طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت در سخن امام جواد طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت در سخن امام جواد طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت در سخن امام جواد بعثه مقام معظم رهبری در گپ بعثه مقام معظم رهبری در سروش بعثه مقام معظم رهبری در بله
طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت در سخن امام جواد طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت در سخن امام جواد طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت در سخن امام جواد طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت در سخن امام جواد طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت در سخن امام جواد

طواف به نیابت حضرت فاطمه و اهل بیت در سخن امام جواد

عرض کردم: گاهى از طرف مادرت حضرت فاطمه نیز طواف کردم فرمود: « آن را زیاد کن زیرا که برترین چیزى است که بدان عمل مى کنى انشاء الله»

به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج ، يكي از اصحاب امام جواد درباره طواف به نيابت از ائمه اطهار(ع) پرسشي مطرح كرده و امام نيز بدان پاسخ فرموده اند:
مشروح اين حديث نوراني به شرح ذيل است:
موسى بن قاسم گويد: به حضرت جواد عليه السلام عرض كردم: تصميم گرفته بودم كه به نيابت شما و پدر بزرگوارت طواف كنم؛ ولي به من گفته شد كه به نيابت جانشينان پيامبر(ص) نمى شود طواف كرد، حضرت فرمود: « هر قدر كه مى توانى طواف كن زيرا اين كار جايز است».
سه سال بعد به آن حضرت عرض كردم من درباره طواف به نيابت از طرف شما و پدرت اجازه گرفتم و اذن فرموديد، و من از طرف شما تا جائيكه خداوند خواست طواف كردم و بعد چيزى در دلم خطور كرد و به آن عمل نمودم. حضرت فرمود: « آن چيز چه بود؟»
عرض كردم: يك روز به نيابت از حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم طواف كردم، حضرت سه مرتبه فرمود: « درود خداوند بر رسول خدا باد». و بعد روز دوم از طرف اميرالمومنين طواف كردم و روز سوم به نيابت از حضرت حسن و چهارمين روز از حضرت حسين و پنجم از طرف على بن الحسن و ششم از طرف ابوجعفر محمد بن على، و روز هفتم از سوى جعفر بن محمد، روز هشتم از طرف حضرت موسى، روز نهم از سوى پدرت حضرت على بن موسى و روز دهم از طرف شما اى آقاى من، و اينهايند كسانى كه دين خداوند را با ولايت آنان پذيرفته ام. حضرت فرمود: « به خدا سوگند در اين صورت است كه متدين به آن دين خداوندى هستى كه جز آن از بندگان پذيرفته نمى شود».
عرض كردم: گاهى از طرف مادرت حضرت فاطمه نيز طواف كردم فرمود: « آن را زياد كن زيرا كه برترين چيزى است كه بدان عمل مى كنى انشاء الله»(1). (2)
(1). بحارالانوار، ج 50، ص 101. (2). كتاب فاطمه زهراء (سلام الله عليها) شادماني دل پيامبر صلي الله عليه و آله، ص 40.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران