اخبار حج وزیارت در رسانه‌ها 31 اردیبهشت اخبار حج وزیارت در رسانه‌ها 31 اردیبهشت اخبار حج وزیارت در رسانه‌ها 31 اردیبهشت بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
اخبار حج وزیارت در رسانه‌ها 31 اردیبهشت اخبار حج وزیارت در رسانه‌ها 31 اردیبهشت اخبار حج وزیارت در رسانه‌ها 31 اردیبهشت اخبار حج وزیارت در رسانه‌ها 31 اردیبهشت اخبار حج وزیارت در رسانه‌ها 31 اردیبهشت

اخبار حج وزیارت در رسانه‌ها 31 اردیبهشت

اخبار حج وزیارت در رسانه‌های کشور در 31 اردیبهشت ماه 1392

1- سازمان حج اعلام كرد: خبر حذف سهميه عمره زوج هاي جوان تكذيب مي شود 2- مهارت‌هاي زندگي در حج، ۳هزار تومان 3- روايت آهنگران از حج خونين سال 66 4- گزارش يك انگليسي از سفر شش ماهه‌ اش به مراسم حج سال ۱۸۷۷ ميلادي (نشانه ها ۶) 5- پرونده عمره 91 دانشگاهيان بسته شد 6- امسال 6 ميليون زائر عمره راهي عربستان مي‌شوند 7- زائران عمره با رعايت نكات بهداشتي از تشديد بيماري‌هاي تنفسي پيشگيري كنند 8- شمار قربانيان كروناويروس در عربستان به ۱۶ نفر رسيد 9- الشرق الاوسط: روابط تركيه و عربستان الگويي براي كشورهاي منطقه 10- معامله تسليحاتي چهار ميليون پوندي عربستان و انگليس 11- تلاش ملك عبدالله براي موروثي كردن پادشاهي در عربستان 12- ايران را راه ندهيد، از عربستان هم خبري نيست! 13- نتايج 13 طرح پژوهشي حج و عتبات به زودي اعلام مي‌شود 14- آخرين وضعيت شهدا و مجروحان كاروان حادثه ديده گلستان در عراق+ اسامي 15- اعزام زائران ايراني عتبات عاليات با ماهانه 184 پرواز 16- رونمايي از ضريح سفير امام حسين(ع) با حضور رئيس مجلس برگزار مي‌شود 17- بيش از 200 نفر از بازنشستگان بوشهري به عتبات عاليات اعزام شدن 18- تعليق تعدادي از پروازهاي ايران به عراق 19- برگزاري نماز جماعت مشترك شيعه و سني در عراق 20- 75 كشته و زخمي در انفجارهاي شمال عراق 21- بازرسي بي‌نتيجه يك فروند هواپيماي ايراني در عراق 22- از امروز پروازهاي هما به عراق از سر گرفته مي‌شود 23- محافل سياسي اردن خواستار اخراج سفير عراق از اين كشور شدند 24- مالكي از تغيير راهبرد امنيتي عراق خبر داد 25- صادرات تسليحات دفاعي را به سوريه ادامه مي‌دهيم 26- نفس تروريست ها در مركز سوريه به شمارش افتاد 27- نشست تهران در باره سوريه با شعار راه حل سياسي- ثبات منطقه‌اي برگزار مي‌شود 28- اسرائيل به يك پايگاه نظامي در خاك سوريه حمله كرد 29- رهبر جبهه النصره در سوريه كشته شد 30- جزئيات حمله خمپاره اي به مناطق شيعه نشين سوريه 31- افراط گرايي و تقابل شيعه- سني چالش پيش روي جهان اسلام 32- فروپاشي اعراب 33- برگزاري سمينار ضد شيعي در "موريتاني" 34- اقدامات همسر امير قطر عليه شيعيان
1. اخبار حوزه اجرايي وعملياتي (حج –عمره) شفقنا 31/2/92 سازمان حج اعلام كرد: خبر حذف سهميه عمره زوج هاي جوان تكذيب مي شود
روابط عمومي سازمان حج و زيارت اعلام كرد كه «سهميه عمره زوج هاي جوان» تابع ضوابط و دستورالعمل هاي مربوطه است. به گزارش شفقنا، سازمان حج اعلام كرد: خبر منتشر شده از سوي برخي رسانه ها پيرامون «سهميه عمره زوج هاي جوان» به نقل از مشاور رياست سازمان حج و زيارت، تكذيب مي گردد. بدون ترديد اين امر تابع ضوابط و دستورالعمل هاي مربوطه است. روز گذشته اخباري منتشر شده بود مبني بر اينكه كه بنيامين شكوه فر، مشاور رياست سازمان حج و زيارت گفته است: در مصوبات شوراي عالي حج چيزي با عنوان سهميه عمره زوج‌هاي جوان نداريم يعني مبناي اعزام زائرين برحسب زوج جوان بودن حذف شده است. خبرآنلاين 30/2/92 مهارت‌هاي زندگي در حج، ۳هزار تومان ب - منظور از مهارت‌هاي عام زندگي، مهارت‌هايي هستند كه هر انساني بايد صرف‌نظر از موضوع حج، در زندگي روزمره از آنها بهره‌مند باشد، بديهي است هر چه ميزان اين مهارت‌ها در فردي بالاتر باشد، بهره‌مندي و تأثيرپذيري او از حج نيز بيشتر خواهد بود. به گزارش خبرآنلاين،حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت با انتشار كتابي، مهارت‌هاي زندگي در حج را آموزش مي‌دهد. كتاب «مهارت‌هاي زندگي» در حج به قلم مسعود شكوهي در 9 فصل به رشته تحرير درآمده و نويسنده در آن كوشيده است تا به مهارت‌هاي مورد نياز زائران از ديدگاه اسلام، روان‌شناسي و مراكز جهاني سلامت بپردازد. توسعه زندگي، گستردگي روابط اجتماعي و پيچيدگي ارتباطات، نيازمند علومي خاص است. يكي از اين دانش‌ها مهارت زندگي با ديگران است؛ مهارت‌هايي كه زمينه سازگاري و رفتار مثبت و مفيد را فراهم مي‌آورند و فرد را قادر مي‌سازند تا مسؤوليت‌هاي اجتماعي خود را بپذيرد و بدون آسيب‌رساني به خود و ديگران، با خواسته‌ها، انتظارات و مشكلات روزانه به شكل مؤثري روبه‌رو شود. ناشر در معرفي كتاب آورده است: «حج يكي از رويدادهاي مهم عبادي و معنوي در زندگي هر مسلمان است و براي بسياري از كساني كه به حج مي‌روند، معمولا تكرار نمي‌شود و تنها در طول عمرشان يك بار موفق به انجام دادن اين مناسك مي‌شوند. پس بسيار شايسته و ضروري است كه فرد حاجي، تمام سعي و همت خود را به كار گيرد تا بهترين و بيشترين استفاده‌ها را از اين فرصت ببرد. اين نوشتار مي‌كوشد چگونگي استفاده از مهارت‌هاي زندگي را در حج به تصوير بكشد تا از رهگذر مطالعه آن، حج پربارتري براي مسافران قبله فراهم شود، در اين نوشتار بر مهارت‌هاي عام و خاص تكيه شده است. منظور از مهارت‌هاي عام زندگي، مهارت‌هايي هستند كه هر انساني بايد صرف‌نظر از موضوع حج، در زندگي روزمره از آنها بهره‌مند باشد، بديهي است هر چه ميزان اين مهارت‌ها در فردي بالاتر باشد، بهره‌مندي و تأثيرپذيري او از حج نيز بيشتر خواهد بود.مهارت خودآگاهي، مهارت گوش دادن، مهارت ارتباط مؤثر، مهارت همدلي، مهارت مديريت هيجانات، مهارت تصميم‌گيري، مهارت‌هاي مقابله با مشكلات، مهارت حل مسأله و مهارت مديريت زمان عنوان 9 فصل اين اثر است كه ذيل هر كدام عنوان‌هاي ديگري به چشم مي‌خورد.» در فصل اول و ذيل عنوان تمرين‌هاي خودشناسي و پيش از بيان 9 تمرين مي‌خوانيم: «پيش‌نياز ايجاد و تقويت تمام مهارت‌هاي زندگي، خودشناسي است. خودشناسي دقيق‌تر و كامل‌تر، مي‌تواند به مهارت‌هاي بيشتر و بهتر بينجامد. پس بايد تلاش و تمرين بيشتري در اين زمينه انجام بگيرد.»
كتاب مهارت‌هاي زندگي در حج به قلم مسعود شكوهي در 232 صفحه و قيمت سه هزار تومان از سوي مؤسسه فرهنگي هنري مشعر منتشر شده است. بي باك 30/2/92 روايت آهنگران از حج خونين سال 66 به گزارش بي باك به نقل از شهداي ايران؛ حاج صادق آهنگران بخشي از خاطرات خود از اتفاقات حج سال 66 اينگونه روايت مي كند:حج سال 1366 مثل هر سال دو راهپيمايي داشتيم، اولي در مدينه، كه دعاي كميل مي خوانديم و مراسم مفصلي بود، دومي هم در مكه.
من هر سال يا از طريق سپاه به مكه مي رفتم، يا از طريق بعثه ي رهبري. آن سال از طرف سپاه به حج مشرف شدم و پدر و مادرم هم همراه با يكي از كاروان هاي اهواز به اين سفر مقدس آمده بودند.
روز راهپيمايي من در بعثه بودم و خبرهاي مختلفي كه مي رسيد ، همه دال بر اين بود ، كه امروز با روزهاي ديگر كمي فرق مي كند. به طور مثال : « هادي غفاري » آمد و گفت : « اوضاع روبه راه نيست ، همه چيز درهم و برهمه . » ، يا « فواد كريمي » كه آن مقطع نماينده مردم اهواز در مجلس بود ، آمد و گفت: « من چون عربي بلدم، رفتم به مامورهاي سعودي گفتم : من عراقي هستم و از دست اين ايراني ها كه هم چين برنامه هايي رو راه مي اندازن ، حسابي عصباني ام، مي خوام با شما همكاري كنم ، اما مامور سعودي به من گفت : « لازم نيست، ما امسال مي خوايم خون به پا كنيم. »
همراه با سردار « محتاج » از بعثه زديم بيرون. سردار محتاج نگاهي به نيروهاي سعودي كرد ، كه همين طور به تعدادشان اضافه مي شد و گفت : « اين آرايشي كه اين ها دارن به خودشون مي گيرن ، آرايش درگيريه . » اوضاع آشكارا غير عادي بود و ماموران سعودي همه جا را در قرق خود داشتند.
آن زمان مسوول بعثه ، « مهدي كروبي » بود ، كه ظاهرا علي رغم اخبار و شواهد از وضيعت موجود ، زير بار تعطيل كردن مراسم نرفت.
قرار بر اين شد، كه عده اي از بچه ها ي خوش بنيه و قبراق، جلوي صف تظاهركنندگان بايستند ، تا در صورت تهاجم طرف مقابل، صف شرطه هاي سعودي را بشكنند. تقريبا همه مي دانستيم كه درگيري حتمي است، البته حدود 40-30 متر عقب تر از ما ، جانبازان مستقر بودند و يك فضاي خالي 40-30 متري بين صف اول و جانبازان وجود داشت .
من كه اوضاع را نامساعد ديدم، براي اين كه مشخص كنم كجا بايستم ، يعني جلوي راهپيمايي ، وسط راهپيمايي و يا آخر آن ، استخاره كردم . همه استخاره ها بد آمد ، به جز استخاره اي كه نيتم ايستادن در رديف خط شكن بود، در نتيجه رفتم صف اول و همان جا مستقر شدم.
بالاخره راهپيمايي آغاز شد. به چند دقيقه نكشيد كه سعودي ها درگيري را آغاز كردند . آن ها از پشت سرراهپيمايان و از جلو حمله ور شدند و با انواع و اقسام وسايل، به جان مردم افتادند .
ما كه خط شكن بوديم، دست ها را درهم حلقه كرده و به سمت ماموران سعودي حركت كرديم . در مرحله اول ، طوري به آن ها هجوم برديم كه كمي ترسيدند و با سپر ها ي شان مانع ما شدند . در همين حين ، يكي از آن ها با باتوم الكتريكي به سرم كوبيد ، حس كردم سرم گيج مي خورد ، خون از سرم بيرون زد ولي توجهي نكردم و به درگيري ادامه دادم .
هنوز صداي « مرتضايي فر » ، وزير شعار مي آمد كه مي گفت : « اين موج عظيم ملت اسلامي به طرف كعبه مي رود ، همه يك صدا : الموت لا مريكا »
درگيري و زد و خورد مهاجمان سعودي بيشتر و بيشتر و اوضاع وخيم تر مي شد ، آن ها با تمام امكانات ، مثل باتوم و سنگ و سطل هاي آب جوش و حتي تيراندازي و شليك گلوله ، حجاج را مورد ضرب و شتم قرار مي دادند . كف زمين پر شده بود از دمپايي و كفش و چادر و سنگ و لباس حجاج و بطري و... ما سنگ ها را از زمين بر داشته و به سمت نيرو هاي سعودي پرتاپ مي كرديم ، اما آن ها كاملا مجهز بودند و صدمه ي خاصي نمي ديدند . جنگ و گريز عجيبي به پا شده بود ، ما زير پل « حجون » بوديم . يك لحظه به بالاي پل نگاه كردم ، ديدم يكي از ايراني ها با يك مامور سعودي كلنجار مي رود و در همين حين ، او را از بالاي پل به پايين پرت كرد . قيامتي به پا شده بود ، عده ي زيادي از مردم ، خصوصا افراد مسن ، به دليل ازدحام جمعيت و هجوم سعودي ها ، زير دست و پا مانده بودند .
تصميم گرفتم خودم را از مهلكه نجات دهم . چون زياد مكه رفته بودم ، تقريبا به راه هاي فرعي آن اشراف داشتم . چشمم به كوچه ي باريكي افتاد ، كه اگر خودم را به آن جا مي رساندم و از كوچه عبور مي كردم ، به منطقه اي بنام « شيشه » مي رسيدم و تقريبا از معركه دور مي شدم . براي رسيدن به كوچه بايد عرض خيابان را مي پيمودم ، خياباني كه پر بود از آدم و نمي شد قدم از قدم برداشت .
همين طور پشت سر هم آيت الكرسي مي خواندم . ناگهان وانتي در مقابلم سبز شد ، فوري پريدم پشت وانت . از بالاي وانت عمق فاجعه بيشتر ديده مي شد ، صحنه هاي بسيار دل خراشي را ديدم . دست هايي كه از زير دست و پاي بقيه بلند شده بودند و طلب كمك مي كردند و بعد از مدتي مي افتادند ، پيرمرد هايي كه مي خواستند خود را به بالاي وانت برسانند و در همين حين ، به زمين خورده و زير دست و پا محو مي شدند ، صحنه هاي جان سوزي بود . در نهايت ، براي رسيدن به كوچه ، مجبور شدم به موج جمعيت بزنم و بالاخره به طور معجزه آسايي توانستم به كوچه برسم . داخل كوچه هم درگيري بود . همراه عده اي كه به طرف ماموران سنگ پرتاب مي كردند شدم ، با حمله ي ماموران به انتهاي كوچه فرار مي كرديم ، باز كه كوچه خلوت مي شد ، با سنگ به آن ها حمله مي كرديم . جنگ و گريز بين دو طرف ادامه داشت ، كه ناگهان چشمم به يك خانم هجده – نوزده ساله افتاد ، كه پوشيه هم زده بود . آن خانم در آن كوچه ، كه حتي يك زن هم پيدا نمي شد ، خطاب به من با اشاره به معركه گفت : « براي اين ها روضه بخواني و گريه كني ها ؟ » گفتم : « خانم شما اين جا چكار مي كني ؟ » خيلي خون سرد و آرام ، انگار كه اصلا اتفاقي نيفتاده ، دوباره گفت : « براي اين ها روضه و نوحه بخوان . » از او خواهش كردم آن جا را ترك كند ، كه او ادامه داد : « خدا لعنت شان كند ، لعنت خدا و رسولش بر اين ها . » من مي رفتم و سنگي پرتاب مي كردم و برمي گشتم ، اما او هنوز آن جا ايستاده بود . به هر حال ، خودم را به انتهاي كوچه رساندم . آن جا تازه يادم افتاد پدر و مادرم هم بين جمعيت هستند . حسابي دل شوره گرفتم ، از سرم هنوز خون مي آمد . به طرف محل اسكان كاروان آن ها رفتم . پدرم را ديدم كه حسابي پريشان است و مثل مرغ پركنده مي ماند ، از اين طرف به آن طرف قدم مي زد ، رنگ به رخسارش نمانده بود . با او سلامي كردم و احوالش را جويا شدم ، گفت : « من طوريم نيست ، مادرت ، مادرت هنوز نيومده ، دعا كن اون طوريش نشه . » از طرفي نگران مادرم بودم ، از طرف ديگر هم ترس اين را داشتم كه پدرم از ناراحتي سكته كند . آخر شب بود كه سر و كله ي مادرم هم پيدا شد و چند نفر آمدند و او را تحويل كاروانش دادند .
