك ملت حائز ارزش است، اين خيلى مهم است. اينها هست. اين ماه رجب است؛ از اين فرصتها استفاده كنيد. جوانها! شما بيشتر استفاده كنيد. دلهاى پاك شما، جانهاى باصفا و نورانى شما آماده‌ى تلألؤات و تشعشعات رحمت الهى و توجهات الهى است؛ اين را قدر بدانيد.
آنچه يك ملت از اين طريق و از طرق معنوى به دست مى‌آورد، يك پشتوانه‌اى ميشود، ذخيره‌اى ميشود براى اينكه بتواند در همه‌ى ميدانهاى زندگى، با اراده‌ى راسخ و با عزمِ مقاوم در مقابل مشكلات پيش برود؛ بن‌بستها را باز كند، كارهاى بزرگ انجام دهد. پشتوانه‌ى همه‌ى اينها، اين معنويت است. كسى مثل امام بزرگوار ما كه يكتنه وارد شد و توانست به بركت عزم و اراده‌ى راسخ و ايمان و توكل، همه‌ى ملت را بسيج كند و اين حركت عظيم را راه بيندازد، بيش از هر چيز متكى بود به همان جوشش قلبى، معنوى، روحى، توكل، معرفت، عبادت. تا آخر عمر هم اين بزرگوار با وجود پيرى و ناتوانى و شكستگى، نيمه‌ى شب برميخاست، اشك ميريخت. ما خبر داشتيم از نزديكان ايشان كه به همه‌ى خصوصيات زندگى ايشان واقف بودند، شنيده بوديم، اطلاع داشتيم؛ ايشان نيمه‌هاى شب برميخاست، از خداى متعال استمداد ميكرد - «رهبان اللّيل» (۳) - شب با آن حالت، آن وقت روز مثل شير غرّانى مى‌آمد توى ميدانها، قدرتها را شكست ميداد، ضعفهاى ملت را برطرف ميكرد، اراده‌هاى همه‌ى ما مردم را تقويت ميكرد و راه مى‌انداخت؛ به بركت آن پشتوانه‌ى معنوى.
يك‌يك شما مردم عزيزمان - بخصوص جوانها، بخصوص جوانها - ميتوانيد به همان منبع و معدن عظيم قدرت، با توكل، با ارادت، متصل شويد و استفاده كنيد و استفاضه كنيد و نورانى شويد و نقش ايفا كنيد. در اسلام، آن رهبانيتى كه فرمودند «رهبان اللّيل»، فرق ميكند با رهبانيتى كه نصارى درست كردند؛ «و رهبانيّة ابتدعوها ما كتبناها عليهم». (۴) رهبانيت نصارى و اديان ديگر به معناى انزوا بود، گوشه‌نشينى بود، انقطاع از دنيا بود؛ رهبانيت اسلام به معناى حضور در همه‌ى صحنه‌هاى زندگى بود - «سياحة امّتى الجهاد فى سبيل اللّه» (۵) - همه‌ى حركات و سكنات، در جهت خدا: صلحشان، آشتى‌شان، حركتشان، سكوتشان، سكونشان، اقدامشان، همه و همه در راه خدا. آن وقت «من كان للّه كان اللّه له»، «ان تنصروا اللّه ينصركم»، (۶) «لينصرنّ اللّه من ينصره»؛ (۷) وقتى در راه خدا حركت كرديد، لطف الهى، مدد الهى، پشتيبانى الهى هم با شما خواهد بود. عزيزان من! اين راز پيشرفت ملت ايران است.
اينكه شما مشاهده ميكنيد يك ملت با اين همه دشمنى، با اين همه خباثت و رذالتى كه در مقابل اين ملت، دشمنان در سطوح مختلف، در عرصه‌هاى مختلف، از همه طرف اعمال كردند، اما نتوانستند اين ملت را متوقف كنند و ملت ايران با عزم خود، با پيشرفت خود، با حركت مستمر و جهادگونه‌ى خود، همه‌ى آنها را وادار به عقب‌نشينى كرد، به خاطر همين خصوصيات است، به خاطر همين پشتوانه‌ى الهى است؛ و اين ادامه خواهد داشت. به توفيق الهى، ملت ايران همين راه را ادامه ميدهد.
كسانى اميدوار بودند جوانهاى ما را از دين جدا كنند؛ طمع داشتند جوانهاى ما را سرگرم شهوات زندگى، ماديگرى و امثال اينها كنند؛ اشتباه كردند. امروز عرصه‌ى جوانى ما، طبقه‌ى جوانان ما، از لحاظ كميت و كيفيت، نسبتشان از مسن‌ترها اگر بيشتر نباشد، كمتر نيست. جوانهاى مؤمنِ امروز ما و كسانى كه دل در گرو انقلاب دارند، كه نه امام را ديدند، نه انقلاب را درك كردند، نه دوران دفاع مقدس را ديدند، انگيزه‌شان، همتشان از جوانهاى دوره‌ى دفاع مقدس بيشتر نباشد، كمتر نيست؛ اين را بنده از روى علم و اطلاع عرض ميكنم؛ تحليل نيست، حدس نيست.
كارهاى بزرگى كه امروز جوانهاى ما در عرصه‌ى ملى و در بخشهاى گوناگون دارند انجام ميدهند، گاهى زحمتش، فشارش، حتّى خطرش، بيشتر از آن كارى است كه در دوران دفاع مقدس انجام ميدادند، يا بايد انجام ميدادند. اين روحيه را بايد حفظ كرد.
فايل صوتي سخنان رهبر معظم انقلاب اينجا كليك كنيد.


| شناسه مطلب: 37067




جوانان رهبر انقلاب



نظرات کاربران