آن روز ، تنها كساني كه از ايراني ها حمايت مي كردند ، فلسطيني ها و لبناني ها بودند . محل اسكان آن ها در خيابان اصلي محل برگزاري راهپيمايي بود و آن ها با ديدن معركه ، در هتل خود را باز كرده و ايراني ها را گروه گروه به داخل هدايت مي كردند و آن ها را از چنگال ماموران سعودي مصون نگه مي داشتند . مادر من هم يكي از همين نفراتي بود كه به محل اسكان فلسطيني ها راه يافته و بدين طريق توانسته بود خود را از مهلكه نجات دهد .
آن شب فضاي حزن و غمي بر همه ي كاروان ها مستولي شده بود . پس از آن سعودي ها تا توانستند حجاج ايراني را اذيت كردند ، حتي جنازه هاي شهدا را ، كه حدود سيصد نفر بودند ، تحويل نمي دادند .
به هر نحوي بود ، بقيه ي اعمال مان را انجام داديم . در صحراي عرفات ، يكي از دوستان شعري عليه آل سعود و وهابيت سرود كه آن را في المجلس خواندم . در طول مراسم مردم پي در پي فهد و آل سعود را لعن و نفرين مي كردند .
بعد از اين كه به ايران آمديم ، تا مدت ها در برنامه هاي مختلف از جنايت آل سعود و شهداي فاجعه مكه ياد مي كردم و نوحه هاي متعددي هم در اين زمينه خواندم ، از جمله نوحه :
مكه شد كربلا واويلا ، مكه شد كربلا واويلا
خبرآنلاين 27/2/92 گزارش يك انگليسي از سفر شش ماهه‌ اش به مراسم حج سال ۱۸۷۷ ميلادي (نشانه ها ۶) جعفريان، رسول - وي از اين ناراحت است كه كارمندان كشتي ‌هاي انگليسي رفتار وحشيانه اي با حجاج شرقي دارند، رفتاري كه به هيچ روي جرأت ندارند با همولايتي هاي خودشان داشته باشند. 24. زماني تصور مي كرديم كه فرنگي ها در قرن شانزده و هفدهم ميلادي فقط به ايران آمده اند و سفرنامه نوشته‌اند. اندكي بعد دريافتيم كه خصلت جهانگردي آنان منحصر به ايران نبوده و آنان بسياري از نقاط جهان را طي قرنهاي شانزدهم تا نوزدهم درنورديدند و آنچه را به چشم ديدند و تجربه كردند، به رغم همه مشكلات و به شيوه‌اي كه خود مي شناختند، ثبت كردند. يكي از سخت‌ترين مناطق براي سفر، جزيره العرب بوده است. جايي كه اولا كفار حق ورود نداشتند و دولت عثماني و اشراف در اين باره سختگير بودند. ثانيا منطقه اي بسيار سخت و صعب و كم آب بود و براي حال و هواي يك فرنگي كه در اروپا زندگي كرده بود بسيار سخت بود. ثالثا خوي بدوي اعراب در بيابانها بسيار سخت و خشن بود و راه آمدن با آنها براي يك فرنگي كه سعي داشت به درون زندگي مردم نفوذ كند، كار ساده اي نبود. با اي حال، شمار زيادي از آنها به خصوص در قرن نوزدهم وارد اين منطقه شدند و سفرنامه هاي بزرگي نوشتند كه نمونه آن سفرنامه لودويگ بيركاردت به اسم شيخ حاج ابراهيم و ديگري سفرنامه بيرتون به اسم شيخ حاج عبدالله بودند كه سفرنامه هاي هر دو از بهترين هاست. نويسنده ما جون كين كه فرزند يك كشيش انگليسي و متولد 1854 بوده در سال 1877 ـ 1878 موفق مي شود مراسم حج را در حجاز باشد. اين سفر شش ماه به طول مي انجامد. بخشي در مكه است و بخشي در مدينه. اسم مسلماني كه او براي خود برگزيده الحاج محمد امين است. وي با يك كشتي از مسلمانان از استانبول به جده آمده و آنجا در خدمت يك امير هندي به نام آمر قرار گرفته كه براي حج به حجاز آمده بوده است. اينجاست كه وي پناهگاه خوبي براي سفر حساس خود بدست آورده و به راحتي اين ايام را سپري كرده است.
حج پديده جالبي از نظر وي بوده است و به همان اندازه زندگي بدويان و رفتارها و رفت و آمد و شتر و غير ذلك بسيار شگفت بوده است. وي شرح سفر را از جده شروع كرده و جزئيات آمدن و ترتيبات خاص آن و تقريبا تمامي لحظات را ثبت كرده است. شرحي از حج در قرآن و فرهنگ محمدي‌ها ـ به قول خودش ـ داده و جزئيات آن را بيان كرده است. وي با اشاره به فرقه هاي مختلف اسلامي مي گويد كه عمدتا روي وهابيت و شافعيت تاكيد كرده و اظهار مي دارد كه من از ديد آنها مطالب را بيان مي كنم. پس از ورود به مكه نماز جماعت مسجد الحرام با حضور هزاران نفر كه گرداگرد كعبه به صورت دايره وار بوده اند توجه وي را جلب كرده و مي گويد كه من اغلب از منفذ خانه ام به اين صحنه مي نگريستم و تمام لحظات آن را زير نظر داشتم. در ميان نمازها، به خصوص نماز صبح بسيار روح انگيز بوده است. يك روز به كوه ابوقبيس رفته و بر بالاي آن مسجد كوچكي را ملاحظه كرده كه مي گفتند شق القمر، معجزه رسول، در آنجا رخ داده است. از همانجا نگاهي به خانه هاي مكه كرده و وصفي از اين خانه ها و كيفيت ساخت و مصالحي كه در آنها بكار مي رود، بدست داده است. خانه هاي بزرگ و چند طبقه، با پنجره هاي بسيار كوچك، و هيچ دو خانه اي شباهتي با يكديگر ندارند و گويي با قانون عدم تشابه ساخته شده اند. يك روز عصر وارد حرم مي شود. هر در يك محافظ هندي دارد كه مراقب كفش هاي مردم است كه هر جفتي را در يك قفسه چوبي جايي كه طراحي براي اين كار شده قرار مي دهد. درست مثل خانه كبوتر. مردم هم به عنوان هديه پولي به او مي دهند. ادب اين زائران، سكوت، نشستن آنان در حالي كه پاهاي خود را جمع كرده اند و قيافه هاي مظلومانه آنان چيزي است كه به لحاظ معنوي و اخلاقي توجه او را جلب كرده است. هيچ كس آنجا آب دهان نمي‌اندازد. كوري را هم ديده كه بين همه اين صفوف بدون عصا حركت مي كند و آب زمزم كه افراد نزديك مي شوند و آن را به سر و صورت مي زنند. شش هفته گذشته بود او اكنون احساس كرده است كه در وطن خود قرار دارد. آگاهي وي از زندگي روزانه در آنجا جالب است. شبها گرد يك چراغ كه وسط غرفه گذاشته مي شده و پس از غذا، شيريني مي خوردند و نارگيل مي كشيدند و براي همديگر داستانها تعريف مي‌كردند. يك بار هم كسي به او خبر داده است كه در اين شهر يك زن انگليسي به نام سيده فينوس هست. اين خبر براي وي بسيار شگفت بوده است. وي حساس شده و تلاش كرده است تا خبري از وي به دست آورد وبا او صحبت كند. به او گفته اند كه سالهاست او در مكه زندگي مي كند. بالاخره وي را مي يابد و در حالي كه لباسهاي زنان مكي را پوشيده و فقط چشم او پيداست وي را ملاقات مي كند. مي گويد وقتي چشمش به من افتاد احساس كردم كه زير آن مقنعه در حال اشك ريختن است. در صحبت با وي در مي يابد كه وي از سال 1858 مسلمان شده است. او مي گويد در نيم ساعتي كه بودم در يافتم كه او يك زن انگليسي فهميده و فرهنگي است. خواستم دست بدهم گفت نه، ولي بگو در مسجد كجا نماز مي گذاري، من هر روز ظهر مي توانم شما را در آنجا ببينم. در اين بين او از «زنانه»‌ ياد مي كند، بخشي از هر خانه اشرافي كه خانمها در آن قسمت هستند. اين اصطلاح از هندي ها به آنجا آمده است. وي دو سه روزي گرفتار كارهاي جاري بوده و نتوانسته آن خانم انگليسي را ملاقات كند. احتياط هم مي كرده است، زيرا ملاقات يك زن و مرد انگليسي در آن شهر مي توانسته بسيار حساسيت برانگيز باشد. در ملاقات از جلو يك نگهبان ترك رد شده و بلند با هم عربي صحبت كرده اند تا گوشه دنجي را به دست آورده و اين زن پس از سالها توانسته به زبان مادري صحبت كند. وي مي گويد كه وي بسيار گريه كرد. وي گشتي در شهر زده و بچه هاي مدارس را ديده كه مشغول بازي هستند. بازي هاي آن ها را وصف و با آنچه در انگليس است مقايسه كرده است. يك لحظه بچه ها اطرافش جمع شده و متوجه شده اند كه فرنگي است. به او گفته اند اي سگ مسيحي، اگر واقعا مسلمان هستي شهادتين را بگو. اندكي بعد سنگباران شده و سر و پايش هدف سنگ بچه ها قرار گرفته است. بالاخره گريخته در هر حالي تا مسيري طولاني بچه ها در عقب او را تعقيب مي كرده اند. زندگي روزانه يك خانواده چه قدر هزينه دارد؟ چه چيزهايي مصرف مي كنند و هر كدام چه مبلغي هزينه مي برد؟ وي جدولي كامل به دست داده و تمامي هزينه هاي جاري يك نفر را از گوشت و سبزيجات و آب و شكر و چوب براي آتش و عدس و نان و چاي و روغن چراغ و غيره برشمرده است. اما بچه هاي عرب كه در مغازه ها هستند و غالبا هندي هم مي دانند و جان كين با يكي از آنها بنام اسماعيل مرتب صحبت مي كرده است. اين كه زنان براي خريد غالبا اين بچه ها طرف هستند و مشكلي براي گفتگو ندارند. وي شرح مفصلي از وضع مسجد الحرام و تمامي اجزاء آن داده و داستانها و اخباري را كه مربوط به هر بخشي است به اجمال اشاره كرده است. وقتي شب مي شود 2860 چراغ در مسجد روشن مي شود تا نور مسجد را تامين كند. حجاج تا ساعاتي بعد از نماز عشاء نشسته و مشغول نماز و دعا هستند. بعد از آن از جبل نور كه در شمال شرق مكه است ياد كرده است. جايي كه محل غار ثور بوده و قبه اي هم روي آن بوده است. از توضيحات بعدي وي معلوم مي شود كه وي در حال شرح غار ثور است كه بسيار بلند تر از كوه حراست. شهر مكه مملو از مراكز عسكري و نظامي تركهاست و آنان امنيت شهر را در اختيار دارند. اكنون شلوغ شده و فقط دو روز براي رفتن به عرفات مانده است. نويسنده فصلي خاص را به نژادهاي موجود در حج اختصاص داده و در باره هر كدام آنها گزارشي كوتاه مي دهد. ترك، عرب، هندي، ملايي، زنگي، ايراني، مغربي، سوري، تاتار و بدو انواع طوايفي هستند كه در مكه زندگي مي كنند. وي از قيافه، تا نوع كار و عادات و رنگ پوست گرفته تا شمار آنان را بيان مي كند. هندي هاي ساكن مكه نزديك سي هزار نفرند. شماري افغاني هستند كه در آنجا به سليماني معروفند و بسيار بدنام. پيش هر عربي اسم سليماني بياوري كلمه حرامي را دنبالش خواهي شنيد. بالاترين درصد مكي ها، از هندي هاست كه بيست درصد هستند. ايرانيها را ده درصد حاج مي داند و مي گويد كه به خاطر عقايدشان برخورد بدي با آنها مي شود. غالبا از خشكي مي آيند. در مكه برخورد خوبي دارند، آرام، اهل مسالمت. ايراني مقيم در مكه بسيار اندك است، با اين حال در همين ايام مشغول خريد و فروش احجار كريمه و ميوه هاي خشك هستند. فصلي به حيوانات و گياهان موجود در مكه اختصاص يافته و در نخستين گام بحث مفصلي از شتر شده است. پس از آن نقش خر، قاطر و غيره. يك خر را با سي دلار مي توان خريد، خر بسيار خوب. كار خر معمولا بين جده و مكه است. پس از آن از گوسفند و ميمون و حيوانات ديگر. و سپس از گياهان و نباتات. اينجا دلار را ريال مي گويند و همه چيز با آن معامله مي شود. پول انگليسي و روپيه هندي هم فراوان است. وضع نظافت و بهداشت بسيار آلوده و دليلش هم نبودن فاضلاب. وي وصف مفصلي از حيوانات مرده گرفته تا بقيه مسائل غير بهداشتي و رها بودن فاضلاب دارد. بالاخره وقت به عرفات مي رسد و از اين پس نويسنده گزارش اين سفر كوتاه و وضع خيمه ها و رفتارهاي مذهبي و غيره را بدست مي دهد. روي هر شتري شقدف گذاشته اند و در اين كوچه هاي تنگ، شترها و شقدف ها بهم مي خورد و بساطي بر پا مي شود. لباس سفيد حجاج چشم وي را گرفته است. حتي لباس زنها هم كه دوخته است باز سفيد است. گروه موسيقي وابسته به شريف مكه هم بوده كه وي آن را هم وصف كرده است. شريف مكه را ديده و از قيافه و لباس و اطرافيانش وصفي بدست داده كه جالب توجه است. شريف چهل ساله كه ريش و سبيل اندكي دارد و دنباله او عموزادگان و برادرزاده‌ها. پس از آن افسران ترك كه راه را براي پاشا هموار مي كنند همراه با نيروهاي مسلح ترك. وقت نماز صبح مي شود. صداي استغفار و توبه بلند است. وي تاكيد دارد كه صحنه هاي شگفتي است كه تعداد بسيار نادري از اروپايي ها ديده اند. در راه وصفي از شتران مرده دارد و قبرهاي تازه از مرداني كه مي ميرند و همانجا دفن مي شوند. شب را در مني هستند و روز به سمت عرفات رفته پس از استقرار چادرها را مي زنند. ظهر به سراغ محلي مي رود كه واعظ قصد خطبه خواندن دارد. از چشمه آب در عرفات ياد كرده كه مردم چطور وضو مي گيرند و گاه شخصي كل هيكلش را زير آب مي كند. از شلوغي امكان خواندن خطبه فراهم نشد. بالا و پايين رفتن مردم را هم روي كوه عرفات وصف كرده است. پس از آن شب و حركت به سمت مني. اطلاعات وي در اين باره دقيق نيست اما در همين فرصت و با آشنايي، سعي كرده جزئياتي را بيان كند. بازار مني يكي از بهترين صحنه هايي است كه از قديم وصف مي شده است و جون كين هم در اين باره سخن گفته است. پس از اعمال به مكه باز مي گردند و در همان روز شخصي او را ديده و مي گويد: انگليسي ها محمدي مي شوند تا بيايند اينجا و كارهاي ما را ببينند و كتابها در باره ما بنويسند. يك روز كعبه را براي مردان و روز ديگر براي زنان باز مي كنند تا داخل بروند. همان روز باز سيده فينوس را مي بيند. او اجازه مي دهد كه صورت وي را بنگرد. در مي يابد كه حوالي چهل سال دارد و حتما در جواني زيبا بوده است. اين كه چطور يك زن انگليسي تا اين حد دوام آورده كه سالها در مكه زندگي كند براي وي شگفت آور است. در اين ديدار جزئيات تازه اي از زندگي و پدر و خانواده و محل تولدش براي وي گفته است. حالا هم به جز كارهاي منجاق دوزي، در خانه يك هندي اتاقي در قسمت زنانه دارد و گاه نامه هاي انگليسي كه براي او مي آيد اين زن ترجمه مي كند. اين روزهاي اقامت وي در مكه، هوا اندكي رو به خنكي است و باد و باران هم فراوان هست. گزارشي از اوضاع خيابانها و محلات پس از باران. گزارشي هم از كيفيت دفن در ميان مسلمانان. باز هم در وقت رفتن از مكه سيده فينوس را مي بيند. بشدت ناراحت است و حالت هيستوريك دارد. قافله در بيرون شهر آماده حركت شده، جايي به عنوان وادي مكه. او به بهانه خريد باز به مكه بر مي گردد تا زن انگليسي را در حرم ببيند. آخرين ملاقات و بعدهم يك خاتمه باز در باره وي در ادامه آمده است. وي از تلاشهاي خود براي بازگرداندن وي پس از بازگشت خودش به انگليس سخن گفته است. اين كه حتي چاپ كتابش را به تاخير انداخته تا بتواند از طريق وزارت خارجه انگليس او را باز گرداند اما تلاشها ناكام مانده است. بخش دوم كتاب سفر به مدينه است. حج يك امر قرآني است اما سفر به مدينه در قرآن نيامده و بر اساس احاديث است. با اين حال، همه به اين سفر مي روند. قافله هندي، آخرين قافله اي است كه مكه را ترك مي كند و اين وقتي است كه يك ماه از حج گذشته است. از اينجاست كه نويسنده تازه شترسواري ياد مي گيرد و وصفي از آن به دست مي دهد. رفتن بالاي شتر بدون پلكان، و قرار گرفتن در درون شقدف كه آن را با دقت وصف كرده است. از وادي فاطمه عبور مي كنند. رفتن در مسير، پياده شدن براي نماز، و اين كه شتر همچنان حركت مي كند، شما بايد وضو بگيريد و نماز بخوانيد و دوباره با سرعت خود را به شتر برسانيد. توقف گاهها و زدن خيمه و تهيه آب و اين كه بسياري پياده در كنار شتران يا پشت سر آنها مي آيند و گاه ديرتر مي رسند. قواعد تعامل با جمال، مبلغي كه مي گيرد، هزينه روزانه اي كه بابت غذا به او پرداخت مي شود و بسياري از جزئيات در اينجا آمده است. فصلي به عنوان «مشكلات راه» دارد كه از دزدان و راهزان در آن ياد شده است. كساني هستند كه در مي مانند و در بيابان رها مي شوند و بدون شك خواهند مرد. وي در شگفت است كه اين چه احساسي است كه آدمي را وادار مي كند كه پانصد ميل راه را پياده بيايد. يك راهزن را هم دستگير كرده به عنوان اسير نگاه مي دارند. شگفت كه يكي از شتردارهاست. حكايات جالب و جزئي از اتفاقاتي كه مي افتد بيان كرده كه هر كدام داستاني زيباست. جنازه هايي كه در راه مي بيند و سرهاي جدا شده و اين كه راهزنان تمام حجاجي را كه از قافله پرت افتاده اند كشته اند. كم آبي و حتي بي آبي و مشكلات ناشي از آن. به رابغ مي رسند، جايي كه دو سه روزي خواهند ماند تا جاني تازه كنند. اينجا در پناه تفنگهاي تركي هستند و راهزانان راهي براي حمله ندارند. دوباره حركت مي كنند. قافله در دو تا سه و حتي چهار خط حركت مي‌كند. تفنگها براي ترساندن دزدان يكسره در حال شليك است. نخستين نگاه به مدينه همراه با وصف اين شهر و خانه ها و مسجد پيامبر است. شهري كه در ميان درختان سبز قرار گرفته است و مثل يك جواهر مي درخشد. جايي كه محمدي ها دوست دارند جسدشان آنجا دفن شود. جمعيتي به سوي آنان مي آيد و پيشنهاد اجاره خانه و غرفه ها دارد و يا غذا و طعام آورده است تا به آنان بفروشد. وي منزلي را كه همراه با رئيس هنديش گرفته‌اند وصف كرده و اين در وسط يك باغ قرار دارد. آب گوارايي كه از يك چاه در مي آيد و در اختيار آنهاست. قرار است ده روز در مدينه بمانند و پنجاه نماز جماعت بگذارند. اينجا خرما هست و وي در باره آن به تفصيل سخن مي گويد. همين طور از ديگر محصولات اين شهر. رئيس خواجگان حرم هم هر روز مي آيد و داستانها و حكاياتي در باره مسجد و حرم و روضه مي گويد. فصلي را به حرم اختصاص داده است. او كه به دليل جراحتي كه پايش در راه برداشته نمي توانسته زياد گردش كند، آن روز را به قصد وصف حرم به آنجا آمده و جزئياتي را در باره حرم نبوي شرح داده است. نيمي از جمعيت كه براي نماز ظهر جمع شده بودند هندي بودند. باقي از ساير گروهها از جمله ايرانيان. ظهر فرداي آن روز پنجاه نماز تمام مي شود. [اين عادت سنيان است كه در مدينه پنجاه نماز جماعت بخوانند تا بهشت بر آنها واجب شود.] مساحت مدينه يك سوم مكه است اما نواحي آن طولاني تر است. اكنون بايد به تدريج آماده بازگشت شوند. حالا ديگر به شتر سواري عادت كرده و دلش براي آن تنگ هم شده است. شب آخر را بين خواب و خوردن هندوانه و تدخين مي گذرانند. خيمه گاه آماده شده و همه آنجا رفته و درخوابند. در اطراف آن تفنگداران هستند كه امنيت آن را از راهزنان تامين مي كنند. بالاخره قافله حركت مي كند، از ميان رمل‌ها و گاه صخره‌ها. در اين قافله 320 شتر است و تقريبا همين مقدار انسان. افراد تازه زيادند، و اين ها هندي هاي مقيم هستند كه بعد از سالها قصد بازگشت به وطن دارند. وقتي از مسير عبور مي كنند يكسره نگاه مي كند كه آيا آثار معدني هوايداست يا خير. با اين كه اعتراف مي كند اطلاعات زيادي ندارد اما بارها به آن اشاره كرده است. هوا گرم است و بدوي ها تلاش مي كنند با سرعت هرچه بيشتر قافله را به جلو برانند. لباس اين بدوي ها همه جايشان را جز قسمت پايين پا پوشانده و از باد و گرد و غبار در امان هستند. باد شدت كرد و اين درست يك ساعت قبل از رسيدن به خيمه گاهي بود كه در توقف گاه زده بودند. اصلا در چنين بادي امكان زدن خيمه نبود. قافله چه قيافه اي پيدا كرده بود. سراسر آن غبار گرفته و پر از رمل. به قريه اي رسيدند و قرار شد از آنجا كمك بگيرند و غذا تهيه كنند. فصل بعدي اختصاص به برخي از حوادثي يافته كي در ميان راه رخ داده است. همراه وي مرتب در باره مسيحيت با وي بحث مي كرده است و در باره معجزه تبديل آب به خمر پرسش داشته است. محمدي ها، مريم را پاك مي دانند اما الوهيت مسيح را باور ندارند. او و همراهش در شقدف ساعت هاي متوالي بحث ديني داشته اند. دو نفر از همراهان آنها جا مانده اند و حتما در بين راه مرده اند. در مرحله اي ديگر پنج نفر ديگر از ميان رفتند. همچنين شتري كه مرد. اقامت مجدد در رابغ. اينجا به ساحل درياي سرخ نزديك است و ماهي هم وجود دارد. آمر نام اربابي است كه او در سايه وي به اين سفر آمده و در همين مسير، عموي اين آمر هم فوت مي كند. اين مرد آرزو داشت در شهر مقدس دفن شود و ما از اينجا تا مكه فاصله اي نداشتيم. قرار جسدش را در پارچه اي بپيچند و روي شتر بگذارند اما بدوي نپذيرفت مگر آن كه مبلغ سنگيني بگيرد. خوب آمر نپذيرفت و قرار شد همانجا دفن شود. قافله وارد مكه مي شود تا از آنجا به جده برود. توقفي دارند و دوباره مجهز شده به سمت جده مي روند. در راه باز مساله راهزنان هست و اين كه اساس راهزني از همان طفوليت در وجود اين بدوي ها شكل مي گيرد، اگر نگوييم كه ارثي است. وقتي سراغ آب رفتم و لباس را درآوردم تن را بشويم، آمدم كه همه لباسها رفته است. اين يك كودك بود. متوجه شدم و او هم دريافت. اما فرار نكرد. پول مي خواست تا لباس را پس بدهد. يك بچه چهارده سال با يك كارد... اين جرأت مي خواست و او داشت. نزديك غروب بود كه دريا را ديديم و اين يعني جده. با چند زروق كوچك، جماعت آنها سوار كشتي شده و حركت مي كنند. صبح روزي كه به بمبئي مي رسند، او مي تواند سرش را بتراشد و لباس هاي اروپايي خود بپوشد. هيچ كس از رفيق هاي محمدي فكر نمي كردند اين جوان كه ماههاي گذشته خود را يك محمدي كرده بود، امشب به اندازه سه نفر گوشت خوك خورده است! چند روز بعد آمر را در راه ديدم. مرا نشناخت شايد هم خود را به تجاهل زد. آخرين صفحات كتاب كلياتي در باره حجاز است. حجاز جايي است در اختيار تركان، اما تركاني كه نمي توانند امنيت آن را تامين كنند. دو شهر اصلي آن مكه و مدينه كه 360 ميل فاصله دارند. دو بندر اصلي يكي جده و ديگري ينبع. سالانه شمار زيادي از مردم در اين مسير رفت و آمد مي كنند كه عبارت از همان حجاج هستند. جده بندر آزادي است كه همه چيز هست و مسيحي هاي فراواني هم آنجا رفت و آمد دارند. قبري هم منسوب به حوا در آنجا هست. با اين حال من به عنوان يك مسيحي، در مكه امنيت بهتري از جده داشتم. اشارتي هم به رفت و آمد حجاج با كشتي هاي انگليسي دارد. جالب است كه اين حجاج مسلمان در كشتي هاي انگليسي مي نشينند و رفت و آمد مي كنند. وي از اين ناراحت است كه هم ولايتي ها او رفتار وحشيانه اي با حجاج شرقي دارند، رفتاري كه به هيچ روي جرأت ندارند با همولايتي هاي خودشان داشته باشند. يك بار ديدم كه مردي را به خاطر اين كه بليط زني به مقدار ده روپيه كم بود، در حالي كه زن مشغول بوسيدن پاي او بود، پايش را به دهن او گذاشته بود! يادداشت آخري باز در باره سيد فينوس دارد. اسمش تركيبي از بيجوم زهره بوده است. وي اندكي بعد به هند برگشته و ماموران انگليسي وي را يافته‌اند. تلاش زيادي شده كه به مسيحيت باز گردد، اما انكار كرده و نپذيرفته است. كتاب توسط ساره هادي از انگليسي به عربي ترجمه شده و در سال 2012 توسط انتشارات الرافدين منتشر شده و بنده هم در نمايشگاه كتاب سال 92 در تهران خريداري كردم. ايسنا 31/2/92 پرونده عمره 91 دانشگاهيان بسته شد
دبير ستاد عمره دانشگاهيان از بازگشت آخرين كاروان عمره دانشجويي به كشور در روز گذشته خبر داد. محمد زارع در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه با بازگشت آخرين كاروان عمره دانشگاهيان به كشور پرونده عمره دانشگاهي سال 91 بسته شد، تصريح كرد:‌ بر اين اساس 15 هزار دانشجوي پسر و متاهل به عمره اعزام شدند. وي در خصوص آخرين پيگيري در مورد وضعيت سهميه عمره دانشگاهيان نيز، گفت: متاسفانه تاكنون موفق نشديم براي اساتيد سهميه‌اي اخذ كنيم. زارع اضافه كرد: همچنين طبق روال چند سال اخير دانشجويان دختر امسال نيز به عمره اعزام نشدند. خبرگزاري ايسنا 31/2/92 امسال 6 ميليون زائر عمره راهي عربستان مي‌شوند
امسال شش ميليون زائر عمره از 70 كشور راهي عربستان مي‌شوند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزارت كشور عربستان اعلام كرد، تا پايان سال جاري ميلادي حدود شش ميليون زائر از 70 كشور جهان براي سفر عمره راهي عربستان خواهند شد كه در اين ميان حدود سه ميليون زائر وارد خاك عربستان شده و اين كشور را ترك كرده‌اند. به گزارش عرب‌نيوز، در سال 2012 نيز حدود پنج ميليون زائر مسلمان در قالب سفر عمره به عربستان سفر كردند كه بيشتر آنها از چهار كشور ايران، مصر، تركيه و پاكستان بودند. درآمدهاي حاصل از سفر زائران به عربستان براي سفر عمره و يا شركت در مراسم سالانه حج حدود 3 درصد از توليد ناخالصي داخلي عربستان را به خود اختصاص داده و يپش‌بيني مي‌شود امسال از محل سفر زائران حدود 16.5 ميليارد دلار ارز وارد چرخه اقتصادي عربستان شود كه از رشد 10 درصدي نسبت به سال 2012 حكايت دارد. بر اساس بررسي‌هاي انجام شده توسط نهادهاي اقتصادي عربستان، هر زائر بين 700 تا 15 هزار ريال سعودي در عربستان هزينه مي‌كند. وزارت كشور عربستان نيز اعلام كرده كه در سال‌هاي اخير ميزان جرائم انجام شده از سوي زائران كاهش چشمگيري داشته، اما همچنان بسياري از زائران پس از پايان مدت اعتبار ويزاي‌شان حاضر به ترك عربستان نمي‌شوند كه اين رقم در سال 2012 حدود 25 هزار نفر بوده است. صدور ويزاي سفر عمره در سفارتخانه‌هاي عربستان در سال‌هاي اخير با راه‌اندازي سيستم جديد ديجيتال روند صدور ويزا سرعت بيشتري گرفته است. دولت عربستان كه درآمدهاي حاصل از سفر عمره و حج دومين منبع درآمدش پس از صادرات نفت و گاز محسوب مي‌شود، طي سال‌هاي اخير با انجام پروژه‌هاي عظيم در شهرهاي مكه و مدينه قصد دارد ظرفيت اين كشور براي پذيرايي از زائران را چند برابر كند. خبرگزاري ايكنا 29/2/92 زائران عمره با رعايت نكات بهداشتي از تشديد بيماري‌هاي تنفسي پيشگيري كنند
گروه سلامت: معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر با تاييد تاثيرگذاري ذرات گرد و غبار معلق در فضاي آسمان مكه در نتيجه تخريب و ساخت و سازهاي اطراف حرم شريف، گفت: زائران عمره با رعايت نكات بهداشتي سلامت خود را تامين و از تشديد بيماري‌هاي تنفسي پيشگيري كنند. امين‌رضا طباطبايي، معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) با تأييد تاثيرگذاري ذرات گرد و غبار معلق در فضاي آسمان مكه در نتيجه تخريب و ساخت و سازهاي اطراف حرم شريف، گفت: چند سالي هست كه شاهد انجام تخريب‌ها و ساخت و ساز در اطراف حرم شريف هستيم كه زائران عمره بايد در مدت حضور در اين‌گونه اماكن توصيه‌هاي پزشكي را جدي بگيرند و با رعايت نكات بهداشتي سلامت خود را تامين كنند. وي با توصيه نكاتي بهداشتي پيشگيرانه به زائران عمره، گفت: زائران مبتلا به بيماري‌‌هاي زمينه‌اي تنفسي همچون آسم بايد پيش از سفر با پزشك خود مشورت كنند و داروهاي خود را به همراه آورند و واكسن آنفولانزا را تزريق كنند و حتي‌الامكان از حضور و تردد غير ضرور در اماكن آلوده به گرد و غبار خودداري كنند. طباطبايي با درخواست از زائران براي استفاده از ماسك، گفت: استراحت كافي، نوشيدن آب و مايعات به ميزان كافي از مواردي است كه از تشديد يا ظهور بيماري جلوگيري مي‌كند و در صورتي كه هر يك از زائران با تشديد علائم بيماري خود مواجه شدند بايد به پزشكان كاروان مراجعه كنند. وي در ادامه افزود: گرما و افزايش فعاليت بدني موجب كم آبي بدن مي‌شود و همه اينها موجب تشديد بيماري‌هاي تنفسي مي‌شود كه بايد مصرف آب توسط زائران جدي گرفته شود و از سوي ديگر نيز زائران در ساعات گرم هوا از هتل خارج نشوند تا سفر ايمن و سلامتي را سپري و بيشترين بهره را از اعمال معنوي ببرند. اخبار سياسي اجتماعي عربستان خبرگزاري خبر آنلاين 31/2/92 شمار قربانيان كروناويروس در عربستان به ۱۶ نفر رسيد
وزارت بهداشت عربستان از جان باختن يك بيمار مبتلا به ويروس شبه سارس ( كروناويروس ) در اين كشور و افزايش شمار قربانيان به 16 نفر خبر داد. وزارت بهداشت عربستان در پايگاه اينترنتي خود اعلام كرد « يكي از افرادي كه به اين ويروس آلوده شده بود، جان باخت. بيشتر مبتلايان به كروناويروس در عربستان از منطقه شرق گزارش شده است.» هفته گذشته دو تن از كاركنان بهداشتي عربستان به اين ويروس آلوده شدند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از رياض، سازمان جهاني بهداشت از ماه سپتامبر از آلوده شدن حدود 40 نفر به اين ويروس و جان باختن 20 تن در سطح جهان خبر داده است. موارد ابتلا علاوه بر عربستان در اردن، قطر، آلمان، انگليس و فرانسه گزارش شده است. همه گيري سارس سال 2003 به جان باختن بيش از 800 نفر در چين منجر شد. خبرگزاري واحد مركزي خبر 31/2/92 الشرق الاوسط: روابط تركيه و عربستان الگويي براي كشورهاي منطقه
الشرق الاوسط نوشت روابط تركيه و عربستان مي‌تواند الگوي خوبي براي كشورهاي منطقه و جهان باشد. روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن در مقاله اي به قلم ارشاد هرمزلو درباره چشم اندازهاي روابط عربستان و تركيه نوشت: درسايه تحولات منطقه و به خصوص بحران سوريه سلمان بن عبدالعزيز آل سعود، وليعهد عربستان به تركيه، اهميت ويژه اي دارد. به سبب رايزني هاي مستمر و مثمر ثمر سران دو كشور، روابط تركيه و عربستان توسعه يافت و در حال حاضر، اين روابط شاهد رشدي روزافزون در همه زمينه هاست. وي در ادامه نوشت سرمايه هاي عربستان وارد تركيه مي‌شود و بزرگترين شركت هاي ترك نيز در فعاليت هايي شركت دارند كه در جهت توسعه عربستان است. مسئله فقط به امور اقتصادي مربوط نيست بلكه همكاري در زمينه هاي امنيتي و صنايع دفاعي را شامل مي‌شود. به خصوص اينكه ديدگاه دو كشور درباره مسائل منطقه و بين المللي همسو است و ترديدي در اين خصوص وجود ندارد. نويسنده با اشاره به روابط فرهنگي و گردشگري عربستان و تركيه نوشت: سفر وليعهد عربستان به تركيه، دستاوردهايي خواهد داشت كه مي‌توانيم آنها را تاريخي توصيف كنيم. تركيه، توجه زيادي به اين سفر دارد؛ سفري كه تاثير زيادي در روابط دو كشور دارد به همين سبب مي‌بينيم كه جهان به دستاوردها و نتايج اين سفر چشم دوخته است و بدون شك، روابط استوار دو كشور مي‌تواند الگوي خوبي براي كشورهاي منطقه و جهان باشد. خبرگزاري باشگاه خبرنگاران 31/2/92 معامله تسليحاتي چهار ميليون پوندي عربستان و انگليس
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبكه تلويزيوني پرس تي وي ، با وجود نقض گسترده حقوق بشر در عربستان سعودي، در چهار سال گذشته دولت انگليس فروش تسليحات به ارزش چهار ميليارد پوند را به رژيم آل سعود تائيد كرده است. گزارشهاي ديده بان عليه فروش تسليحات نشان مي دهد لندن فقط در سال 2012 مجوزهايي براي فروش يكصد و دوازده ميليون پوند تسليحات به عربستان سعودي صادر كرد. اين تسليحات شامل بالگرد نظامي، جنگنده ، هواپيماهاي بدون سرنشين و خودروهاي زرهي، تانك و مهمات و نارنجكهاي ضد شورش بوده است. بسياري از فعالان حقوق بشر مي گويند انگليس تسليحات خود را به رژيمهاي خودكامه و ديكتاتوري صادر مي كند و آنها نيز از اين تسليحات براي سركوب مخالفان خود استفاده مي كنند. ديويد كامرون نخست وزير انگليس كه سال گذشته دو بار به عربستان سعودي سفر كرد، فروش تسليحات به كشورهاي عرب حوزه خليج فارس را كاملا قانوني توصيف و از اين كار دفاع كرد. خبرگزاري فارس 30/2/92 تلاش ملك عبدالله براي موروثي كردن پادشاهي در عربستان
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه فيگارو از وقوع تغييرات جديد و ناگهاني در عربستان سعودي خبر داد كه طي آن ملك عبدالله پادشاه اين كشور قصد دارد قانون انتقال قدرت از برادر به برادر را به قانون پدر و فرزند تغيير دهد. جورج مالبرونو در مطلبي كه در اين روزنامه منتشر شده بود، خبر داد كه تغييراتي كه ملك عبدالله در مدت اخير در سمت‌هاي امنيتي و سياسي ايجاد كرده ترديدها را افزايش داده است. بنابراين گزارش در اين مسير خالد التويجري رئيس ديوان سلطنتي و امير بن مقرن دو فرد اصلي براي به قدرت رساندن شاهزاده متعب بن عبدالله فرزند ملك عبدالله هستند. همچنين گزارش‌ها حاكي از ابتلاي امير سلمان بن عبدالعزيز وليعهد عربستان به بيماري آلزايمر است. اين خبر در شرايطي منتشر مي‌شود كه خود پادشاه و وليعهد عربستان دچار كهولت سن هستند و اداره وزارت كشور و گارد پادشاهي در اين شرايط در اختيار محمد بن نايف فرزند نايف بن عبدالعزيز و متعب بن عبدالله قرار دارد. خبرگزاري ايران ديپلماتيك 30/2/92 ايران را راه ندهيد، از عربستان هم خبري نيست! به گزارش ايران ديپلماتيك به نقل از ايسنا، سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه گفته، در جريان ديدار اخيرش با جان كري، همتاي آمريكايي خود، درباره احتمال شركت ايران در كنفرانس بين‌المللي حل بحران سوريه با وي گفت‌و‌گو كرده و لزوم حضور ايران را مطرح كرده است.


خبرگزاري «ريانووستي» روسيه ضمن انتشار اين مطلب مي‌نويسد، در جريان سفر كري به مسكو، روسيه و آمريكا توافق كردند كنفرانسي را با مشاركت بازيگران بين‌المللي براي حل بحران سوريه برگزار كنند. در اين راستا، مسكو خواستار مشاركت همه كشورهايي است كه تابستان گذشته در كنفرانس ژنو بودند؛ اما در عين حال تأكيد مي‌كند، بدون حضور ايران، كنفرانس آتي موفقيت آميز نخواهد بود.
ريانووستي مي‌نويسد، لاوروف با يادآوري اين ‌كه در كنفرانس ژنو، ايران و عربستان سعودي حضور نداشتند، گفته: «شركاي آمريكايي ما از ورود ايران جلوگيري كردند و به تلافي ‌حضور نداشتن ايران، سعودي‌ها نيز دعوت نشدند».
به اين ترتيب، وي ‌‌غيرمستقيم و زيركانه هشدار داده در صورت مخالفت دوباره با حضور ايران، به منظور توازن بخشي به كنفرانس، روسيه نيز با حضور شركاي عربي آمريكا موافقت نخواهد كرد.
لاوروف در ادامه سخنان خود گفته: «اگر بپذيريم كه ايران نفوذ بسيار شديدي بر آنچه در سوريه در جريان است دارد، پس اين كشور بايد به عنوان عضوي از حلقه خارجي (دولت‌هاي همسايه)‌ در مذاكرات ‌باشد».
وي افزود‌: «من اين موضوع را به جان كري گفتم. وي كم و بيش با اين مسأله موافق بود؛ اما گفت شماري از دولت‌هاي منطقه قطعاً مخالف چنين كاري هستند».
لاوروف همچنين با تأكيد بر اين كه همه گروه‌هاي مخالف سوري بايد در مذاكرات شركت داشته باشند، گفت: حتي كساني كه خواستار تجزيه سوريه هستند نيز بايد در اين كنفرانس حضور پيدا كنند.
وي همچنين اظهار داشته، طول و مدت زمان اين كنفرانس نبايد محدود باشد و تعيين محدوده زماني براي آن، غيرسازنده است. اخبار عتبات عاليات خبرگزاري ايكنا 31/2/92 نتايج 13 طرح پژوهشي حج و عتبات به زودي اعلام مي‌شود
گروه سلامت: معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر با اشاره به اجراي 13 طرح پژوهشي حج و عتبات، افزود: سال گذشته اجراي 5 طرح پژوهشي در حج و 8 طرح در عتبات آغاز شد كه نتايج آن به زودي روي پايگاه اطلاع رساني مركز پزشكي حج و زيارت قرار مي‌گيرد. امين‌رضا طباطبايي، معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) با اشاره به ادامه اجراي طرح‌هاي پژوهشي در مكه، مدينه و عتبات عاليات، گفت: سال گذشته اجراي 5 طرح پژوهشي در حج و 8 طرح در عتبات آغاز شد كه بخش‌هاي مختلف اين طرح‌ها از سال گذشته استخراج شد و در حال حاضر در حال جمع‌بندي آنها هستيم و اين طرح‌ها، مراحل پاياني را سپري مي‌كنند. وي با اشاره به اينكه اين مطالب روي سايت مركز پزشكي حج و زيارت قرار مي‌گيرد، افزود: علاوه بر اين پايگاه آموزشي، پژوهشي مركز پزشكي حج و زيارت نيز راه‌اندازي شده است و نتايج اين طرح‌هاي پژوهشي و مقالات مختلف از اين طريق نيز در دسترس علاقمندان قرار مي‌گيرد تا مورد استفاده زائران و پزشكان مركز قرار گيرد. وي با اشاره به اينكه طرح‌هاي پژوهشي جديد حوزه حج و زيارت به زودي اعلام مي‌شود، بيان كرد: با راه‌اندازي رسمي مركز تحقيقات سلامت در حج، طرح‌ها و تحقيقات پژوهشي با حجم و گستره بيشتري با همكاري دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در زمينه حج و زيارت انجام مي‌شود تا با به‌كار‌گيري نتايج آنها خدمات رساني به زائران ارتقا يافته و امكان بهره‌مندي هرچه بيشتر از فيوضات اين سفرهاي معنوي فراهم شود. امين رضا طباطبايي: مجوز نخستين نشريه تخصصي علمي و پژوهشي اخذ شده و نخستين شماره آن نيز به زودي منتشر و مطالب تحقيقاتي و پژوهشي حج و زيارت در اين قالب منتشر خواهد شد
طباطبايي با اشاره به اينكه مجوز نخستين نشريه تخصصي علمي و پژوهشي اخذ شده است، اظهار كرد: در حال حاضر مجوز اين نشريه از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گرفته شده است و نخستين شماره آن نيز به زودي منتشر و مطالب تحقيقاتي و پژوهشي مربوط به حج و زيارت در اين قالب نيز منتشر خواهد شد.
خبرگزاري فارس 31/2/92 آخرين وضعيت شهدا و مجروحان كاروان حادثه ديده گلستان در عراق+ اسامي
حمد شيخي در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار داشت: متاسفانه در حادثه تروريستي روز گذشته در شهر سامراي كشور عراق چهار زائر گلستاني كه از كاروان اعزام شده از دفتر فدك سير گرگان بودند به درجه شهادت نائل شدند. وي اسامي شهدا را به شرح ذيل اعلام كرد: 1- حسين طهماسبي روحاني كاروان 2- يدالله فرزعلي 3- علي‎محمد زردكوهي 4- نرگس هراتي‌نژاد
مدير حج و زيارت استان گلستان افزود: از 17 تن افراد مجروح و آسيب ديده پنج نفر آنها در بيمارستان بستري هستند كه اسامي آنها به شرح ذيل است: 1- علي كيا حسيني مدير كاروان 2- حسين ساداتي محمدآبادي 3- فاطمه ذبيحي 4- فريدون مشوقي 5- نرگس احمدي
شيخي اضافه كرد: با توجه به اينكه در اين حادثه تروريستي تمام مدارك و گذرنامه‎ها آسيب ديده و از بين رفته است طي تماس‎هايي كه با نمايندگي حج و زيارت سامرا انجام داديم، در حال ارسال مدارك هستيم تا هر چه سريع‌تر شرايط مناسب براي ارسال زائران، مجروحان و پيكر شهدا به ميهن عزيز فراهم شود. وي گفت: امروز جلسه‎اي مشترك را با فرمانداري، بنياد شهيد و نيروي انتظامي خواهيم داشت تا يك تيم ويژه براي پيگيري امور تشكيل داده شود و مسائل گوناگون با سرعت بيشتري پيگيري شود. به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، عصر روز گذشته حادثه تروريستي در سه راهي شهر سامرا به بلد اتفاق افتاد كه در اين حادثه شش نفر شهيد شدند كه دو نفر از آنها عراقي و چهار نفر ديگر از زائران ايراني بودند. خبرگزاري واحد مركزي خبر 31/2/92 اعزام زائران ايراني عتبات عاليات با ماهانه 184 پرواز
مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت گفت : زائران عتبات عاليات ماهانه با حدود 184 پرواز به نجف اشرف و بغداد اعزام مي شوند. به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زيارت ، اخوان افزود : اين پروازها از 17ايستگاه پروازي در سراسر كشور انجام مي شود. وي اضافه كرد: اعزام مرحله جديد عتبات عاليات از 26 ارديبهشت آغاز شده است و تا 12 تير ماه ادامه دارد. مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت گفت : در اين مرحله حدود 80 هزار زائر ايراني به زيارت عتبات عاليات مشرف مي‌شوند. وي با اشاره به اعزام روزانه سه هزار زائر ايراني در مرحله جديد اعزام‌ها اشاره كرد و گفت: براي دومين بار در مدت پنج ماه گذشته، قيمت سفر به عتبات با كاهش مواجه و 70 هزار تومان نسبت به دوره قبلي كم شده است. اخوان گفت: مرحله نخست كاهش قيمت سفر به عتبات مربوط به دي 1391 بود كه قيمت حدود 140هزار تومان كاهش يافت. وي افزود: بر اين اساس، حداقل و حداكثر هزينه سفر به عتبات به صورت زميني 788تا 850هزار تومان و حداقل و حداكثر هزينه اعزام به صورت هوايي يك ميليون و 117 تا يك ميليون و 313 هزار تومان است. مدير كل عتبات عاليات سازمان حج و زيارت گفت :زائران ايراني كه از طريق سازمان حج وزيارت به عتبات عراق اعزام مي‌شوند يك شب را در كاظمين اقامت دارند كه در اين مدت مي‌توانند زيارت كنند و سپس به سامرا مشرف مي‌شوند و از آنجا به ايران بر مي‌گردند. وي افزود: با مذاكراتي كه انجام شده است تمام زائران ايراني كه با پوشش سازمان حج و زيارت به عراق مشرف مي‌شوند در پوشش شركت‌هاي امنيتي قرار مي‌گيرند تا بتوانند به نقاط مختلف عراق سفر كنند و خوشبختانه با كمك اين شركت‌هاي امنيتي شاهد كمترين آسيب به زائران ايراني عتبات در عراق در چند سال اخيرهستيم. اخوان گفت: سازمان حج و زيارت به1700 شركت خدماتي مسافرتي در كل ايران مجوز داده است كه در سردر اين شركت‌ها عبارت تحت نظارت سازمان حج و زيارت نوشته شده است. وي بااشاره به اين كه هر گونه مسافرتي به عراق بايد با پوشش اين شركت‌ها انجام شود ، افزود: حتي اگر كساني مي‌خواهند به صورت گروهي به عتبات مشرف شوند بايد با نظارت يكي از اين شركت‌هاي مجوز دارد اقدام كنند تا ان اشالله در عراق برايشان مشكلي ايجاد نشود. خبرگزاري فارس 31/2/92 رونمايي از ضريح سفير امام حسين(ع) با حضور رئيس مجلس برگزار مي‌شود
حسن پلارك در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس گفت: با پايان يافتن كار ساخت ضـريح جـديـد حضرت مسلم(ع)، رونمايي از اين ضريح مطهر روز پنجشنبه همزمان با شب ميلاد امام علي(ع) و با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود. وي ادامه داد: ساخت ضريح مطهر حضرت مسلم بن عقيل(ع) كه از سال 89 آغاز شده بود، با تلاش شبانه روزي هنرمندان ايراني و دست اندركاران ساخت اين ضريح به پايان رسيد و آماده رونمايي است و از سوم خردادماه به مدت يك هفته در اين فرهنگسرا در معرض بازديد دوستداران اهل بيت(ع) قرار مي‌گيرد. مدير پروژه ساخت ضـريح جـديـد حضرت مسلم(ع) با بيان اينكه ساخت چهار چوب اصلي و قطعات منبت داخلي ضريح مطهر در اراك، قلم زني‌هاي بيروني در اصفهان و بقيه قطعات در تهران انجام شده است، اظهار داشت: ضريح جديد سفير نامدار حضرت سيدالشهداء(ع) به ارتفاع 4،65 متر ، به طول 5،10 متر ، به عرض 4 متر كه مساحت آن 20،40 مترمربع بوده و داراي 13 پنجره و يك درب است كه در ساخت آن 6 كيلوگرم طلا، 2 هزار و500 كيلوگرم نقره و 900 كيلوگرم مس به كار رفته است. براساس اين گزارش ، 15 هنرمند اراكي قطعات منبت كاري منقوش به نقوش اسلامي و اسليمي اين ضريح را در مدت دو سال كنده كاري كرده‌اند، ماسوره ها و لچكي‌هاي اين ضريح ساخته از جنس نقره بوده و سازه ضريح تا زير تاج نيز از جنس استيل است. پنجره‌ها و درب ضريح و همچنين از زير تاج به بالا نيز از جنس چوب ساج ساخته و جنس قطعات قلمزني از زير تاج به بالا از مس است كه با روكشي از طلا آبكاري شده است و كليه قطعات قلمزني زير تاج نيز از جنس نقره است.
خبرگزاري ايكنا 31/2/92 بيش از 200 نفر از بازنشستگان بوشهري به عتبات عاليات اعزام شدن
گروه خبرنگاران افتخاري / حامد فكوري: مديركانون بازنشستگان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر گفت: 400 نفر از بازنشستگان به مشهد مقدس به عتبات عاليات اعزام شده‌اند و اين كار تداوم خواهد داشت، ضمن اينكه بيش از 200 نفر از خانواده‌هاي بازنشستگان به عتبات عاليات اعزام شده‌اند. به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، سيدمحمد مهدي حبيبي، مديركانون بازنشستگان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر عصر دوشنبه، 30 ارديبهشت‌ماه در همايش انس و مودت بازنشستگان جهاد و شهادت سپاه امام رضا(ع) شهرستان دشتي با بيان اينكه بازنشستگان جدا از شاغلين نيستند و بازنشستگي در سپاه معني و مفهوم ندارد، اظهار كرد: تلاش براي خدمت به بازنشستگان و كمك در رفع مشكلات آنها تلاشي مقدس است. تاكنون بيش از 200 نفر از بازنشستگان به عتبات عاليات اعزام شده‌اند. وي يادآور شد: سپاه يك سازمان كاملا نيرو محور است و بنا به فرمايشات مقام معظم رهبري بازنشستگان نيز اعضاي وابسته به سپاه محسوب مي‌شوند. حبيبي به 14 خرداد رحلت بنيانگذار جمهوري اسلامي، قيام خونين 15 خرداد و برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست و چهارمين انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا اشاره كرد و گفت: برگزاري همه آنها موجب تقويت نظام مقدم جمهوري اسلامي خواهد بود. مدير كانون بازنشستگان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري در موضوع بازنشستگان سپاه افزود: ما همه تلاش خود را در جهت رفع مشكلات و رسيدگي به امورات بازنشستگان عزيز به كار گرفته‏ايم و تا جايي كه امكانات، بودجه و قوانين اجازه مي‏دهند در خدمت‏رساني به بازنشستگان تلاش خواهيم كرد. وي بازنشستگان را ذخيره‌هاي انقلاب برشمرد و يادآورشد: امروز نيز بازنشستگان آمادگي كافي را براي حفظ و حراست از دستاوردهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي دارند. حبيبي با اشاره به نامگذاري امسال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي توسط حضرت امام خامنه‌اي افزود: هر كس به اندازه توان مي‌تواند در خلق حماسه بزرگ اقتصادي نقش‌آفريني كند و حداقل كاري كه همه ما مي‌توانيم انجام دهيم، خريد كالاهاي ايراني و توليد داخلي كه خود كمكي به اقتصاد كشور خواهد بود. وي به حماسه سياسي اشاره كرد و گفت: مهم‌ترين حماسه سياسي سال 1392 برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و چهارمين انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا است كه به فرموده امام خامنه‌اي انتخابات در كشور ما مظهر حماسه سياسي است، بنابراين مردم هميشه در صحنه كه با حضور گسترده خويش همواره در عرصه‌هاي گوناگون مشتي محكم بر دهان ياوه گويان و دشمنان زده‌اند و در 24 خرداد نيز حماسه‌اي سياسي خلق خواهند كرد كه در تاريخ بي‌نظير خواهد بود. حبيبي ادامه داد: سپاه امروز پاسداران بازنشسته را از خود مي‌داند و به همين دليل برنامه‌هاي متنوع و مختلفي در حوزه‌هاي خدماتي، فرهنگي و ورزشي تدارك ديده است و اين يكي از مأموريت‌هاي سپاه كه در حال اجراست. مدير كانون بازنشستگان سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر تصريح كرد: پاسداران بازنشسته در كنار پاسداران و كاركنان سپاه همچون گذشته گوش به فرمان ولي زمان حضرت امام خامنه‌اي هستند. وي گفت: به هر يك از فرزندان بازنشستگان سپاه كه قصد ازدواج داشته باشند مبلغ 50 ميليون ريال وام ازدواج پرداخت مي‌شود. حبيبي به بحث كارآفريني و اشتغا‌ل‌زايي اشاره كرد و افزود: يكي از عمده مشكلات جامعه ما بحث اشتغال جوانان است. وي اضافه كرد: در سال 91 با رايزني‌هايي كه با منطقه ويژه اقتصادي پارس جنوبي، استانداري بوشهر و با كساني كه نقشي در اشتغال داشتند، انجام داديم بيش از 340 نفر از فرزندان بازنشستگان سپاه جذب كار شدند. اخبار سياسي اجتماعي عراق خبرگزاري شفقنا 31/2/92 تعليق تعدادي از پروازهاي ايران به عراق
تعدادي از پروازهاي عتبات عاليات عراق از 29 ارديبهشت‌ماه به حالت تعليق درآمده است. به گزارش شفقنا به نقل از عصر ايران، مسعود اخوان‌ - معاون عتبات عاليات سازمان حج و زيارت - درباره‌ي دليل تعليق برخي پروازهاي كاروان‌هاي عتبات عاليات عراق توضيح داد: بخشي از اين پروازها به‌دليل بدي آب و هوا در عراق برقرار نشده‌اند، چراكه در اين چند روز، دو سه پرواز به مقصد عراق انجام شدند؛ اما به‌خاطر گرد و غبار امكان فرود نداشتند و به ايران بازگشتند. وي همچنين اظهار كرد: برخي ديگر از پروازها به‌دليل مشكلي كه براي مجوزهاي آن‌ها پيش آمده، فعلا متوقف شده‌اند كه شركت هواپيمايي مربوطه اكنون در حال مذاكره است تا اين مشكل حل شود و احتمالا امروز نتيجه‌ي مذاكرات اعلام مي‌شود. او در عين حال گفت: در جريان جزييات بيشتري از مشكلي كه براي مجوزهاي پروازهاي عراق پيش آمده است، نيستم. وي در ادامه بيان كرد: تا كنون حدود شش پرواز به‌خاطر مشكل مجوز پروازي و بدي آب و هوا انجام نشده‌اند. به همين خاطر، ما از كاروان‌هاي پروازي در اين روزها درخواست كرديم تا اطلاع ثانوي به فرودگاه مراجعه نكنند. اخوان درباره‌ي خسارتي كه به‌خاطر اين تأخير به زائران پرداخت مي‌شود‌، اظهار كرد: زائران به فرودگاه نيامده‌اند تا آنجا معطل نشوند كه به اين خاطر، خسارت مالي به آن‌ها داده شود. ما از آن‌ها درخواست كرده‌ايم به فرودگاه نيايند تا آن‌ها را از وضعيت پروازشان مطلع كنيم. در هر حال با اجرا شدن برنامه، جبران روزهاي عقب‌مانده خواهد شد. معاون عتبات عاليات در سازمان حج و زيارت همچنين گفت: در حال حاضر مشكل توقف پروازها فقط براي هواپيماهاي «ايران‌اير» پيش آمده و سفر كاروان‌هايي كه با شركت هواپيمايي «ماهان» پرواز دارند، بدون مشكل در حال انجام است.ژ
خبرگزاري بي باك 31/2/92 برگزاري نماز جماعت مشترك شيعه و سني در عراق
به گزارش بي باك به نقل از خبرگزاري فرانسه، مالكي از عراقي‌ها خواست هر جمعه در يكي از مساجد بغداد نمازگزاران شيعه و سني به منظور كاهش خشونت در اين كشور به اقامه نماز جماعت بپردازند.
اين درخواست در پي يك سري حملات تروريستي مرگبار به اماكن عبادي شيعيان و اهل تسنن در سراسر عراق مطرح مي‌شود.
مالكي در بيانيه‌اي گفت: «آنهايي كه مساجد را هدف مي‌گيرند دشمنان شيعه و سني هستند و هدفشان افزايش منازعه‌هاي (فرقه‌اي) است.»
طي هفته‌هاي گذشته بمب‌گذاري‌ها در مساجد شيعيان و سني‌ها شماري از مردم عراق را كشته و زخمي كرده است. روز جمعه حدود ۵۰ تن در حملات به مساجد در شمال و جنوب بغداد، پايتخت عراق كشته شدند.
هيچ گروهي مسئوليت اين حملات را بر عهده نگرفته است، اما اعتقاد بر اين است كه القاعده عراق كه به كرار بمب‌گذاري‌هاي هماهنگي را عليه اهداف غير نظامي مانند مساجد، مراكز خريد و رستوران‌ها انجام داده است در پشت اين حملات قرار دارد.
اين گروه تروريستي در ابتدا شيعيان، نيروهاي اميني و مقامات دولتي را هدف قرار مي‌داد، اما در گذشته همچنين براي وارد كردن اين كشور به درگيري‌هاي فرقه‌اي اهداف سني‌ها را نيز هدف قرار داده است.
ماموريت كمكي سازمان ملل متحد در عراق (يونامي) ۱۲ ارديبهشت (۲ مه) اعلام كرد كه به دليل افزايش اقدام‌هاي تروريستي كه به كشته شدن ۷۰۰ نفر و مجروح شدن بيش از ۱۶۰۰ نفر در سراسر عراق منجر شد، ماه آوريل مرگبارترين ماه از سال ۲۰۰۸ تاكنون در اين كشور بوده است.
يونامي همچنين اعلام كرد استان بغداد با مجموع ۲۰۱۱ كشته و نزديك به ۵۰۰ مجروح بيشترين آسيب را از حملات تروريستي ديده است. خبرگزاري ابنا 31/2/92 75 كشته و زخمي در انفجارهاي شمال عراق
به گزارش خبرگزاري اهل‏بيت(ع) ـ ابنا ـ امروز ـ سه شنبه 31 ارديبهشت ـ بر اثر انفجار دو خودروي بمب گذاري شده در محله اي در شهر طوز خورماتو ، در 175 كيلومتري شمال بغداد، كه بيشتر ساكنان آن تركمن هستند، سه تن كشته و 44 تن ديگر زخمي شدند. در شهر كركوك نيز بر اثر انفجار دو بمب در بازاري در شرق اين شهر، دو نفر كشته و دست كم بيست و پنج تن زخمي شدند. طوز خورماتو و كركوك بخشهايي هستند كه منطقه خومختار كردستان عراق و دولت فدرال بغداد مدعي مالكيت آن هستند. حملات جديد در عراق كه هنوز كسي مسئوليت آن را بر عهده نگرفته است، ‌در حالي روي داده است كه در حملات روز گذشته در اين كشور كه بيشتر شيعيان هدف آن بودند ، دست كم شصت و چهار تن كشته شدند. عراق طي چند هفته اخير با افزايش خشونت ها مواجه شده است و بيم آن مي رود كه درگيري هاي فرقه اي سال هاي 2006 و 2007 در اين كشور از سر گرفته شود. در درگيري هاي اين سال ها ، هر ماه بيش از هزار نفر جان خود را از دست مي دادند. نوري المالكي ، نخست وزير عراق روز دوشنبه از تغيير قريب الوقوع سياست امنيتي اين كشور خبر داد. خبرگزاري ايسنا 31/2/92 بازرسي بي‌نتيجه يك فروند هواپيماي ايراني در عراق
وزارت حمل و نقل عراق از بازرسي بي‌نتيجه يك فروند هواپيماي باربري ايراني كه از تهران عازم دمشق بود، خبر داد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بر اساس بيانيه اين وزارتخانه، بعد از اجبار هواپيماي ايراني به فرود در فرودگاه بين‌المللي بغداد، اين هواپيما مورد بازرسي قرار گرفت اما در جريان بازرسي مواد ممنوعه‌اي كشف نشد. بنا بر گزارش روزنامه‌ي البيان چاپ امارات، اين بيانيه افزود: مسوولان دستگاه هواپيمايي عراق روز يكشنبه يك فروند هواپيماي باربري ايراني متعلق به شركت كاسپين را كه از تهران عازم دمشق بود مجبور كردند تا در فرودگاه بغداد به زمين بنشيند و به بازرسي آن اقدام كردند كه هيچ مواد ممنوعه‌اي از آن كشف نشد. خبرگزاري ايسنا 31/2/92 از امروز پروازهاي هما به عراق از سر گرفته مي‌شود
پس از دو روز توقف، پروازهاي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران به عراق از عصر امروز- دوشنبه - از سر گرفته مي‌شود. به گزارش خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طي دو روز گذشته پروازهاي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران(هما) به كشور عراق متوقف شده بود كه پس از رايزني‌هاي انجام شده، اين پروازها امروز از سر گرفته مي‌شود. در اين باره شاهرخ نوش‌آبادي - مدير روابط عمومي و امور بين‌الملل هما - به ايسنا گفت: طي دو روز گذشته به صورت يك طرفه و بدون هيچ توضيحي پروازهاي هما به عراق متوقف شد. وي گفت‌: با رايزني‌هاي مديرعامل شركت هما و نيز تيم اعزام شده از سوي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران به عراق، مقرر شد پروازهاي اين شركت از عصر امروز از سر گرفته شود. به گفته نوش‌آبادي به طور قطع از امروز عصر پروازهاي هما به عراق طبق روال گذشته انجام خواهد شد اما براي شروع منتظر مجوز طرف عراقي هستيم. خبرگزاري باشگاه خبرنگاران 31/2/92 محافل سياسي اردن خواستار اخراج سفير عراق از اين كشور شدند
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري البشير، منابع خبري با اعلام اين خبر افزودندمحافل سياسي و حقوقي اردن پس از انتشار ويدئويي كه در آن چند تن از مسئولان سفارت عراق در اردن در مقابل "جواد عباسي" سفير عراق در اين كشور هواداران صدام حسين را مورد ضرب وشتم قرار دادند از وزارت امورخارجه كشورشان خواستند هرچه سريعتر "عباسي" را اخراج كند.
در همين حال "صباح الرفاعي" سخنگوي وزارت امور خارجه اردن از احضار مسئولان ديپلماتيك عراق در اين كشور براي اداي توضيحات در خصوص اين حادثه خبر داد. خبرگزاري هم انديشي 31/2/92 مالكي از تغيير راهبرد امنيتي عراق خبر داد
به گزارش هم انديشي به نقل از شبكه خبري «اسكاي نيوز»، نوري مالكي در كنفرانس خبري در روز دوشنبه اعلام كرد، ما در آستانه جايگزيني برخي مقامات امنيتي بلندپايه و همچنين در سطوح مياني هستيم. ما همچنين قصد تغيير در راهبرد امنيتي را داريم. قرار است اين مسئله در نشست شوراي وزيران در روز سه شنبه (امروز) بررسي و درباره آنها تصميم گيري شود. نخست وزير عراق تاكيد كرد، آنچه امروز در اين كشور شاهد هستيم، تلاش «طرف هاي خارجي» براي ايجاد فتنه طايفه اي در عراق است. «توطئه گران درگيري هاي قومي در منطقه را به عراق سوق دادند.» طبق اين گزارش، «بغداد» پايتخت عراق و استان هاي «صلاح الدين و بصره» روز گذشته شاهد حدود ۱۴ انفجار تروريستي بود و در جريان آنها دست كم ۷۲ نفر كشته و بيش از ۱۵۰ تن ديگر زخمي شدند. همزمان در دو انفجار تروريستي مقابل مساجد شيعيان در شهر «الحله» واقع در جنوب بغداد، ۶ نفر كشته و ۷۰ تن ديگر زخمي شدند. نيروهاي امنيتي عراق عمليات جست وجوي گسترده اي را براي شناسايي خودروهاي بمب گذاري شده در بغداد، آغاز كرده و تاكنون موفق به كشف تعدادي خودروي بمب گذاري شده در شهرهاي «الصدر و الطالبيه» شده اند. از سوي ديگر، كاخ سفيد روز دوشنبه انفجارهاي خونين روزهاي اخير عراق را «به شدت» محكوم كرد و از تماس مقام هاي آمريكا و عراق براي درخواست برقراري آرامش در عراق خبر داد. «جي كارني» سخنگوي كاخ رياست جمهوري آمريكا گفت، ما انفجارهايي را كه در روزهاي اخير در عراق روي مي دهد، به شدت محكوم مي كنيم و از تكرار و ماهيت اين حملات به شدت نگران هستيم. جي كارني در كنفرانس مطبوعاتي روزمره خود به ويژه به «انفجارهاي روز دوشنبه و حملات به نيروهاي امنيتي عراق در استان الانبار در اوايل هفته جاري و حملات زنجيره اي به مناطق و مساجد سني و شيعيان » اشاره كرد. طبق گفته كارني، مقامات آمريكايي اوايل اين هفته در بغداد و واشنگتن با شماري از رهبران عراق براي درخواست آرامش و يافتن راه حل براي تنش سياسي و مذهبي در اين كشور تماس گرفتند./خ
اخبار سياسي و اجتماعي سوريه خبرگزاري باشگاه خبرنگاران 31/2/92 صادرات تسليحات دفاعي را به سوريه ادامه مي‌دهيم
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روسيااليوم:اين مقام مسئول نظامي روسيه امروز در گفتگو با رسانه هاي اين كشور اظهار داشت صادرات تسليحات دفاعي خود به سوريه را براساس قراردادهاي گذشته با اين كشور ادامه خواهيم داد. خبرگزاري سير نيوز 31/2/92 نفس تروريست ها در مركز سوريه به شمارش افتاد
به گزارش سيرنيوز، درگيري ها در منطقه و شهر القصير در استان حمص سوريه و نزديك مرز اين كشور با لبنان جريان دارد و نيروهاي سوري تاكنون بخش هاي زيادي از اين شهر به خصوص مناطق مركزي را از اشغال تروريست ها و عناصر مسلح خارج كرده و پرچم اين كشور را برافراشته اند و پيش بيني مي شود با ادامه عمليات آنان تا ساعات آينده اين شهر منطقه امن اعلام مي شود. اين منطقه و شهر القصير با توجه به اين كه در مسير ارتباطي بين دمشق و استان هاي مركزي و غربي و بنادر سوريه قرار دارد در يك سال گذشته در اختيار تروريست ها بود و آنان با استفاده از تلاش برخي گروه هاي لبناني وابسته به غرب با استفاده از موقعيت راهبردي القصير اقدام به قاچاق و انتقال سلاح ، مهمات ، عناصر تروريست و ديگر لوازم و تجهيزات آنان از لبنان به سوريه مي كردند و به محلي براي تمركز سركردگان جبهه النصره و القاعده تبديل شده بود. در اهميت منطقه القصير همين قدر كافي است كه گفته شود ، بنابر اعتراف يكي از ديپلمات‌هاي سفارت انگليس در دمشق بيش از 60 درصد سلاح ‌هايي كه در سال اول بحران سوريه براي گروه‌هاي معارض مسلح مستقر در مناطق مركزي و جنوبي ارسال شدند، از اين منطقه و روستاهاي اطراف آن وارد سوريه شدند. سوريه از 27 ماه پيش شاهد فعاليت عناصر تروريستي و مسلح در مناطق مركزي و مرزي اين كشور است. با خارج شدن منطقه و شهر القصير از كنترل تروريست ها و بسته شدن راه هاي تداركاتي آنان ، ارتش سوريه در هفته هاي آينده بهتر مي تواند ضمن برقرار كردن تردد در مسيرهاي شمال به جنوب اين كشور ، ضربات خود را به ديگر تروريست هاي مستقر در اطراف دمشق و ديگر مناطق سوريه مانند حلب ، الرقه و ديرالزور وارد كند. در كنار عمليات ارتش سوريه عليه تروريست ها در القصير و بسته شدن راه هاي تداركاتي آنان ، نيروهاي سوري در اطراف دمشق نيز اين روزها دست به كار شده و برخي از مناطق اطراف دمشق را مانند برزه از وجود تروريست ها پاكسازي كردند. بر اساس اخبار منتشره در جريان درگيري ها در القصير نيروهاي سوري يك دستگاه خودرو رژيم صهيونيستي مجهز به وسايل ارتباطي را از تروريست ها ضبط كرده اند و بيش از يكصد نفر از عناصر مسلح خارجي از جمله سركرده هاي جبهه تروريستي النصره نيز در اين درگيري ها كشته و يا زخمي و برخي نيز به اسارت در آمده اند. در همين حال در پي پيروزي هاي ارتش سوريه در القصير شمار زيادي از عناصر تروريستي نيز به خاك لبنان فرار كرده و برخي نيز از حاميان آنان در داخل لبنان اقدام به استقبال از اين تروريست ها كرده اند. با توجه به برگزاري كنفرانس ژنو 2 در آينده نزديك ، پيروزي هاي اخير ارتش سوريه علاوه بر تاثيرات داخلي و بالا بردن روحيه ارتش سوريه و اعتبار آن نزد افكار عمومي ، داراي تاثيرات و دستاوردهاي خارجي نيز براي اين كشور است و مي تواند زمينه را براي بدست گرفتن ابتكار عمل از سوي دولت سوريه در كنفرانس مزبور شود. با چنين موفقيت هايي براي ارتش سوري مي توان پيش بيني كرد كه در روزهاي آينده اين ارتش بتواند در ساير جبهه هاي درگيري با تروريست ها به خصوص در اطراف دمشق به موفقيت هاي چشمگيري دست يابد. خبرگزاري همشهري انلاين 31/2/92 نشست تهران در باره سوريه با شعار راه حل سياسي- ثبات منطقه‌اي برگزار مي‌شود
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به نشست تهران درباره بحران سوريه كه هشتم خردادماه برگزار مي‌شود، گفت: اين نشست با هدف كمك به راهكار سياسي درباره سوريه برگزار مي‌شود. سيد عباس عراقچي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در نشست هفتگي خود با خبرنگاران درخصوص اجلاسي كه هشتم خرداد ماه درباره سوريه در تهران برگزار خواهد شد، گفت: اين نشست تلاشي است از طرف جمهوري اسلامي ايران براي كمك به راه‌حل‌هاي سياسي براي حل بحران سوريه. وي ادامه داد: ما از ابتدا معتقد بوديم كه راهكار نظامي براي بحران سوريه پاسخ نمي‌دهد و بايد با برگزاري گفت‌وگوهاي ملي با دولت سوريه و مخالفان به يك راه‌حل معقول برسيم. عراقچي گفت: اين سومين نشست در ادامه دو نشست قبلي درباره سوريه است و با شعار راه‌حل سياسي - ثبات منطقه‌اي در تهران برگزار مي‌شود. سخنگوي دستگاه ديپلماسي با بيان اينكه راه‌حل سياسي براي بحران سوريه به ثبات و امنيت منطقه كمك مي‌كند و چنانچه راه‌حل سياسي انتخاب نشود، منطقه روي ثبات نخواهد ديد، اظهار كرد: هدف از برگزاري اين نشست، كمك به رويكردهايي است كه هر روز بيشتر درباره سوريه شكل مي‌گيرد و در قالب راهكارهاي سياسي است. عراقچي ادامه داد: ما از تعداد زيادي كشورها، وزراي خارجه و نمايندگان سازمان‌هاي بين‌المللي براي شركت در اين نشست دعوت كرده‌ايم و تا الان استقبال خوبي صورت گرفته است و اميدواريم اين نشست در وقت مقرر برگزار شود. سخنگوي وزارت امورخارجه در ادامه درباره سفر رييس‌جمهور به اتيوپي و اهداف اين سفر گفت: اين سفر به منظور شركت در اجلاس سران اتحاديه آفريقا انجام مي‌شود ايران عضو ناظر اين اتحاديه است و معمولا در اجلاس‌هاي وزرا و سران شركت مي‌كند. وي افزود: اجلاس امسال اتحاديه آفريقا از ويژگي خاصي برخوردار است زيرا برگزاري اين اجلاس مصادف با پنجاهمين سال تاسيس اين اتحاديه است. سازمان وحدت آفريقا نشانه استقلال و رهايي كشورهاي آفريقايي از استعمارگران است و سالگرد تاسيس اين سازمان به عنوان روز جهاني آفريقا شمرده مي‌شود. وي با بيان اينكه اجلاس امسال سران آفريقا از اهميت خاصي برخوردار است اضافه كرد: سفر رييس‌جمهور به اتيوپي در حال برنامه‌ريزي است اما هنوز همه ابعاد آن نهايي نشده است. عراقچي گفت: هر سال ايران به مناسبت روز جهاني آفريقا برنامه‌اي توسط امور خارجه و با شركت سفارتخانه‌ها و نمايندگي‌هاي كشورهاي آفريقاي در تهران برگزار مي‌كند امسال هم در 9 خرداد در محل دفتر مطالعات وزارت امور خارجه مراسمي برگزار خواهد شد كه در آن وزير امور خارجه شركت و سخنراني خواهد كرد و سفيران و نمايندگي‌هاي كشورهاي آفريقايي هم حضور خواهند داشت. به گزارش ايسنا، وي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره اينكه آيا اين ارزيابي رسانه‌هاي خارجي را قبول داريد كه مذاكرات 25 ارديبهشت نتيجه نداشته است و آيا تا پس از انتخابات مذاكرات ديگري نخواهد بود؟ گفت: مذاكرات در استانبول بين جليلي و اشتونمذاكرات بين ايران و 1+5 نبود. بلكه مذاكرات دو جانبه‌اي بود كه براي بررسي ابعاد مختلف مذاكرات اصلي و در حقيقت براي دادن پاسخ خانم اشتون به پيشنهاداتي كه ما در آلماتي دو ارائه داده بوديم تشكيل شد. قرار بر اين بود خانم اشتون نتيجه مشورت‌هاي كشورهاي 1+5 را پس از اجلاس آلماتي و بعد از اينكه پيشنهادات ايران را استماع كردند ظرف يك هفته ارائه كند و ديدگاه‌هاي خود را نسبت به ادامه مذاكرات بيان كنند.اين يك هفته 40 روز به تاخير افتاد كه نهايتا ديدار انجام شد. خانم اشتون ديدگاه‌هاي طرف مقابل را تشريح كرد دو طرف اذعان داشتند كه مذاكرات مفيد بوده و به شناخت بيشتر دو طرف كمك كرده است قرار بر اين شد كه تماس‌ها ادامه پيدا كند تا زمان دور بعدي مذاكرات كه در تماس‌هاي بعدي مشخص خواهد شد نهايي شود. وي افزود: اگر كشورهاي 1+5 ترجيح مي‌دهند مذاكرات بعد از انتخابات صورت گيرد به خودشان مربوط است اما به هرحال ما براي ادامه مذاكرات چه پس از انتخابات و چه قبل از آن آمادگي كامل داريم از اين جهت كه در مواضع اصولي ايران مسلما تغييري صورت نخواهد گرفت. عراقچي درباره مذاكرات در وين گفت: دهمين دوره مذاكرات براي تعيين چارچوب براي همكاري‌هاي ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي فراتر از تعهداتي است كه براساس ان.پي.تي داريم اين مذاكرات سخت و پيچيده است.10 دور آن تاكنون برگزار شده هنوز به نتيجه نهايي نرسيده‌ايم اميدواريم در گفت‌وگوهاي بعدي به نتيجه مورد نظر و مناسب برسيم اما به هرحال از نظر ما مذاكرات شكست نخورده است. خبرنگار ديگري درباره اخبار منتشر شده مبني بر اخراج دو نفر از ديپلمات‌هاي ايراني در بوسني در هفته گذشته پرسيد كه سخنگوي وزارت امور خارجه پاسخ داد: اين دو نفر در پايان دوره ماموريت خود به كشورمان بازگشتند و بحث اخراج مطرح نبوده است. عراقچي در ادامه درباره آخرين وضعيت يك ايراني بازداشت شده در آذربايجان و پيگيري‌هاي ايران در اين باره پرسيد كه سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: ايران و آذربايجان دو كشور دوست و همسايه هستند و روابط بسيار گسترده‌اي دارند كه نشان از تلاش و اراده دو كشور براي افزايش و گسترش همكاري‌هاي ايران و آذربايجان دو كشور دوست و همسايه است و روابط گسترده‌اي خواهند داشت و بعضا سوء تفاهماتي در روابط به وجود مي‌آيد و مشكلاتي پيش مي‌آيد كه ريشه اكثر اين موارد را در جاهايي ديديم كه خواهان گسترش روابط نبودند و معمولا به برخي از كشورها وابستگي دارند. عراقجي توضيح داد: اخيرا نيروهاي امنيتي ايران دو نفر از اتباع آذربايجان را به دليل تماس با عناصر ضد امنيتي دستگير كردند. براي بازجويي و كسب اطلاعات بازجويي‌ها انجام شد ما تمامي اتهامات آنها و تخلفاتي كه داشتند را به دولت آذربايجان اعلام كرديم پس از پايان مراحل بازپرسي و بازجويي براي نشان دادن حسن نيت آنها به دولت جمهوري آذربايجان تحويل داده شدند. در عين حال آقاي ميكائيل كاظمي كه از كارمندان استانداري اردبيل است كه همراه يكي از هيات‌هاي رسمي ايران در آذربايجان بوده متاسفانه به دليل سوء تفاهم بازداشت شده است. عراقچي گفت: ما اين موضوع را پيگيري كرديم تماس‌هاي ما با مقامات امنيتي و سياسي آذربايجان ادامه دارد و اميدواريم سوء تفاهم پيش آمده نسبت به ايشان برطرف شود و ايشان به كشور بازگردند. وي در پاسخ به پرسشي در خصوص تغيير موضع تركيه نسبت به سوريه پس از سفر اردوغان به آمريكا گفت: پس از سفر نخست وزير تركيه به آمريكا شاهد بوديم كه توجه و اعتقاد به راه‌حل سياسي براي سوريه در مواضع تركيه پررنگ‌تر شده است ما از اين موضع استقبال مي‌كنيم اين ديدگاهي است كه ابتداي بحران با بسياري ديگر از كشورها مطرح مي‌كرديم و معتقد بوديم كه سوريه راه‌حل نظامي ندارد و بايد به راه‌حل سياسي منتفي شود. وي تاكيد كرد: اگر به اين توصيه و تحليل درست ايران درباره سوريه توجه مي‌شد شايد جلوي بسياري از كشتارهايي كه در اين مدت در سوريه انجام شد گرفته مي‌شد، اما به هرحال معتقديم اين تحول مثبت است و اميدواريم در همين جهت ايران و تركيه بتوانند براي كمك به حل مشكل در سوريه حركت كنند. مشورت‌هاي منطقه‌اي را از مشورت‌هاي فرامنطقه‌اي موثرتر مي‌دانيم و معتقديم اگر مشورت‌هاي كشورهاي منطقه كه در اين بحران موثر هستند بيشتر صورت گيرد قطعا به حال بحران سوريه مفيدتر خواهد بود و ما به اين دليل از نشست چهار جانبه ايران، مصر، عربستان و تركيه استقبال كرديم. عراقچي در پاسخ به پرسش ديگر ي درباره اظهارات وزير خارجه آلمان مبني بر اينكه ايران بر روي گزينه تسليحات هسته‌يي كار مي‌كند و اين موضوع براي آلمان غيرقابل پذيرش است گفت: قبل از اينكه ايشان و يا هر كسي ديگري مخالفت با سلاح هسته‌يي را مطرح كند ايران از ابتدا موضع قاطع خود را در اين باره اعلام كرده است و فتواي مقام معظم رهبري در قبال اين موضوع نيز وجود دارد كه ايران هرگز به سمت سلاح‌هاي هسته‌يي و بلكه همه سلاح‌هاي كشتار جمعي نخواهد رفت. اين موضع قاطع ايران است و هرگونه نگراني در اين باره بي‌مورد است. خبرگزاري پارس 31/2/92 اسرائيل به يك پايگاه نظامي در خاك سوريه حمله كرد
ه گزارش پارس، فارس به نقل از شبكه خبري «روسيا اليوم»، ارتش اسرائيل اعلام كرد كه يك پايگاه نظامي در خاك سوريه را نابود كرده است. سخنگوي ارتش اسرائيل به خبرگزاري نووستي گفت چند روز گذشته در پي حملاتي كه از خاك سوريه صورت گرفته بود يك دستگاه جيپ اسرائيلي كه در جولان اشغالي در حال گشت زني بود دچار خسارت شد، البته اين حملات خسارت جاني به همراه نداشته است. وي افزود: نيروهاي ارتش اسرائيل به پايگاهي كه حملات از آن صورت گرفته است حمله كرده و اين پايگاه را نابود كرده است. در دو هفته گذشته اسرائيل اعلام كرده كه پنج بار از سوي خاك سوريه مورد حمله واقع شده اين در حالي است كه توضيحاتي در مورد عاملان اين حملات گزارش نشده است. ناضران سياسي بر اين باورند كه گروههاي تروريستي تلاش دارند كه سوريه را وارد درگيري با اسرائيل كنند تا از اين طريق و با گشودن جبهه جديد درگيري، از حلقه محاصره ارتش سوريه رهايي يابند. خبرگزاري اعتدال 1/2/92 رهبر جبهه النصره در سوريه كشته شد
ارتش سوريه رهبر سازمان تروريستي القاعده در نبردهاي شهر «القصير» از توابع استان حمص را به قتل رساند.
به گزارش فارس، نيروهاي ارتش سوريه رهبر گروه جهادي تكفيري «جبهه النصره» كه شاخه سازمان تروريستي «القاعده» در سوريه به شمار مي‌آيد، را در نبردهاي شهر «القصير» از توابع استان حمص به قتل رساند.
خبر كشته شدن رهبر جبهه النصره در القصير ملقب به «ابو الوليد» توسط ارتش سوريه در شهر القصير مورد تاييد قرار گرفته و خبرنگار فارس در اين خصوص تاكيد كرد، خبر كشته شدن رهبر القاعده در القصير درحالي منتشر مي‌شود كه منابع خبري از قريب الوقوع بودن تصرف كامل شهر توسط ارتش سوريه و فروپاشي كامل صفوف تروريست‌هاي مسلح در القصير خبر مي‌دهند.
خبرنگار خبرگزاري فارس در دمشق در اين ارتباط تاكيد كرد كه خبرهاي به دست آمده تاكيد مي‌كند كه تا ساعات اندك ديگر ارتش شهر القصير را منطقه امن اعلام خواهد كرد.
در بيان اهميت منطقه القصير همين كافي است كه گفته شود، بنابر اعتراف يكي از ديپلمات‌هاي سفارت انگليس در دمشق بيش از ۶۰ درصد سلاح‌هايي كه در سال اول بحران سوريه براي گروه‌هاي معارض مسلح مستقر در مناطق مركزي و جنوبي ارسال شدند، از اين منطقه و روستاهاي اطراف آن وارد سوريه شدند.
اين منطقه براساس ملاحظات استراتژيك كشورهاي غربي و آمريكا مهمترين منطقه در خاورميانه از حيث فراهم كردن ارتباط بين محور مقاومت در ايران با حزب الله در لبنان است. خبرگزاري شيعه آنلاين 31/2/92 جزئيات حمله خمپاره اي به مناطق شيعه نشين سوريه
به گزارش شيعه آنلاين، اخبار رسيده از مناطق شيعه نشين در شمال سوريه حاكي از آن است كه روز گذشته منطقه "ادلب" از سوي تروريست ها مورد حمله خمپاره اي شديد قرار گرفت.
گفته مي شود تروريست ها دست كم 15 خمپاره به منطقه شيعه نشين "الفوعه" در حومه شهر "ادلب" در شمال سوريه پرتاب كردند.
رسانه هاي سوريه ضمن تأييد خبر اين حمله خمپاره اي، اعلام كردند كه بر اثر اين حمله تعداد زيادي از شهروندان بي گناه كه به شهادت رسيده و يا زخمي شدند.
بسياري از افراد به شهادت رسيده و زخمي ها، از شيعيان سوريه بوده اند. حال برخي از زخمي ها وخيم اعلام شده است.
قابل ذكر است حجة الإسلام و المسلمين شيخ الصغير، روحاني سرشناس عراق چندي پيش طي اظهاراتي نسبت به وضعيت شيعيان شمال سوريه هشدار داده بود.
وي با انتشار مطلبي در اين باره نوشت: جنايتي عليه شيعيان مناطق "نبل" و "الزهراء" در حومه شهر حلب در شمال سوريه در حال ارتكاب است. بر همگان واجب است كه به داد اين بي گناهان برسند. سكوت مدعيان دموكراسي و آزادي در جهان بايد شرم كنند كه در برابر چنين جنايتي سكوت كرده اند.
شيخ الصغير در ادامه افزود: تنها گناه اهالي "نبل" و "الزهراء" اين است كه شيعه و پيرو مذهب اهل بيت عليهم السلام هستند اما با اين حال در تمام اين مدت دو سال كه در محاصره كامل تروريست هاي تكفيري قرار دارند،‌ سكوت و مقاومت كرده اند از همين رو بر شيعيان جهان واجب است كه به كمك آنان بشتابند زيرا ائمه عليهم السلام چنين چيزي را به ما آموخته اند.
اخبار متفرقه ديپلماسي ايراني 30/2/92 افراط گرايي و تقابل شيعه- سني چالش پيش روي جهان اسلامتلاش براي حصر ايران در كمربندي از وهابيت ديپلماسي ايراني: آنچه اينك از آن به عنوان دعوا يا كشمكش سني – شيعي در منطقه ياد مي شود در واقع كشمكش بين دو جامعه تسنن و تشيع نيست، چراكه ساليان سال است كه شيعه و سني در منطقه با يكديگر همزيستي مسالمت آميز داشته و هرگز به اين نقطه از كشتار و درگيري نرسيدند. اختلافات مذهبي هميشه وجود داشته و مديريت شده است. بنابراين آنچه كه امروزه در منطقه مي گذرد نزاع ميان شيعه و سني نيست بلكه واقعيت مسأله گسترش وهابيت و انديشه و رفتار تكفيري است كه نه فقط شيعيان بلكه بسياري از مخالفان سني مذهب خود را نيز تكفير و مهدورالدم مي كند. با اين حال، رفتار تكفيري ها همراه با امواج تبليغاتي رسانه ها به گونه اي است كه غريزه وتعصب وابستگي مذهبي وفرقه اي بويژه در طبقات فرودست جوامع سني را تحريك كرده و اين رفتار در شكل پوپوليستي آن جائي براي ورود علماي واقع بين و ميانه روي سني براي مهار اين جريان مخرب نمي گذارد.به باور من گسترش وهابيت طرحي است كه دستگا ه هاي اطلاعاتي بين المللي پشت آن قرار دارند و عمل مي كنند. بدين معنا كه كل اين جريان، قبل از آنكه اصالت عقيدتي داشته باشد، ساخته وپرداخته دستگاه هاي اطلاعاتي آمريكا، اسرائيل، عربستان سعودي ، قطر و تاحدودي اردن و امارات متحده عربي است. هدف اصلي آنها منزوي كردن جمهوري اسلامي ايران و محور مقاومت در منطقه اسلامي خاورميانه است. زماني كه انقلاب اسلامي ايران پيروز شد زلزله اي در منطقه به راه افتاد و تمامي حركت هاي اسلامي اخواني ها در شمال افريقا مانند مصر و تونس و الجزاير تحت تاثير اين انقلاب قرار گرفتند و تاكيد داشتند كه بايد زير پرچم امام خميني حركت كنند. اين مساله به شدت غربي ها را ترسانده بود و در همان زمان كسينجر بحث دومينو را مطرح كرد كه اگر يك كشور تحت تاثير انقلاب اسلامي سقوط كند به كشورهاي ديگر نيز سرايت خواهد كرد. پيش از انقلاب اسلامي ايران، چنين جرياني در منطقه وجود نداشت. در نتيجه پيروزي انقلاب اسلامي رژيم صهيونيستي و غرب را به فكر يافتن راهي براي مقابله با اين انقلاب و محاصره آن در مرزهاي ايران افكند. براي اين منظور، سمينارهايي در دانشگاه هاي حيفا وتل آويو ونيز در محافل آمريكايي با دعوت از شرق شناسان براي شناخت جنبه هاي عقيدتي انقلاب برپا شد. هدف از برگزاري اين سيمنارها و كنفرانس ها درك گفتمان انقلاب اسلامي ايران و سخنان دكتر شريعتي و حتي شعارهايي كه مردم در تظاهرات ميليوني در ايران مي دادند، بود. آنها كشف كردند كه آبشخور فكري انقلاب، انديشه شيعي و كربلايي است و متوجه شدند كه مكتبي به نام وهابيت وجود دارد كه شيعه را تكفير مي كند. به عبارت ديگر نتيجه تمامي اين كنفرانس ها كه به ويژه در اروپا و امريكا برگزار شد اين بود كه مكتبي كه در ايران چنين انقلابي را برپا كرده است دشمني دارد با نام وهابيت و بايد براي مقابله با اين انقلاب، ايران را در دايره اي از وهابيت محاصره كرد. در ايران هيچ گاه مساله سني و شيعه مطرح نبود و تنها صحبت از انقلابي بود كه تحولات عميقي را در معادلات منطقه اي ايجاد كرده بود. ايران كه حامي اسرائيل بود و در پيمان سنتو حضور داشت ناگهان تبديل به قدرتي شده بود حامي جهان عرب و مساله فلسطين كه بايد جلو آن گرفته مي شد. بنابراين براي مقابله با ايران از افغانستان، جنوب و شمال و حتي در آسياي مركزي در همه جا تبليغات ضدشيعي آغاز شد. اين تبليغات بر دو محور مانور دادند: الف- اختلاف هاي تاريخي فارس و عرب ب- اختلاف هاي تاريخي سني و شيعيان. در نهايت ايراني ها شيعه و فارس هستند و هيچ ارتباطي به جهان عرب و اهل تسنن ندارند، ايراني ها قصد دارند تا همان امپراطوري صفويه را ايجاد كنند كه اينبار با اسم دين اسلام با هدف شيعي كردن مناطق سني دست به كار شدند. بسياري از نويسندگان مقالات اينچنيني كه آشنايي با آنها داشتم گفتند كه پول هاي هنگفتي در اختيار آنها قرار گرفته و موج تبليغاتي كه به راه افتاده طرحي است كه مبالغ زيادي براي آن از سوي صهيونيستي ها و غربي ها سرمايه گذاري شده است. طبيعتا بسياري از كشورهاي منطقه همانند عربستان سعودي و شيخ نشين ها كه در ترس فرو رفته بودند در اين طرح جا داشتند. بايد اضافه كرد كه غربي ها و اسرائيل پس از اين كشف، موجي از تبليغات در منطقه، بويژه در جهان عرب پيرامون اختلافات تاريخي بين ايران و اعراب و بين شيعه وسني آغاز كردند و اين گفتمان رواج يافت كه انقلاب ايران همان سياست هاي توسعه طلبانه دوره شاه را دنبال مي كند و درپي سلطه جويي در منطقه اما با استفاده از سلاح مذهب است . به باور آنها ايران مي خواست جوامع عرب وسني را شيعه كنند و منظور دولتمردان تهران از صدور انقلاب گسترش نفوذ ايران وتشيع است. به دنبال اين روند، محاصره ايران در كمربندي از وهابيت در صدر برنامه هاي غرب قرار گرفت. اين كار در مرزهاي شرقي ايران از طريق همكاري اطلاعاتي بين آمريكا، عربستان ودستگاه امنيتي پاكستان انجام شد. مدارس وهابي با سرعت در پيشاور و افغانستان و بعدها در جمهوري هاي آسياي مركزي به راه افتاد وده ها هزار طلبه وهابي مثل ماشين جوجه كشي مجهز به افكار تكفيري ابن تيميه تربيت شدند، كساني كه تنها يك درس را فرا مي گرفتند وآن كشتن شيعيان براي رفتن به بهشت بود. اصل اين طرح را زيبگينيو برژينسكي طراحي و خود با سفر به پاكستان بر حسن اجراي آن نظارت كرد.در مرزهاي غربي، صدام حسين را در هيأت سرداري عرب وسني آراستند با اين گفتمان كه او جلوي هلاكوخان جديد را مي گيرد و مانع تكرار حمله مجوسان صفوي به ديار اسلام مي شود. اما مرحله اي كه در آن بيشترين كار صورت گرفت پس از پيروزي مقاومت اسلامي در جنوب لبنان در آگوست 2006 بود و اين امر آمريكا واسرائيل ورژيم هاي پادشاهي عرب را سخت به وحشت افكند، بويژه كه پرچم زرد حزب الله و عكس هاي آقاي سيد حسن نصرالله در همه پايتخت ها وشهرهاي كشورهاي عرب ديده مي شد. همچنين اين پيروزي چنان محبوبيتي براي حزب الله لبنان درمنطقه به وجود آورد كه شخصيت مهم سني به نام شيخ راشد الغنوشي با سيد حسن نصرالله تماس گفت و به وي اعلام كرد كه تو رهبر و امام من هستي . اين مساله در مصر، عربستان و خليج فارس محبوبيت بسيار زيادي براي نصرالله و حزب الله ايجاد كرد. نتيجه اين شد كه كاندوليزا رايس در اكتبر همان سال به قاهره رفت و براي اولين بار به جاي آنكه با وزيرامور خارجه مصر ديدار كند با مسئولان امنيتي 4 كشورعربي درخواست ملاقات كرد.روساي دستگاه هاي اطلاعاتي و مخابراتي مصر،اردن، عربستان و امارات با هدف برنامه ريزي براي گسترش وهابيت ، دامن زدن به اختلاف سني – شيعي و مهار تاثيرگذاري حزب الله لبنان دور هم جمع شده و چندين جلسه گذاشتند. نتيجه اي كه حاصل شد اين بود كه براي اينكه چنين موجي در جهان عرب مهار شود بايد بر بحث شيعه و سني تكيه شود. در همان زمان وزير امورخارجه اسرائيل كه در مسائل سياسي هنوز تبحري نداشت، گفت تنها راهي كه در پيش رو داريم اين است كه اختلاف شيعه و سني در اين منطقه ايجاد كنيم. پس از آن نيز مئير داگان رئيس موساد نيز اين موضوع را بارها تكرار كرد كه تنها از اين طريق مي توان موج مقاومت را مهار كرد. مسؤولان اسرائيلي، بويژه شخص مئير داگان، رئيس وقت موساد، بارها اعلام كرده اند كه تنها راه براي حفظ امنيت اسرائيل، دامن زدن به اختلاف شيعي – سني وايجاد در گيري هاي فرقه اي در جهان عرب است بنابراين آنچه كه امروز در منطقه مي گذرد سوء استفاده از اين مساله است و افرادي كه به سوريه اعزام و عليه بشار اسد مسلح مي شوند چندان بر پايه عقيدتي مبادرت به اين نمي ورزند . تنها يك مشكل در منطقه وجود دارد كه برخلاف جامعه ايران كه حكومتي ديني اما نظام شهروندي است، اما در منطقه بافت اجتماعي عشيره اي است و مساله وابستگي به مذهب و عقيده نيست بلكه هويت قومي است. فردي كه شيعه است نسبت به شيعه گري تعصب دارد به دليل آنكه شيعه گري هويت عشيره اي است و سني ها نيز به همين شكل. امري كه امروزه منطقه را تهديد مي كند اين است كه وهابي ها و تكفيري ها بتوانند نشان دهند كه به عنوان جوامع سني با شيعيان مبارزه مي كنند با اين عنوان كه آنها كافرند و بايد قتل عام شوند. تا اين لحظه هنوز علماي سني در مقابل اين مساله ايستاده اند. گرچه اشخاصي همانند يوسف قرضاوي در اين موج وارد شده و آن را تقويت مي كنند، اما بسياري از علماي جهان تسنن در مقابل اينكه اين نزاع جنبه شيعه و سني پيدا كند ايستاده اند. به همين دليل شاهد هستيم كه طرف مقابل علماي سني را تكفير كرده و حتي آنها را نيز مي كشند. بنابراين چنين مساله اي كاملا اطلاعاتي امنيتي است كه مورد سوء استفاده قرار مي گيرد. به عنوان مثال افرادي كه مساجد شيعي را در عراق منفجر مي كنند همان فردي است كه مساجد سني را نيز منفجر مي كند، چراكه هرگز يك فرد سني افرادي را كه در حال نماز در مسجدي هستند، قتل عام نمي كند. فردي كه هر دو مسجد را منفجر مي كند يك دستگاه اطلاعاتي است كه قصد دارد اين دو را به نزاع با يكديگر وادارد. بنابراين مساله تجزيه منطقه براساس هويت هاي مذهبي و قومي مطرح است. متأسفانه با آنچه در سوريه، عراق، اردن، مصر و ديگر كشورها مي گذرد بايد اعتراف كرد كه آنها تا حدود زيادي موفق شده اند. با حمله به اماكن مذهبي و نبش قبرها و اقداماتي كه عواطف عامه مردم را تحريك مي كند، مديريت اين بحران سخت تر شده است. براي مقابله با اين توطئه ها، طراحي هاي علمي با استفاده از متخصصان ضروري است و تنها اكتفا كردن به تشكيل كنفرانس ها و دعوت از شيوخ سني وشيعي، كاري پيش نمي رود./14 ترابر نيوز 30/2/92 بيانيه سوم آيت الله هاشمي رفسنجاني: هر كس بد ما به خلق گويد/ ما چهره‌ي او نمي‌خراشيم
آيت الله هاشمي رفسنجاني در سوم بيانيه خود گفت: مي‌خواهم به دوستان توصيه نمايم كه مبادا گرد و غبار تخريبي بعضي‌ها كه متأسفانه عادتي زشت در رقابت‌هاي انتخاباتي شده؛ چشم انصاف و اخلاق را ببندد و شما نيز خرقه توهين و تهمت بپوشيد. متن كامل اين بيانيه در پي مي آيد: بيانيه شماره 3 آيت‌الله هاشمي رفسنجاني
اخلاق مبارزه، موعظه حسنه و تبديل دشمن به دوست
بسم الله الرحمن الرحيم
تو گردد.»( سوره مباركه فصلت، آيه شريفه 34)نيكي است پاداش ده و) دور كن تا همان كس كه گويي با تو بر سر دشمني است دوست و خويش«وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ، هرگز نيكي و بدي در جهان يكسان نيست، هميشه بدي (خلق) را به بهترين شيوه (كه خير و
از 14 سالگي كه به عنوان يك طلبه روستايي به قم آمدم و در كوچه يخچال قاضي با آيت‌الله روح الله خميني(ره) آشنا شدم تا زماني كه در مسجد سلماسي پاي درس ايشان نشستم و بعد‌ها كه اين كوه صبر و بردباري؛ مرجع ديني و مبارزاتي علماي بلاد، روشنفكران ديني، جوانان غيور حوزه و دانشگاه و مردم متدين، براي مبارزه با دو لبه قيچي چپاول ملت‌ها، يعني استبداد و استعمار، شدند ، هميشه «تلاش براي ساختن دنيا و آخرت مردم» و «پرهيز از رذيله‌هاي اخلاقي» را به عنوان امر به معروف و نهي از منكر در انديشه‌هاي مديريتي و رهبري امام(ره) برجسته مي‌ديدم و در اوج مبارزات نيز فراوان ديديم كه راضي نبودند حتي براي تسريع فروپاشي رژيم پهلوي ؛مبارزين از منابر و تريبون‌ها، دروغ بگويند، تهمت بزنند و يا مردم در مضيقه قرار گيرند.
بردباري امام در برخورد با كساني كه تدريس فلسفه ي ايشان را برنمي‌تافتند؛زبانزد است و بهترين گواه براي يادآوري مردمداري و مردم‌خواهي ايشان، حتي در زمان تبعيد، تشكيل كميته سوخت براي كم كردن زحمت مردم در اوج اعتصابات مبارزاتي كاركنان نفت در زمستان سرد 1357 بود . اگرچه آن اعتصاب كمر رژيم پهلوي را شكست و حاميان خارجي‌اش را در حمايت تمام‌قد از اين رژيم مردد و سست كرد، اما امام با انتخاب اعضاي اين كميته كه من هم عضو آن بودم و دستور اعزام آنها به مناطق نفت خيز تأكيد كردند كه مبادا اعتصاب كاركنان در مبارزه ، عمل واجب رسيدگي به رفاه مردم را مخدوش نمايد.
در بعد اخلاق انساني و اسلامي و تلاش براي نهادينه كردن مكارم اخلاقي در جامعه و پرهيز از رذيلت‌ها، «صحيفه امام» ارزشمندترين آيينه‌ صديق براي تطبيق رفتار و گفتارها با معيارهاي اسلامي است كه گاه تشويق ايستادگي ملت‌هاي مسلمان در برابر استكبار، گاه تنبيهي مدبّرانه به افراط كاري‌هاي سياسي در بيانيه معروف «اَيْنَ تذهبون؟!» و سرانجام دايره‌المعارفي بزرگ براي ترسيم بايدها و نبايدهاي زندگي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي در همه اعصار است و شگفتا كه 24 سال پس از كوچ آسماني ايشان، چنان است كه انگار همين امروز براي ما زميني‌ها گفته‌اند و يا نوشته‌اند.
رهبانيت‌گريزي و عرفان‌گزيني و تلاش براي بهره‌گيري از نعمت‌هاي خدا از سوي امام(ره) ، درسي بود كه در مكتب«عدل و اعتدال علوي» آموخته بودند كه: «كن لدنياك كانّك تعيش ابداً و كن لآخرتك كانّك تموتُ غداً، براي دنيا به گونه‌اي باش كه گويي تا ابد زنده‌اي و براي آخرت به گونه‌اي زندگي كن كه گويي لحظه مرگت نزديك است.»
امام عزيز دراوج احساسات عاطفي حاصل از 8 سال دفاع مقدس و سنگرنشيني جوانان اين سرزمين ، با التفات به نيازهاي جامعه در زمان جنگ و صلح، دستور تدوين «سياست‌هاي بازسازي و سازندگي كشور» را براي آينده و آيندگان صادر كردند و در نخستين سالهاي پس از امام، با اينكه كوه فراقش بر دوش همگان سنگيني مي‌كرد، اما با تابلويي كه از ايشان براي تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌ها در اداره جامعه داشتيم، وارد «دوران سازندگي» شديم. اگرچه توسعه فضا ونرم افزار تعليم وتربيت و ساختن سد، نيروگاه، جاده، پالايشگاه، پتروشيمي، بندر، ايجاد اشتغال و توجه به همه زيرساخت‌ها و به خصوص توازن اجتماعي و منطقه‌اي، آبرو و اعتباري براي كشور به حساب مي‌آمد، اما بزرگترين دستاورد آن دوران، انسان‌سازي در ابعاد تعهد و تخصص بود كه اگر با همان آهنگ ادامه مي‌يافت، امروز مجبور نمي‌شديم در مقام مقايسه زماني و مكاني حسرت بخوريم. مخصوصاً وقتي مي‌بينيم آن روزها براي شروع سازندگي، علاوه بر افسردگي‌هاي روحي و ويراني 5 استان اشغال شده كشور و خسارت‌هاي هزار ميليارد دلاري و عقب‌افتادگي‌هاي 8 سال جنگ تحميلي و عقب‌ماندگي‌هاي تاريخي دوران حاكميت طاغوت و بي‌برنامگي و روزمرگي؛ توانستيم نسبتاً موفق عمل كنيم.
ولي اين سالها، علاوه بر زيرساخت‌هاي اقتصادي و انديشه‌هاي متعهد و متخصص، برنامه‌هاي پنج ساله، سياست‌هاي كلي، اصلاح اصل 44 قانون اساسي و سند چشم‌اندار 20 ساله مصوب مقام ولايت كه داشتيم و مي شد با افزايش قيمت نفت؛ نيازمند قرض‌هاي خارجي و تهاتر طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگ نباشيم و با الويت بخشي به برداشت منابع از مخازن مشترك با همسايه ها، شركت‌هاي نفتي را محتاج و تسليم قراردادهاي خويش كنيم و با تقويت بخش خصوصي كه مي‌توانست به تعبير رهبرمعظم انقلاب، يك انقلاب اقتصادي باشد، با حركتي متوازن به توسعه پايدار برسيم و نگذاريم سفره‌هاي مردم آلوده به بوي نفت شود و منابع فراوان انرژي را به عنوان سرمايه انقلاب براي نسل‌هاي آينده بگذاريم.امّا متاسفانه وضع كشور چنان است كه نيازي به توضيح ندارد.
در اين مقال بر آن نيستم كه با يادآوري سوءمديريت‌ها، خاطر مردم عزيز را در آستانه خلق حماسه سياسي مورد تأكيد رهبري كه مطمئناً زمينه ساز و نقطه آغاز خلق حماسه اقتصادي خواهد بود، مكدّرتر نمايم، بلكه مي‌خواهم به دوستان توصيه نمايم كه مبادا گرد و غبار تخريبي بعضي‌ها كه متأسفانه عادتي زشت در رقابت‌هاي انتخاباتي شده؛ چشم انصاف و اخلاق را ببندد و شما نيز خرقه توهين و تهمت بپوشيد.
معتقدم كه حضور همه سلايق در انتخابات، لازمه ي خلق حماسه سياسي است؛ ولي آنچه مرا به ميدان آورد، نگراني از القاي ناكارآمدي دين در اداره جامعه، ركود توليد، بيكاري جوانان، اقتصاد بيمار، ايران هراسي همسايگان، تناقضات اخلاقي و فرهنگي و تحريم‌هاي بين‌المللي است كه ماحصل همه اينها، معضلات معيشتي جامعه است كه تلاش پيگير مسئولان سطوح مختلف كشور، با همراهي مردم از صبح فرداي پس از انتخابات را براي غلبه تدريجي بر اين مشكلات مي‌طلبد. نتيجه اينكه رقيب اصلي همه ي كانديدا ها؛ مشكلات جامعه است و بايد براي حل آن با كمك مردم و همكاري و همياري يكديگر؛فكري اساسي با توجه به شرايط زماني و امكانات داشت. نمي‌طلبيم.»اعمال شما از شما، برويد سلامت باشيد، كه ما هرگز مردم (هرزه‌گوي) نادان را »كه يك بار ديگر در آيه 55 سوره مباركه قصص دستور مي‌دهند كه « وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ، چون سخن لغوي (از دشمنان دين) بشنوند از آن اعراض كنند و گويند: اعمال ما از ما ودهندهرگاه مردم جاهل به آنها خطاب (و عتابي) كنند با سلامت نفس (و زبان خوش) جواببندگان خاص خداي رحمان آنان هستند كه بر روي زمين به تواضع و فروتني راه روند وخَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا، وتوجيه‌پذير نيست كه با هدف آباداني دنياي مردم، آخرت خويش را با توسل به تخريب و تهمت و دروغ، خراب كنيم و بايد در مواجهه با بي اخلاقي ها، آيه 63 سوره مباركه فرقان را تلاوت كنيم كه « وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا
سيوطي در تفسير « الدرّ المنثور في التفسير الماثور» ذيل آيه 63 سوره فرقان آورده كه كسي نزد پيغمبر(ص) به شخصي ناسزا گفت و آن شخص در جواب به او؛ سلام داد و رسول اكرم(ص) با شنيدن آن فرمودند:« أما إن ملكا بينكما يذب عنك كلّما شتمك هذا قال له: بل أنت وأنت أحق به وإذا قال له: عليك السلام قال: لا بل لك أنت أحق به،( فرشته در ميان دو نفري كه در نزاع هستند؛ قرار دارد و به توهين كننده مي‌گويد: خود استحقاق اين صفات زشت را داري و نه فرد توهين شده و به اهانت شده اي كه با سلام جواب مي‌دهد؛ مي‌گويد: تو هستي كه استحقاق دريافت سلام را داري.) و جان كلام را امام باقر(ع ) فرمودند كه: «سِلاحُ اللِّئامِ قَبيحُ الكَلامِ، سلاح انسان‌هاي پست كلام زشت است.»
من نيز بايد براي اعتلاي نظام؛ نا ملايمات را تحمل كنم و نيم قرن است كه اين سخنان را از ماركسيست ها، سلطنت طلب ها، منافقين، گروهك‌ها و افراطيون جناح‌هاي سياسي در داخل و خارج مي‌شنوم و هميشه از خداوند متعال مي‌خواهم كه توفيق رعايت اخلاق را از ما دريغ نفرمايد و گاهي كه بي انصافي‌ها به اوج مي‌رسد؛ همه زمزمه كنيم:
هر كس بد ما به خلق گويد ما چهره‌ي او نمي‌خراشيم *** باش همچون درخت سايه فكن هر كه سنگت زند، ثمر بخشش
انسان را به كارهاي زشت و ناروا سخت وا مي‌دارد جز آنكه خداي من رحم كند،) درس خوبي براي راهروان راه حق است.خودستايي نكرده و خويش را از عيب و تقصير مبرّا نمي‌دانم، زيرا نفس امّارهبدگويان و بدخواهان ما از نوع كساني نيستند كه آنها را مستحق هر نوع مقابله به مثل بدانيم؛ بلكه مستحق آنند كه برايشان دعا كنيم تا به راه حق پايبند باشند و اگر هدف دفاع از حق، اسلام، مردم و كشور را داريم، بايد از راه همدلي جامعه و تشكيل صفي چون بنيان مرصوص در مقابل دشمنان اسلام مقاومت كنيم؛ چون درشت گويي و برخورد خشن ما را از هدف دور مي‌كند و آيه 53 سوره مباركه يوسف:« وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ، ؛ (و من
تازه 31/2/92 فروپاشي اعراب
نيويورك پست، رالف پترز، 19 مي 2013 نتيجه بهار عربي، فروپاشي و سقوط اعراب است. هر كسي كه در منطقه مي خواهد جلوي اوضاع نا بسامان را بگيرد، ناكام خواهد ماند. ويروس افراطي گري بسيار گسترده تر و خطرناكتر از پيش بيني ها است. ما شاهد وقوع حوادث بزرگي هستيم، شاهد فروپاشي يك تمدن و سنت. جوامع عربي به نوبت در حال فروپاشي هستند و خشونت به يك امر عادي و روزمره در كشورهاي عربي بدل شده است. چيزي كه امروزه در عراق و سوريه نمود بيشتري دارد اما در كشورهاي ديگر نيز وجود دارد. اوضاع به قدري خطرناك است كه هيچ كشوري نمي تواند آن را كنترل كند يا راه حلي براي آن پيدا كند. حضور ايالات متحده نيز كمكي به بهبود اوضاع نخواهد كرد و بهتر است اين كشور براي حفظ منافع خود از اين منطقه خارج شود. براي مطالعه بيشتر به سايت نيويورك پست مراجعه فرماييد.
شيعه آنلاين 31/2/92 برگزاري سمينار ضد شيعي در "موريتاني"
به گزارش شيعه آنلاين، اخبار رسيده از كشور موريتاني حاكي از آن است كه از دو روز پيش سميناري عليه مذهب تشيع در اين كشور آغاز شده است.
گفته مي شود اين سمينار ضد شيعي توسط نهاد به نام "انجمن همكاري هاي بشر دوستانه" برگزار شده و به گفته مسئولان اين نهاد، اين سمينار، سومين نشست جهاني با موضوع "ابعاد استراتژيك گسترش تشيع" است.
�%A




نظرات کاربران